Logga in

Visa fullständig version : Får inget jobb

tsp
2010-03-31, 18:18
Får fan inget jobb. Tog studenten våren 2009 och har hankat mig fram på ströjobb. Idag kröp jag till korset och besökte arbetsförmedlingen och skrev in mig. Så nu när det är gjort tänker jag löpa linan ut och dessutom bli bidragstagare deluxe.

Så, vad kan jag söka?

Alfakassan är något jag hört talas om, men för att få ersättning från den måste man ha jobbat ett visst antal timmar senaste året? Ett krav jag inte tror att jag uppfyller, men är inte säker. Blir i så fall ett riktigt drygt jobb med att ringa runt och boka in mig hos alla olika arbetsgivare jag haft senaste året för att få ut ett intyg om att jag jobbat där.

Arbetsgarantin för ungdomar tror jag att det heter. Men vad jag förstått får man inte ersättning pga denna förrän efter 3 månader utan jobb? Jag behöver pengar snabbare än så..

Socialen? Är det värt att gå dit och berätta att jag har inget jobb, inga pengar, får inget jobb och tvingas nu leva till 100% på mina föräldrar som inte är jätteglada över detta utan mest vill bli av med mig?

tsp
2010-03-31, 18:19
Innan alla börjar spamma med "skriv in dig på en utbildning!" så kan jag meddela att jag ska börja plugga till hösten. Men det finns en vår och en sommar man måste ta sig igenom helskinnad först.

Jens.Andersson
2010-03-31, 18:22
För A-kassa måste du varit medlem i 12 månader och jobbat (heltid?) i sex. Och jobb fås genom kontakter, inte ams.

G_lund
2010-03-31, 18:23
Basic tips:
har du några gammla praktikplatser eller sommarjobb som du kan åka o prata med?

Skriv ut en helvetes massa CV:n som du lämnar in på alla möjliga ställen.
Skräddarsy dem lite beroende på vad det är för jobb du söker.

Versus
2010-03-31, 18:29
Jag fick jobb via arbetsförmedlingen efter en månad. Detta var ioförsig tre år sedan men värt att veta att de gör lite gott också..

Alfakassan går att gå med i trots man inte jobbat om jag inte minns helt fel. Man får dock inte ut särskilt mycket dock. Socialen tycker jag absolut att du ska gå till. Trots att du bor hemma kan man få ut några tusenlappar.

tsp
2010-03-31, 18:37
För A-kassa måste du varit medlem i 12 månader och jobbat (heltid?) i sex. Och jobb fås genom kontakter, inte ams.

Jo tack, det vet jag. Men det finns olika A kassor och Alfa kassan är för människor utan stor arbetslivserfarenhet.

Jag är inte intresserad av att få veta hur man får jobb, men tack ändå. :)

Basic tips:
har du några gammla praktikplatser eller sommarjobb som du kan åka o prata med?

Skriv ut en helvetes massa CV:n som du lämnar in på alla möjliga ställen.
Skräddarsy dem lite beroende på vad det är för jobb du söker.

Jo, det är ungefär det jag sysslat med under de senaste 10 månaderna. ;) Hur jag söker jobb är jag inte intresserad av att få tips om, men tack ändå. :) Är intresserad av hur det funkar på arbetsförmedlingen, vilka sätt det finns att få ut ersättning osv.

Jag fick jobb via arbetsförmedlingen efter en månad. Detta var ioförsig tre år sedan men värt att veta att de gör lite gott också..

Alfakassan går att gå med i trots man inte jobbat om jag inte minns helt fel. Man får dock inte ut särskilt mycket dock. Socialen tycker jag absolut att du ska gå till. Trots att du bor hemma kan man få ut några tusenlappar.

Mm, precis. Har faktiskt ett par polare som fått jobb genom arbetsförmedlingen. En tjejkompis fick ett heltidsjobb som montör hos en biltillverkare i torslanda.

Jag fick en broschyr om alfakassan, i den stod det så här:

"För både grundbelopp och inkomstrelaterad ersätning gäller att du måste uppfyulla ett arbetsvillkör. Det btyder att du under de senstate tolv månaderna innan du blev arbetslös måste ha arbetet minst 80 timmar i månaden i minst sex månader eller minst 480 timmar fördelat på sex sammanhängande månaders arbete. Då måste det finnas minst 50 timmars arbete varje månad. Har du inte kunnat arbeta under de senaste tolv månaderna före arbetslösheten kan den tiden förlängas (överhoppningsbar tid). Det gäller bland annat om... heltidsutbildning. Du får hoppa över högst fem år."

Baan
2010-03-31, 18:39
Det är tufft. Jag har gått arbetslös sen juni förra året och har fått jobb först nu och då är jag ändå civilingenjör (IT). Lustiga är att jag fått två konkreta erbjudanden nu och även haft andra företag som verkat ganska intresserade. Ekonomin kanske har vänt? Min poäng är i alla fall att det är tuffa tider. Bit ihop, fortsätt att söka. Ge inte upp.

Sök socialbidrag om du inte kan få något annat.

Ett annat tips är att fundera på någon yrkesutbildning om du inte vill plugga något mer teoretiskt/akademiskt. Du borde vara mer attraktiv när du kan något specifikt än bara gymnasiekompetens.

renad
2010-03-31, 18:39
Alfakassan avskaffades med nuvarande regering. Är soss som gäller om man är ung och inte jobbat med a-kassa innan.

rooz
2010-03-31, 18:40
Du har alltså gått i dryga 1o månader arbetslös utan att gå till AMS:confused:

Men men, det finns hopp. En polare fick jobb efter 4 veckor som inskriven.

Söker själv nytt jobb. Det gäller att söka lite aktivt också, på olika hemsidor osv. Vet att Martin Olsson annonserade efter en säljare i GBG. Kolla deras hemsida.

wessmen
2010-03-31, 18:41
Socialen? Är det värt att gå dit och berätta att jag har inget jobb, inga pengar, får inget jobb och tvingas nu leva till 100% på mina föräldrar som inte är jätteglada över detta utan mest vill bli av med mig?

Helt klart värt det, fast här tar det även tid. Du får visa att du söker ~40+ jobb i månaden och visa dina bankkonton (som det inte ska vara många kronor på, då får man ingenting). Sen ska dem göra sin utredning som tar ett bra tag.

L-Sami
2010-03-31, 18:48

Om du berättar det där, så garanterat tvingas du bo hos dina föräldrar och bli försöjd av dem. Arbetslöshet suger för övrigt, finns knappt tråkigare sätt tillbringa sin tid på.

Olegh
2010-03-31, 18:49

Söker själv nytt jobb. Det gäller att söka lite aktivt också, på olika hemsidor osv. Vet att Martin Olsson annonserade efter en säljare i GBG. Kolla deras hemsida.

+1 på den biten. Om man vill skaffa jobb ser man givetvis till att utnyttja ALLA möjligheter, däribland arbetsförmedlingen.

Vad du ska göra? Inte en aning. Dessvärre så tycker jag nog du har dig själv att skylla till viss del för att du sitter i skiten.

Jens.Andersson
2010-03-31, 18:50
Om du berättar det där, så garanterat tvingas du bo hos dina föräldrar och bli försöjd av dem. Arbetslöshet suger för övrigt, finns knappt tråkigare sätt tillbringa sin tid på.

Nja, bara fram tills man är 21 väl?

L-Sami
2010-03-31, 18:54
Nja, bara fram tills man är 21 väl?

Hmm, ja men om han nu tog studenten 2009 så borde han väl vara under 21 då?

Scratch89
2010-03-31, 18:57
Ungdomsarbetslöshetsersättningen får det bli för dig!

Sen vet jag inte vad du är intresserad av för jobb? Jag kan alltid höra mig för hos Academic Work som jag jobbat massor för just nu. De har ett väldigt stort behov på Lindexlagret nu, t.ex, i alla fall under våren. Alltid något. Bra betalt också för okvalificerat arbete.

JoeyP
2010-03-31, 18:58
Kö på mcdonadls och burger king så länge eller nåt :D

101kr timmen för 20 åringar + ob efter 19 på 18.50 :D, Funkar helt okej!

Man får ta vad som finns!

Onigiri
2010-03-31, 19:07
Soc har du väl helt rätt till när det är alldeles kört. Pengarna från AF får du efter 3 månader ja, fick min första ersättning plus lön från jobbet (timvikarie) blir cirka 1.5-2 tusen extra i månaden om du timjobbar, beroende på helg och kvällstid.

