handdator

Visa fullständig version : Fystävling Göteborg 17/4 !

Thalagor
2010-04-02, 12:13
Hej alla glada!
Tänkte tipsa om en tävling i Göteborg den 17/4, för alla som vill pressa sig till gränsen. Och bortom.
Tävlingen kommer att utmana uthållighet, kondition, explosivitet, och helkroppsstyrka.

Det blir en heldag helt enkelt.
Först loppet, följt av bastu och saft, och till sist en mäktig buffé! :)
80 kr per person kommer kalaset att gå på.

Fokus är på att utmana sig själv, och efteråt träffa andra träningsentusiaster i en härlig gemenskap.

www.tmploppet.webs.com

Jag är med och arrangerar evenemanget, så bara fråga om något är oklart.
Hoppas vi ses där :)

Thalagor
2010-04-02, 15:37
Uppdaterat sidan med rekommenderade övningar.

Även filmat bra form och vanliga fel, hoppas på att få upp de filmerna innan söndag.

mikaelj
2010-04-02, 15:43
Bra initiativ!

Thalagor
2010-04-02, 16:20
Tackar.
Hoppas någon från kolo kommer förbi med. Hade varit grymt sätt att träffas på :D.
Ses vi där måhända? :whipped:

Fuuu
2010-04-02, 16:25
Ja hade gått men du e helt galen. Ja minns när vi gick ut å gjorde armhävningar och chins här på studiegången kl 01 eller något sådant XD

mikaelj
2010-04-02, 16:42
Hur många räckhävningar bör man klara för att inte skämma ut sig om man ställer upp i blå? Det står att man skall träna för att klara åtta. Hur är det i praktiken?

Sundsarn
2010-04-02, 16:44
Du vet vad jag sagt om detta men som sagt; det vore roligt om du lyckas dra med några härifrån. Det är väl på kolo som man hittar likasinnade i ditt fall om någonstans :D

Thalagor
2010-04-02, 19:46
Ja hade gått men du e helt galen. Ja minns när vi gick ut å gjorde armhävningar och chins här på studiegången kl 01 eller något sådant XD

Haha, det var tider det :hbang:. Klart du ska med, finns en klass för alla (som tränar)!

Hur många räckhävningar bör man klara för att inte skämma ut sig om man ställer upp i blå? Det står att man skall träna för att klara åtta. Hur är det i praktiken?

Två punkter som är värda att tänka på.
Ett; Våra rekommendationer innefattar även två pauser, detta pga hur vi tränar.
Två; Vi är inte alls lika strikta med pulls/chins (det vi kallar pull-ups är precis som du säger räckhäv, oavsett handfattning) som i fitnesstävling.

Med det sagt, så skulle jag säga att ligger du kring 10-14 borde just den styrkan vara lugn. Det är inte maxstyrka som kommer pressas så hårt ändå, utan mer uthållighet, kondition och explosivitet. Det kommer bli NICE! Så...
Hur låter det? :)

Du vet vad jag sagt om detta men som sagt; det vore roligt om du lyckas dra med några härifrån. Det är väl på kolo som man hittar likasinnade i ditt fall om någonstans :D

Bah. Chalmers 25 - Kolo 1. :MrT:

Rickard
2010-04-02, 19:50
Hade ju lätt varit med om det inte vore för att jag ska på... erhm... darttävling då.

mikaelj
2010-04-02, 20:43
Två punkter som är värda att tänka på.
Ett; Våra rekommendationer innefattar även två pauser, detta pga hur vi tränar.

Vad betyder pauserna i praktiken? Klara 8 räckhävningar med vila mellan, t ex?

Två; Vi är inte alls lika strikta med pulls/chins (det vi kallar pull-ups är precis som du säger räckhäv, oavsett handfattning) som i fitnesstävling.

X-fit-"kipping"?

Med det sagt, så skulle jag säga att ligger du kring 10-14 borde just den styrkan vara lugn. Det är inte maxstyrka som kommer pressas så hårt ändå, utan mer uthållighet, kondition och explosivitet. Det kommer bli NICE! Så...
Hur låter det? :)

Ptja, det låter bra...

