Logga in

Visa fullständig version : Är kolhydrater övh nödvändigt vid muskelbyggnation?

Gurram
2010-04-01, 14:44
Jag försöker hålla mig på ett ganska lågt kcalintag (2500-3000kcal) per dag, men vill ändå ha högt proteinintag (~250g). Jag har märkt att jag tycker det är onödigt att äta kolhydrater och gör det minimalt i min kost. Är kolhydrater övh nödvändigt vid muskelbyggnation?

seriösa svar tack! Klarar mig bra utan kolhydrater om det inte är nödvändigt.

vicarious
2010-04-01, 14:49
Nej.

Doctor Snuggles
2010-04-01, 14:51
Nej, det är inte nödvändigt. Kroppen kan skapa den glukos den behöver ändå. Om det är optimalt för maximal muskeluppbyggnad är dock en annan fråga, men sannolikt ändå relativt ointressant för alla förutom professionella BB:s.

Gurram
2010-04-01, 14:55
Varför äter folk kolhydrater? :D

mikaelj
2010-04-01, 14:57
Gott?

BB1942
2010-04-01, 15:07
hjärnans enda energi källa är kolhydrater så om du inte vill att din kropp ska svärma av en äcklig, farlig syra som bilads som bi produkt när hjärnan utvinner energi från fett så gör du bäst i att äta lite grann kolhydrater iaf.

z_bumbi
2010-04-01, 15:08
Jag försöker hålla mig på ett ganska lågt kcalintag (2500-3000kcal) per dag, men vill ändå ha högt proteinintag (~250g). Jag har märkt att jag tycker det är onödigt att äta kolhydrater och gör det minimalt i min kost. Är kolhydrater övh nödvändigt vid muskelbyggnation?

seriösa svar tack! Klarar mig bra utan kolhydrater om det inte är nödvändigt.

Nödvändigt nej men sen beror det vad man vill uppnå med träningen om det är lämpligt.

mikaelj
2010-04-01, 15:10
hjärnans enda energi källa är kolhydrater så om du inte vill att din kropp ska svärma av en äcklig, farlig syra som bilads som bi produkt när hjärnan utvinner energi från fett så gör du bäst i att äta lite grann kolhydrater iaf.

Med tanke på din stavning kanske du skulle behöva skära ned lite på kolhydraterna? ;-)

Crocker
2010-04-01, 15:10
Va? Förklara gärna.

snej
2010-04-01, 15:11

För att det är underbart. Ett liv utan bröd, potatis, pasta och ris är inget liv.

BB1942
2010-04-01, 15:17
Med tanke på din stavning kanske du skulle behöva skära ned lite på kolhydraterna? ;-)

:P snarare tvärtom tror jag- är helt slut.

Jag satt och snackade med morsan om LCHF-kosten och hon sa att det inte var speciellt bra att ta bort ALLA kolhydrater (även om det är i princip omöjligt), förklaringen skrev jag i mitt förra inlägg. Jag ska leta upp namnet på syran/vätskan som bildades

Gurram
2010-04-01, 15:18
Underbart. Tack för svaret på min fråga.

mikaelj
2010-04-01, 15:19

Jag satt och snackade med morsan om LCHF-kosten och hon sa att det inte var speciellt bra att ta bort ALLA kolhydrater (även om det är i princip omöjligt), förklaringen skrev jag i mitt förra inlägg. Jag ska leta upp namnet på syran/vätskan som bildades

Betra-hydroxybutyrat? Jovars. Klicka på FAQ:en i min signatur och bläddra ned till fråga #12.

Och läs tråden LCHF - det bästa jag gjort! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875).

King Grub
2010-04-01, 15:20

Du tänker på ketoacidos, men det är inte farligt som resultat av att man tar bort kolhydrater, bara om det beror på obehandlade medicinska problem som diabetes.

vicarious
2010-04-01, 15:21

EDIT: too slow

Ape3
2010-04-01, 16:06
Kolhydrater är en billig källa till energi. Billig mat. Köpa annat för pengarna?

Kör lågkolhydrat själv för övrigt.

Morty
2010-04-01, 16:13
Dessutom finns det kolhydratskällor som är bra proteinkällor, som en 2in1.

Tänker på baljväxter. Dessutom väldigt näringsrika och går att göra mycket med.

tsp
2010-04-01, 16:21
Palla sitta och äta kött, smör och ägg hela dagarna som vissa här på forumet förespråkar.