Sök till hemtjänsten, där finns det alltid jobb och ett uppskattat jobb, du kommer bli älskad av de flesta tanter du besöker och de flesta är oerhört tacksamma -> det blir KUL att jobba.

shadowfire
2010-03-31, 19:25
Jag har sett och hört ett antal arbetsgivare som sökt arbetskraft 6 månader tillbaka och fram till nu, utan att hitta vad de söker. Mkt har handlat om värdelösa CV'n, kassa personliga brev, dåliga intervjuer osv.

Det gäller att söka jobb på rätt sätt. Inte bara söka jobb.

shadowfire
2010-03-31, 19:27
Baan; en polare blev precis erbjuden jobb som supporttekniker i Norge, 37000 kr/mån i lön.
Ett B-jobb om man är civilare, men ger arbetslivserfarenhet och rätt goa stålar. FS sluta vara pro-BB och bara lira dataspel - dra till norge ffs.. *slap**kissass*

smeander
2010-03-31, 19:29
Får inget jobb? Jobb finns överallt, i alla städer.. Dom som inte får jobb försöker inte tillräckligt hårt och/eller tar bort jobb för att "Det där vill inte jag jobba som" eller "Det där är jobbet är för loosers" e.d.

Den som söker han finner... Det är inte svårare än vad man gör det till, blir så trött på alla som säger att det inte finns något jobb eller att det är svårt nu i "finanskrisen"....
I mina ögon är ni alla som inte "kan få" ett jobb antingen lata, misslyckade, dumma i huvudet, bortskämda, loosers, muppar etc etc och ni bara går runt och kostar pengar, för jobb finns det alltid som DU kan jobba med....

Hoppas ni tar åt er och tar er i kragen för fan....

Vinter
2010-03-31, 19:30
Kö på mcdonadls och burger king så länge eller nåt :D

101kr timmen för 20 åringar + ob efter 19 på 18.50 :D, Funkar helt okej!

Det är tyvärr kört idag, om du inte har minst 2 referenser och tidigare erfarenhet. ;)

von huff
2010-03-31, 19:32
Jag har en ok utbildning när det gäller att söka jobb men om jag hade varit t.ex elmontör som skulle ha varit ett annat alternativ skulle jag säkert vara arbetlös ännu idag.T.ex Lidl söker outbildat konstigt folk så där kan du ha din chans

Baan
2010-03-31, 19:33
Baan; en polare blev precis erbjuden jobb som supporttekniker i Norge, 37000 kr/mån i lön.
Ett B-jobb om man är civilare, men ger arbetslivserfarenhet och rätt goa stålar. FS sluta vara pro-BB och bara lira dataspel - dra till norge ffs.. *slap**kissass*

Jag har ju fått jobb? Jo, lönerna är bra. Minns inte exakt vad en kollega fick (civing han med) på kvalificerat jobb men det var något sånt, om inte mer (no kr). Kanske blir aktuellt när man är mer erfaren, just nu känns det bäst med ett förstajobb lokalt.

David Brent
2010-03-31, 19:33
Det är tufft. Jag har gått arbetslös sen juni förra året och har fått jobb först nu och då är jag ändå civilingenjör (IT). Lustiga är att jag fått två konkreta erbjudanden nu och även haft andra företag som verkat ganska intresserade. Ekonomin kanske har vänt? Min poäng är i alla fall att det är tuffa tider. Bit ihop, fortsätt att söka. Ge inte upp.

Ett annat tips är att fundera på någon yrkesutbildning om du inte vill plugga något mer teoretiskt/akademiskt. Du borde vara mer attraktiv när du kan något specifikt än bara gymnasiekompetens.

OT:

Har du gett upp jobbet som pro bodybuilder?

Grattis till jobbet anyway :)

Vinter
2010-03-31, 19:35
Får inget jobb? Jobb finns överallt, i alla städer.. Dom som inte får jobb försöker inte tillräckligt hårt och/eller tar bort jobb för att "Det där vill inte jag jobba som" eller "Det där är jobbet är för loosers" e.d.

Den som söker han finner... Det är inte svårare än vad man gör det till, blir så trött på alla som säger att det inte finns något jobb eller att det är svårt nu i "finanskrisen"....
I mina ögon är ni alla som inte "kan få" ett jobb antingen lata, misslyckade, dumma i huvudet, bortskämda, loosers, muppar etc etc och ni bara går runt och kostar pengar, för jobb finns det alltid som DU kan jobba med....

Jag söker nog en 5 om dagen, jag har bra referenser, Cv och erfarenhet. Tyvärr är 25% av jobben extrajobb som diskvalificerar alla som inte har annan sysselsättning. Och många andra är special kompetens jobb. AMS är inte värt ett skit i dag. Finns då totalt 3000 jobb att söka i stockholm fördelade på 70000 arbetsökande bara i länet.

tsp
2010-03-31, 19:35

Ja fy fan :S Är verkligen dåliga tider nu.. Ska plugga i många år framöver, men behöver som sagt klara mig fram till hösten. Det är problemet.

Alfakassan avskaffades med nuvarande regering. Är soss som gäller om man är ung och inte jobbat med a-kassa innan.

Det var ju synd. :/

Japp. Fast helt arbetslös har jag ju inte varit. Sommarjobb hade jag lite hit och dit. Sedan fick jag ett jobb som säljare som jag hade typ 2 månader i höstas. Så inte förrän i julas kände jag att det var panik egentligen. Och inte varit särskilt sugen på att gå till ams då man ser vad polarna får ut av det = upp tidiga morgnar och ge sig av på totalt meningslösa skitmöten som inte hjälper någon. Och ett jäkla pappersskyfflande dessutom. Varför ska man ta med sig papper från jobbcoach till arbetsförmedligen hela tiden till exempel? Varför kan man inte utveckla en internetkontakt mellan jobbcoacher och ams där dem kan fylla i ens närvaro?

Helt klart värt det, fast här tar det även tid. Du får visa att du söker ~40+ jobb i månaden och visa dina bankkonton (som det inte ska vara många kronor på, då får man ingenting). Sen ska dem göra sin utredning som tar ett bra tag.

Vetifan om det är värt då. Behöver liksom lite pengar att ta mig fram på kommande månader. Är ju inte intresserad av några bidrag eller så fram i augusti.

Mm, du har totalt rätt i det. :(

Ungdomsarbetslöshetsersättningen får det bli för dig!

Sen vet jag inte vad du är intresserad av för jobb? Jag kan alltid höra mig för hos Academic Work som jag jobbat massor för just nu. De har ett väldigt stort behov på Lindexlagret nu, t.ex, i alla fall under våren. Alltid något. Bra betalt också för okvalificerat arbete.

Det vore sjukt grymt!! Lagerarbete låter riktigt bra, är ju stark ( ;) ) och har fysiken för det! Annars har jag egentligen inte så höga krav alls, jag vill bara ha ett arbete. Jag VILL ju arbeta och är inte alls rädd för att jobba hårt, stressigt och slitigt. Skicka ett PM, SMS eller nåt så är du urgullig! *cupid*

Kö på mcdonadls och burger king så länge eller nåt

101kr timmen för 20 åringar + ob efter 19 på 18.50 , Funkar helt okej!

Jag har inte hittat några platsannonser från mcd/bk/max osv. Och de spontanansökningar jag lämnat in har inte gett något.

Soc har du väl helt rätt till när det är alldeles kört. Pengarna från AF får du efter 3 månader ja, fick min första ersättning plus lön från jobbet (timvikarie) blir cirka 1.5-2 tusen extra i månaden om du timjobbar, beroende på helg och kvällstid.

Sök till hemtjänsten, där finns det alltid jobb och ett uppskattat jobb, du kommer bli älskad av de flesta tanter du besöker och de flesta är oerhört tacksamma -> det blir KUL att jobba.

Ärligt talat verkar det lite väl struligt med soc. Dels förnedringsfaktorn i att gå dit och låta dem snoka i mitt liv hur som helst. Sedan ska byråkratikvarnarna mala ett par månader och rätt vad det är studerar jag och har hur som helst studiebidrag och är inte längre i behov.

Fan att det ska vara så svårt att få ett vanligt okvalificerat jobb, fastän man är ung, frisk, smart och socialt begåvad och mycket mycket arbetsvillig :(

sunkan
2010-03-31, 19:56
Man ska inte kasta all skit på AMS. Jag fick mitt nuvarande jobb via AMS efter en dryg månad av arbetssökande. Å jag bor i Sthlm.