Hade ju lätt varit med om det inte vore för att jag ska på... erhm... darttävling då.

http://ost.ath.cx/tmp/domd-2008.jpg

(DömD 2008)

Thalagor
2010-04-02, 20:58

*bs*

:D
Hehe. Så kan det gå, litar på att du krossar den tävlingen istället. Rock on! :hbang:

Vad betyder pauserna i praktiken? Klara 8 räckhävningar med vila mellan, t ex?

Pauserna är som sagt för att det är så vi tränar. Vi går sällan till failure t ex. Så precis, med lite vila mellan. Säg typ; klara 8 räckhäv då du får lägga in 2x30s vila när du vill.

X-fit-"kipping"?

Exempelvis, yes.

Ptja, det låter bra...

Haha. Det kommer det att bli också :D

Thalagor
2010-04-02, 21:00
Ps. Om det bara är räckhäven som oroar dig så är det ju bara att välja blå. Så får du stanna upp lite om det kommer något sådant. Följt av att du krossar skiten ur alla andra stationer :D. Ds.

Rickard
2010-04-02, 21:01
[.img]http://ost.ath.cx/tmp/domd-2008.jpg[/img]

(DömD 2008)

Guilty as charged får man väl lov att säga.

mikaelj
2010-04-02, 21:06
Ps. Om det bara är räckhäven som oroar dig så är det ju bara att välja blå. Så får du stanna upp lite om det kommer något sådant. Följt av att du krossar skiten ur alla andra stationer :D. Ds.

Jag klarade tydligen 14 AF-godkända på FF, så det är nog lugnt. Jag ville mer få en uppfattning om ungefärlig nivå. Fast jag har i och för sig inte en aning om hur det relaterar till andra övningar.

Vad är det för andra övningar ni gör? C&J? Böj? Bänk? Däck? Repintervall?
Ska man klara 10k sub-40? I så fall är jag rökt. :-)

Thalagor
2010-04-02, 21:27
Jag klarade tydligen 14 AF-godkända på FF, så det är nog lugnt. Jag ville mer få en uppfattning om ungefärlig nivå. Fast jag har i och för sig inte en aning om hur det relaterar till andra övningar.

Då vi satte gränserna på övningarna hade vi tanken på att man borde klara av alla övningars rekommendationer för respektive klass. Detta betyder att vi i våra rekommendationer betonat helkroppsstyrkan som krävs än specifik övning. Idéen är t ex att om du klarar 8st räckhäv så borde du inte _dö_ om vi slänger in en station med 30st. Dvs att du kan dela upp det i 15x2 omgångar med kort vila mellan, istället för att behöva vila ordentligt mellan varje singel. Om du förstår lite hur jag menar?

Vad är det för andra övningar ni gör? C&J? Böj? Bänk? Däck? Repintervall?

Vi är ett fys-/äventyrsgäng som kallar oss TMP som anordnar detta (därav namnet på tävlingen :smash:), och på våra träningar använder vi i princip enbart kroppen eller varandra som vikt. Helt enkelt, inget av ovan :Virro.

Apropå övningarna på hemsidan: Videos kommer upp snart! Vi filmade idag, och hörde precis att det är ihopklippt. Ska få dem imorgon, slänger upp dem direkt.

Ska man klara 10k sub-40? I så fall är jag rökt. :-)

Hehe. Nej, det är för specifik övning. Vi är väl bara tre stycken i tyngsta träningsgruppen som klarar det. Ger inte så stor fördel, för detta är mer som... En beskrivning jag har fått höra är, Friskis och Svettis på Crack och Cocaine. Det är så det är :hbang:

Thalagor
2010-04-03, 20:29
Filmerna på övningarna är nu uppe!

Så bara att kolla igenom Mikael (och alla andra ;)), och testa hur dem känns. :)

Måste också belysa att våra krav är egentligen allra mest till för att vara säker på att alla deltagare kan utföra övningarna korrekt, så att skaderisken är så låg som möjligt.

Kommer få upp en anmälningsform imorgon, istället för e-mail.

mikaelj
2010-04-03, 20:57
Bra filmer.

