handdator

Visa fullständig version : Annorlunda bröstträning för tjejer? – ang genetiken

Helena E
2010-04-03, 21:41
Hej!

Jag har alltid tränat tungt och väldigt strikt och min filosofi är att tjejer ska träna precis som killar om man vill se resultat på gymet...*flex*

Var nere och körde bröst häromdagen och kom till att prata med en kille som ”verkar ha koll på läget”. Hur som helst så nämner han att tjejer har mindre bröstmuskulatur än grabbar och behöver därför inte köra lika många övningar som killar utan rekommenderade att köra två bröstövningar per pass och laborera och byta mellan några olika. Han menade att det var som att elda för kråkorna om man körde mer och bättre att lägga krutet på andra muskelgrupper. Kommentarer på detta?

Pepz
2010-04-03, 21:51
min kommentar: *fnys*

fiskebulle
2010-04-03, 21:52
De är säkerligen lika stora relativt sett. Hur funkar det för dig med bröstövningarna då? Utvecklas du något? I sådana fall laga något som inte är trasigt?

Helena E
2010-04-03, 22:03
De är säkerligen lika stora relativt sett. Hur funkar det för dig med bröstövningarna då? Utvecklas du något? I sådana fall laga något som inte är trasigt?

Jag tycker att det funkar bra som det gör, får bra kontakt och bröstlinjen har börjat komma fint. Kör oftast tre bröstövningar, lutande hantelpressar, vanliga hantelpressar alt bänkpress, flyes m hantlar alt i cc.
Testade pullover nu för första gången och den kändes oxå bra, både i brösten och latsen...

Fredrik_S
2010-04-03, 22:06
wow... ett tips lyssna inte på någon i verkligheten. Det är 90% chans att de har dålig koll eller säger något de tycker verkar troligt som de hört från annat håll....

young_george
2010-04-03, 22:11
Folk i allmänhet tränar nog för många övningar per muskelgrupp när det går utmärkt att bara köra ett par basövningar snarare än att "attackera brösten" på 10 olika sätt.

Helena E
2010-04-03, 22:12
wow... ett tips lyssna inte på någon i verkligheten. Det är 90% chans att de har dålig koll eller säger något de tycker verkar troligt som de hört från annat håll....

Anledningen till att jag kastar upp frågan här är att personen i fråga har styrketränat hela livet och tävlat i BB - men det är ju inte samma sak som att ha 100% koll...sen är det ju så att man själv aldrig blir fullärd :smash:

Fredrik_S
2010-04-03, 22:20
Om nu tjejer verkligen har en mindre bröstmuskulatur i förhållande till den övriga muskulatuern så låter det väldigt tveksamt att det skulle motivera att man skulle plocka bort hela delar av ett komplett bröstträningspass.

Helena E
2010-04-03, 22:27
Jag håller med dig på den punkten - jag förstod det som att han menade att brösten inte kräver lika mycket för att tränas igenom... Tycker dock att de övningar som jag kör idag funkar bra och jag ökar i styrka så det känns inte relevant att ändra något i dagsläget.

Deceiver85
2010-04-03, 22:32
Anledningen till att jag kastar upp frågan här är att personen i fråga har styrketränat hela livet och tävlat i BB - men det är ju inte samma sak som att ha 100% koll...sen är det ju så att man själv aldrig blir fullärd :smash:

Haha, nej, att ha tävlat i BB är definitivt inte att ha 100% koll. Fråga honom om hur man isolerar inre eller yttre bröst (fysisk omöjlighet!), och kan han komma på en övning så har du sen ett bra mått för det andra sakerna han säger.

Jorgen
2010-04-03, 22:49
min kommentar: *fnys*
Precis.

Exakt, all den rätta kunskapen finns ju på internet. Står det där är det garanterat sant. ;)

Helena E
2010-04-03, 23:03
Precis.

Exakt, all den rätta kunskapen finns ju på internet. Står det där är det garanterat sant. ;)

Ja, och speciellt om det står här på Kolo;)

Grabbar, jag förstår poängen och jag är inte helt grön själv inom området. Hade inte själv hört detta och tänkte att det var bättre att fråga...någon kunnig här borde ju verkligen kunna bekräfta eller dementera...