Baan
2010-03-31, 19:57
OT:

Har du gett upp jobbet som pro bodybuilder?

Grattis till jobbet anyway :)

Jag vill inte säga riktigt att jag lagt lyftarbältet och handledsskydden på hyllan men lite åt det hållet kanske!

Tack.

MrBurner
2010-03-31, 20:11

För du vet precis hur varje enskild individ är. Du känner uppenbarligen även till jobbmöjligheterna på varenda ort i vårt land.
Tro det eller ej, det finns faktiskt även folk som inte kan jobba med vissa jobb som för många andra är självklara och nej, det har inget med att vara bortskämd att göra.

Vinter
2010-03-31, 20:14
Man ska inte kasta all skit på AMS. Jag fick mitt nuvarande jobb via AMS efter en dryg månad av arbetssökande. Å jag bor i Sthlm.

Nej det är egentligen inte AMS fel att företagen fegar med nyanställning just nu. Och tyvärr gör det att systemet fungerar skit när företag kan timanställa dig, flytta dig till projektanställning, sedan vidare till provanställning för att sedan sparka dig efter 12månader. Just nu är det inte lätt om man inte har erfarenhet inom rätt område.

vicarious
2010-03-31, 20:20
Ska du få nåt jobb i dagsläget får du ut och söka aktivt och sälja dig själv så gott det går. Jag menar verkligen ut och sök. Sitta på rumpan och söka ett par jobb via platsbanken varje vecka kommer inte ta dig någon stans.

Alla jobb som annonseras via arbetsförmedlingen eller på andra ställen får automatiskt så många sökande i nuläget så man måste ha antingen fett med tur eller jäkligt bra referenser för att få nåt jobb på det sättet.

Ta kontakt med alla bemanningsföretag och registrera dig där.

Uniflex, Manpower, Student Consulting m.m.

tsp
2010-03-31, 21:04
Jag har sett och hört ett antal arbetsgivare som sökt arbetskraft 6 månader tillbaka och fram till nu, utan att hitta vad de söker. Mkt har handlat om värdelösa CV'n, kassa personliga brev, dåliga intervjuer osv.

Det gäller att söka jobb på rätt sätt. Inte bara söka jobb.

Om du har tips och har lust att snacka lite så får du hemskt gärna PMa. :)

Nu snackar du ren skit, gissar att du var född med silversked i mun..

Hur lätt tror du det är att få jobb när man krigar med 10 000 andra ungdomar som har typ likvärdigt CV som man själv? Dvs gymnasieutbildning, lite blandade sommarjobb och ev någon praktik. Och inte fan är jag kräsen heller, söker verkligen _allt_, pissiga säljföretag som annonserar varje vecka bara för att folk hela tiden slutar! Jag bor i Göteborg men söker jobb i Halmstad, Uddevalla, Strömstad, Borås - ja i princip över hela västkusten och halva västra götaland. Och jag är beredd att pendla och stiga upp riktigt jävla tidigt för att ta mig till jobbet. Och jag kan tänka mig att jobba med i stort sett vad som helst så länge det genererar pengar och jag slipper sitta hemma och ruttna.

mjölk-dryck
2010-03-31, 21:10
Att man inte kan få jobb är skitsnack. Det handlar om hur kräsen man är. Callcenter tar t ex alltid in folk

smeander
2010-03-31, 21:11
Jag söker nog en 5 om dagen, jag har bra referenser, Cv och erfarenhet. Tyvärr är 25% av jobben extrajobb som diskvalificerar alla som inte har annan sysselsättning. Och många andra är special kompetens jobb. AMS är inte värt ett skit i dag. Finns då totalt 3000 jobb att söka i stockholm fördelade på 70000 arbetsökande bara i länet.

Vadå finns det bara 3000st företag i Stockholm? Jag trodde det fanns många fler nämligen. Men om det bara finns 3000st företag i Stockholmsområdet så är det väl bara att söka på alla 3000st företag som finns i Stockholmsområdet. Jag skulle tippa på att det finns många fler företag förutom dom 3000st som du säger att det finns, men vad vet jag?

För du vet precis hur varje enskild individ är. Du känner uppenbarligen även till jobbmöjligheterna på varenda ort i vårt land.
Tro det eller ej, det finns faktiskt även folk som inte kan jobba med vissa jobb som för många andra är självklara och nej, det har inget med att vara bortskämd att göra.
Jag vet att varje enskild individ har möjlighet att jobba och varje enskild individ har kapacitet till det förutom i extrema fall.

Finns det inget jobb att söka på just din ort, BYT ORT. Det finns inget som säger att du måste bo på din ort eller jobba på din ort, jobben kommer inte till dig, Du måste hitta dom själv, vill du inte byta ort så är det ditt problem. Ge fan i att gnäll för det är du som bestämmer var du ska bo nånstans. MEN det finns ingen ort i hela landet som inte har jobb att söka inom en 10mils radie, finns det en sån ort så kan du jättegärna få visa mig.

tsp
2010-03-31, 21:13
Vadå finns det bara 3000st företag i Stockholm? Jag trodde det fanns många fler nämligen. Men om det bara finns 3000st företag i Stockholmsområdet så är det väl bara att söka på alla 3000st företag som finns i Stockholmsområdet. Jag skulle tippa på att det finns många fler företag förutom dom 3000st som du säger att det finns, men vad vet jag?

Jag vet att varje enskild individ har möjlighet att jobba och varje enskild individ har kapacitet till det förutom i extrema fall.

Finns det inget jobb att söka på just din ort, BYT ORT. Det finns inget som säger att du måste bo på din ort eller jobba på din ort, jobben kommer inte till dig, Du måste hitta dom själv, vill du inte byta ort så är det ditt problem. Ge fan i att gnäll för det är du som bestämmer var du ska bo nånstans. MEN det finns ingen ort i hela landet som inte har jobb att söka inom en 10mils radie, finns det en sån ort så kan du jättegärna få visa mig.
Din idiot.. Tror du att man är kvalificerad till ALLA företag/yrken elleR?

Scratch89
2010-03-31, 21:14

Men lille vän, om det finns, säg, 100 lediga platser, men 2000 sökande, kan alla fortfarande få jobb då?

Erik__
2010-03-31, 21:15
Det finns väl alltid jobb inom vård&hemtjänst?

smeander
2010-03-31, 21:23

Hur lätt tror du det är att få jobb när man krigar med 10 000 andra ungdomar som har typ likvärdigt CV som man själv? Dvs gymnasieutbildning, lite blandade sommarjobb och ev någon praktik. Och inte fan är jag kräsen heller, söker verkligen _allt_, pissiga säljföretag som annonserar varje vecka bara för att folk hela tiden slutar! Jag bor i Göteborg men söker jobb i Halmstad, Uddevalla, Strömstad, Borås - ja i princip över hela västkusten och halva västra götaland. Och jag är beredd att pendla och stiga upp riktigt jävla tidigt för att ta mig till jobbet. Och jag kan tänka mig att jobba med i stort sett vad som helst så länge det genererar pengar och jag slipper sitta hemma och ruttna.

Jag är långt ifrån född med en silversked i munnen, har aldrig fått något gratis eller jobb genom kontakter, skilda föräldrar sedan barndomen då jag bodde hos min far och vi levde 2barn+1förälder på 2000kr under existensminimun. Farsan pendlade 2h om dagen och jobbade 10-20h övertid i veckan, villa med 4000kvm tomt=mycket att göra och hjälpa till med, jag har fixat alla mina jobb och mina boenden på egen hand, jobbade extra under skoltiden för att ha råd att ta körkort och ha lite kul, min första ledighet på mer än 4dagar i sträck sen 9:an var i somras på min första semester. Flyttade hemifrån 1v efter studenten. Listan fortsätter hur långt som helst och gissa vad? Inget är gratis, jag har inte fått min silversked än, så kom inte och snacka skit...

Det handlar inte om vem som har bäst CV eller betyg, den som vill mer och har bäst driv får jobb så enkelt är det.
Om du hade gjort som du har skrivit så borde du ha fått jobb, men du vill antagligen bara ha medhåll och att folk ska tycka synd om dig. Alla dina tidigare jobb e.d har väl du fått genom kontakter eller föräldrar så du har ingen erfarenhet av att få saker gjorda på egen hand, folk har fixat åt dig tidigare och nu när du försöker själv så är du för bekväm. Du tror att du söker jobb och du överdriver ditt sökande när du berättar för andra för att få sympati när du egentligen behöver en spark i arslet....

smeander
2010-03-31, 21:26

Din idiot, det finns alltid jobb tillgängliga för alla. Alla är inte kvalificerade till VD eller stadsplanerare men alla är kvalificerade att jobba med något, oavsett vad man har för kvalifikationer.

