handdator

Visa fullständig version : DN: Skatt på läsk och godis behövs för barnens skull

mikaelj
2010-04-01, 07:00
(aprilskämt? jag chansar på att det inte är det)

http://www.dn.se/debatt/skatt-pa-lask-och-godis-behovs-for-barnens-skull-1.1071397

Fetma- och kostexperter: Dags att Sverige på allvar diskuterar införandet av en ”söt skatteväxling”. Svensken dricker 90 liter läsk per person och år. Vi äter dessutom mest godis i världen: nästan 17 kilo sockerkonfektyr och choklad varje år – dubbelt så mycket som den genomsnittliga EU-medborgaren. Uppskattningsvis 30 000 – 50 000 barn är så feta att de riskerar dö i förtid av diabetes, cancer och hjärtinfarkt. En viktig orsak är konsumtionen av sötsaker och läsk. Det är därför hög tid att även i Sverige diskutera en sockerskatt och kanske använda pengarna till att sänka skatten på frukt och grönsaker. En sådan ”söt skatteväxling” skulle vara till nytta för folkhälsan, skriver Claude Marcus, Stephan Rössner, Lennart Levi, André Persson och Thomas Hedlund.

Nå, vi kanske skulle beskatta juice, marmelad och sötlimpa också i så fall, som är i paritet.

Även om jag inte tror på beskattning. Det krävs ett annat helhetsgrepp.

pbiddy
2010-04-01, 07:00
Aprilskämt?

Börje H
2010-04-01, 07:04
Aprillos? Isåfall ett koordinerat sådant i flera media. Ovanligt, men tänkbart.

Nå, vi kanske skulle beskatta juice, marmelad och sylt också i så fall, som ju faktiskt är lika illa.

Det skulle väl inte ha nån effekt. Tvivlar på att just juice, marmelad och sylt överkonsumeras. 90 liter läsk och 17 kilo löskarra är ju däremot faktorer som i sig är tämligen alarmerande.

mikaelj
2010-04-01, 07:10
Det skulle väl inte ha nån effekt. Tvivlar på att just juice, marmelad och sylt överkonsumeras. 90 liter läsk och 17 kilo löskarra är ju däremot faktorer som i sig är tämligen alarmerande.

+73 liter juice årligen (2 dl/dag till frukost). Vilket, for all intents and purposes, som de säger, är likvärdigt med läsk.

Alltså är vi uppe i 163 liter sockerdricka per person.

Det är det jag menar med helhetsgrepp.

Arf Pingvin
2010-04-01, 07:16
Bara för att de inte går i 110:an. De är helt enkelt avundsjuka och ska bestraffa oss större och starkare :(

Utan gainers, läsk och godis skulle jag inte hålla vikten :D

David Brent
2010-04-01, 07:16
Om dom nu ska bestämma vad som är bra och vad som är dåligt kan dom väl lika gärna införa ett ransoneringskort.

Börje H
2010-04-01, 07:27
+73 liter juice årligen (2 dl/dag till frukost). Vilket, for all intents and purposes, som de säger, är likvärdigt med läsk.

Alltså är vi uppe i 163 liter sockerdricka per person.

Det är det jag menar med helhetsgrepp.

Absolut, jag förstår din poäng men jag är ändå av den "gamla" skolan som anser att det är lättare att rättfärdiga vitamindryck än sockerdricka :D Intressant att siffran på juice är såpass hög. Kan den verkligen stämma?? Säkert gör den det om du redovisar den, men ändå. Personligen känner jag mycket få som dricker juice till frukost men en hel del folk som bälgar i sig litervis med cola varje vecka. Dessutom kan man ju tänka sig att spontankonsumtionen av juice lär vara lika med noll i jämförelse med ex Coca Cola. Hur ofta ser man några 14 åringar lolla hem med en chipspåse och en 2 liters Bravojuice för att lira nätverk :confused:

z_bumbi
2010-04-01, 07:28
Frågan är om varorna är så priskänsliga att det påverkar konsumtionen?

Numse
2010-04-01, 07:30
Äter vi mest godis i världen :) coolish.

Hörde om detta på radion i morse.. verkar inte vara ett skämt.

Börje H
2010-04-01, 07:32
Frågan är om varorna är så priskänsliga att det påverkar konsumtionen?

För lösviktsgodis är jag fullständigt övertygad om det. Om priset är 4.50 kr/hekto så slevar ju folk ner spadvis extra i påsen/hinken. Om priset istället är 7.50 kr/hekto ser man ju inte lika ofta samma frosseribeteende. Dricka vette faan. Cola verkar ju ha en stor makt över sina konsumenter.