MtotheM
2010-04-03, 23:37
Pff, kör själv 2 övningar på bröst ^^

Om bröstmuskulaturen hos kvinnor är mindre vågar jag inte svara på men enligt min egna uppfattning så bör endast vikten anpassas och inte antalet övningar.

Sgart
2010-04-04, 00:15
Min tanke är att även om han är BBtävlande så kanske han inte har lika bra koll på tjejers träning :) eftersom det lixom inte är något han behöver kunna direkt för sin egen skull.

Fredrik_S
2010-04-04, 00:39
Precis.

Skillnaden är att på internet(forum) så rättas felaktigheter alltsom oftast till av den gemensamma kunskapen.

Sällan direkta felaktigheter inte avhyvlas ordentligt här på kollozzeum.
Lite värre dock om man googlar "how to get large muscles" och klickar på första bästa reklamlänken

Jorgen
2010-04-04, 06:58
Skillnaden är att på internet(forum) så rättas felaktigheter alltsom oftast till av den gemensamma kunskapen.

Sällan direkta felaktigheter inte avhyvlas ordentligt här på kollozzeum.
Lite värre dock om man googlar "how to get large muscles" och klickar på första bästa reklamlänken

Men du tycker inte att det är lite felaktigt att påstå att det är 90% chans att någon irl har dålig koll eller säger något dom tycker verkar troligt eller som dom hört från annat håll (tex internet/kolo/valfritt forum) och att man inte skall lyssna på någon i verkligheten?

Sniggel
2010-04-04, 09:17
Hej!

Jag har alltid tränat tungt och väldigt strikt och min filosofi är att tjejer ska träna precis som killar om man vill se resultat på gymet...*flex*

Var nere och körde bröst häromdagen och kom till att prata med en kille som ”verkar ha koll på läget”. Hur som helst så nämner han att tjejer har mindre bröstmuskulatur än grabbar och behöver därför inte köra lika många övningar som killar utan rekommenderade att köra två bröstövningar per pass och laborera och byta mellan några olika. Han menade att det var som att elda för kråkorna om man körde mer och bättre att lägga krutet på andra muskelgrupper. Kommentarer på detta?

9 av 10 ggr någon "verkar ha koll på läget" så är de ute och cyklar.
Dock förespråkar jag iofs få övningar per muskelgrupp själv men inte enbart då för bröst utan i princip de flesta muskelgrupper.

Sniggel
2010-04-04, 09:20
Men du tycker inte att det är lite felaktigt att påstå att det är 90% chans att någon irl har dålig koll eller säger något dom tycker verkar troligt eller som dom hört från annat håll (tex internet/kolo/valfritt forum) och att man inte skall lyssna på någon i verkligheten?

Jag tycker det låter rimligt. Vilket blir lite paradoxalt för då rekommenderar jag ju folk att exempelvis inte lyssna på mig. För man kan ju inte veta om jag har koll eller bara tror jag har koll :p

Jorgen
2010-04-04, 09:44
Jag tycker det låter rimligt. Vilket blir lite paradoxalt för då rekommenderar jag ju folk att exempelvis inte lyssna på mig. För man kan ju inte veta om jag har koll eller bara tror jag har koll :p

Vilket alltså betyder att 90% av alla som ger råd här på forumet pratar dynga?
Eller vi har lyckats med att samla eliten på ett och samma ställe?

Jag skulle nog påstå att ni som anser att 90% pratar *bs*är ute och cyklar. Men iofs så kanske ni tillhör just dom 90%. :D

Anders The Peak
2010-04-04, 09:48
9 av 10 ggr någon "verkar ha koll på läget" så är de ute och cyklar.
Dock förespråkar jag iofs få övningar per muskelgrupp själv men inte enbart då för bröst utan i princip de flesta muskelgrupper.

Vad är koll på läget på vilken nivå är man då på? Om det är någon som har fått bra utdelning av sin träning och vill dela med sig sina erfarenheter. Vad händer då?
Har ingen koll på läget använder olagliga preparat och och glider därför fram på ett bananskal utan egentligen göra något väsentligt för att lyckas..

