Visa fullständig version : Hur går det ihop?
Tränar man på gym under en deff, rekomenderas det att man kör få tunga repitioner. Vilket ska vara bäst för fettförbränningen?
Men man vill ju inte förlora för mycket massa och då samtidigt sägs det att ett högre repsantal på gymmet ger mer muskelutveckling.
Hur ska man förhålla sig till detta? ;D
För att slippa att skapa en ny tråd kan jag ju samtidigt fråga om det är meningen att man ska gå runt hungrig under deff? Man vet ju att när man bygger ska man aldrig gå hungrig för att då kan musklerna brytas ned. Men hur är det under deff egentligen? Ska man slänga i sig lite protein när man känner sig hungrig eller är det dåligt för fettförbränningen? ;D
King Grub
2010-04-04, 22:26
Tunga vikter är inte fettförbränningens skull, utan för muskeluppbyggnadens skull. Det motverkar muskelförlust.
Hunger är en känsla. Den innebär i sig inte muskelförlust.
Tunga vikter är inte fettförbränningens skull, utan för muskeluppbyggnadens skull. Det motverkar muskelförlust.
Hunger är en känsla. Den innebär i sig inte muskelförlust.
Men hunger måste innebär väll "för lite mat" vilket i sin tur bruka innebära muskelnedbrytning? Eller? ;D
Men om det är för muskelbyggnadens skull, varför skulle man då säga att höga repsantal bygga mer volym och lägre antal styrka?
Men hunger måste innebär väll "för lite mat" vilket i sin tur bruka innebära muskelnedbrytning? Eller? ;D
Nej
Men om det är för muskelbyggnadens skull, varför skulle man då säga att höga repsantal bygga mer volym och lägre antal styrka? Högre reps betyder hypertrofi i högre grad.
Nej
Högre reps betyder hypertrofi i högre grad.
Hepp.. hehe ;D
Men vafan. Känner mig askorkad. Alltså bör man köra högreps vid deff också för att försöka hålla uppe muskelstorleken? huh?
Hepp.. hehe ;D
Men vafan. Känner mig askorkad. Alltså bör man köra högreps vid deff också för att försöka hålla uppe muskelstorleken? huh?Lägre reps för att behålla styrkan och kunna hålla passen något kortare säger jag.
mattilainen
2010-04-04, 23:21
Nej
Högre reps betyder hypertrofi i högre grad.
Lägre reps ökar hypertrofi
Lägre reps ökar hypertrofiAntar att du menar att lågreps ökar hypertrofi i högre grad än högreps? Källa?
Fast aja, högre reps, andra muskelfibrer som jag har fått för mig tar större plats.
Vet att du sett den så slänger upp den åt TS: http://www.criticalbench.com/muscle-fiber-type.htm
Lägre reps för att behålla styrkan och kunna hålla passen något kortare säger jag.
För mig blir nästan pass med lägre antal längre då man behöver mer vila mellan setten?
För mig blir nästan pass med lägre antal längre då man behöver mer vila mellan setten?Är en balansgång, finns bättre förklaringar för det hela, någon annan får gärna fylla ut som kommer ihåg det bättre.
Antar att denna bör läsas: http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/
Eddie Vedder
2010-04-05, 07:57
Med det resonemanget hade ju ingen kunnat gå ner i vikt omedvetet t.ex. Finns ju många som sällan känner hunger alls och måste påminna sig att äta för att inte gå ner i vikt eftersom de skulle gå ner direkt om de bara åt enligt hungern.
Sedan är de jättestor skillnad på vilken typ av mat som mättar olika bra för olika personer. Och det är stor skillnad på mättnad så som "full mage" och den mättnaden som håller i sig och reglerar aptiten över tid.
Det är inte så himla viktigt om du skulle köra lågreps (3-6) eller "lagom reps" (7-12). Det ena kommer inte att vara överlägset det andra. Det finns viss individuell skillnad som kan göra att det ena funkar bättre än det andra och där får du själv kanske avgöra med tiden vilket som rä viktigast att fokusera på.
Under diet är det iaf, precis som annars, viktigt att man tar i så att du sänder starka singaler till musklerna att inte förtvina, trots kaloriunderskottet.
Du kan köra en kombination av hög och lågreps t ex.
13-20 reps kanske inte ska köras så mycket dock eftersom belastningen kanske blir för låg då.
Krångla inte till det för dig. Kombinera högre/lägre repetitioner och övningar där du känner att det känns bäst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.