Sverker
2010-04-01, 07:32
Om dom nu ska bestämma vad som är bra och vad som är dåligt kan dom väl lika gärna införa ett ransoneringskort.

Då kommer den svarta marknaden att blomstra:D
Skulle gå lika bra att införa ransonering på bensin och disel. Då vinner vi ett miljömål också:thumbup:

mikaelj
2010-04-01, 07:37
Hur ofta ser man några 14 åringar lolla hem med en chipspåse och en 2 liters Bravojuice för att lira nätverk :confused:

http://pagesperso-orange.fr/chabrieres/clockwork_orange/moloko.jpg

Börje H
2010-04-01, 07:37
Skulle gå lika bra att införa ransonering på bensin och disel. Då vinner vi ett miljömål också:thumbup:

Vilken drömvärld! Tänk 70 på alla motorvägar, tokskatt på drivmedel, sockerskatt, ännu högre tobaks/alkoholskatt & högre friskvårdsbidrag *drool* :D

Börje H
2010-04-01, 07:39
Milk.

:laugh:

Finns ju hur stor reklampotential som helst i den bilden om Arla, Norrmejerier eller motsvarande skulle vara lite djärva :thumbup:

Nitrometan
2010-04-01, 07:56
Finns ju hur stor reklampotential som helst i den bilden om Arla, Norrmejerier eller motsvarande skulle vara lite djärva :thumbup:
Blue steel och mjölk. För riktiga karlar. :cheers:

pragmatist
2010-04-01, 08:02
:laugh:

Det var väl inte bara mjölk i det glaset i och för sig. ;)

OT: det är säkert inget aprilskämt, motsvarande skatter finns i flera europeiska länder t.ex. Danmark. Men som Z_bumbi antyder så får den skatten antagligen vara skyhög för att någon elasticitetseffekt ska uppstå.

mikaelj
2010-04-01, 08:04
Det var väl inte bara mjölk i det glaset i och för sig. ;)

Mjölk + Beethoven = ultravåld.

OT: det är säkert inget aprilskämt, motsvarande skatter finns i flera europeiska länder t.ex. Danmark. Men som Z_bumbi antyder så får den skatten antagligen vara skyhög för att någon elasticitetseffekt ska uppstå.

Fast där har de fått det hela om bakfoten och beskattat mättat fett.

Eddie Vedder
2010-04-01, 08:29
Äter vi mest godis i världen :) coolish.

Du får inte glömma att just GODIS är väldigt kvantifierbart i svensk konsumtion eftersom vi köper så mycket lösgodis och att vi gör förhållandevis lite saker i egna hemmet.

I länder där massor av sötsaker konsumeras men där man bakar mer egna kakor och tårtor samt köper annan typ av sötsaker än just lösgodis blir det svårare att visa upp lika konkreta siffror.

400 gram lösgodis är just 400 gram godis.

Yes
2010-04-01, 08:34
Jag ser gärna straffskatt på alla som vill ha dumma skatter.

Nitrometan
2010-04-01, 08:36

Stackars miljöpartister.

Motoranimal
2010-04-01, 08:39
Om man nu vill ha skatter(vissa verkar ju inte vilja ha det) tycker jag gott man kan höja skatten på godis. Jämför kilopriset på lösgodiset med nyttiga saker istället så känns det helt sjukt!

Tycker också att lösgodis är en dålig sak för folket, har ett gäng polare som går rundor som kärringar och gnäller för att de har lågt blodsocker!

fiskebulle
2010-04-01, 08:40
Kan vi inte bli lite mer "less talking, more walking" i Sverige. Vi skulle ju faktiskt kunna skjuta alla överviktiga, då får vi ju jättebra statistik.

Nitrometan
2010-04-01, 08:41
Kan vi inte bli lite mer "less talking, more walking" i Sverige. Vi skulle ju faktiskt kunna skjuta alla överviktiga, då får vi ju jättebra statistik.

Eller så skulle folk kunna låta bli att äta för mycket onyttiga saker.

mikaelj
2010-04-01, 08:44
Vi skulle ju faktiskt kunna skjuta alla överviktiga, då får vi ju jättebra statistik.