Helena E den enda skillnaden man kan se som skiljer mellan man och kvinna är att kvinnor har svårt generellt att bygga snabba och starka muskler pga att östrogenet gör att de är uthålliga i muskulaturen och förbränner mer fett i muskelarbetet. Men som kvinna känner hon rätt snabbt av vad hon klarar i träningsväg. Träningen i sig själv trimmar hormonsystemet och skillnaderna minskar över tid.
Det här med bröstmuskeln hade den här byggaren säkert bara missförstått pga alla sanningar som fluktuerar på Internet.

Jag ska länka in Svensk Idrottsmedicins nummer som handlar om de här skillnaderna mellan man och kvinna.

Helena E
2010-04-04, 10:28
Helena E den enda skillnaden man kan se som skiljer mellan man och kvinna är att kvinnor har svårt generellt att bygga snabba och starka muskler pga att östrogenet gör att de är uthålliga i muskulaturen och förbränner mer fett i muskelarbetet. Men som kvinna känner hon rätt snabbt av vad hon klarar i träningsväg. Träningen i sig själv trimmar hormonsystemet och skillnaderna minskar över tid.
Det här med bröstmuskeln hade den här byggaren säkert bara missförstått pga alla sanningar som fluktuerar på Internet.

Jag ska länka in Svensk Idrottsmedicins nummer som handlar om de här skillnaderna mellan man och kvinna.

Tack för ditt svar som faktiskt behandlar min fråga ;) och jag ser fram emot länken om du hittar den :)

BobaFett
2010-04-04, 11:28
Om man jämför killar och tjejer så har jag märkt att det är vanligast att vältränade tjejer är lika starka eller starkare än medeltränade killar när det gäller ben, knäböj, benpress o.s.v. Vet en liten tjej på typ 55 kilo som kör 380 på benpressen t.ex. När det kommer till bänkpress och andra bröstövningar så är de lika svaga eller svagare än otränade killar.

Kan i för sig bero på att tjejer fokuserar mer på underkropp och random gymkille mer på överkropp.

Martin Löwgren
2010-04-04, 13:25
Hej!

Kvinnor har mindre muskler (alltifrån bröstmuskel till vadmuskel) men att sedan dra den slutsatsen som "snubben med koll" har gjort bygger mer på vad han tror är rätt än vad som är korrekt.

Jorgen
2010-04-04, 13:38
När det kommer till bänkpress och andra bröstövningar så är de lika svaga eller svagare än otränade killar.

80 kg
ZF9Nky2SmxU

Gabriel174
2010-04-04, 14:20
80 kg
ZF9Nky2SmxU

Jenny är väl ingen randomtjej? Hon bänkar väl 97.5 på en KV på 60kg :confused:

chrilledude
2010-04-04, 14:22
Soft svank där..

Sniggel
2010-04-04, 14:38
Vilket alltså betyder att 90% av alla som ger råd här på forumet pratar dynga?
Eller vi har lyckats med att samla eliten på ett och samma ställe?

Jag skulle nog påstå att ni som anser att 90% pratar *bs*är ute och cyklar. Men iofs så kanske ni tillhör just dom 90%. :D

Det framgick nog inte att jag syftade på "där ute".

Jo jag vill nog påstå att fler har koll på ett sånt stort träningsforum som detta. Det är fler personer involverade som kan ta del av påståenden, vilket gör att chansen ökar för att ett ämne som behandlas kommer att influeras av personer som faktiskt har koll.

Samma sak gäller inte random kille på gymmet som har en mindre krets där han kan få feedback på den kunskap han har.

Och med "ute och cyklar" så menar jag när folk ger råd där flertalet direkta felaktiga påståenden slinker igenom. En typisk sådan är vilka övningar personen kör för nedre och övre magen (rectus abdominis). Det är standard att folk tror att det går att välja olika övningar för övre och nedre delen på magen.

När man diskuterar någonting om kost eller träning med vem som helst dyker det så gott som alltid upp felaktigheter. Och jag orkar inte lägga mig i längre eftersom det blir tjatigt att ha samma diskussion så fort man försöker vara social. Jag mmm:ar istället numera.

Det är iaf min erfarenhet. Jag kanske rör mig i kretsar där mycket myter cirkulerar som sanning?