Eddie Vedder
2010-04-01, 16:21

De flesta äter MAT och inte näringsämnen. Den som gillar en smörgås behöver ju inte reducera den smörgåsen till varenda liten proteinfraktion och betaglukan. Mackan kan ju vara god.

Palla sitta och äta kött, smör och ägg hela dagarna som vissa här på forumet förespråkar.

Jag är nog en av de mest aktiva på forumet. Ändå har jag missat när någon förespråkat att äta hela dagen. Men länka gärna tråden om du minns vilken det är.

De LCHF-förespråkarna jag läst förespråkar mat när man är hungrig.

creperiet
2010-04-01, 16:23
De flesta äter MAT och inte näringsämnen. Den som gillar en smörgås behöver ju inte reducera den smörgåsen till varena liten proteinfraktion och betaglukan. Mackan kan ju vara god.

Märkligt att du kan ha spår kvar av det där normala (skeva sett ur koloitsynvinkel) matförhållandet efter så lång tid på detta forum. Hur kan mat vara liksom?:D

tsp
2010-04-01, 16:25
De flesta äter MAT och inte näringsämnen. Den som gillar en smörgås behöver ju inte reducera den smörgåsen till varena liten proteinfraktion och betaglukan. Mackan kan ju vara god.

Jag är nog en av de mest aktiva på forumet. Ändå har jag missat när någon förespråkat att äta hela dagen. Men länka gärna tråden om du minns vilken det är.

De LCHF-förespråkarna jag läst förespråkar mat när man är hungrig.

Bara äta kött ägg smör under dagen. Nöjd med den formuleringen?

Eddie Vedder
2010-04-01, 16:27
Märkligt att du kan ha spår kvar av det där normala (skeva sett ur koloitsynvinkel) matförhållandet efter så lång tid på detta forum. Hur kan mat vara liksom?:D

Jag har läst "Till matens försvar" av Michael Pollan. Honom har jag att tacka för mycket.:D

Jag ser hellre att du länkar till påståendet. För du har ju uppenbarligen läst det men det har aldrig jag gjort.

Den enda personen på forumet jag sett som äter så få livsmedel inom samma dag är nog Fredrik_S men har äter inte LCHF.

Fatcan
2010-04-01, 16:29

http://www.lchfrecept.com/

tsp
2010-04-01, 16:37
Nej jag orkar inte leta fram..

Eddie Vedder
2010-04-01, 16:41
Nej jag orkar inte leta fram..

Nej slösa inte tid på det. Du vet ju lika väl som jag att du ljuger så inget kommer du ju finna.

Vissa på forumet har grymt ensidiga kostvanor. Men knappast som att de på lågkolhydratkost har mer ensidig kost än andra.

Och som svat på topic: Nej det har ingen funktion i muskelökningar men är säkert en bra energikälla.

mikaelj
2010-04-01, 17:03
Bara äta kött ägg smör under dagen.

Ska vi se här...

* Rotpytt på smörstekt kålrot, morot, palsternacka, fetaost; vändstekt ägg.
* Ugnsbakad fisk, broccoli & blomkål med creme fraiche-dijonsenapssås.
* Spenatsoppa på kokosmjölk; kokta ägg till.
* Kebabkött med sås, sallat, tomat, gurka, paprika

Japp, du har helt rätt.

z_bumbi
2010-04-01, 17:03
Och som svat på topic: Nej det har ingen funktion i muskelökningar

Anaerob träning funkar nästan alltid sämre utan kolhydrater och det gäller också styrketräning så att säga att kolhydrater via kosten inte har någon funktion skulle jag säga är direkt felaktigt.

Utöver det så är juryn fortfarande ute vad gäller exakt vad som orsakar hypertrofi men en teori är att sarkoplasmisk hypertrofi* har en funktion när det gäller att skapa myofibrillär** sådan. Om inte annat så ger den sarkoplasmiska hypertrofin i alla fall en tillfällig effekt som gör att man ser större ut.

*Sarkoplasmiskt hypertrofi är när musklerna lagrar in mer glykogen och därmed binder mer vätska. En viss tillväxt av blodkärl och annat icke muskelprotein sker också.

**ökad mängd av muskelprotein

Eddie Vedder
2010-04-01, 17:08
så att säga att kolhydrater via kosten inte har någon funktion skulle jag säga är direkt felaktigt.

Och jag anser att det där är felaktigt. Jag har helt enkelt inte sett tillräckligt många personer som helt och hållet anpassat sig till en sån kost och som numera presterar märkbart sämre för att uttala mig.

