handdator

Visa fullständig version : Varför inget Splenda-liknande än?

__Linnea__
2010-04-06, 04:10
Hej!

Jag har en liten, liten fråga.

Sukralos har ju varit godkänt i EU sedan 2004.
Så varför har vi i Sverige ännu ninte fått något bordsötningsmedel som innehåller sukralos?

Varför inget Splenda än, liksom. *rolleyes*

Ja... om vi lämnar miljöaspekterna åt sidan en stund. :(

Scratch89
2010-04-06, 06:42
Det är miljöaspekten den handlar om.

Morty
2010-04-06, 07:31
Och tack och lov för det, för det finns ju personer som är sega och fullständigt skiter i miljön.. :<

Scratch89
2010-04-06, 17:36
...och fullständigt skiter i miljön.. :<

Som dina älskade djur, t.ex!

Morty
2010-04-06, 23:03
Som dina älskade djur, t.ex!

Jag har inga djur. Menar du kor, grisar, etc?

__Linnea__
2010-04-06, 23:07
Spontan följdfråga: Hur går det med Neotame?

Scratch89
2010-04-07, 06:00
Spontan följdfråga: Hur går det med Neotame?

Det blev godkänt för användning inom EU i januari i år. Det kommer väl dröja ett år eller två innan livsmedel sötade med neotam kommer ut. Sukralossötade livsmedel tog ungefär lika lång tid på sig, men många försvann lika fort igen.

Morty
2010-04-07, 09:14
Neotame is moderately heat stable and extremely potent. Neotame is rapidly metabolized and completely eliminated and does not accumulate in the body.[1]
The major metabolic pathway is hydrolysis of the methyl ester by esterases that are present throughout the body, which yields de-esterified neotame and methanol. Because only trace amounts of neotame are needed to sweeten foods, the amount of methanol derived from neotame is much lower than that found in common foods, such as fruit and vegetable juices. It has the characteristic aftertaste common to artificial sweeteners.

Låter sweet. Några kända bieffekter? Står inget om det på wiki iaf ^^,

Scratch89
2010-04-07, 11:54
Låter sweet. Några kända bieffekter? Står inget om det på wiki iaf ^^,

Nepp.

EDIT: Eller mjo, kanske. Jag läste nånstans att neotam har en rätt så tråkig bismak, precis som många andra sötningsmedel, och att man kanske därför ändå måste blanda det med något annat för att bismakerna ska "ta ut varandra", som med aspartam + acesulfat k, sackarin + cyklamat osv.

creperiet
2010-04-07, 18:46
som med aspartam + acesulfat k

Är det därför dessa ofta blandas? Jag trodde att det var för att de förstärkte varandra och på det sättet smakade sötare (i.e mindre mängd kan användas)?