Kemposkotkärra? Super-sensei Heikki?
Divebomber brukade vi kalla för masken på uppvärmningarna.

Träningen för blå är lättare än själva tävlingen, förmodar jag?

wesaft
2010-04-03, 21:12
Kul med tävling!
Ska spana in övningaran och se om ja gkan vara med för skojs skull :)
Ska tipsa de på cfgbg om det är några som vill vara med.

Thalagor
2010-04-03, 21:46
Bra filmer.

Kemposkotkärra? Super-sensei Heikki?
Divebomber brukade vi kalla för masken på uppvärmningarna.

Träningen för blå är lättare än själva tävlingen, förmodar jag?

Tackar :)

Haha, det är bara det namnet vi har haft på övningarna. Kom väl från kempoträning från början skulle jag tro ;).
Samma sak med Divebomber. Använder ofta Ross Enamaits termer, har bara blivit så.

Och ja, träningen för blå är lättare än själva tävlingen. Lars här på brädan har varit med på ett pass som liknar dem vi kör, om han vill utveckla. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, antingen kommer jag skrämmas eller så kommer jag få det att låta för enkelt. Så, för mig räcker det med att säga att tävlingen kommer bli tuff :hbang: .
Har du några specifika frågor kring övningarna, eller undringar kring specifik styrka utöver dem du redan postat dock, så är det bara att fråga på.

Kul med tävling!
Ska spana in övningaran och se om ja gkan vara med för skojs skull :)
Ska tipsa de på cfgbg om det är några som vill vara med.

Det tycker jag definitivt!
Crossfitare har väldigt liknande träning mot det vi har, hela kroppen är det jag tänker på. Den största skillnaden jag har sett mellan Xfit och oss är att Xfit är mer råstyrka medan vi har mer fokus på helkroppskondition. Men det är min uppfattning, och den kan vara felaktig såklart.
Så det blir väldigt intressant att se hur väl ni klarar er igenom loppet, samt alltid trevligt att träffa fler entusiaster. Om ni vågar delta alltså :D

mikaelj
2010-04-03, 21:56
Och ja, träningen för blå är lättare än själva tävlingen. Lars här på brädan har varit med på ett pass som liknar dem vi kör, om han vill utveckla. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, antingen kommer jag skrämmas eller så kommer jag få det att låta för enkelt.

För att ha något bra att jämföra med...

Träning: 25 burpees, 30 armhävningar. Hur många på tävling?

Kul med tävling!
Ska spana in övningaran och se om ja gkan vara med för skojs skull

Klart du ska!

Thalagor
2010-04-03, 22:03
För att ha något bra att jämföra med...

Träning: 25 burpees, 30 armhävningar. Hur många på tävling?

Det avslöjar jag ju knappast :D

Men häromveckan gjorde vi ett burpeespass och körde 275st. Gången efter gjorde vi 110st inne bland spurter, brudgumsbär, osv.

I torsdags körde vi ett kort pass dock:
600m maxlöp
10x5 burpees/50m spurt (dvs först 5 burpees, sen 50m spurt, upprepa 10 ggr)
100m brudgumsbär

Så antalet burpees varierar på våra pass, och jag kommer inte avslöja något specifikt om tävlingen tyvärr. Det är en hemlis tills du står på startlinjen :cool:.

Värt att tillägga är att passen jag skrev ovan är dem vi som kör tyngst i gruppen kör, med andra ord de personer jag förväntar mig deltar i klass blå.

wesaft
2010-04-04, 11:44
Det tycker jag definitivt!

Klart du ska!

Axeln är kass bara, kan inte köra burpees eller armhävningar i något högre tempo direkt. Konditionen har jag mest övat på mentalt sista tiden :D
Kan kanske slököra lite i gröna gruppen.
Vart går tävlingen någonstans?

Thalagor
2010-04-04, 13:49
Nu är anmälan ändrat till en form istället. Smidigare. Nice.
Så det är bara att börja anmäla sig! :thumbup:

Som sagt, klass är inte satt i sten heller, fram till start är det möjligt att ändra sig. Vi kommer gå igenom mer på informationen.