Helena E
2010-04-04, 15:49
Jag tror vi kan anse att frågan nu är avhandlad såvida ingen annan har något annat att tillägga, sen huruvida man ska lyssna på andra och vilka - kan ju diskuteras någon annanstans - men i ett forum som detta borde man ju inte få helt fel svar när man frågar... Tackar för engagemanget ;)

Jorgen
2010-04-04, 16:17
Jenny är väl ingen randomtjej? Hon bänkar väl 97.5 på en KV på 60kg :confused:
Ja?
Det framgick nog inte att jag syftade på "där ute".

Jo jag vill nog påstå att fler har koll på ett sånt stort träningsforum som detta. Det är fler personer involverade som kan ta del av påståenden, vilket gör att chansen ökar för att ett ämne som behandlas kommer att influeras av personer som faktiskt har koll.

Samma sak gäller inte random kille på gymmet som har en mindre krets där han kan få feedback på den kunskap han har.

Och med "ute och cyklar" så menar jag när folk ger råd där flertalet direkta felaktiga påståenden slinker igenom. En typisk sådan är vilka övningar personen kör för nedre och övre magen (rectus abdominis). Det är standard att folk tror att det går att välja olika övningar för övre och nedre delen på magen.

När man diskuterar någonting om kost eller träning med vem som helst dyker det så gott som alltid upp felaktigheter. Och jag orkar inte lägga mig i längre eftersom det blir tjatigt att ha samma diskussion så fort man försöker vara social. Jag mmm:ar istället numera.

Det är iaf min erfarenhet. Jag kanske rör mig i kretsar där mycket myter cirkulerar som sanning?
Jo, men dom som är här inne befinner sig väl "där ute" också ibland får man hoppas. :)
Random kille på gymmet är kanske också medlem på kolozzeum. Om du hänger med i mitt resonemang här.

Vi har nog ganska olika erfarenheter när det kommer till det, i dom kretsar jag befinner mig i så är det sällan "osanningar" förekommer.

Eddie Vedder
2010-04-04, 16:30
Om man jämför killar och tjejer så har jag märkt att det är vanligast att vältränade tjejer är lika starka eller starkare än medeltränade killar när det gäller ben, knäböj, benpress o.s.v. Vet en liten tjej på typ 55 kilo som kör 380 på benpressen t.ex. När det kommer till bänkpress och andra bröstövningar så är de lika svaga eller svagare än otränade killar.

Kan i för sig bero på att tjejer fokuserar mer på underkropp och random gymkille mer på överkropp.

Jag håller med dig angående observationerna i första spalten. Däremot håller jag inte med om det sista. Min uppfattning är att tjejers "benträning" ofta är ganska uteslutande på konditionsmaskinen och sedan är det mycket mage, axlar och armar som tränas.

Men de som tränar för att bli starkare brukar kunna få rejäla ben, där håller jag helt med. Handbollstjejer och fotbollstjer har ofta rejäla lår, vader och gluteus. Och machine gun här på Kolo har vader som gör det ofattbart att hon ens kan sätta på sig ett par tighta jeans, fattar inte hur vaderna får plats utasn att spräcka byxorna nertill:D

Sniggel
2010-04-04, 16:59
Ja?

Jo, men dom som är här inne befinner sig väl "där ute" också ibland får man hoppas. :)
Random kille på gymmet är kanske också medlem på kolozzeum. Om du hänger med i mitt resonemang här.

Vi har nog ganska olika erfarenheter när det kommer till det, i dom kretsar jag befinner mig i så är det sällan "osanningar" förekommer.

Jo, det får man hoppas :)
Däremot verkar det inte som så många av de som tränar på gym hänger på kolozzeum, och det kan man väl knappast förvänta sig heller. Sååå stort är inte detta forum.
Inte för att man bör hänga på kolozzeum för att lära sig något, men det finns helt klart väldigt mycket bra information att hämta här.

Jag får väl inse att mina erfarenheter kan bero på slumpen helt enkelt.

Fredrik_S
2010-04-04, 17:07
Ja?

Jag ar aldrig någonsin träffat någon som varit medlem på ett internetforum och nära 100% av alla jag någonsin hamnat i samtal med om träning och kost har sagt helt uppåt väggarna galna saker. Sådana saker som man lär sig efter någon månad på ett internetforum med lite kritiskt granskande, cirkulerar runt om och om igen där ute.

