handdator

Visa fullständig version : Lovisas Lilla Deff

Lovisa
2010-03-31, 20:52
Jag gick upp i vikt ett par kilo, då jag var skadad för någon månad sedan. Jag använder inte våg, eftersom vikten kan variera kraftigt med t ex vätskemängd eller om muskelmassan ökar. Men nu känner jag på kläderna att det är läge för åtstramning!

Nu har jag kört en "light-deff" under en dryg vecka - med sjyst resultat. Mitt mål är att komma i favoritjeansen inom några veckor.

Min metod; ingen vägning (av vare sig maten eller mig själv), ingen kaloriräkning. Jag minskar successivt på "onödiga" livsmedel och försöker att hålla träningsmängden relativt konstant. Kör inga megapass men lite tyngre, för att undvika muskelnedbrytning.

Började med att byta mellanmjölken mot minimjölk och utesluta det mesta brödet. Sparar ca 2-300 kcal per dag på det sättet. Nu lägger jag in en något högre växel genom att även skippa alla snabba kolhydrater (t ex majs, som jag är väldigt svag för). Nu baserar jag min kost på proteiner som kvarg, skaldjur, magert kött. Kompletterar med grönsaker (broccoli, salladsgrönt, svamp m m).

Har minskat ca 2 cm om midjan respektive höfter/stuss. Tycker att det är ett rätt bra resultat hittills.

Jag märker inte av någon förlust av muskelstyrka. Cardion går däremot segt, men det beror väl på att jag ligger på energiunderskott. Det krävs MYCKET vilja på löpandet, suck.

Fortsättning följer....

BobaFett
2010-03-31, 20:59
Fint, kämpa på :thumbup:

...men du kanske ska starta den här tråden i träningsjournaler ;)

...eller hade du nån fråga?

chrilledude
2010-03-31, 21:46
fint, kämpa på :thumbup:

...men du kanske ska starta den här tråden i träningsjournaler ;)

...eller hade du nån fråga?

+1 :)

Lovisa
2010-04-01, 07:23
Tänkte vara öppen för synpunkter, om någon anser att upplägget bör justeras. Med andra ord en underliggande fråga. Kanske borde varit tydligare där.

Det är min första riktiga deff. Jag har gjort små viktreduktioner tidigare (med andra ord snarare bantning än deff), men aldrig sedan jag började styrketräna. Och jag antar att det gör skillnad.

Deff under Träningsjournaler? Är inte det OT ?

Numse
2010-04-01, 07:36
Inte så mycket att säga om upplägget då du inte har någon koll på din kaloriförbrukning eller hur mycket du stoppar i dig. Vi vet heller inte hur mycket du tränar, hur gammal du är, hur lång du är eller hur mycket du väger.

Det enda jag kan påpeka är att du inte ska glömma att äta tillräckligt med fett.

Kravmaga
2010-04-01, 10:12
Inte så mycket att säga om upplägget då du inte har någon koll på din kaloriförbrukning eller hur mycket du stoppar i dig. Vi vet heller inte hur mycket du tränar, hur gammal du är, hur lång du är eller hur mycket du väger.

Det enda jag kan påpeka är att du inte ska glömma att äta tillräckligt med fett.

+1

Svårt att ge synpunkter på ett upplägg som saknar några fasta hållpunkter. Att köra "minska på maten tills jag går ner i vikt" fungerar bra, för de flesta, kör på :thumbup:!