Du som sett alla de här personerna har ju förstås mer att grunda dina uttalanden på.

tsp
2010-04-01, 17:27
Kan ju tillfredställa er måttligt med att påstå (utan att orka leta fram) att någon en gång skrev "1kg kött, 200g smör och 10 ägg blir 4600kcal. lagom kalorimängd för bulk" eller något liknande.

Rickard
2010-04-01, 17:34
De flesta äter MAT och inte näringsämnen. Den som gillar en smörgås behöver ju inte reducera den smörgåsen till varenda liten proteinfraktion och betaglukan. Mackan kan ju vara god.
ungrig.

Det är då man uppnåt Zen inom näringslära. När mat är mat igen.
Först innan man "kan/vet" något är mat mat, sedan blir mat helt plötsligt makro och mikronutrienter för att tillslut bli mat igen. ;)

z_bumbi
2010-04-01, 17:59
Och jag anser att det där är felaktigt. Jag har helt enkelt inte sett tillräckligt många personer som helt och hållet anpassat sig till en sån kost och som numera presterar märkbart sämre för att uttala mig.

Du som sett alla de här personerna har ju förstås mer att grunda dina uttalanden på.

Vilken tidsperiod anser du är rimligt för att man ska kunna se att kroppen når samma glykogenförråd i musklerna via kroppens skapande av glukos vs det man kan uppnå via att äta kolhydrater?
Vilken tidsperiod verkar sen rimligt för att man vid en sådan anpassning också ska återfå förmågan att använda glykogenet effektivt igen?

Vilka personer du pratar om har jag ingen aning om.

Eddie Vedder
2010-04-01, 18:03
Vilka personer du pratar om har jag ingen aning om.

Alla de som du baserar ditt uttalande på

z_bumbi
2010-04-01, 18:09
Alla de som du baserar ditt uttalande på

Ah, jag trodde det var några som jag skulle ha träffat.

Så vad säger du om frågorna?

Eddie Vedder
2010-04-01, 18:14
Så vad säger du om frågorna?

Att glykogenförråd inte är av betydelse om man uppenbarligen presterar bättre. Jag säger varken A eller B, kategoriska uttalanden kan du hålla dig till själv.

Men om man nu skulle må bättre och prestera bättre har ju inte glykogenförråden något egenvärde.

Jag tror också att kolhydrat är den bästa källan för styrketräning men jag blundar inte för att man kan få bättre resultat utan.

z_bumbi
2010-04-01, 19:21
Att glykogenförråd inte är av betydelse om man uppenbarligen presterar bättre.

Hur länge måste man vänta för att se att någon kan prestera bättre med en halvering eller mer av glykogenförråden?

Jag säger varken A eller B, kategoriska uttalanden kan du hålla dig till själv.

Nja

Och som svat på topic: Nej det har ingen funktion i muskelökningar

Men om man nu skulle må bättre och prestera bättre har ju inte glykogenförråden något egenvärde.

Jag tror också att kolhydrat är den bästa källan för styrketräning men jag blundar inte för att man kan få bättre resultat utan.

Jag har inte sagt ett ord om att vissa inte skulle kunna få bättre resultat/få resultat utan kolhydrater i kosten och om någon mår så mycket bättre av den dieten så att det påverkar träningen så får det självklart en effekt. Då gäller det däremot också att de håller sig på en nivå där det funkar rent fysiologiskt.

BB1942
2010-04-01, 21:01
Du tänker på ketoacidos, men det är inte farligt som resultat av att man tar bort kolhydrater, bara om det beror på obehandlade medicinska problem som diabetes.

Mm, jag missuppfattade det som att det var farligt

Anders The Peak
2010-04-01, 21:53
Som idrottare är det helt vansinnigt att utesluta kolhydrater ur kosten...

Arne Persson
2010-04-01, 21:56
Som idrottare är det helt vansinnigt att utesluta kolhydrater ur kosten...

Inte om man är en fanatisk LCHF-are...

L-Sami
2010-04-01, 22:08
Man ska inte glömma bort att glykogen finns i sarcoplasman. Mer glykogen i musklerna, ju större muskler. Kolhydraterna bidrar möjligtvis inte till ökad proteinsyntes, men de lagras i muskulaturen så får man större muskler. Underskattat om man är naturlig kroppsbyggare.

tsp
2010-04-01, 22:42
Inte om man är en fanatisk LCHF-are...