Axeln är kass bara, kan inte köra burpees eller armhävningar i något högre tempo direkt. Konditionen har jag mest övat på mentalt sista tiden :D
Kan kanske slököra lite i gröna gruppen.
Vart går tävlingen någonstans?

Bah! Högre tempo är inte så viktigt. Det är viktigare att kunna fortsätta. Alla kommer ändå att dö någon gång under tävlingen, så det är inte tempot som kommer sätta det stora avgörandet. Bara att hänga på i Klass Blå om du vill känna att du lever! :whipped:

Gröna gruppen är väldigt svår att slököra. Då kommer du hamna över 3 timmar. Även om du är crossfitare.
Du får välja vit om du vill ha det mindre tufft. Men då kan du ju maxa istället för att bli glad över att du överlevt :D

Start/Information är vid Chalmers Kårhus.

wesaft
2010-04-04, 21:58
Oj, låter som ett långt maffigt lopp.

Thalagor
2010-04-04, 22:14
Ja :)

Tror inte att svårighetsgraderna når fram riktigt.

Vit är väl för folk som går på friskis och svettis flera gånger i veckan.

Grön är för folk som styrketränar rätt seriöst samt är ute och springer någon gång i veckan.

Blå är för folk som aspirerar på elitnivå inom flera fitnessaspekter (med elit menar jag väldigt hög).

Ungefär så. Du ska inte glömma att vi i tyngsta gruppen är äventyrare, vilket reflekteras i att vi gillar brutalutmaningar ;). Och gemenskap. Alla som deltar och klarar sig igenom är värda all eloge, det gäller både loppet och våra pass. Att pressa sig själv mot sin egen gräns är det viktiga, oavsett om det är knähäv eller alligatorgång. Därför vi har fler klasser, vi vill dela med oss av upplevelsen (och träffa fler entusiaster :)). Samt Buffé!! :D

Å andra sidan, kan du utföra övningarna på hemsidan korrekt så har du styrkan att inte skada dig och förhoppningsvis klara dig igenom loppet inom utsatta tiden.

wesaft
2010-04-04, 22:21
Det är nog bäst om jag bara står vid sidan och hejar på Mikael :)
Är nog mer mina vader som inte tål långa distanser (ja, för klen)

Thalagor
2010-04-04, 22:24
Det är nog bäst om jag bara står vid sidan och hejar på Mikael :)
Är nog mer mina vader som inte tål långa distanser (ja, för klen)

Äh. Eller kötta Klass Grön. Glöm det jag sa ovan *visslar* ;)

Vi kommer inte ha särskilt mycket löpning antagligen, och du har ju tre timmar på dig att ta dig igenom allt. Så löpningen kommer nog inte vara så störande. Om det var den du syftade på? Så, varför inte testa? :whipped:

mikaelj
2010-04-04, 22:31
Vit är väl för folk som går på friskis och svettis flera gånger i veckan.

Grön är för folk som styrketränar rätt seriöst samt är ute och springer någon gång i veckan.

Blå är för folk som aspirerar på elitnivå inom flera fitnessaspekter (med elit menar jag väldigt hög).

Enligt din beskrivning är grön mer lämpligt för mig, men när jag läser rekommenderade övningar känns blå mer relevant.

Nu är jag förvirrad.

Thalagor
2010-04-04, 22:46
Vi valde att sätta rätt låga krav på rekommendationerna eftersom vi inte ville skrämma iväg folk. Dem är satta för att veta att alla kan hålla bra form, så att det inte ska finnas någon skaderisk.

Känner du att du har en bastant grundkondition och grundstyrka så deltag i klass blå!

Vi kommer gå igenom allt detta mycket noggrannare innan loppet, för vi vet att det kan vara väldigt svårt att uppskatta. Anmäl dig till Klass Blå, och byt innan om du känner att det kan bli dig övermäktigt. Hmm, kanske känns som anti-klimax ?

Vill du ha ett sample-pass att jämföra med?

mikaelj
2010-04-04, 23:10
Vi valde att sätta rätt låga krav på rekommendationerna eftersom vi inte ville skrämma iväg folk. Dem är satta för att veta att alla kan hålla bra form, så att det inte ska finnas någon skaderisk.

