Visa fullständig version : Cross trainer vs morgonpromenad
nu ska jag köra hårt 4 ggr i veckan på tom mage med 200mg koffein i magen..
Några frågor jag skulle vilja ha svar på e..
Idag när ja körde på cross trainern så brände jag 400kcal på 40 min. När jag promenera på bandet i 60 min så brände jag max 320. Kan det stämma e cross trainern mer effektiv?
Generellt JA.
Du aktiverar mer muskelmassa på crosstrainern --> större energiåtgång
Masterpan
2010-04-07, 21:11
När ja kör crosstrainer står det att ja förbränner ca 720 kalorier på 45 min. (73 kg)
Så om det är någorlunda sant så är crosstrainer riktigt bra ;D
Crosstrainer är jobbigare men jag tycker att det är skönare att gå en snabb promenad i liten uppförsbacke ! (Y)
320 kcal på 60 min? Jag bränner iaf enkelt över 500 på den tiden (75kg kvällsvikt). :s
320 kcal på 60 min? Jag bränner iaf enkelt över 500 på den tiden (75kg kvällsvikt). :s
Fast det var väl under promenaden så att säga, inte med crosstrainern.
Scratch89
2010-04-07, 22:02
Man kan arbeta betydligt tyngre med en crosstrainer, promenader är alltid promenader.
Fast det var väl under promenaden så att säga, inte med crosstrainern.
My bad, jag menade såklart under mina promenader och inte crosstrainer. =P
nu ska jag köra hårt 4 ggr i veckan på tom mage med 200mg koffein i magen..
Några frågor jag skulle vilja ha svar på e..
Idag när ja körde på cross trainern så brände jag 400kcal på 40 min. När jag promenera på bandet i 60 min så brände jag max 320. Kan det stämma e cross trainern mer effektiv?
jag har samma tankar som dig men vill bara fråga hur går det? och om den har något nytta?
jag har samma tankar som dig men vill bara fråga hur går det? och om den har något nytta?
någon som kan svara mig ???:confused:
var det något fel på mitt svar ovan?
Ju mer muskelmassa du kan aktivera --> större syreåtgång --> energiförbrukning
Med crosstrainern kan du aktiverar överkroppen mer än under promenad/löpning --> mer muskel deltar --> större energiåtgång
Men sen gäller du ju att arbeta med... om man bara står på corsstrainer och inte arbetar med överkroppen med så blir det ju ingen större skillnad.
Beror väl på intensiteten hur stor energiåtgången blir. Sen har jag aldrig förstått poängen med att "promenera" på ett löpband inomhus.
Eddie Vedder
2010-04-11, 07:22
Beror väl på intensiteten hur stor energiåtgången blir. Sen har jag aldrig förstått poängen med att "promenera" på ett löpband inomhus.
Vad är konstigt? Man vill köra uthållighetsträningen i gymmet men orkar/vill inte springa.
Ristretto
2010-04-11, 07:56
Hur ska man egentligen beräkna energiåtgången på en crosstrainer? Jag var och körde i 65 minuter på högsta motståndet på den maskinen vilket innebar en puls på runt 90-100 bpm och maskinen visade att jag förbrukat 1100 kcal. Det känns lite mycket tycker jag.
Vad är konstigt? Man vill köra uthållighetsträningen i gymmet men orkar/vill inte springa.
Som sagt jag ser inte poängen med att just gå inomhus på ett löpband. Så länge det inte spöregnar skulle iaf jag ta morgonpromenaden utomhus.
Eddie Vedder
2010-04-11, 10:40
Som sagt jag ser inte poängen med att just gå inomhus på ett löpband. Så länge det inte spöregnar skulle iaf jag ta morgonpromenaden utomhus.
Jag vet inte om du brukar intervjua de som går på gymmet men hur vet du att de inte promenerar ute också? Jag kan inte riktigt se hur en person som väljer att kombinera sina gympass med en promenad på bandet per automatik skippar promenad utomhus också.
Sedan tror jag det kan vara motiverande att faktiskt ta sig till gymmet och genomföra sitt pass, se statistiken på monitorn etc. Inte otänkbart att det motiverar vissa mer än vad random promenad från dörr till dörr gör. Har man väl tagit sig till gymmet finns ju mindre anledning att skita i det. Promenaden hemma kanske man lika gärna skippar.
Hur ska man egentligen beräkna energiåtgången på en crosstrainer? Jag var och körde i 65 minuter på högsta motståndet på den maskinen vilket innebar en puls på runt 90-100 bpm och maskinen visade att jag förbrukat 1100 kcal. Det känns lite mycket tycker jag.
Att få ett exakt värde kan vara svårt om du inte har tillgäng till mätutrustning.
Men körde du på max och hade inte högre puls än 90-100 slag per minut? Låter inte särskilt troligt då det antagligen måste ha varit extremt lätt eller så är pulsregistreringen helt fel.
Annars är 1100 kcal på 65 min inte helt omöjligt om man flåsar på lite.
Ristretto
2010-04-11, 14:59
Att få ett exakt värde kan vara svårt om du inte har tillgäng till mätutrustning.
Men körde du på max och hade inte högre puls än 90-100 slag per minut? Låter inte särskilt troligt då det antagligen måste ha varit extremt lätt eller så är pulsregistreringen helt fel.
Annars är 1100 kcal på 65 min inte helt omöjligt om man flåsar på lite.
Nä, det var med maskinens pulsmätare i handtagen, så det är mycket möjligt att den visade fel. Tempot/motståndet kändes ungefär som när jag joggar en dryg mil på samma tid ansträngningsmässigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.