Visa fullständig version : Ineffektiv bicepsträning?! Hjälp!
timmey111
2010-04-02, 21:54
Har nu gymmat i ca 3 månader, och jag blir starkare och ökar i vikter sakta men säkert(axlar, bröst triceps etc). Men det finns 1 problem som inte förbättras och det är biceps. De första 1-2 månaderna har min biceps blivit starkare, men den sista månaden har jag typ hållt på med samma vikt och kan inte öka.
Är det något fel på min träning? Jag tränar biceps 2-3 gånger i veckan och kör med hantlar, stång etc. Försöker jag öka vikten i hantlarna/stången så klarar jag inte av att göra det ordentligt.
Någon tips hur jag ska förbättra min biceps muskeln?
Första gången jag började gymma tog jag 7kg i hantlar, och sedan fortsatt till 12.5kg. Men nu den senaste månaden(kommer inte ihåg exakt, men JÄVLIGT längesen var det iaf) så har jag jobbat på samma vikter.
Är verkligen i stor behov av hjälp!
TAck!
Biceps är synergist i rygg, och antigonist(stavning?) för triceps. 2-3 ggr för en så liten muskel låter mycket. Prova 1 ggr i vecka i samband med rygg.
Fortsätt köra bara, träna inte för ofta och se till att du äter ordentligt. (kcalöverskott, för jag antar att du vill bygga lite, och mycket protein) Förutom det kan du ju variera repetitonerna, sänk vikten och kör några fler reps ett tag eller gå ner på kanske 5 reps med tyngre vikt.
Det står still i perioder och går upp i perioder. Så länge du har viljan att fortsätta träna så kommer volymen och styrkan med tiden. Lycka till! :)
Mvh
tunga strikta scottcurls är riktigt nice, sen hjälper roddövningar riktigt mycket.
EDIT: Såg inte att du tränade den så ofta. När man tränar den så ofta + att den används vid så många olika övningar blir det lätt för mycket.
Bicepsmuskulaturen används inte bara vid just bicepscurl. Den används som redan nämnt vid all ryggträning och stabiliserar mer eller mindre vid alla bröstövningar.
Jag hade givit dig rådet att bara träna biceps specifikt en gång i veckan, gärna i slutet på det pass du tränar övre rygg.
Mvh
timmey111
2010-04-02, 22:06
Så även ryggträning kan hjälpa till så att jag förbättrar mina biceps? :o
Så även ryggträning kan hjälpa till så att jag förbättrar mina biceps? :o
Ja, biceps är s.k. Synergist i alla rodd-övningar och liknande. D.v.s. Biceps används delvis till att utföra rörelsen, precis som triceps i t.ex. bänkpress.
Tänk bara själv på hur du rör armen vid en rodd-övning. Armen dras ihop, och det är den rörelsen biceps-muskulaturen just gör.
Just därför ska du inte träna biceps för ofta, tränar du för ofta bryter du ner kroppen istl för att bygga upp den. Du blir inte större bara för att du tränar ofta, om så hade varit fallet hade 99% av alla kolo-medlemmar varit på gymmet 24 timmar om dygnet. :)
Mvh
Ja, kroppen använder mycket synergister,antiogonister,stabilisatorer m.m. Om du gör chins till döden ex. så lär du känna i biceps lovar jag. :)
Arne Persson
2010-04-02, 22:18
Har nu gymmat i ca 3 månader, och jag blir starkare och ökar i vikter sakta men säkert(axlar, bröst triceps etc). Men det finns 1 problem som inte förbättras och det är biceps. De första 1-2 månaderna har min biceps blivit starkare, men den sista månaden har jag typ hållt på med samma vikt och kan inte öka.
Är det något fel på min träning? Jag tränar biceps 2-3 gånger i veckan och kör med hantlar, stång etc. Försöker jag öka vikten i hantlarna/stången så klarar jag inte av att göra det ordentligt.
Någon tips hur jag ska förbättra min biceps muskeln?
Första gången jag började gymma tog jag 7kg i hantlar, och sedan fortsatt till 12.5kg. Men nu den senaste månaden(kommer inte ihåg exakt, men JÄVLIGT längesen var det iaf) så har jag jobbat på samma vikter.
Är verkligen i stor behov av hjälp!
TAck!
Snälla du! Tränat i 3 månader??? Du är ju knappt ens en nybörjare! Ta det lugnt istället, riskan är rätt stor att du annars kommer att skada dig.
Resultaten kommer.
stolpskott
2010-04-02, 22:46
Se till att musklerna får vila ordentligt, annars är risken för att du börjar bryta ner dom istället ganska överhängande.
chrilledude
2010-04-03, 00:22
3ggr?!
Mer träning betyder inte att du blir starkare. 1ggn veckan räcker gott och väl. Vet ett flertal som inte ens kör biceps specifikt och får resultat..
Disco?
Utöver det som sagts om att inte träna för ofta, så kan du testa olika övningar, köra mer/mindre strikt, fler/färre reps etc etc för att se skillnad.
Snälla du! Tränat i 3 månader??? Du är ju knappt ens en nybörjare! Ta det lugnt istället, riskan är rätt stor att du annars kommer att skada dig.
Resultaten kommer.
En massiv plus ett.
siimon89
2010-04-03, 07:57
Resultaten kommer.
+1 på den :)
Resultaten kommer.
+1 här med.
Resultaten kommer.
Exakt!
Har själv börjat märka lite framsteg med min bicepsträning, just den visuella biten har inte hängt med lika bra, men visst märker jag skillnad. Tränat ca 9 månader och nu inte förens nu har jag börjat träna biceps seriöst.
Martin Löwgren
2010-04-04, 12:50
snälla du! Tränat i 3 månader??? Du är ju knappt ens en nybörjare! Ta det lugnt istället, riskan är rätt stor att du annars kommer att skada dig.
Resultaten kommer.
+1
kan bara säga som alla andra, du förlorar bara på att träna biceps 3 gånger i veckan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.