Men lille vän, om det finns, säg, 100 lediga platser, men 2000 sökande, kan alla fortfarande få jobb då?

Dom 100 som har gjort rätt för platserna får antagligen platserna...
Fick du inte jobbet? Who cares, stick och sök nästa. Det finns alltid jobb att söka.

Vinter
2010-03-31, 21:30

3979 jobb registrerade på AMS varav minns 50% varken du eller jag är ens påtänkta att vara kvalificerade till om du nu inte har ett stort antal examen uppstoppade i ärmen + erfarenhet i sagt område.

Sensaste statistiken säger 70000 arbetslösa i länet, do the math. spelar ingen roll hur många företag som finns i länet om de inte söker nya anställda just nu.

Nämn en ort med bättre jobbmarknad än stockholm, jag är extremt intresserad.
http://platsbanken.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaArbetsort/SokViaArbetsort.aspx?o=1&k=180

Vinter
2010-03-31, 21:37

Tyvärr inte, grundkravet är numera 1 års erfarenhet och helst usk utbildning för vanlig vårdjobb. Räknade väll till en 50 jobb med ovanstående krav inom hela stockholm. Finns det många sökande så...

Och talar vi om personlig assistent så kan du glömma 75% av jobben som manlig sökande eftersom kvinnliga brukare inte vill ha manliga vårdare. Tro mig, been there done that.

shadowfire
2010-03-31, 21:40
Ja, du o jag ska ha ett snack. :)

hehe, han har faktiskt väldigt mkt rätt. Jag är ute nu t.ex. o söker folk via konsultföretag, men hittar bara muppar. Det finns faktiskt en hel del jobb som inte kräver supererfarenhet. Det handlar om två saker; hur prestigefyllt ser du på jobb och hur söker du dem.

smeander
2010-03-31, 21:41
3979 jobb registrerade på AMS varav minns 50% varken du eller jag är ens påtänkta att vara kvalificerade till om du nu inte har ett stort antal examen uppstoppade i ärmen + erfarenhet i sagt område.

Sensaste statistiken säger 70000 arbetslösa i länet, do the math. spelar ingen roll hur många företag som finns i länet om de inte söker nya anställda just nu.

Nämn en ort med bättre jobbmarknad än stockholm, jag är extremt intresserad.
http://platsbanken.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaArbetsort/SokViaArbetsort.aspx?o=1&k=180

Vem fan bryr sig om AMS osv.... Sök på alla ställen som du kan tänka dig att jobba på, inte bara dom som söker folk, öka chansen genom att söka jobb som dom andra inte söker. Hur många företag tror du inte skiter i att annonsera för dom vet hur jobbigt det blir när 500pers kommer och söker.

Skit i CV, skriv ett bra personligt brev som du lämnar personligen, åk runt och sök på så många ställen du kan. Gå in till företaget och fråga efter chefen eller den personalansvarige. Ge honom brevet och förklara att du söker jobb och prata lite. Va kreativ för fan, jag har alltid haft jobb och jobbat på en massa olika ställen. Aldrig skrivit ett CV i hela mitt liv, ansökningar via posten hamnar nog i papperskorgen, personliga besök visar att du har bra driv och dom får ett ansikte till brevet. Redan då ligger du på stort plus.

shadowfire
2010-03-31, 21:42

Lugna sig lite med språket först o främst.
För det andra så nej, alla kan inte få jobb, men vet man HUR man söker jobb och man gör det på ett bra sätt så får man också utdelning.

Mycket handlar om att många inte VILL söka vissa jobb. För tråkigt, för dålig lön, för långt bort, yadayada. Eller så är det helt enkelt ansökningsmetoderna som är för dåliga. Jag har senaste 4 veckorna ratat 50 pers för att de har varit så jäkla usla på att söka jobb. Jag har gäspat då jag har läst ansökningarna. För helvete, det finns jobb att söka - dock kan inte alla få jobb - men vässar man kunskaperna o sänker prestige-garden så fixar man det.

shadowfire
2010-03-31, 21:45
Vem fan bryr sig om AMS osv.... Sök på alla ställen som du kan tänka dig att jobba på, inte bara dom som söker folk, öka chansen genom att söka jobb som dom andra inte söker. Hur många företag tror du inte skiter i att annonsera för dom vet hur jobbigt det blir när 500pers kommer och söker.

Skit i CV, skriv ett bra personligt brev som du lämnar personligen, åk runt och sök på så många ställen du kan. Gå in till företaget och fråga efter chefen eller den personalansvarige. Ge honom brevet och förklara att du söker jobb och prata lite. Va kreativ för fan, jag har alltid haft jobb och jobbat på en massa olika ställen. Aldrig skrivit ett CV i hela mitt liv, ansökningar via posten hamnar nog i papperskorgen, personliga besök visar att du har bra driv och dom får ett ansikte till brevet. Redan då ligger du på stort plus.

+1111111111111111
Av 10 jobb så söker vi max 3-4 st externt. Resten plockar vi internt, eller kollar genom nätverk o kontakter. Någon hojtar till att de har en skitbra snubbe eller subba... eh.. snubba... :D ... som har det som behövs - anställning klar.

Spontanansökningar även då vi inte söker folk sparar jag. Jag har en hög med folk som jag lätt kommer att ringa om det behövs. Det är helt klart en fördel att veta att Person A har kompetens för detta och uppstår behov så ringer jag mkt hellre A direkt än att starta någon process o annonsera, lägga ut på siter, få mängder av mail o ansökningar osv.

tsp
2010-03-31, 21:46
Jag är långt ifrån född med en silversked i munnen, har aldrig fått något gratis eller jobb genom kontakter, skilda föräldrar sedan barndomen då jag bodde hos min far och vi levde 2barn+1förälder på 2000kr under existensminimun. Farsan pendlade 2h om dagen och jobbade 10-20h övertid i veckan, villa med 4000kvm tomt=mycket att göra och hjälpa till med, jag har fixat alla mina jobb och mina boenden på egen hand, jobbade extra under skoltiden för att ha råd att ta körkort och ha lite kul, min första ledighet på mer än 4dagar i sträck sen 9:an var i somras på min första semester. Flyttade hemifrån 1v efter studenten. Listan fortsätter hur långt som helst och gissa vad? Inget är gratis, jag har inte fått min silversked än, så kom inte och snacka skit...

Det handlar inte om vem som har bäst CV eller betyg, den som vill mer och har bäst driv får jobb så enkelt är det.
Om du hade gjort som du har skrivit så borde du ha fått jobb, men du vill antagligen bara ha medhåll och att folk ska tycka synd om dig. Alla dina tidigare jobb e.d har väl du fått genom kontakter eller föräldrar så du har ingen erfarenhet av att få saker gjorda på egen hand, folk har fixat åt dig tidigare och nu när du försöker själv så är du för bekväm. Du tror att du söker jobb och du överdriver ditt sökande när du berättar för andra för att få sympati när du egentligen behöver en spark i arslet....

Om du aldrig varit arbetslös och lyckades få bostad 1 vecka efter studenten så, visst fan är du född med silversked i mun. :)

Jag har gjort exakt vad jag skrivit att jag gjort, och precis som jag skrivit har jag även fått 3 olika jobb sedan augusti -09. Det första jobbet var ett vikariat utan möjlighet till förlängning. Jag jobbade natt från 01.40 till 05.30 med att dela ut tidningar. För det fick jag 300kr per natt (före skatt) plus förstörd dygnsrytm och sömn. Det andra jobbet var ett säljjobb utomhus, kvällstid i november. Men jag klagade inte förrän man snuvade mig på halva min lön genom riktigt oshyssta metoder, samt tvingade mig till övertidsarbete 7 dagar i veckan utan övertidsersättning när jag i kontraktet var anställd på 50%. Man registrerade alltså inte en enda av alla de övertimmar jag utförde. T.ex. fyllde min bror år och vi skulle ha ett stort släktkalas en lördagkväll, jag bad om att få slippa jobba den kvällen (i kontraktet stod det att jag skulle jobba månd-torsd samt söndag) men då ringde chefen upp mig och hotade med att sparka mig. Så jag gick runt i minusgrader och ringde på hemma hos folk som satt och hade middagar med släkt och vänner osv fram till klockan 22 då min chef ringde från festen han var på och gav mig tillåtelse att gå hem. Efter den händelsen höll jag ändå ut i över två veckor till, sedan blev det ärligt talat för mycket och jag sa upp mig, vilket kändes hårt och väldigt jobbigt, men jag orkade faktiskt inte med mer. Så kom inte och säg att jag är bortskämd och kräsen!