Tror inte att "Doktor Dahlqvist" tränar särskilt mycket heller iofs :D

stafh
2010-04-01, 23:02
Den stora frågan är väl varför i hela friden man vill utesluta kolhydrater helt om man är aktiv och idrottar?

bollio
2010-04-01, 23:28
Kolhydrat behövs för att bygga muskler - kolhydrat är en nödvändig del av DNA och exempelvis som beståndsdel i glykoproteiner, dock behöver vi inte få dessa kolhydrater från kosten utan det kan tas från protein eller fett (glyceroldelen).

Scratch89
2010-04-01, 23:29
Den stora frågan är väl varför i hela friden man vill utesluta kolhydrater helt om man är aktiv och idrottar?

För att man vill vara någon slags rätthaverist, gillar underdogperspektivet och är myndighetskonspiratoriskt lagd.

Och nej, jag har ingen källa på det...

Medusa
2010-04-01, 23:39
jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter, och jag körde LCHF med en dietist i två månader, 0-20g kolhydrater per dag och var 14e dag fick jag äta 40-50g, och jag presterade sämre under passen och återhämtningen var även den sämre... när jag började äta kolhydrater igen så kom ökningarna verkligen tillbaka..

jag var dock sällan hungrig, ganska pigg på dagarna..

så, för min del kommer jag inte pröva det igen på ett tag..

enklast är väl att själv pröva och känna efter..

von huff
2010-04-02, 00:03
Maten har inte så stor betydelse som många , särskilt nybörjar tycks tro.Jag tänkte nu främst om man tränar för att bli starkare och få muskler.

Ashenshugar777
2010-04-02, 00:24
Jag tror på Kolh.

Läst många lylemcd artiklar och enligt han så är efter man sett till proteinintaget är carbs mer anabolt än mer protein. Och samma som Z-bumbi var inne på. Att man kan bygga sarkoplasmisk hypertrofi genom glykogeninlagring (Carbloads osv).

Edit: Och sen ger ju carbs pump också. vem fan gillar inte pump? :D

tsp
2010-04-02, 10:15
jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter, och jag körde LCHF med en dietist i två månader, 0-20g kolhydrater per dag och var 14e dag fick jag äta 40-50g, och jag presterade sämre under passen och återhämtningen var även den sämre... när jag började äta kolhydrater igen så kom ökningarna verkligen tillbaka..

jag var dock sällan hungrig, ganska pigg på dagarna..

så, för min del kommer jag inte pröva det igen på ett tag..

enklast är väl att själv pröva och känna efter..

Men då provade du alldeles för kort tid!!!! Du måste ge det längre tid för att märka den fantastiska effekten! :Virro

Stoltz
2010-04-02, 10:44
Maten har inte så stor betydelse som många , särskilt nybörjar tycks tro.Jag tänkte nu främst om man tränar för att bli starkare och få muskler.

Jag skulle nog säga raka motsatsen...

von huff
2010-04-02, 11:03
Jag skulle nog säga raka motsatsen...

Mängden spelar roll, men att inte kunna äta en hamburgare 1 gång i månaden för att man tror att det kommer att ha nån betydelse är dumt.Hur orkar man träna överhuvudtaget om man inte äter några kolhydrater

Fredrik_S
2010-04-02, 12:19
Jag tycker det är roligare att träna, jag orkar träna längre, och lyfta tyngre vikter om jag äter mycket kolhydrater.
Orkar jag lyfta tyngre vikter så stimulerar jag tillväxten mer och får därför större muskler.
Har jag ätit lite för lite kolhydrater tröttnar jag snabbare och vill hellre gå hem. Är jag kolhydratfylld kan jag slänga in extra övningar och ha roligt bra länge på gymet...
Att tröttna efter 30 minuter kan man ju ignorera ibland men att hela tiden känna att passen känns tröga mot slutet skulle få min långsiktiga motivation att tryta.

Om man inte är en extrem robot som kan göra allt automagiskt oavsett humör och energi så visst, man behöver inte kolhydrater....

eriksvensson
2010-04-02, 13:04
Har själv inte upplevt några problem att träna utan en större mängd kolhydrater (under 20 gram/dag.) I början var det segt men när kroppen ställt om sig till att använda fettet som energi så har det gått lika bra som innan. Att magen mår bättre, man tappar vikt och behåller samma styrka ser jag bara som något positivt. :) Sedan är det skönt att slippa blodsockerkurvan som åker berg-och-dalbana för alla kolhydrater man intar.