... men om de är för lågt satta kommer folk bli överväldigade av själva tävlingen. Kanske går hem och gråter sig till sömns efteråt?

Känner du att du har en bastant grundkondition och grundstyrka så deltag i klass blå!

Jag har inte en aning om huruvida den är bastant. Har ju inget att jämföra med!

Vill du ha ett sample-pass att jämföra med?

Ja, tack.

Thalagor
2010-04-04, 23:34
... men om de är för lågt satta kommer folk bli överväldigade av själva tävlingen. Kanske går hem och gråter sig till sömns efteråt?

:D
Men vår grej är även att visa att man klarar av så mycket mer än man tror.
Vi vill inte ha med folk som _maxar_ kraven, men att vara nära gränsen på några av övningarna behöver inte göra så mycket. Bara de andra ligger längre ifrån.
Det blev svårt att sätta kraven, just pga detta.

Ett pass vi brukar testa oss på, och som jag därför har någorlunda koll på tider, är;
4 omgångar, så snabbt som möjligt.
12 burpees
24 armhävningar
36 benböj
500m löpning

Samma form som i filmerna på hemsidan på alla övningar, oavsett vilket rep.
Tyvärr testar detta tryck mycket, men inte drag eller björngång eller massa annat skoj. Men eftersom jag har bättre koll på tider så väljer jag att ge detta.

Klarar du detta passet under 25 min borde du klara av klass blå.

mikaelj
2010-04-04, 23:38
Har du en 500m-sträcka i Göteborg att tipsa om?

wesaft
2010-04-05, 08:36
mikaelj: Stega upp är det enkla.
Alternativt har du löparbanor som man kan träna gratis på: Valhalla IP 330m(aldrig låst), Rambergsvallen 400m(öppet dagtid), Åby friidrott 400m (man får hoppa över staketet vid grusplan)

Thalagor
2010-04-05, 10:03
^
What he said.

Det vi har gjort på våra pass är att ta en löpslinga som är dryga 1,1km lång, och springer hälften. Innefattar en härlig backe också :D

Lars Brinkhoff
2010-04-05, 12:43
Tänkte tipsa om en tävling i Göteborg den 17/4, för alla som vill pressa sig till gränsen.

Kul grej, men vad är det för stil att skicka inbjudan två veckor innan?!? ;)

Jag kan väl kontra med att Korpen har små friidrottstävlingar under maj. Prova gärna att pressa din gräns på typ 400/800 meter. Garanterat jobbigt.

Alternativt har du löparbanor som man kan träna gratis på: Valhalla IP 330m(aldrig låst), Rambergsvallen 400m(öppet dagtid), Åby friidrott 400m (man får hoppa över staketet vid grusplan)

Instämmer, alltid kul att träna på en riktig bana. Slottsskogssvallen är inte gratis, men kan vara värd en slant ibland. Bana 1 på Valhalla IP är 317,4 meter enligt mina mätningar. Bana 3 bör vara 333m, så 1,5 varv på den blir nästan 500m.

Det finns också de som går omkring med mäthjul och sprayar distansmarkeringar. Vid Lindholmen finns en fyrhundring, vid P-Arken 250m, och i Mölndal ska finnas en hel tusing.

Thalagor
2010-04-05, 12:55
Kul grej, men vad är det för stil att skicka inbjudan två veckor innan?!? ;)

Jag kan väl kontra med att Korpen har små friidrottstävlingar under maj. Prova gärna att pressa din gräns på typ 400/800 meter. Garanterat jobbigt.

Vi kör ett byte. :cool:
Du hänger på TMP-loppet, och jag köttar upp en friidrottstävling i maj :). Har Springcross 8/5 dock.
Hade varit roligt att köra en ordentlig 400ing... Men så brutalt tungt. Kommer komma sist :D. Bara att kämpa :whipped:

wesaft
2010-04-05, 12:56
Tack för tipset om korpentävlingen i friidrott Lars.
Som glad amatör är det svårt att komma in i friidrottkretsarna.