Det sista jobbet jag fått är att åka till butiker och undersöka om personalen utför legkontroll. Mitt senaste uppdrag var i Ytterby - 2,5 timmars resväg från mitt hem och för det uppdraget belönades jag med 80kr efter skatt, räcker knappt till en kebabpizza med polarna. Men vad fan ska jag göra? Som sagt så tar jag det jag får. Att du kallar mig bortskämd och kräsen när du inte har en aning om hur mitt liv ser ut är förbaskat lågt.

För den delen är båda mina föräldrar lärare och jag har en mycket liten släkt, därmed inga kontakter att utnyttja. Samtliga av mina arbeten och sommarjobb har jag fått 100% på egen hand.

Vinter
2010-03-31, 21:47

Alltså det är en sak du inte förstår. Jag har varit på kanske 30 arbetsintervjuer senaste 2 månaderna varav flera på andra intervjun. Har varit arbetslös 2 månader. Problemet är att det finns alltid någon med 1 år mer erfarenhet, 6mån längre erfarenhet av köra truck etc. Jag är mycket kvalificerad och har bra referenser. Spelar ingen roll när man sitter och blir intervjuad och intervjuarens kollega står bredvid och tar emot nya ansökningar nonstop över telefonen. Så ser det ut just nu tyvärr.

ryssen
2010-03-31, 21:48

du kommer heller inte att drabbas av cancer för du har bestämt dig att det drabbar inte din kategori av folk. ni andra är bara klena..

herregud!

Pepparkakssmurfen
2010-03-31, 21:48

Hur menar du nu?

Vinter
2010-03-31, 21:49
+1111111111111111
Av 10 jobb så söker vi max 3-4 st externt. Resten plockar vi internt, eller kollar genom nätverk o kontakter. Någon hojtar till att de har en skitbra snubbe eller subba... eh.. snubba... :D ... som har det som behövs - anställning klar.

Spontanansökningar även då vi inte söker folk sparar jag. Jag har en hög med folk som jag lätt kommer att ringa om det behövs. Det är helt klart en fördel att veta att Person A har kompetens för detta och uppstår behov så ringer jag mkt hellre A direkt än att starta någon process o annonsera, lägga ut på siter, få mängder av mail o ansökningar osv.

Ett nätt litet problem eftersom jag är relativt nyinflyttad och har 0 kontaknät som gett något.

Denstillasittande
2010-03-31, 21:51
Och hur många jobb kommer in till ams? Högst 20-25% skulle jag tro. Inom många branscher måste man ringa/åka dit för att ens ha en chans. Men många är förbannat dåliga på att söka jobb. Att skicka runt cv är nog fan bland de sämsta sätten om man inte har ett riktigt bra cv, men ett sådant tar rätt många år att skapa.

Men om vi återgår till bidragen. För det första måste man alltid anmäla sig till ams så fort man är arbetslös annars fördröjer du allt. Alfa-kassan finns och fungerar alldeles utmärkt. Har man inte uppfyllt arbetskraven så kan man få grundersättning fast det är lite krav på de också som jag inte kommer ihåg just nu men de är mildare.
Gå med en gång så du kan börja beta av månader där. Finns inget snabbt sätt att bara få pengar man måste tänka lite längre framåt.
Finns även ungdomsgarantin som tar 3månader innan du kommer in i men då får ju i alla fall nått.
Soc tror jag du inte få en krona av eftersom du bor hemma och är så pass ung.

shadowfire
2010-03-31, 21:51
Om du aldrig varit arbetslös och lyckades få bostad 1 vecka efter studenten så, visst fan är du född med silversked i mun. :)

Jag har gjort exakt vad jag skrivit att jag gjort, och precis som jag skrivit har jag även fått 3 olika jobb sedan augusti -09. Det första jobbet var ett vikariat utan möjlighet till förlängning. Jag jobbade natt från 01.40 till 05.30 med att dela ut tidningar. För det fick jag 300kr per natt (före skatt) plus förstörd dygnsrytm och sömn. Det andra jobbet var ett säljjobb utomhus, kvällstid i november. Men jag klagade inte förrän man snuvade mig på halva min lön genom riktigt oshyssta metoder, samt tvingade mig till övertidsarbete 7 dagar i veckan utan övertidsersättning när jag i kontraktet var anställd på 50%. Man registrerade alltså inte en enda av alla de övertimmar jag utförde. T.ex. fyllde min bror år och vi skulle ha ett stort släktkalas en lördagkväll, jag bad om att få slippa jobba den kvällen (i kontraktet stod det att jag skulle jobba månd-torsd samt söndag) men då ringde chefen upp mig och hotade med att sparka mig. Så jag gick runt i minusgrader och ringde på hemma hos folk som satt och hade middagar med släkt och vänner osv fram till klockan 22 då min chef ringde från festen han var på och gav mig tillåtelse att gå hem. Efter den händelsen höll jag ändå ut i över två veckor till, sedan blev det ärligt talat för mycket och jag sa upp mig, vilket kändes hårt och väldigt jobbigt, men jag orkade faktiskt inte med mer. Så kom inte och säg att jag är bortskämd och kräsen!

Det sista jobbet jag fått är att åka till butiker och undersöka om personalen utför legkontroll. Mitt senaste uppdrag var i Ytterby - 2,5 timmars resväg från mitt hem och för det uppdraget belönades jag med 80kr efter skatt, räcker knappt till en kebabpizza med polarna. Men vad fan ska jag göra? Som sagt så tar jag det jag får. Att du kallar mig bortskämd och kräsen när du inte har en aning om hur mitt liv ser ut är förbaskat lågt.

För den delen är båda mina föräldrar lärare och jag har en mycket liten släkt, därmed inga kontakter att utnyttja. Samtliga av mina arbeten och sommarjobb har jag fått 100% på egen hand.

Vi ska ha ett snack som sagt.
För det första ska du ställa krav på vad du söker och inte bara ta något. Det handlar om att visa att du är självsäker, tror på dig själv och är en sjuhelvetes bra arbetare. För det andra ska vi få dig o söka rätta jobben på rätt sätt.

Alltså det är en sak du inte förstår. Jag har varit på kanske 30 arbetsintervjuer senaste 2 månaderna varav flera på andra intervjun. Har varit arbetslös 2 månader. Problemet är att det finns alltid någon med 1 år mer erfarenhet, 6mån längre erfarenhet av köra truck etc. Jag är mycket kvalificerad och har bra referenser. Spelar ingen roll när man sitter och blir intervjuad och intervjuarens kollega står bredvid och tar emot nya ansökningar nonstop över telefonen. Så ser det ut just nu tyvärr.

Jag har haft samma situation som dig och jag har tagit mig i mål.
Jag sitter dessutom och hanterar rekryteringar hela tiden i mitt nuvarande jobb och erfarenhet är inte alls det som väger mest på något som helst sett "default". Det som avgör är i 9 fall av 10 intervjun i sin helhet och vad man får för bemötande och intryck då i förhållande till vad man söker, värderingar, framtid, ekonomi mm.

Så helt ärligt, jag är ledsen om du har det tufft, men dra inte DIN egen situation som något slags facit för att världen följer ditt liv. Så är det inte.

shadowfire
2010-03-31, 21:52
Ett nätt litet problem eftersom jag är relativt nyinflyttad och har 0 kontaknät som gett något.

Inga problem, jag har bott i 17 städer i Svea Rike och kommit till varje stad helt allena. Kontaktnät i staden du bor i är inget krav. Nätverk handlar om rekommendationer, cv'n, rykten och vitsord.

Erik__
2010-03-31, 21:54
Tyvärr inte, grundkravet är numera 1 års erfarenhet och helst usk utbildning för vanlig vårdjobb. Räknade väll till en 50 jobb med ovanstående krav inom hela stockholm. Finns det många sökande så...

Och talar vi om personlig assistent så kan du glömma 75% av jobben som manlig sökande eftersom kvinnliga brukare inte vill ha manliga vårdare. Tro mig, been there done that.

