handdator

Visa fullständig version : Fettmängd?

NiHa
2003-10-02, 11:34
Undrar lite om någon kan ge mig lite råd om varför jag inte minskar i fettmängd när jag äter procentuellt mer fett? Jag går ner i fettprocent om jag äter relativt lågt med fett (<10%), men när jag ökar andelen fett (energiprocent) med exakt samma kalorimängd, bara omfördelat mellan protein o fett, så reduceras eller ökar fettet på kroppen. Jag äter väldigt lite kolhydrater men mycket protein. Jag kör regelbundna morgonpromenader o träningar. Jag har hört att "man ska äta tillräckligt med fett" men det verkar inte alls funka på mig. Kan nämna att fettet som jag äter är linfröolja o att jag mäter min fettprocent med en OMRON BF 302 på morgonen, strax efter att jag vägt mig, för att få repeterbarhet.
Tack på förhand...

NiHa
2003-10-03, 10:42
Hmmm, är det verkligen ingen som har något matnyttigt att komma med???

Munter
2003-10-03, 11:09
Hur långa perioder har du testat respektive variant ? Inte lätt att utvärdera sådana subtila kostförändringar på några veckor och tro att allt ska stämma. Om du mot förmodan testat dig fram ordentligt, så vet du ju vad din kropp behöver för att tappa fett, punkt slut. Alla fungerar inte likadant. Sen tror jag också att ditt "jättelåga" kolhydratintag ställer till det för fettmätningen, om du använder Omron.

fidde

kharon
2003-10-03, 11:11
Omron-mätarna är värdelösa.

Då jag gick ner i vikt, så åt jag först väldigt fettsnålt, sen slutade jag gå ner och då höjde jag brutalt på fettandelen och sänkte på kolhydraterna och fläsket började rinna av igen.

Som vanligt gäller det att utvärdera och justera. Om du minskar i fläsk med mindre fett i kosten, så är det väl bara att fortsätta med det.