handdator

Visa fullständig version : Någon som är bra på kaloriuppskattning?

Endorah
2010-04-05, 20:30
Nu är det så att jag ska dra till Gondolen vid slussen (Stockholm) och äta imorgon för min mamma fyller år, men jag har absolut INGEN ANING om vad en 3-rätters meny innehåller där, aldrig ätit där förut men finare restauranger brukar väl ha någorlunda små portioner, eller? Tänkte ungefär såhär :
förrätt - 350
varmrätt - 550
efterrätt - 200

(avrundar jämt liite uppåt så att jag inte blir besviken med mitt slutresultat på deffen ;))

Stämmer det jag skrev eller borde jag plussa på / minska lite?

Btw : jag vet att det varierar beroende på vilken rätt man tar, men tänker ta något av de nyttigare alternativen (och jag tänker inte skippa någon rätt hehe). Vill bara ha en någorlunde uppskattning :D

mikaelj
2010-04-05, 20:31
Din mamma fyller år och allt du kan tänka på är att din deff går 0,01% långsammare av att du äter 10 kcal extra?

Rickard
2010-04-05, 20:33
Din mamma fyller år och allt du kan tänka på är att din deff går 0,01% långsammare av att du äter 10 kcal extra?

Skärp dig.

Precis.
Det är ju inte så att ens mamma fyller år varje dag.

kottovic
2010-04-05, 20:33
haha dagens i-landsproblem.

Endorah
2010-04-05, 20:39

Jag tänker inte tacka nej till nått, men håller räkningen så jag vet ungefär vart jag ligger nånstans, så jag vet hur stor möjlighet jag har att klara mitt mål som är om 1,5 månad. Tänker självklart äta efterrätt, tårta mm, men som sagt, vill hålla koll på ungefär, eftersom jag denna vecka följer ett råd att skriva ner allt jag äter och ungefär hur mkt kcal.

Baboom
2010-04-05, 20:46
Ät bara ditt proteinintag och mycket sallad under dagen. Så borde du ha kvar en stor del av din kaloribudget till middagen.

machine gun
2010-04-05, 20:54
Det är nog lite väl optimistiskt att tro att en lyxig efterrätt på Gondolen ska gå på 200 kcal, men det är klart att det beror på vad man väljer. Stor skillnad på t.ex. en chokladmousse mot en liten chokladtryffel.

Endorah
2010-04-05, 21:03
Blir nog att göra som baboom, eftersom jag ändå inte träffar mor min förrän mot eftermiddagen, tack för tipset! ;)
Ah, jo sant machine gun, tänker ta en ganska liten efterrätt på restaurangen dock, med tanke på att vi har tårta hemma efteråt hehe :D
Men tror det löser sig ganska bra, ska inte tänka på det, om jag ligger några hundra i överskott så är det bara nöta i simhallen några längder extra veckan efter.

Sgart
2010-04-05, 21:36
är ju helt omöjligt att ens uppskatta kaloriinnehåll på något som inte ens finns exempel på :P Du vet ju inte ens vilken rätt det är.

Kan vara tonfisksallad, kan vara grillad oxfilé med potatisgratäng och rödvinsås. Det senare lär vara lite mer kaloritätt än det förra ;D