Mindre läsk, mer mjölk.

http://www.domesjo.com/images/Funny/arlaharen/arlaharen.jpg

Yes
2010-04-01, 08:44
Stackars miljöpartister.
För all jäkla skatt man betalat på bensin borde miljöpartister bötfällas om de använder andra transportmedel än cyklar(med skeva hjul och punka).

fiskebulle
2010-04-01, 08:47
Eller så skulle folk kunna låta bli att äta för mycket onyttiga saker.

Nu tycker jag du begär lite väl mycket. Menar du till exempel att varje individ borde förstå näringslära 1A? Det är ju helt orimligt att vi i Sverige skulle någon gång börja i rätt ände på ett problem. /sarcasm off

Är det förövrigt någon som minns om de lär ut näringslära någon gång i grundskolan?

Nitrometan
2010-04-01, 08:50
Är det förövrigt någon som minns om de lär ut näringslära någon gång i grundskolan?
På min tid hade vi iaf hemkunskap, där det ingick en del sånt. Sedan ingick det även i biologin (OÄ-/NO-ämnen).

Osten80
2010-04-01, 09:31
På min tid hade vi iaf hemkunskap, där det ingick en del sånt. Sedan ingick det även i biologin (OÄ-/NO-ämnen).

Jag vill också minnas att vi hade lite sådant i hemkunskapen, men oj oj oj vilken cirkus de lektionerna var. Det är ett under att inte lärarna bröt ihop och tog livet av sig.

Nitrometan
2010-04-01, 09:43
men oj oj oj vilken cirkus de lektionerna var. Det är ett under att inte lärarna bröt ihop och tog livet av sig.
Det är bara mycket mentalt starka individer som klarar av att bli/vara hemkunskapslärare.

Både brittiska SAS och US Navy SEAL använder en tvåveckorsperiod som hemkunskapslärare som mental träning (förberedelse för tortyr och psykologiska stridsmetoder).

Steven Seagal var hemkunskapslärare innan han blev dödsmaskin. Kolla bara in hans handgrepp i "Under Siege". Han kan sina saker.

stevebc
2010-04-01, 10:37
Fast där har de fått det hela om bakfoten och beskattat mättat fett.Får nog hålla med dig, men visst är det danska köket väldigt rikt på mättat fett. Man har fått i sig många söndagsmiddagar med fläskesteg, feta gräddsåser och svålen. Min kompis favorit är "fedt med lög". Det är helt enkelt smör med rostad lök som äts bara sådär. Det är ju inte omöjligt att det äts för mycket mättat fett i vissa delar av populationen. Men jag tycker beskattning är fel väg att gå, och att det först och främst inte handlar om det mättade fettet.

Jag vill också minnas att vi hade lite sådant i hemkunskapen, men oj oj oj vilken cirkus de lektionerna var. Det är ett under att inte lärarna bröt ihop och tog livet av sig.:laugh:

Hemkunskap, vilket ämne :D. Undrar om de har det i andra länder. Stå och laga mat som barn, diska och städa. Missförstå mig inte, jag tycker det är bra att det finns med på kursplanen.

tsp
2010-04-01, 10:46
Hemkunskapen fungerade ganska bra i min klass, och det var där jag lärde mig grunden i att laga mat. Visst blev det ofta "mindre bra" resultat, men lite trial and error och att man själv ganska lätt kunde lossa på lärarens tyglar gjorde att man tyckte det var roligt!

Kurash
2010-04-01, 10:53
Fast där har de fått det hela om bakfoten och beskattat mättat fett.

De har ju dessutom satt en gräns på industriellt framställda transfettsyror.

egge
2010-04-01, 11:02
Jag köpte 1.2 kg påskgodis och en massa läsk igår. :D

hahavaffan
2010-04-01, 11:16
Jag vill också minnas att vi hade lite sådant i hemkunskapen, men oj oj oj vilken cirkus de lektionerna var. Det är ett under att inte lärarna bröt ihop och tog livet av sig.Vår klass fick byta hemkunskapslärare tre gånger på ett år :) En av dom slutade som lärare sägs det. I princip alla lektioner slutade eller började med slagsmål och matkastning. Herregud vad roligt det var. Och när man öste tabasco i tjejernas mat *cupid*

mikaelj
2010-04-01, 11:17
Får nog hålla med dig, men visst är det danska köket väldigt rikt på mättat fett. Man har fått i sig många söndagsmiddagar med fläskesteg, feta gräddsåser och svålen. Min kompis favorit är "fedt med lög". Det är helt enkelt smör med rostad lök som äts bara sådär. Det är ju inte omöjligt att det äts för mycket mättat fett i vissa delar av populationen.

