Visa fullständig version : Hur mycket vatten behöver vi dricka?
King Grub
2010-04-03, 10:18
Everywhere around us we see people sipping bottled water. In healthy people, the fluid balance is strictly regulated via osmoregulation by the hormone vasopressin and the kidneys, in combination with the thirst mechanism and drinking. Fluid intake comes from food, metabolism and beverages, including water. People lose fluid via the skin, respiration, faecal fluid and urinary output. The obligatory urine volume is determined by maximal renal concentrating ability and the solute load which must be excreted. Under normal circumstances of diet, exercise and climate the minimal urine output for healthy subjects is about 500 ml/day. Intake of more than 500 ml of fluids per day will result in the excretion of solute-free water. The recommended total daily fluid intake of 3,000 ml for men and of 2,200 ml for women is more than adequate. Higher fluid intake does not have any convincing health benefits, except perhaps in preventing (recurrent) kidney stones.
Ned Tijdschr Geneeskd. 2009;154(12):A1757. How much water do we really need to drink?
Halvliter om dagen extra, utöver maten. Länge trott att det har varit något sånt här, alla rekommendationer om 2-3 liter om dagen har jag haft så svårt att tro på. Enda gångerna jag dricker mycket vatten öht är när jag är utomlands.
Kan gå dagar då jag inte dricker rent vatten alls. Mjölk i gröten, EAA i vatten runt träning och liknande gör att jag inte blir törstig. Hoppas att det blir 3 liter vätska iaf :)
Tror det är väldigt individuellt.
Sen finns det många faktorer som kan påverka, proteinintag, träningsmängd, klimat och kaloribehov...
Eddie Vedder
2010-04-03, 11:04
Tror det är väldigt individuellt.
Sen finns det många faktorer som kan påverka, proteinintag, träningsmängd, klimat och kaloribehov...
Just proteinmängden är en faktor som gör att många här på Kolo antagligen kan ha fog för att dricka lite mer än vad som rekommenderas i den här artikeln.
Jag är förvisso övertygad om de flesta som tränar redan dricker mer än nödvändigt oavsett men med högt proteinintag kan man ju i alla fall vara medveten om att vätskebehovet ökar något.
Jag drar lätt i mig 2L bara genom att sippa lite under träningspasset. Så det blir en hel del vatten..
Fredrik_S
2010-04-03, 20:58
Just proteinmängden är en faktor som gör att många här på Kolo antagligen kan ha fog för att dricka lite mer än vad som rekommenderas i den här artikeln.
Jag är förvisso övertygad om de flesta som tränar redan dricker mer än nödvändigt oavsett men med högt proteinintag kan man ju i alla fall vara medveten om att vätskebehovet ökar något.
Är ju rätt svårt att missa att man behöver extra vätska även om man inte tänker på det. Torkar ihop totalt i munnen och bli sjuuukt törstig om jag tar en dl kasseinpulver med för lite vätska tex.. Alternativt vaknar ett par timmar efter jag somnat(om jag tagit drinken innan läggdags) med extrem törst...
Eddie Vedder
2010-04-03, 21:30
Är ju rätt svårt att missa att man behöver extra vätska även om man inte tänker på det. Torkar ihop totalt i munnen och bli sjuuukt törstig om jag tar en dl kasseinpulver med för lite vätska tex.. Alternativt vaknar ett par timmar efter jag somnat(om jag tagit drinken innan läggdags) med extrem törst...
Ja om du blir uttorkad av en för lågdoserad kaseindrink så ger den ju en tydlig indikation. Men jag skulle int esäga att det märks så väl i vanliga förhållanden och inte ens att det hör till ormaliteterna att man får SÅ kraftig reaktion på kaseindrinkar.
Jag brukar t.o.m. medveten underdosera med vattnet i mitt DoublePro och låta det stå i typ 20-30 minuter om jag ska ha i gröt. Bliur tjock och god konsistens:)
Miniräzer
2010-04-03, 21:40
Jag dricker ca 5l vatten om dagen om man räknar med protein drinkarna, plus måltidsrycker. Kan det vara skadligt på något sätt?
Samma här, är nästan ständigt törstig. Snittar runt 4l vatten och 1l annat.
Nu är jag inte alls med. 0.5 liter vatten per dygn utöver den vätska som finns med i maten.