Har dock inte provat lowcarb i byggarsyfte än så det kan gå både bra och dåligt, får se när deffen är klar.

Erik

Ashenshugar777
2010-04-02, 13:08
blodsockerkurvan som åker berg-och-dalbana för alla kolhydrater man intar.

:nono::n00b

Skillnaden på blodsockret om du äter fett protein och kolh eller bara fett och prot på en måltid ska du vara duktig för att kunna märka..

Rickard
2010-04-02, 13:13

Skillnaden på blodsockret om du äter fett protein och kolh eller bara fett och prot på en måltid ska du vara duktig för att kunna märka..

Framför allt som en tränande individ.

eriksvensson
2010-04-02, 13:16
Jao, fast om man åt merparten kolhydrater innan och måttligt med protein/fett och sedan går till enbart fett och protein så märker man ganska stor skillnad, iallafall jag men det kanske är placebo? ;)

Har provat att "överäta" kolhydrater en dag i veckan ett tag efter att jag började med lowcarb och visst märker man av blodsockret då, så det känns mer stabilt att skippa kolisarna helt.

Erik

Fredrik_S
2010-04-02, 13:20
Jao, fast om man åt merparten kolhydrater innan och måttligt med protein/fett och sedan går till enbart fett och protein så märker man ganska stor skillnad, iallafall jag men det kanske är placebo? ;)

Har provat att "överäta" kolhydrater en dag i veckan ett tag efter att jag började med lowcarb och visst märker man av blodsockret då, så det känns mer stabilt att skippa kolisarna helt.

Erik

Testat äta 4-5 normalstora måltider med 50% kolhydrater i varje?...
You will love it!

eriksvensson
2010-04-02, 13:25
Käkar två gånger om dagen numera, det är så skönt att slippa tänka på matlagning och mellanmål. Käkar i dagsläget runt 900 kcal till frukost och runt 900-1000 kcal till kvällsmat, och vikten rör sig stadigt neråt. I runda slängar blir det 90-100 gr protein, 5-10 gram kolhydrat och 150 gram fett.

Erik

Fredrik_S
2010-04-02, 16:46
Käkar två gånger om dagen numera, det är så skönt att slippa tänka på matlagning och mellanmål. Käkar i dagsläget runt 900 kcal till frukost och runt 900-1000 kcal till kvällsmat, och vikten rör sig stadigt neråt. I runda slängar blir det 90-100 gr protein, 5-10 gram kolhydrat och 150 gram fett.

Erik

Fungerar väl om man är helt innaktiv förutom gym ett par timmar i veckan. Men jag behöver 4000-5000 kcal så då passar 4-5 måltider bättre än 2

mikaelj
2010-04-02, 16:49

Beror på hur mycket & vilken sorts kolhydrater, samt hur mycket fett det var i måltiden.

Radikaal
2010-04-02, 17:13
Sedan är det skönt att slippa blodsockerkurvan som åker berg-och-dalbana för alla kolhydrater man intar.

Tränar du och äter alltid fett & protein samtidigt med dina kolhydrater? Jag upplever då aldrig sådana svängar eller "kraschar" som många nocarb fanatiker pratar om att man slipper när man skippar kolhydrater, inte ens när jag går på -1000kcal om dagen på runt 60-200g kolhydrater om dagen. Möjligtvis gör jag det om jag bara äter typ ett bröd utan smör på, 1-2bananer, lösviktsgodis, ett paket nudlar eller något annat, och låter bli att äta flera timmar, men det är inget jag gör frivilligt numera iaf. Äter man tillräckligt med fett och protein till sina kolhydrater så får de allra flesta som är friska inga sådana blodsockersvängningar.

Vissa mår bäst och trivs bäst utan kolhydrater och får bra resultat på det, vissa mår bra och klarar sig utmärkt med dem för sina mål, och båda två fungerar att tappa fett / bygga muskler med, så det är ju bara prova sig fram vad man mår bäst av.

Fredrik_S
2010-04-02, 17:26
Tränar du och äter alltid fett & protein samtidigt med dina kolhydrater? Jag upplever då aldrig sådana svängar eller "kraschar" som många nocarb fanatiker pratar om att man slipper när man skippar kolhydrater, inte ens när jag går på -1000kcal om dagen på runt 60-200g kolhydrater om dagen. Möjligtvis gör jag det om jag bara äter typ ett bröd utan smör på, 1-2bananer, lösviktsgodis, ett paket nudlar eller något annat, och låter bli att äta flera timmar, men det är inget jag gör frivilligt numera iaf. Äter man tillräckligt med fett och protein till sina kolhydrater så får de allra flesta som är friska inga sådana blodsockersvängningar.