Jag ska sticka till åby och jogga 4x400m nu :)

wesaft
2010-04-07, 19:44
Verkar bli minst tre från crossfitgothenburg ska vara med och tävla.
Jag är sugen, ska testa vaden och axlen mer framöver.

Lars Brinkhoff
2010-04-07, 19:48
Vi kommer inte ha särskilt mycket löpning antagligen

Hm?!? *screwy*

Vi kör ett byte. :cool:
Du hänger på TMP-loppet, och jag köttar upp en friidrottstävling i maj :).

Tyvärr, no go.

Thalagor
2010-04-07, 21:24
Verkar bli minst tre från crossfitgothenburg ska vara med och tävla.
Jag är sugen, ska testa vaden och axlen mer framöver.

Grymt härligt. Tror att crossfitare verkligen kan uppskatta detta :thumbup:

Håller tummarna för dig :)

Hm?!? *screwy*

Bah, det finns mer än löpning här i livet. Men håll till godo att det kommer bli lite löpning med ;). Du kan ju alltid komma och kolla på de stackars deltagarna om du vill. :D

Thalagor
2010-04-08, 09:15
Förresten Lars, du som har varit med på ett fyspass med mig; Hur skulle du beskriva det?

Lars Brinkhoff
2010-04-08, 09:22
Förresten Lars, du som har varit med på ett fyspass med mig; Hur skulle du beskriva det?

Väldigt kort, kanske så här: kroppsviktsövningar, styrkeuthållighet, kondition.

Thalagor
2010-04-08, 23:20
Har hört nu från flera håll att klasserna verkar mycket enklare än dem är.

Hur tycker ni att klasserna känns?
Vår tanke med rekommenderade övningar är någon typ av minimum, för hur tränad man än är måste man vara familjär med övningarna.
Tanken var fortfarande att nivån beskrivs bäst i 'Om loppet' fliken.

Är känslan nu att blå inte är så jättetuff, och grön rätt så medel?

wesaft
2010-04-09, 09:17
Första intrycket för mig var att blå inte verkade så väldigt tuff.
Men nu när du förklarat mer så känns den mer som en brutal utmaning som endast ett fåtal klarar av.

Men jag vet o andra sidan inte hur hård själva tävlingen är.

De från cfgbg jag snackat med har ocskå undrat mer vilka ni är, lägg till en kort "om oss" på hemsidan är mitt tips.

Thalagor
2010-04-09, 16:08
Första intrycket för mig var att blå inte verkade så väldigt tuff.
Men nu när du förklarat mer så känns den mer som en brutal utmaning som endast ett fåtal klarar av.

Men jag vet o andra sidan inte hur hård själva tävlingen är.

De från cfgbg jag snackat med har ocskå undrat mer vilka ni är, lägg till en kort "om oss" på hemsidan är mitt tips.

Har uppdaterat rekommendationerna eftersom det inte gick fram att man skulle läsa om klassen främst, och bara se Träning inför loppet som en liten guide.

Hur är känslan nu?

Om oss tillagt! Bra tips. Några mer förslag? Några fler frågor?
Och hur går det Mikael, ska du med? :)

mikaelj
2010-04-09, 17:15
Efter bara en dags vila mellan Veckans Träningspass(tm) gjorde jag en runda (av totalt fyra) i din benchmark på 4:22. Hade varit bättre att utföra den idag istället.

Thalagor
2010-04-09, 20:40
Efter bara en dags vila mellan Veckans Träningspass(tm) gjorde jag en runda (av totalt fyra) i din benchmark på 4:22. Hade varit bättre att utföra den idag istället.

Aight. Men 4,5*4 = 18. Och 18 < 25. :D

Har lagt upp lite fler rekommendationer på hemsidan.
Det kommer gå bra om du klarar alla rekommendationer, men tanken då jag la upp dem var att ge lite mer riktmärken. Klarar du några av dem ligger du nog rätt på det, eller om du ligger nära på alla.

Upptäckte att flera personer missuppfattat svårighetsgraden.

Glöm inte slitstarka handskar!!!
Det kommer att behövas :devil:

Thalagor
2010-04-13, 18:36
Tänkte bara påminna att det är på lördag.
Hänkar du på mikalj? :P

wesaft
2010-04-18, 14:30
Crossfitgothenburgs 5 deltagare i tävlingen kom 1:a och 2:a i Blå och Grön klass.
Även 1:a i blå damklassen.