Det låter inte ens rimligt för mig. Hur ska det gå att lösa allt natrium, urinämne, urinsyra och kreatinin som bildas från från en nornal västerlänsk kost. Kollomedlemen skulle bli uttorkad på några dygn.
Resorptionen i njurarna måste jobba på högvarv.
Undrar vilken kost som är studerad.
Eddie Vedder
2010-04-04, 06:45
Undrar vilken kost som är studerad.
Det är ju en Nederländsk tidsskrift så "under normal circumstances" borde ju betyda en helt vanlig västerländsk kiost.
Den här länken hjälper väl föga men man kan ju försöka hitta något: :D
http://www.ntvg.nl/publicatie/hoeveel-water-moeten-we-eigenlijk-drink/volledig
Men vilken vetenskaplig styrka en sådan här tidsskrift har vet jag ju inte.
Det är ju en Nederländsk tidsskrift så "under normal circumstances" borde ju betyda en helt vanlig västerländsk kiost.
Den här länken hjälper väl föga men man kan ju försöka hitta något: :D
http://www.ntvg.nl/publicatie/hoeveel-water-moeten-we-eigenlijk-drink/volledig
Men vilken vetenskaplig styrka en sådan här tidsskrift har vet jag ju inte.
Leve google-översättningsverktyg:D
Gav inte så mycket. Jag tror fortfarande att det är en kost med 0.8 gram / kg kroppsvikt, minimalt med kött, max 3 gram salt.
En annan har hyfsat stora vätskeintag "för säkerhets skull", mest för att jag måste hålla stämbanden härligt fuktiga. Ett par liter om dagen blir det i alla fall, men inte en gallon som många rekommendationer gäller här i USA.
Minst 3 liter om dagen när jag inte tränar behöver jag för att inte gå omkring törstig och få huvudvärk.
Tränar jag ligger jag kring 4-5 liter.
Jag dricker efter törst enbart så det här är inga siffror jag medvetet eftersträvar.
Jag brukar resonera "hellre för mycket vatten än för lite", utan att överdriva. Jag dricker några liter utöver vattnet i kosten. Jag tror det är lagom.
Passar på att låna denna tråden och ställer en fråga i raka motsattsen, finns det några negativa effekter av att dricka "mycket" vatten, 6-7 liter / dygn. Förutom att man kissar endel..
Passar på att låna denna tråden och ställer en fråga i raka motsattsen, finns det några negativa effekter av att dricka "mycket" vatten, 6-7 liter / dygn. Förutom att man kissar endel..
Finns en del trådar om just detta.
Sök :cool:
Scratch89
2010-04-22, 05:16
Urlakning av mineraler och vitaminer.
Vilken vore fördelen?
Vilken vore fördelen?
haha, men det handlar ju om de vanliga tinfoilhat-argumenten som att det "avgiftar kroppen".
JakeShaft
2010-04-22, 12:17
Mår njurarna bättre av att man dricker mer vatten?
Nitrometan
2010-04-22, 12:21
Mår njurarna bättre av att man dricker mer vatten?
Det finns såklart gränser för allt.
JakeShaft
2010-04-22, 17:20
Det finns såklart gränser för allt.
Jo det är klart, mina funderingar hör nog inte hemma alls i detta forum egentligen då jag är ett specialfall i just det här ämnet.
Så länge urinen är lite färgad av urinämnen dricker man väl rätt lagom? Inte vit eller brun utan menar givetvis emellan ngn stans. Eller är ens en vettig indikator?
Insulinus
2010-04-22, 18:03
Det är i det här sambandet ganska coolt angående törstreflexen. Så vitt jag vet så har man inte helt konstaterat huruvida denna fungerar. Men om du är dehydrerad kommer en törstreflex utlösas. Dock mättas denna reflex så fort vattnet passerat munnen, dvs långt innan kroppens vätskebalans är återställd. Detta är enligt mig ett riktigt intressant område. :)
Sen vet jag inte hur det är med högt saltintag under längre tid, många här känner säkert till saltladdning och dess effekter på aldosteron, om man alltså intagit höga mängder natrium under en längre tid och ens adosteronreglering är lite satt ur spel skulle man rimligtvis kunna behöva betydligt mer än 500ml/dag för att reglera osmosen i kroppen.