*gör den här övningen för att träffa övre pecs,
*vrid hantlarna i den här vinkeln för att isolera inre pecs
*Ät keso istället för makrill det är nyttigare
*du vet väl att potatis är onyttigt för det har högt GI
*nu har jag slutat med bröd och sånt onyttigt och börjat äta mer sallad
*man måste gå på morgonen för att bränna fett bra

Alla dessa punkter är inte några som helst konstigheter det är absoluta sanningar som alla vet.... De sprids fortfarande som ringar på vattnet....

Fredrik_S
2010-04-04, 17:21
Och även om det är 9 av 10 även här inne som är okunniga så är det en diskussion mellan flera parter vilket gör att de okunniga ofta tystas tidigt och de med bra fakta och källor visar hur det är.

"där ute" är det nästan alltid en mot en och oftast mellan två okunniga...

cero
2010-04-04, 17:25
Och även om det är 9 av 10 även här inne som är okunniga så är det en diskussion mellan flera parter vilket gör att de okunniga ofta tystas tidigt och de med bra fakta och källor visar hur det är.

"där ute" är det nästan alltid en mot en och oftast mellan två okunniga...

Sant, större chans att något du har hört här på brädan (om det ingått i någon slags diskussion) är korrekt än något du har hört från biffen på gymmet.

Anders The Peak
2010-04-16, 10:26
Tack för ditt svar som faktiskt behandlar min fråga ;) och jag ser fram emot länken om du hittar den :)

Länken i fråga (http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=108&Itemid=303)
Det beskrivs i tidning nummer tre (http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=237&Itemid=303)

Timme
2010-04-16, 11:00
hahah vilken tomte :D

L-Sami
2010-04-16, 11:15
Då borde det ju gälla hela kroppen isåfall, tjejer har mindre muskulatur, då borde de träna mindre och lägga mer tid på andra saker som laga mat, ta hand om barnen och städa istället :D Jag tror det var det han syftade på innerst inne :D

The Draf
2010-04-16, 12:14
80 kg
ZF9Nky2SmxU

lite OT, men tar rumpan verkligen i bänken under denna press?

fiskebulle
2010-04-16, 12:41

Hon kanske har mycket häng på brallorna.. annars.. Don't think so

thethoos
2010-04-16, 13:01

55kilos tjej som tar 380 i benpress? Fan, man mår dåligt av att höra sådant! ;) Jag är nog mer disco är vad jag tror, tar hälften av det och väger rejält mycker mer än henne.

Whistler
2010-04-16, 13:10
Killar som säger till tjejer att träna mindre bröst är bara rädda för att bli utkonkurrerade i bänkpressen. ;)

L-Sami
2010-04-16, 13:31

Det ser man inte från den där vinkeln.

BobaFett
2010-04-16, 16:01
80 kg
ZF9Nky2SmxU

Ja du ser, kämpar med 80 kilo och hon tävlar förmodligen i det. Hade du sett en random kille på gymmet kämpa med 80 kilo som hon gjorde hade du tänkt vilken räka, eller hur?

Nu var det där inte en vältränad tjej utan förmodligen en extremt vältränad tjej också.

Jag maxar 125 just nu under deff och jag är sommarbyggare d.v.s. tränar bara 5 månader per år varav 2 är deff.

80 kilo är ett skämt för mig men jag garanterar att hon värmer upp med mitt knäböjs-max.

Jorgen
2010-04-16, 16:10
Ja du ser, kämpar med 80 kilo och hon tävlar förmodligen i det. Hade du sett en random kille på gymmet kämpa med 80 kilo som hon gjorde hade du tänkt vilken räka, eller hur?

Nu var det där inte en vältränad tjej utan förmodligen en extremt vältränad tjej också.

Jag maxar 125 just nu under deff och jag är sommarbyggare d.v.s. tränar bara 5 månader per år varav 2 är deff.

80 kilo är ett skämt för mig men jag garanterar att hon värmer upp med mitt knäböjs-max.

Nej, men det kan ju vara för att jag själv kör på 80 i bänk. Nu är jag iofs en räka, så det är kanske så då? fast jag maxar mer än dig

Doctor Snuggles
2010-04-16, 16:12

Verkligheten är som flashback - fast på riktigt.

Helena E
2010-04-16, 20:56
Länken i fråga (http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=108&Itemid=303)
Det beskrivs i tidning nummer tre (http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=237&Itemid=303)

Tack snälla!!!