Känns lite som du gett upp innan du provat, att det krävs 1år erfarenhet är en sanning med modifikation, var inte så formell, sen att det finns 50st jobb med dom kriterierna i sthlm spelar ingen roll, antar att du kollat på platsbanken? Gå dit in person och säg att du vill ha jobb.

shadowfire
2010-03-31, 21:56
smeander har en dryg attityd och bör kamma luggen, utan tvekan, där kan vi flamea i evigheter... det handlar inte om att ta sig själv i kragen.

Däremot är jobbsökande en färdighet. Det är inte bara o skicka en ansökan om man aldrig gjort det innan o tro att man ska få jobb. Det är en färdighet bakom det som krävs. Ju bättre färdighet desto större chans att få jobb. Det inkluderar ansökan, intervjuer, rubbet.

Och underskatta inte spontanansökningar. Som sagt, jag har en bunt papper på mitt skrivbord på folk som har visat intresse men som jag har rejektat då vi inte haft behov. Just då. Nu har vi det.

tsp
Vi ska ha ett snack som sagt.
För det första ska du ställa krav på vad du söker och inte bara ta något. Det handlar om att visa att du är självsäker, tror på dig själv och är en sjuhelvetes bra arbetare. För det andra ska vi få dig o söka rätta jobben på rätt sätt.

Riktigt snällt av dig! Du ska veta att jag skulle uppskatta den hjälp och de råd du kan ge mig något oerhört!

Three pigs

nepp.

det gäller att ha kontakter, annars är det skitsvårt. utbildad/erfaren eller ej.

och jag lider med dig, jag har inte mycket till jobb heller.

Erik__
nepp.

det gäller att ha kontakter, annars är det skitsvårt. utbildad/erfaren eller ej.

Bra inställning :hbang:

Three pigs
2010-03-31, 21:58
Bra inställning :hbang:

hurvida min inställning än ser ut, kommer det inte att alltid finnas jobb hos hemtjänsten.

Baan
2010-03-31, 21:58
smeander har en dryg attityd och bör kamma luggen, utan tvekan, där kan vi flamea i evigheter... det handlar inte om att ta sig själv i kragen.

Däremot är jobbsökande en färdighet. Det är inte bara o skicka en ansökan om man aldrig gjort det innan o tro att man ska få jobb. Det är en färdighet bakom det som krävs. Ju bättre färdighet desto större chans att få jobb. Det inkluderar ansökan, intervjuer, rubbet.

Och underskatta inte spontanansökningar. Som sagt, jag har en bunt papper på mitt skrivbord på folk som har visat intresse men som jag har rejektat då vi inte haft behov. Just då. Nu har vi det.

Visst blir man bättre. Jag gick från random personligt brev till att läsa annonsen och sammanfatta vad jag kunde av det som krävdes i väldigt konkreta termer. Fungerade bättre! Synd att det tog mig sådär ett halvår komma på det :)

Ingen bra erfarenhet av spontanansökningar eller klassikern "vi behåller dina grejer för att kontakta dig i framtiden om det dyker upp något". Ingen har resulterat i något. Mina två napp har varit på direktannonser.

Kanske inte går jämföra random jobb med kvalificerade jobb som jag sökte, jag vet inte.

shadowfire
2010-03-31, 21:59
hurvida min inställning än ser ut, kommer det inte att alltid finnas jobb hos hemtjänsten.

heh, mitt ex-ex fick precis jobb - dock i norge - som pers assistent... 35.000 kr/månad, och det var inte speciellt svårt för henne att få det. :)

Three pigs
2010-03-31, 22:00
heh, mitt ex-ex fick precis jobb - dock i norge - som pers assistent... 35.000 kr/månad, och det var inte speciellt svårt för henne att få det. :)

35k/månad för att valla mupp? hur gött som helst :D

nåja, det kan säkert finnas platser, men _alltid_, nja. har sökt där utan vidare lycka.

shadowfire
2010-03-31, 22:01
Visst blir man bättre. Jag gick från random personligt brev till att läsa annonsen och sammanfatta vad jag kunde av det som krävdes i väldigt konkreta termer. Fungerade bättre! Synd att det tog mig sådär ett halvår komma på det :)

Ingen bra erfarenhet av spontanansökningar eller klassikern "vi behåller dina grejer för att kontakta dig i framtiden om det dyker upp något". Ingen har resulterat i något. Mina två napp har varit på direktannonser.

Kanske inte går jämföra random jobb med kvalificerade jobb som jag sökte, jag vet inte.

Hade jag bara haft ork och tid så hade jag bokat upp en hel hög av er och gått igenom var och varjes situation. Tragiskt nog så finns det faktiskt jobbsökarcoacher som håller på med massa trams.

Som jag hintade om tidigare, sök ett jobb som du är överkvalificerad för men sök det på rätt sätt så får du det. Jobba dig in i företaget. Ett supportjobb inom IT för typ 40 laxar i månaden kan man väl leva med? :P

Baan
2010-03-31, 22:02

nåja, det kan säkert finnas platser, men _alltid_, nja. har sökt där utan vidare lycka.

Frågan är i och för sig hur mycket plus man går om man samtidigt LEVER i Norge och inte lever på existensminimum. Jag vet bara en som lever normalt, han går förvisso plus en del, men inte fantastiskt mycket.

shadowfire
2010-03-31, 22:03

gäller o ligga på, söka på rätt sätt, sälja sig själv på rätt sätt... dock är det skillnader på lönen, pers. ass. i Svea Rike är ju inte så välbetalt direkt... men jobb är jobb, jobb kan leda till att man jobbar sig in i ett företag, visar vad man går för, ligger försten i kö för nya jobb osv.. =)

smeander
2010-03-31, 22:06

jag är född med ett jävla järnspett i arslet, det är därför det är så bra fart på mig.

Kontakter är bra att ha men jag hade inga från början heller, inte mina föräldrar heller. Men kontakter är något som du skapar själv, tänk på det nästa gång du tränger dig före i kön. han som du tränger dig före kanske du ska på arbetsintervju hos nästa dag.
Jag slet som ett djur fram till studenten för att få jobb direkt efter, jobbade mycket extra och så, ännu svårare var det förstås att få lägenhet. Speciellt en central etta, men den var privatägd så jag gick helt enkelt upp till damen som ägde fastigheten och visade vem jag var och tryckte på rätt knappar för hon gillade verkligen mig och jag fick min lägenhet. Hade ju förstås tagit reda på att det var en som skulle flytta ut. Jag började leta lägenhet redan i 2:an på gymnasiet nämligen, det var ju inget som jag bara fick.

Jag var arbetslös i 3veckor efter min USA resa oktober 2008, så lång tid tog det att få jobb, och som vanligt helt utan hjälp från andra. Jobbade där i 2månader och under tiden sökte jag annat jobb då detta inte var något som jag ville syssla med. Vips, dök ett annat jobb upp som jag hade sökt och 1 vecka in på det jobbet ringde 2 andra företag som jag hade pratat med upp och ville anställa mig. Har redan nu i "krisen" fått jobberbjudande faktiskt även om jag inte har sökt något, det hörde min chef och tjofadderittan höjde han min lön med 2000kr/mån för att jag inte skulle sluta, sköter man sig, jobbar hårt och visar framfötterna så klarar man sig i kriser också.

944RS
2010-03-31, 22:07

Hoppas du blir arbetslös! Fan, vad alla loosers,muppar etc etc kommer garva åt dig när du plötsligt är "en av dem"!

shadowfire
2010-03-31, 22:07
Frågan är i och för sig hur mycket plus man går om man samtidigt LEVER i Norge och inte lever på existensminimum. Jag vet bara en som lever normalt, han går förvisso plus en del, men inte fantastiskt mycket.

Inga problem alls om du håller levnadskostnaderna nere i Norge. En av mina närmaste vänner har kostnader för ca 3000 kr/mån för sitt boende i Norge. Det kräver lite jobb med matlådor mm i Sverige men han löser det o cashar hem 26-28 laxar rent varje månad.

tsp
2010-03-31, 22:11
Hade jag bara haft ork och tid så hade jag bokat upp en hel hög av er och gått igenom var och varjes situation. Tragiskt nog så finns det faktiskt jobbsökarcoacher som håller på med massa trams.

