handdator

Visa fullständig version : PF - äta före / efter träning?

Lovisa
2010-04-02, 22:32
Ni som kör periodisk fasta, hur fördelar ni maten före resp efter träning?

Jag tänkte testa PF som en del i min mini-deff, och fortsätta efteråt om jag tycker att det funkar. Men om man skall äta hela sin dagsranson under ett kort tidsintervall, hur fördelar ni då maten?

Man kan ju inte äta något större mål före träningen, för då pallar man inte att träna (åtminstone ingen cardio om man har magen full).

Jag klarar att träna "på viljan" utan att äta något innan. Däremot behövs det såklart vätska, annars pallar man ingenting.

EFTER träningen däremot, är jag alltid vrålhungrig. Så nu har jag under några dagar prövat att träna på fastande mage, och sedan äta under timmarna efter, kanske fördelat över 3-4 timmar.

mikaelj eller nån annan PF-expert, hur gör ni egentligen? Och hur påverkar det orken, muskeluppbyggnad / muskelnedbrytning?

Crocker
2010-04-02, 22:34
No fence men har du läst PF-tråden? Står massor om hur de äter där.
Läs sedan "Vad har du ätit idag?" och sök efteråt om du fortfarande inte hittar.

mikaelj
2010-04-02, 22:43
Jag tänkte testa PF som en del i min mini-deff, och fortsätta efteråt om jag tycker att det funkar. Men om man skall äta hela sin dagsranson under ett kort tidsintervall, hur fördelar ni då maten?

1-2 dl (40-80 kcal) mjölk under dagen i kaffe/té, före kl. 18-19-tiden, sedan äter jag till 20-21. Helst 20, annars blir det svårt att somna pga all extravärme. Brukar oftast bli förrätt, huvudrätt och efterrätt.

Jag klarar att träna "på viljan" utan att äta något innan. Däremot behövs det såklart vätska, annars pallar man ingenting.

Dåså.

EFTER träningen däremot, är jag alltid vrålhungrig. Så nu har jag under några dagar prövat att träna på fastande mage, och sedan äta under timmarna efter, kanske fördelat över 3-4 timmar.

Låter väl bra? EAA/vassle innan träningen tycks vara rekommendationerna, om det är på helt fastande mage.

mikaelj eller nån annan PF-expert, hur gör ni egentligen? Och hur påverkar det orken, muskeluppbyggnad / muskelnedbrytning?

Efter träningen. Jag vet inte hur det påverkar muskelnedbrytning, men starkare blir jag...

Jag försöker att alltid träna fastande, men känner mig en smula svagare om jag tränar efter 20-22h fasta jämfört med 16-18h (då är jag som starkast). Beror mycket på nattsömn och vilken sorts övning.

BobaFett
2010-04-02, 23:10
jag brukar äta vid 16:00 ett lite mindre mål innan jag går och tränar vid 18:00 sen äter jag 2 måltider fram till klockan 24:00

Eaa brukar jag dricka under fastan, 2 doser per dag + före och efter träning.

Tycker att det funkar för mig. Grandmaster som är PF-gurun säger att tjejer ska äta från 14:00 till 24:00 för att de har svårare att vara lika länge utan mat som män, annars samma upplägg.

Sniggel
2010-04-03, 06:38
Dåså.

Fast jag misstänker att hon menar att "det går" men hon presterar inte på topp.

mikaelj
2010-04-03, 09:08
Fast jag misstänker att hon menar att "det går" men hon presterar inte på topp.

Du tänker så. Det kan vara en vanesak. I början minns jag att jag var kraftlös om jag tränade kring 12, nu är det snarare så kring 18.

I regel verkar kvinnor dessutom ha lite svårare att fasta i längre perioder.