Visst är det svenska köket väldigt rikt på kolhydrater. Man har fått i sig många luncher och middagar med pasta, ris och potatis. Min kompis favorit är pastaröra. Det är helt enkelt spaghetti med ketchup som äts bara sådär. Det är ju inte omöjligt att det äts för mycket kolhydrater i vissa delar av populationen.

De har ju dessutom satt en gräns på industriellt framställda transfettsyror.

Dét synes jeg er en god ting.

Kurash
2010-04-01, 11:27

Jo, det är det jag menar, så allt är inte bakom foten.

mikaelj
2010-04-01, 11:28
Jo, det är det jag menar, så allt är inte bakom foten.

Bara beskattningen av mättat fett. Det har de tappat bakom en galen tunna.

kaer
2010-04-01, 11:34
Vår klass fick byta hemkunskapslärare tre gånger på ett år :) En av dom slutade som lärare sägs det. I princip alla lektioner slutade eller började med slagsmål och matkastning. Herregud vad roligt det var. Och när man öste tabasco i tjejernas mat *cupid*

Jag har vikarierat som hemkunskapslärare, på mina lektioner var det ordnung som gällde =)
Hoppas att iallafall några lärde sig en del.

Onigiri
2010-04-01, 11:36
Skatt på godis har varit uppe förut, så det är inget skämt.

tsp
2010-04-01, 12:02
Visst är det svenska köket väldigt rikt på kolhydrater. Man har fått i sig många luncher och middagar med pasta, ris och potatis. Min kompis favorit är pastaröra. Det är helt enkelt spaghetti med ketchup som äts bara sådär. Det är ju inte omöjligt att det äts för mycket kolhydrater i vissa delar av populationen.

Inte omöjligt att det äts för mycket fett heller ;)

Verbatim
2010-04-01, 12:05
Qh2sWSVRrmo

mikaelj
2010-04-01, 12:10
Inte omöjligt att det äts för mycket fett heller ;)

Vad som diskuteras vanligtvis i kontexten mättat fett är att man inte får äta mer än 10E% om man vill minimera riskerna för hjärtkärlsjukdom, även vid energibalans. Som senare har visats i flertalet studier inte vara korrekt.

Förklara nu vad du menar med "för mycket".

z_bumbi
2010-04-01, 12:28
För lösviktsgodis är jag fullständigt övertygad om det. Om priset är 4.50 kr/hekto så slevar ju folk ner spadvis extra i påsen/hinken. Om priset istället är 7.50 kr/hekto ser man ju inte lika ofta samma frosseribeteende. Dricka vette faan. Cola verkar ju ha en stor makt över sina konsumenter.

Lösgodiset är inte alltid en vinstgivande vara utan ett lockpris vid storhelgerna och då hamnar istället skatten på det övriga butiken säljer vid de tillfällena, ev någon krona mer eller mindre i utpris. En skillnad på 2,90 vs 3,90 har troligen liten praktiskt betydelse för mängden.
Övrig tid så kan det kanske ha en inverkan men även där så vete sjutton om t ex 7,90 vs 8,90 gör så stor skillnad. Försäljningen av godis är inte något som minskar särskilt mycket vid en lågkonjuktur och även om jag inte har sett några siffror på försäljning så har utbudet i alla fall ökat för dyrare godis.
Det vore trots det intressant att testa och jag ser en poäng med förslaget, problemet är då att det är svårt att sätta en vettig gräns och alla kommer att kämpa för att få sina produkter klassade i "rätt" kategori.

Sen håller jag också med om att hemkunskapen, skolhälsovård och idrott/fysisk aktivitet borde stärkas men så länge ingen betalar för det så är det kanske lättare att i alla fall försöka något istället för att inte göra något.

tsp
2010-04-01, 12:29
Vad som diskuteras vanligtvis i kontexten mättat fett är att man inte får äta mer än 10E% om man vill minimera riskerna för hjärtkärlsjukdom, även vid energibalans. Som senare har visats i flertalet studier inte vara korrekt.

Tänkte mer på att lchf fantaster möjligtvis borde ta sig en tankeställare över om de får för mycket av det goda..

eiri
2010-04-01, 12:35
gör dom godiset dyrare och grönsaker/frukterna billigare så varför inte, vill ju inte sluta som i USA där ett äpple kostar mer än en cheeseburgare..

mikaelj
2010-04-01, 12:38
Tänkte mer på att lchf fantaster möjligtvis borde ta sig en tankeställare över om de får för mycket av det goda..

