handdator

Visa fullständig version : Byta bilbatteri?

apa_ola
2010-04-02, 18:34
Hej!

Mitt batteri på bilen är kass. Så imorrn drar jag till biltema och köper ett nytt.

Är det lika enkelt att byta som jag hoppas? Behöver jag några verktyg?
Kommer det ta lång tid? Hur bär man sig åt?

Kan noll om bilar verkligen. Är f.ö. en Renault Laguna från mitten av 90-t om det spelar roll.

r3mpuh
2010-04-02, 19:03
liknande tråd med svar på flashback:
https://www.flashback.org/t917258

CrazyJoeDavola
2010-04-02, 19:05
Ja det är enkelt, bara att skruva loss kabelskon (börja med minus), sedan är det säkert någon bygel som håller fast batteriet, skruva loss den med bara att lyfta ur och lyfta i det nya och skruva fast. På vissa bilar kan t.ex radion ha någon form av stöldskydd så att du kan behöva mata in koder för att aktivera den igen när bilen varit utan ström. Men ja det är väldigt simpelt. Biltema batterier är dock usla, men duger väl.

r3mpuh
2010-04-02, 23:10
Ja det är enkelt, bara att skruva loss kabelskon (börja med minus), sedan är det säkert någon bygel som håller fast batteriet, skruva loss den med bara att lyfta ur och lyfta i det nya och skruva fast. På vissa bilar kan t.ex radion ha någon form av stöldskydd så att du kan behöva mata in koder för att aktivera den igen när bilen varit utan ström. Men ja det är väldigt simpelt. Biltema batterier är dock usla, men duger väl.

Är dom?
Vet iaf att deras motorolja är grym.

arjeplogarn
2010-04-03, 00:36
Jag har nyligen skruvat lös ett batteri från en likadan bil.
Du behöver en 10 mm-nyckel som med alla batterier för att få lös kablarna.
Sen behöver du en 13(?)mm skruvmejsel med hylsa eller ett spärrskaft med förlängare för att få lös själva batteriet.

Riktigt lätt. Börja med minuspolen.

Biltemas batterier suger. Deras motorolja kommer direkt från statoil men det gör inte deras batterier. Valfritt batteri av annat märke är bättre.

tjabon
2010-04-03, 00:42

Jo,
Skitbatterier.
Lämna tillbaka och köp annat.

Olegh
2010-04-03, 08:38
Men har inte Biltema otroligt bra garanti på sina batterier? Så usla kan dom väl ändå inte vara?

Baan
2010-04-03, 09:17
Men har inte Biltema otroligt bra garanti på sina batterier? Så usla kan dom väl ändå inte vara?

Kan vara lång garanti men i princip verkningslös om den bara gäller när batteriet är helt slut efter relativt kort tid :) Att den inte håller laddningen längre kanske inte täcks. Ungefär som rostskydd på nya bilar, där handlar det om genomrostning. Lol att man får genomrostning på den tiden.

Dåligt Original
2010-04-03, 09:33
åhh, jag som nyss fått ett nytt batteri från biltema =/

Bör man byta till ett bättre då eller?

VoDaresVins
2010-04-03, 15:28
Förra ackun ja köpte var billigaste ja fann. Den höll i 2 år sen gick den inte att ladda mera. Så rekommenderar nog en lite dyrare, men kan inte säga hur det är med kvalten på Biltemas.

Kan annars lönas att ta måtten på den gamla och kolla hur många ampere den är om du inte har nån vid affären som kollar upp det åt dig.

VoDaresVins
2010-04-03, 15:34
åhh, jag som nyss fått ett nytt batteri från biltema =/

Bör man byta till ett bättre då eller?

Så länge den funkar finns väl ingen orsak. Skulle själv inte orka försöka med nån returrätt om varan redan kommit hem. Ett par år kommer den troligen fungera och vem vet kanske många år därtill.

grakka
2010-04-03, 16:23
Ni som säger att biltemas batterier suger, vad grundar ni det på?

r3mpuh
2010-04-03, 16:34
http://img714.imageshack.us/img714/3168/bilbatteri1.jpg

r3mpuh
2010-04-03, 16:44
Postar även de 2 år gamla vinter testerna också:
http://img688.imageshack.us/img688/479/bilbatteri2.jpg
http://img28.imageshack.us/img28/9981/bilbatteri3.jpg

Mvh r3mpuh