Detta blir intressant då mycket mat nu för tiden är överdrivet saltad, tänker då främst på halvfabrikat där salt används i större mängder för att få fram samma smak som vid de tillfällen färska råvaror används i matlagning.
KalleTeodor
2010-07-10, 19:00
Så man behöver alltså dricka mer vatten om man har ett högt proteinintag?
Så man behöver alltså dricka mer vatten om man har ett högt proteinintag?
Jag blir helt klart törstigare *popcorn*
Är väl rätt intressant veta hur bra kroppen är att ta upp vatten också?
Vassle är det ju ingen som skulle svepa 100g på en gång och tro allt tas upp, borde väl finnas en sån gräns för vatten med?
Kan man svepa en liter tex vid ett tillfälle på dagen och sedan tänka att man tillgodosett vätskebehovet?
Har ni hört någon som fullt frisk drukigt sig själv till att ha diarré ?
Knappast. Kroppen håller en hyffsat hög salthalt så vatten kommer alltid att vandra från tarminnehållet genom tarmväggen ut i blodet. Därefter kommer njurarna att filtrera av överskottet av vatten.
Jag röstar på att kroppen tar upp all vätska;)
Jag vill minnas, att för länge sen, såg ett program på TV om någon som gick på någon form av tarmrensning. Dom fick dricka kopiösa mängder ljummet vatten, vi snackar hinkvis. Sen fick alla sitta i en ring på var sitt durkslag över en hink, sen kunde man få titta på vad som kom ut. Det var ju massa "slagg" och "gifter", påstod så klart personen som tagit betalt för detta detox-flum.
Jag tror det var så det gick till. Det var många år sen nu, jag börjar bli gammal.
Efter en snabb konsultation av google, har jag kommit fram till att det heter Hawaiiansk tarmrensning.
Kanske jag går lite långt ot, men om man får mycket av sitt intag från dryck/lättsmält mat. Bör man bajsa mindre, kissa mer då?
Kanske jag går lite långt ot, men om man får mycket av sitt intag från dryck/lättsmält mat. Bör man bajsa mindre, kissa mer då?
Ja, du äter mindre fibrer mm som kroppen inte behöver göra sig av med och får i dig mer vätska.
hejhopp79
2010-07-11, 21:09
Jag dricker en massa. Så går jag iofs och kissar hela tiden också, men jag gillar vatten :)
Luca Brasi
2010-07-11, 21:24
Dricker 3-4 liter när jag tränar på gymmet och det känns som det behövs.
Jag svettas rätt ordentligt.
Skulle det kunna vara en indikation på att något är fel i kroppen då eller?
Nä, tror du överdriver. Kanske inte om du tränar 5-6h.
Eller någon sjukdom.
Jag vill minnas, att för länge sen, såg ett program på TV om någon som gick på någon form av tarmrensning. Dom fick dricka kopiösa mängder ljummet vatten, vi snackar hinkvis. Sen fick alla sitta i en ring på var sitt durkslag över en hink, sen kunde man få titta på vad som kom ut. Det var ju massa "slagg" och "gifter", påstod så klart personen som tagit betalt för detta detox-flum.
Jag tror det var så det gick till. Det var många år sen nu, jag börjar bli gammal.
Efter en snabb konsultation av google, har jag kommit fram till att det heter Hawaiiansk tarmrensning.
Tarmrensning brukar involvera laxermedel, antingen uppifrån eller som lavemang (snabbgoogling på hawaiiansk tarmrening/rensning ger att man dricker specialdrycker med vissa speciella örter och någon speciell lera, antagligen finns här något som retar tarmen). Att man också dricker mycket har, som jag förstår det, mer att göra med att ersätta vattnet man förlorar, och (fast det sägs förstås inte direkt) att ge personen en känsla av att "spola kroppen".
Det finns iofs folk som tycker att deras magar kommer igång av att dricka varma saker, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
Det är lite svårt att svara på, eftersom det är väldigt olika hur ofta och mycket "man" bajsar. Mat som traditionellt betraktas som "lättsmält" behöver ju heller inte innehålla mycket vatten, jämför t.ex. rostat bröd, fiskbullar, frikadeller.
Edit: Bra att jag såg att bumbi redan hade svarat, då ...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.