Grattis :)

mikaelj
2010-04-18, 14:37
Kul! Var det en bra tävling överlag?

wesaft
2010-04-18, 14:50
Vet ej, jag var iväg på en tripp, men segraren skickade sms till mig med "Gick i mål på 1.42 20 min marginal, ett gött gäng men loppet var inte speciellt tufft"

Thalagor
2010-04-18, 18:48
Kul! Var det en bra tävling överlag?

Det verkar vara lyckat, de flesta deltagarna var nöjda. Flera barnsjukdomar dock, som jag hoppas är borta nästa gång - om responsen är så positiv som jag tror.

Crossfitgothenburgs 5 deltagare i tävlingen kom 1:a och 2:a i Blå och Grön klass.
Även 1:a i blå damklassen.

Grattis :)

Jag skulle vilja ändra det. 1:a etc tycker jag inte finns, men de kom in på snabbast tid. Vi hade inte tillräckligt med funktionärer för att kontrollera form, och det var inte alla som lyssnade. Tyvärr. Jag säger knappast att deltagarna från Crossfit Göteborg hade dålig form, men gillar inte den inställningen. Det är en utmaning mot sig själv, och då är form viktigare än tid. Om du förstår min tanke?

Gustav och Tove är dock härligt vältränade! :) Nästa gång överväger jag en röd klass, med en-arms armhävningar och en-arms kroppsrodd, etc. Trodde ingen hade klarat det då jag förberedde tävlingen denna gången, men hade kanske fel *slap* Nästa gång! :devil:
Tove hade god chans att klara av riktiga klass blå också. Riktigt härligt att se dem delta! Som sagt, nästa gång ska vi nog ha en bättre utmaning :D

wesaft
2010-04-19, 17:29
Ja, håller med att det är trist när folk "fuskar" även om de säkert själva tror att de gör rätt. Sen att inte ens lyssna är kasst.
Ett problem i det stora hela med crossfit, mågna tänker bara på tiden och slarvar med tekniken.

Sen placeringarna, jag var inte riktigt med på att ni hade det utgångsläget, tänkte mer på tävling och skrev placeringar, klart man jämför sig mot varandra, men tälva mot sig själv i första hand är det bästa utgångsläget. Förstår hur du tänker nu.

Röd jävulsklass, låter maffigt!
Kul med tävling hursomhelst.

Hör av dig om ni vill komma ut till boxen och lyfta lite tyngre någon dag :)

Thalagor
2010-04-19, 21:42
Ja, håller med att det är trist när folk "fuskar" även om de säkert själva tror att de gör rätt. Sen att inte ens lyssna är kasst.
Ett problem i det stora hela med crossfit, mågna tänker bara på tiden och slarvar med tekniken.

Håller med. Men dagen blev lyckad i det stora hela, och det är ju vi som arrangörer som får ta på oss den kritiken. Förhoppningsvis har vi kommit på en bra modell till nästa gång. :whipped:

Sen placeringarna, jag var inte riktigt med på att ni hade det utgångsläget, tänkte mer på tävling och skrev placeringar, klart man jämför sig mot varandra, men tälva mot sig själv i första hand är det bästa utgångsläget. Förstår hur du tänker nu.

Aight. No harm, no foul. Förstår vad du menar, men det är svårt att veta vad annars att kalla det förutom tävling. Tror dock jag nämnde 'Eget Ansvar' 4-5 gånger under obligatoriska informationen, just eftersom vi inte hade tillräckligt med funktionärer för att kontrollera allas form hela tiden. Men det viktiga är trots allt att: 1; Man inte skadar sig (absolut viktigast), 2; Att det är roligt. Finns ingen mening med att arrangera något (FÖR MIG) om alla bara får blodsprängda ögon och _måste_ vinna. Träning är en livsstil, och detta var en annorlunda dag där man fick testa att pressa sig hårt, och förhoppningsvis fick göra det med flera andra entusiaster. Det ska vara lite upplevelse och glädje! :)
Sen är ju inte bastu och buffé helt fel heller. :thumbup:

Röd jävulsklass, låter maffigt!
Kul med tävling hursomhelst.