Vissa mår bäst och trivs bäst utan kolhydrater och får bra resultat på det, vissa mår bra och klarar sig utmärkt med dem för sina mål, och båda två fungerar att tappa fett / bygga muskler med, så det är ju bara prova sig fram vad man mår bäst av.

Låter även det närapå omöjligt, det är två saker som får mig att känna trötthet/nedstämdhet eller vad det nu är man känner av det där som kallas blodsockersvängningar är om jag går antingen går hungrig för länge... tex om man ätit för liten lunch så kan man känna sånt innan det är dags för middag
ELLER om jag äter mer än 1500-2000 kcal samtidigt oavsett om det är kolhydrater eller fett och protein eller en kombination av allt, det ger också en form av trötthet. Men ALLDRIG att det skulle hända av så små måltider som 300-400 kcal rena kolhydrater...

Radikaal
2010-04-02, 18:07
Det är nog inviduellt, inte säker på att det hänt mig heller på så lågt intag av bara kolhydrater. Men vet att jag haft svåra svängningar förut, perioder när man blir ordentligt låg,trött, arg, hungrig, svag och bara mår skit när man inte ätit på flera timmar, och det var för länge sedan innan jag hade läst på mig någt om kst och träning, då jag tex kunde äta såsom jag beskrev. Har aldrig haft det när jag äter 3st mål om dagen a 500-800kcal (plus ett litet 120-300kcal ibland) alla "stora" med minst 30g av protein/fett/kolhydrater.

nmanradnävna
2010-04-05, 16:47
Hur lite kolhydrater pratar ni om när ni säger lite? Har länge funderat på om jag äter för lite kolhydrater..

En vanlig dag om jag går efter RDI så äter jag
Fett 112%
Kolhydrater 56%
Protein 157%

Vet inte vad det blir i gram men proteinintaget ligger iaf på runt 200g. Om jag skulle gissa skulle jag tro att kolhydratintaget är på runt 2-300g.

King Grub
2010-04-05, 16:48
Vadå RDI?

nmanradnävna
2010-04-05, 16:50
Vadå RDI?

Rekommenderat dagligt intag, vet inte alls hur det stämmer. Står att jag ätit si å så i programmet bara.

Vad är det för siffror jag ska kolla efter egentligen? Antal gram bara helt enkelt?

Är 2-300g kolhydrater i underkant på en dag för en 20årig styrketränande pojk?

Beror väl iofs såklart på längd osv, vet inte vart jag vill komma just nu så får tänka lite på det

Scratch89
2010-04-05, 17:04
Programmet låter som typ Dietist XP.
Och nej, det är inte för lite. Om du bara styrketränar och inte så mycket annat så är det en lämplig dos.

nmanradnävna
2010-04-05, 17:11
Programmet låter som typ Dietist XP.
Och nej, det är inte för lite. Om du bara styrketränar och inte så mycket annat så är det en lämplig dos.

Topp! :thumbup:

eriksvensson
2010-04-05, 17:35

Nu var det rätt så länge sedan som jag åt en större mängd kolhydrater på daglig basis, men mina 'svängningar' har kommit just när jag gått från 5-10 gram kolisar om dagen till 300-400 gram (ja, det är inte optimalt.. :smash:)

Ska kanske tillägga att dom största "blodsockerchockerna" kom när jag åt en större mängd kolhydrater vid 'extremt' stora mål (d.v.s inga normalstora portioner, utan vi snackar uppåt 2000 kcal i ett mål där merparten var snabba kolhydrater.. inte speciellt optimalt.) Kolhydraterna var i form av godis på fredagskvällen då det är min enda svaghet när det gäller socker, annars är det low-carb för hela slanten, så det kanske inte är så konstigt att svängingarna varit så enorma?

Visst går det att leva och träna utan en större mängd kolhydrater, däremot vet jag inte hur bra man bygger på gymmet då vikten ska ner, inte upp. :) Får testa efter att deffen är klar helt enkelt.

Hur lite kolhydrater pratar ni om när ni säger lite? Har länge funderat på om jag äter för lite kolhydrater..

Under 20 gram tycker jag räknas som lite.

Erik