Som jag hintade om tidigare, sök ett jobb som du är överkvalificerad för men sök det på rätt sätt så får du det. Jobba dig in i företaget. Ett supportjobb inom IT för typ 40 laxar i månaden kan man väl leva med? :P

Kom bara ihåg att jag har första tjing på din expertis! :D

Erik__
2010-03-31, 22:11

"har sökt" är nyckelorden, sök igen.

och om du är beredd att flytta på dig för att få jobb så finns det garanterat alltid jobb inom vård&hemtjänst.

Three pigs
2010-03-31, 22:15
"har sökt" är nyckelorden, sök igen.

och om du är beredd att flytta på dig för att få jobb så finns det garanterat alltid jobb inom vård&hemtjänst.

jepp, sökte och fick en annan tjänst istället :- )

jo det är klart, om man räknar hela riket lär det väl finnas något, eller så har vi dåliga tider med pensionärer :D

smeander
2010-03-31, 22:16
Hoppas du blir arbetslös! Fan, vad alla loosers,muppar etc etc kommer garva åt dig när du plötsligt är "en av dem"!

På sätt och vis önskar jag också det, för jag kommer inte vara med den ligan mer än 2veckor så det spelar ingen roll.

Ursäkta att jag låter dryg men jag blir förbannad och irriterad av att höra folk säga att det inte finns några jobb. Jag tycker att det handlar om att ta sig i kragen, även om det är en färdighet att söka jobb så har alla förutsättningar att få jobb bara dom tar sig i kragen. Istället för att folk ska gå runt och tjura över att dom inte får något jobb så ska dom tänka på varför dom inte fick jobbet/jobben. Vad var det som gjorde att dom inte valde mig, hur kan jag få dom att välja mig, hur kan jag presentera mina färdigheter på ett bättre sätt osv. Ett nej är ett steg närmare ett Ja om du lär dig från det.

tsp
2010-03-31, 22:18
Måste säga att jag fått förnyad energi av den här tråden ändå. :) Mycket tack vare scratch89s hjälpande hand genom att lägga något gott ord för mig, samt skuggans löfte om att ge mig lite vägledning och "coachning". :) Men även tack till dig smeander, din inställning till jobbsökandet smittar av sig på mig nu. Visst fan ska det gå att få ett jobb om man bara vill! Sitter just nu och spammar Lidl med ansökningar där jag försöker skilja mig från mängden i personliga brevet.

Hela veckan har jag verkligen känt mig totalt uppgiven. T.o.m haft svårt att sova, vilket jag aldrig annars har, för att jag mått så dåligt över detta. Men nu känns det faktiskt mycket bättre! :)

Three pigs
2010-03-31, 22:21
Måste säga att jag fått förnyad energi av den här tråden ändå. :) Mycket tack vare scratch89s hjälpande hand genom att lägga något gott ord för mig, samt skuggans löfte om att ge mig lite vägledning och "coachning". :) Men även tack till dig smeander, din inställning till jobbsökandet smittar av sig på mig nu. Visst fan ska det gå att få ett jobb om man bara vill! Sitter just nu och spammar Lidl med ansökningar där jag försöker skilja mig från mängden i personliga brevet.

Hela veckan har jag verkligen känt mig totalt uppgiven. T.o.m haft svårt att sova, vilket jag aldrig annars har, för att jag mått så dåligt över detta. Men nu känns det faktiskt mycket bättre! :)

Snart kanske du kan vara ärlig när du väljer "Jag jobbar på Lidl"-alternativen i pollsen :D

shadowfire
2010-03-31, 22:22
tsp, det ÄR ett helvete att vara arbetslös.. det är det värsta jag vet. Jag har varit det flertalet gånger i mitt liv o jag hatar det. Jag blir deprimerad, förbannad, klöser ner tapeterna på väggarna mm. Just därför har det också sporrat mig att göra fanemig allt i min makt för att undvika det. Fighting spirit!

Spiffy
2010-03-31, 22:24
Du som är expert shadowfire. Hur är det att ringa upp företaget och fråga om sin ansökan innan tiden för ansökan gått ut?
Alltså att ringa upp dom och visa intresse, fråga hur det går, vad dom tyckte om ens CV eller vad man nu kan fråga om.
Anses det som positivt eller är det för på och rent av negativt?

Tjejen söker jobb, och det går ju inte så jäkla bra.
Ofta hör dom inte ens av sig efter ansökningstiden gått ut. Så då får man ju ingen feedback alls. Svårt att veta vad man bör förbättra då lixom.

944RS
2010-03-31, 22:27
På sätt och vis önskar jag också det, för jag kommer inte vara med den ligan mer än 2veckor så det spelar ingen roll.

Ursäkta att jag låter dryg men jag blir förbannad och irriterad av att höra folk säga att det inte finns några jobb. Jag tycker att det handlar om att ta sig i kragen, även om det är en färdighet att söka jobb så har alla förutsättningar att få jobb bara dom tar sig i kragen. Istället för att folk ska gå runt och tjura över att dom inte får något jobb så ska dom tänka på varför dom inte fick jobbet/jobben. Vad var det som gjorde att dom inte valde mig, hur kan jag få dom att välja mig, hur kan jag presentera mina färdigheter på ett bättre sätt osv. Ett nej är ett steg närmare ett Ja om du lär dig från det.

Vet du hur sjukt många sökanden det kan vara till vissa jobb där det inte krävs något speciell högskoleutbildning eller liknande???

När man får in så många ansökningar så läser man inte alla utan många hamnar i papperskorgen direkt.
Sedan gäller det ju att man har skrivit en bra ansökan oxå och det är inte alltid det lättaste även om man har massor med bra arbetsmeriter.
Det är en färdighet som inte alla har, men de behöver inte vara muppar eller loosers för det.

Sedan finns det självklart jävligt många som skyller på att det inte finns jobb för att de inte vill arbeta när man får mer pengar för att sitta hemma.

tsp
2010-03-31, 22:28
Snart kanske du kan vara ärlig när du väljer "Jag jobbar på Lidl"-alternativen i pollsen :D

Haha, ja det vore något. ^^

tsp, det ÄR ett helvete att vara arbetslös.. det är det värsta jag vet. Jag har varit det flertalet gånger i mitt liv o jag hatar det. Jag blir deprimerad, förbannad, klöser ner tapeterna på väggarna mm. Just därför har det också sporrat mig att göra fanemig allt i min makt för att undvika det. Fighting spirit!

Tell me about it ^^ Fy fan.. Alltså mina första månader var rätt sköna dock, då hade man uppe hoppet om jobb och att kunna fixa ihop lite pengar under året att spara undan. Samt att man var skoltrött efter att ha slitet stjärten av sig på gymnasiet för att få riktigt bra betyg. Men sedan asså, sen typ jul. Det har bara känts skit skit skit. Det är verkligen inget roligt att behöva vrida och vända på varje penning, nobba 7 av 8 utgångar med polarna för att man inte har pengar (iofs bra för deffen men..) och alla festivaler, konserter, resor och annat roligt man vill göra under sommaren är ju också bara att glömma i nuläget. Just nu skär det mest i hjärtat över att jag inte har råd med tågbiljett till Stockholm dit en tjej jag tycker om har flyttat. Är väl därför jag fortsätter med det här senaste jobbet där jag tjänar typ 80kr någon gång då och då. Om en månad eller så har jag med lite tur skrapat ihop till en tågbiljett :Virro

shadowfire
2010-03-31, 22:29
Du som är expert shadowfire. Hur är det att ringa upp företaget och fråga om sin ansökan innan tiden för ansökan gått ut?
Alltså att ringa upp dom och visa intresse, fråga hur det går, vad dom tyckte om ens CV eller vad man nu kan fråga om.
Anses det som positivt eller är det för på och rent av negativt?

Tjejen söker jobb, och det går ju inte så jäkla bra.
Ofta hör dom inte ens av sig efter ansökningstiden gått ut. Så då får man ju ingen feedback alls. Svårt att veta vad man bör förbättra då lixom.

lol, expert är jag nog inte, jag har bara jobbat med typ detta i mitt liv.. ;)
Det finns inget svar på om det är bra eller dåligt. Om din tjej ringer upp dem och det visar sig att 50 andra sökanden haft samma idé, så misstänker jag att den som lyfter luren kommer vara skapligt trött på det. Den personen lär mest sucka o säga "för helvete, vi återkommer när vi gått igenom ansökningarna". Om man vänder på steken, om din tjej är den ende som ringer in, då kommer de att minnas det som tjejen som stack ut hakan.

