handdator

Visa fullständig version : Kalvdans på vassle

MeekGeek
2010-03-31, 19:25
Skoj! Jag testade just att äta whey i stället för att dricka det. :)

Provade sno ihop en kalvdans på vassleprotein. 8 dl vatten, 250g vassleproteinpulver, 2 dl grädde, 2 kryddmått salt, två teskedar kanel och 50g socker. Ner i mixern, ner i en brödform, in lågt i ugnen på 150C en timme.

Ut kom en fin kalvost/kalvdans. Kanske lite mastig, man kan nog ha mindre mängd vassle. Tog det säkra före det osäkra där för att verkligen få den stelna. Ätes med t ex grädde och/eller sylt. Uj så mättande den var. *blurp*

Man kan säkert labba lite med förhållandena, och även lägga till smaksättare om man vill det.

isterbuk
2010-03-31, 19:35
Låter absolut inte tokigt, bra tips :)

Provade kalvdans för någon vecka sen när jag inte hittade äggost i affären det var riktigt gott faktiskt åt den då med lite vaniljglass och sylt.

dupper
2010-03-31, 20:19
Är det inte så att proteinet förstörs av värmen?

ryss
2010-03-31, 21:28
Blir väl inte allt för billigt att dra i sig 250 gram whey om dagen

MeekGeek
2010-04-01, 07:25
Är det inte så att proteinet förstörs av värmen?

Inte förstörs, men värmedenatureras. Proteinet ändrar form och struktur, vilket gör att det kan få andra egenskaper. Kanske förlorar man dess snabbhet i viss mån, men det är inte jag rätt person att uttala mig om. Protein är det dock fortfarande, och man värmedenaturerar protein regelbundet i samband med matlagning.

Blir väl inte allt för billigt att dra i sig 250 gram whey om dagen

Den blev som sagt mastig. Jag satte i mig 1/10 av den med lite grädde, och blev mätt. Resten fick åka in i kylen. Man kan nog ha lite mindre mängd vassle, och behöver framför allt inte göra en hel sats.

CVN
2010-04-01, 08:47
Kan du ta någon bild så man får se hur det ser ut?

MeekGeek
2010-04-01, 09:49
Så här ser den ut. Blev utmärkt till frukost i morse. Men ta nog lite mindre vassle, den är ruskigt mäktig. :)

CVN
2010-04-01, 10:06
Ser väldigt spännande ut, får lov att testa inom någon dag. Vilken smak på proteinpulvret hade du?

MeekGeek
2010-04-01, 10:18
Ser väldigt spännande ut, får lov att testa inom någon dag. Vilken smak på proteinpulvret hade du?

Proteinpulver utan smak och sötningsmedel. Har man sötat proteinpulver bör man nog skippa sockret helt, då jag i princip bara satt till socker motsvarande det som skulle finnas i råmjölken. Fast passa dig, för sötningsmedlet i pulvret måste klara värmen. Receptet är tämligen lågkolhydrat. Hade inget socker hemma, så jag själv tog i ställen ~1dl saft för att få den mängden socker. Saftsmaken slog däremot inte igenom det minsta lilla, utan det smakade precis som vanlig kalvdans.

Minns mormor brukade göra kalvost med knäcksmak. :D

MeekGeek
2010-04-01, 10:30
Kan nämna lite om proteinmängden när jag ändå håller på. Råmjölk innehåller ca 15% protein, så jag provkokade först ett test med det. Jag upplevde den blev lite vattning, det var därför ovan recept kör med 20%. Nu brukar förvisso kalvdans vara lite vattnig i botten då inte alls vätska binds, så det hade nog egentligen varit helt ok. Ovan med 20% var tvärtom mycket massiv och bundit all vätska. Nästa gång kommer jag nog prova köra med 200g vasslepulver i stället och se.