Hör av dig om ni vill komma ut till boxen och lyfta lite tyngre någon dag :)

Yes! Hoppas att få se dig där nästa gång med, och att alla ni tyckte att det var roligtl! :)

Definitivt! Var ligger boxen exakt? Drar gärna förbi och hälsar på. Precis som ni gärna får göra till TMP!

13oman
2010-04-21, 22:12
Har denna typ av träning/tävling något namn? Typ som Crossfit m.fl.

Thalagor
2010-04-22, 06:58
Har denna typ av träning/tävling något namn? Typ som Crossfit m.fl.

Egentligen inte. Det närmaste är rosstraining ( www.rosstraining.com ), men eftersom Ross är noga med att poängtera att man måste skräddarsy sin träning inför sina mål är det en felaktig benämning.

TMP kanske det kan kallas, från oss som grupp. Fast det är inte särskilt vedertaget ;)

Nitrometan
2010-04-22, 07:08
TMP kanske det kan kallas, från oss som grupp. Fast det är inte särskilt vedertaget ;)
Du måste varumärkesskydda det och starta kurser samt tuffa TMP-gym. :bow:

mikaelj
2010-04-22, 08:09
Du måste varumärkesskydda det och starta kurser samt tuffa TMP-gym. :bow:

Vad är grejen med ett XC-gym? Att de har riktiga skivstänger?

Nitrometan
2010-04-22, 09:00

Jag vet inte. Vad är XC?

Allt som kan "varumärkas" kan ju utnyttjas och tas betalt för. Så att gymmen får betala för att använda ett häftigt namn t.ex.

z_bumbi
2010-04-22, 09:17
Håller med. Men dagen blev lyckad i det stora hela, och det är ju vi som arrangörer som får ta på oss den kritiken. Förhoppningsvis har vi kommit på en bra modell till nästa gång. :whipped:

En ganska enkel metod är att ha ojämna startider och på sätt försvåra en jämförelse. De som inte följer reglerna för utförandet gör det kanske för att de tror att de vinner och kan de inte jämföra sig med andra så faller den biten bort.

mikaelj
2010-04-22, 09:38
Jag vet inte. Vad är XC?

Skrev fel; XF menade jag. CrossFit.

Nitrometan
2010-04-22, 10:11
Skrev fel; XF menade jag. CrossFit.

Ah.

Är det inte CF de säger?

Ja, ja. Whatever. Det är väl ett varumärke, nånslags franchise. De får kalla sig krossfitt om deras instruktörer är certifierade och går kurser hos krossfittorganisationen.

Vad som kännetecknar dem vet jag inte.

wesaft
2010-04-22, 16:54
Definitivt! Var ligger boxen exakt? Drar gärna förbi och hälsar på. Precis som ni gärna får göra till TMP!

Ligger ute vid Sisjön nära golfbanan. Ni är välkomna :)
Tränar ni alltid vid chalmers?

De som jag pratade tycket att det var en rolig tävling, bra jobbat!

Ett crossfitgym har ofta skivstänger, plattform eller bumperplates, så man kan köra OL, men annars är det inget märkvärdigt i sig, ofta ringar och kettlebells.
Det flesta som tränar i USA är tjejer, just den gemensamma gruppträningen med en ledare som säger åt de vad de ska göra och rättar till är en stor del av att det är så populärt, för man kan träna själv på ett vanlgit gym om man känner för det.
Det är väl gemenskapen och att träna något "speciellt" som också är en del av grejen.

Thalagor
2010-04-23, 10:51
Härligt att höra Sam :)
Ni var glada prickar, trevligt att ha er med :)

Yes, alltid vid chalmers.

En ganska enkel metod är att ha ojämna startider och på sätt försvåra en jämförelse. De som inte följer reglerna för utförandet gör det kanske för att de tror att de vinner och kan de inte jämföra sig med andra så faller den biten bort.

Mycket bra idé! :)
Ska överväga den till nästa gång.