Du har fortfarande inte svarat på min fråga:

stevebc
2010-04-01, 13:18
Visst är det svenska köket väldigt rikt på kolhydrater. Man har fått i sig många luncher och middagar med pasta, ris och potatis. Min kompis favorit är pastaröra. Det är helt enkelt spaghetti med ketchup som äts bara sådär. Det är ju inte omöjligt att det äts för mycket kolhydrater i vissa delar av populationen.Ja, och det kan ge incitament till beskattning av kolhydratrika matvaror, om de äts i sådan omsträckning av en tillräckligt stor del av befolkningen att det innebär extra kostnader för sjukvården.

Men som jag nämnde tidigare gillar jag inte beskattning av matvaror på det här sättet.

Snobbe
2010-04-01, 13:32
För höga skatter på saker som är dåligt för oss har ju alltid funkat bra. Ser man ju på alkoholen o cigg ingen som har problem med dessa 2.

tsp
2010-04-01, 13:54
Du har fortfarande inte svarat på min fråga:

För mycket = orimligt mycket baserat på anekdoter av lchf-folk och min egen uppfattning

mikaelj
2010-04-01, 13:55
För mycket = orimligt mycket baserat på anekdoter av lchf-folk och min egen uppfattning

Okej. Inga belägg för det, med andra ord.

omnibus
2010-04-01, 13:58
Lägg straffbeskattning på folk med BF >15% istället.

Verbatim
2010-04-01, 14:01

Med andra ord så straffbeskatning på de flesta män och mer eller mindre alla kvinnor.

Ur so phunney n crazy :hbang:

omnibus
2010-04-01, 14:03
Med andra ord så straffbeskatning på de flesta män och mer eller mindre alla kvinnor.

Ur so phunney n crazy :hbang:

Jepp :hbang:

Bättre det än att alla ska skatta på godiset.

Tricce
2010-04-01, 14:13
Jag betalar redan skatt på läsk och godis.. moms.

+1

För all jäkla skatt man betalat på bensin borde miljöpartister bötfällas om de använder andra transportmedel än cyklar(med skeva hjul och punka).

+1 igen

http://www.metro.se/se/article/tt/2010/04/01/godisskattwebb/

saab900
2010-04-01, 15:35
För höga skatter på saker som är dåligt för oss har ju alltid funkat bra. Ser man ju på alkoholen o cigg ingen som har problem med dessa 2.

:)

Och varje gång bensinskatten höjs är vägarna tomma morgonen efter...

Osten80
2010-04-01, 15:42
Snart står väl "skumme Leffe på hörnet" och kränger godis och läsk ur bagaget på sin 245:a. "Sjukt bra grejor det här, direkt från Tyskland, bättre har du aldrig smakat, jag lovar att du kommer få ett riktigt sockerbuzz, käkade själv en påse salta katten igår, helt jävla galet osv"

stevebc
2010-04-01, 15:46
Hahahaha, jag tror vi har en idé till en framtida sketch här. Ring Hey Baberiba-Peter och arbeta fram något, vetja.

Miniräzer
2010-04-01, 16:36

Hur ligger vi till i Europa om man räknar in alkoholhaltiga drycker?

hultman
2010-04-01, 16:50
Undrar hur de har tänkt sig med sötningsmedlen...

stafh
2010-04-01, 16:54

15% för män och 25% för kvinnor så är jag inte svår. :)

Jäklar vilken boost det hade varit för ekonomin.

Andy.da.wohoo
2010-04-01, 17:02

I USA hade man nog fått in 1/3 av totalinkomsten på bara den skatten isåfall.

Bubban
2010-04-01, 17:05
Va i helvete...

malfunction
2010-04-01, 17:28
Jag främjar nog skatt på godis och läsk men jag tycker det låter bättre att ta bort momsen på och kanske t.o.m. subventionera nyttiga livsmedel som typ grönsaker och frukt. Lite varningar på läskflaskor och godispåsar om konsekvenser som kommer med övervikt hade varit ganska gjutet också.

Scratch89
2010-04-01, 18:04
Beskatta lösgodis? Nej, nu jävlar.

mikaelj
2010-04-01, 18:06
Jag främjar nog skatt på godis och läsk men jag tycker det låter bättre att ta bort momsen på och kanske t.o.m. subventionera nyttiga livsmedel som typ grönsaker och frukt. Lite varningar på läskflaskor och godispåsar om konsekvenser som kommer med övervikt hade varit ganska gjutet också.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/04/01/forskare-vill-ha-straffska/index.xml

Nu efterlyser de en diskussion om att införa en ”söt skatteväxling”.

Förslaget innebär att skatten på socker höjs samtidigt som skatten på färsk frukt och grönsaker sänks.

Yay!

young_george
2010-04-01, 18:08
Säsong 9. Avsnitt 9 av 15. Svensken äter mest godis i världen, 17 kilo om året. Är det dags att beskatta socker? Dessutom: Håller oljan verkligen på att ta slut? Struntprat menar nationalekonomen Marian Radetzki.

SVT Debatt TID: 21:30 - 22:15

Tricce
2010-04-01, 18:17
Hur ligger våran snittvikt till i förhållande till resten av världen då?

stafh
2010-04-01, 18:19
I USA hade man nog fått in 1/3 av totalinkomsten på bara den skatten isåfall.

Och tänk på hur mycket sjukvårdskostnaderna hade minskat. :Virro

stridis
2010-04-01, 18:42

En jädra boost för pt:s, dietister och kostkoacher etc också, för folk vill ju komma undan straffskatt. Bra, bra...

stevebc
2010-04-01, 21:02
Beskatta lösgodis? Nej, nu jävlar.Hahaha, Peter Haber-arg.

mikaelj
2010-04-01, 21:04
Hahaha, Peter Haber-arg.

Sune89

Eddie Vedder
2010-04-01, 21:46
Att göra det betydligt dyrare och svårare med marknadsföring från livsmedelsjättarna vore min utopi.;)

Godiset kunde få vara billigt att köpa men desto dyrare att marknadsföra. Fanns inte reklamen i varenda hörn och produkter framställda strategiskt för att leda till tjat i affären och underlätta för små barn att alltid kunna nå (ingen slump att det finns godislådor enda ner till golvnivå) är det nog lättare för föräldrarna att kunna motstå i många fall.

Men jag har ingen lösning själv.:D

TehSaxo
2010-04-01, 21:52
Drygt att de hela tiden ska göra allting dyrare, brukade för fan hitta godis för 2,90kg/hg. Nu är det närmare 10kr/hg...

Eddie Vedder
2010-04-01, 22:13
Drygt att de hela tiden ska göra allting dyrare, brukade för fan hitta godis för 2,90kg/hg. Nu är det närmare 10kr/hg...

Du betalade 2.90 kilogram av vad för ett hektogram godis?:D

Scratch89
2010-04-01, 23:38
Hahaha, Peter Haber-arg.

Sune89

Uh-no! You ain't touchin' my candy!

3bz
2010-04-05, 13:15
Tycker att det är ett bra initiativ för att främja folkhälsan, men om man ska börja tala om sjukvårdskostnader och extra skatt för överviktiga och dylikt så är man lite snett ut. Det verkar snarare som att rökare och överviktiga kostar sjukvården mindre pengar än de med god hälsa (ex. http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0050029). Det kan ju verka paradoxalt, men det är helt enkelt för att de med god hälsa inte dör i förtid och istället kan njuta av att samla på sig andra sjukdomar som kommer med ökad ålder. Man ska dock ha i åtanke att studien jag länkar till bara tittat på kostnader för sjukvård och inte hur ekonomin i stort påverkas av att folk i arbetsför ålder dör i förtid eller har för dålig hälsa för att arbeta.

chrilledude
2010-04-05, 13:48
http://www.gfn.com/sowhatsyourpoint/wp-content/uploads/2008/09/great_idea.jpg

Scratch89
2010-04-05, 16:51
Tycker att det är ett bra initiativ för att främja folkhälsan, men om man ska börja tala om sjukvårdskostnader och extra skatt för överviktiga och dylikt så är man lite snett ut. Det verkar snarare som att rökare och överviktiga kostar sjukvården mindre pengar än de med god hälsa (ex. http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0050029). Det kan ju verka paradoxalt, men det är helt enkelt för att de med god hälsa inte dör i förtid och istället kan njuta av att samla på sig andra sjukdomar som kommer med ökad ålder. Man ska dock ha i åtanke att studien jag länkar till bara tittat på kostnader för sjukvård och inte hur ekonomin i stort påverkas av att folk i arbetsför ålder dör i förtid eller har för dålig hälsa för att arbeta.

Visst är det så. En rökare som började jobba inom privat sektor direkt efter grundskolan och sedan dör innan pensionen är en ordentlig guldgruva för staten.