Det finns inget facit här, utan det är en ren chansning och en fingertoppskänsla bara. Är man ödmjuk, kortfattad, positiv och försiktig så ser jag det som positivt om någon ringer in. Slösa in min tid bara, utan va trevlig, gör dig hörd, ställ bra frågor och jag undviker kanske att bli grinig. ;)

smeander
2010-03-31, 22:30

+1

Det är sån inställning som folk saknar.

TS jag hoppas att du hittar ett jobb eller flera. Det kanske känns värdelöst nu men om tre veckor kanske du har fyra olika jobb att välja på, lyssna på shadowfire den inställningen ska du ta till dig.

Baan
2010-03-31, 22:31
En självklarhet jag kom att tänka på som jag inte tror har nämnts så mycket: använd alla kontakter du har. Inte bara riktigt tajta sådana där du kan förvänta dig en rekommendation utan kanske även bekanta som man inte är jättetajt med. Kan ju räcka med en lätt rekommendation, särskilt om jobbet i sig inte är galet krävande.

tsp
2010-03-31, 22:38
En självklarhet jag kom att tänka på som jag inte tror har nämnts så mycket: använd alla kontakter du har. Inte bara riktigt tajta sådana där du kan förvänta dig en rekommendation utan kanske även bekanta som man inte är jättetajt med. Kan ju räcka med en lätt rekommendation, särskilt om jobbet i sig inte är galet krävande.

På tal om kontakter, jag fick faktiskt en liten hjälp på traven av min morbror som hade en kund som jobbade på ett företag i Ale som tillverkar batterier osv. Jag var där i slutet av januari och snackade lite med en man där, lämnade cv osv. Tycker överlag att jag gjorde ett riktigt bra intryck, han gillade min praktik från Volvo, jag ställde många frågor om produktionen och företaget baserade på genuint intresse vilket han med 100% säkerhet märkte. Dem skulle anställa 20-25 personer under våren, typ mars-maj vad jag förstod och han skulle höra av sig. Nu har tiden gått och inget mer har hänt, hur tycker ni att jag borde agera? Det var verkligen ett jobb jag ville ha nämligen, och jag tror att jag skulle trivas där väldigt bra samt kunna utföra ett gott arbete.

Är det för mycket att åka dit och gå in och fråga efter min morbrors bekant och säga att jag hade vägarna förbi och tänkte höra lite hur det går med anställning osv? Att nämna är att det, i alla fall när jag var där, inte verkade vara så där jättestressigt och att folk sprang runt som yra hönor utan det var en lugn avslappnad stämning. Så jag hoppas i alla fall att jag inte skulle komma och störa honom mitt i något viktigt.

Eller är det bättre att ringa? Till saken hör dock att han var riktigt svår att prata med på telefon, jag fick verkligen ta kommandot över samtalet för att det överhuvudtaget skulle bli något samtal, han var nästan som en mussla och lät väldigt ointresserad. Dock var han supertrevlig och en riktigt "go gubbe" när jag träffade honom öga mot öga.

shadowfire
2010-03-31, 22:53

+1
Jag fick för inte så längesedan ett msg på facebook skickat från en viss känd koloprofil som sökte jobb.. hon mailade ut o talade om att hon var arbetslös o sökte jobb. Ser fasiken inget dåligt med det om jag ska vara ärlig. =)

shadowfire
2010-03-31, 22:55
På tal om kontakter, jag fick faktiskt en liten hjälp på traven av min morbror som hade en kund som jobbade på ett företag i Ale som tillverkar batterier osv. Jag var där i slutet av januari och snackade lite med en man där, lämnade cv osv. Tycker överlag att jag gjorde ett riktigt bra intryck, han gillade min praktik från Volvo, jag ställde många frågor om produktionen och företaget baserade på genuint intresse vilket han med 100% säkerhet märkte. Dem skulle anställa 20-25 personer under våren, typ mars-maj vad jag förstod och han skulle höra av sig. Nu har tiden gått och inget mer har hänt, hur tycker ni att jag borde agera? Det var verkligen ett jobb jag ville ha nämligen, och jag tror att jag skulle trivas där väldigt bra samt kunna utföra ett gott arbete.

Är det för mycket att åka dit och gå in och fråga efter min morbrors bekant och säga att jag hade vägarna förbi och tänkte höra lite hur det går med anställning osv? Att nämna är att det, i alla fall när jag var där, inte verkade vara så där jättestressigt och att folk sprang runt som yra hönor utan det var en lugn avslappnad stämning. Så jag hoppas i alla fall att jag inte skulle komma och störa honom mitt i något viktigt.

Eller är det bättre att ringa? Till saken hör dock att han var riktigt svår att prata med på telefon, jag fick verkligen ta kommandot över samtalet för att det överhuvudtaget skulle bli något samtal, han var nästan som en mussla och lät väldigt ointresserad. Dock var han supertrevlig och en riktigt "go gubbe" när jag träffade honom öga mot öga.

Du ger ju fasiken svar på din egen fråga. Åk dit.
Vad har du att förlora? Ärligt? Åk dit. Ta för dig. I värsta fall får du en kopp äckligt selectakaffe och slösar en timme av ditt liv på det, men vafan, go for it!!

Snobbe
2010-03-31, 22:57
Någon som har nå bra tips på generella frågor man kan fråga vid en intervju osv? Jag har gått på kanske 2 intervjuer någonsin det jobbet jag har nu fick jag tom utan intervju. Men har blivit frågad båda gångerna har du några frågor o ställa och jag blir helt tom i skallen för jag hra inga direkta frågor jag kan komma på just då. Visst kan det finnas väldigt specifika saker man kan komma på i vissa fall men annars rent generellt? För vad jag hört så gillar folk om man frågar grejjer osv:)

Baan
2010-03-31, 23:06
Någon som har nå bra tips på generella frågor man kan fråga vid en intervju osv? Jag har gått på kanske 2 intervjuer någonsin det jobbet jag har nu fick jag tom utan intervju. Men har blivit frågad båda gångerna har du några frågor o ställa och jag blir helt tom i skallen för jag hra inga direkta frågor jag kan komma på just då. Visst kan det finnas väldigt specifika saker man kan komma på i vissa fall men annars rent generellt? För vad jag hört så gillar folk om man frågar grejjer osv:)

Det du aldrig ska göra är fråga för frågandets skull. Men annars: fundera vad som är viktigt för dig, får du inte svar på det under intervjun fråga när du får chansen. Kanske bra tänka ut innan intervjun vad som är viktigt att veta för. T.ex. om du inte har bra koll på exakt vad man gör en vanlig dag kan man fråga dag.

shadowfire
2010-03-31, 23:14

Det du aldrig ska göra är fråga för frågandets skull. Men annars: fundera vad som är viktigt för dig, får du inte svar på det under intervjun fråga när du får chansen. Kanske bra tänka ut innan intervjun vad som är viktigt att veta för. T.ex. om du inte har bra koll på exakt vad man gör en vanlig dag kan man fråga dag.

Förberedelse, förberedelse, förberedelse.
+1 på Baan, lista ut vad du vill veta, läs på om företaget, visa intresse för jobbet och företaget - inte bara att du vill få cash i plånkan den 25'e och är nöjd med det. Fråga hur du kan utvecklas inom företaget, vilken kompetens är de i behov av framåt, hur kan du hjälpa dem, vilka utmaningar står de inför osv osv.. nyfikenhet är oftast inte fel. :)

En arbetsplats är ingen social inrättning som anställer folk för att det är synd om folk. Som arbetsgivare vill man ha folk som ger järnet och bidrar med något, och ja, bidrar någon med något utöver det vanliga så gynnar det ju företaget. Men som Baan sa, fråga bara inte för frågandets skull. Det läser en erfaren rekryterare direkt.

Vinter
2010-03-31, 23:18
Nu börjar vi komma någonstans. :thumbup:

JohPz
2010-04-01, 00:32
fan njut lite av ledigheten. Seriöst gymmande + ett bra dataspel och saken e biff

Fidelity
2010-04-01, 00:35
Det är så jag lever just nu :) medans man söker jobb så får man hålla sig sysselsatt, dock har jag a-kassa...

tsp
2010-04-01, 12:34
Idag har jag ringt på ett tips från scratch89, som gav viss utdelning!

Blev även uppringd av en bemanningsfirma om ett jobb jag sökte igår kväll! Detta gick halvbra då hon försökte lura mig, till att berätta saker som jag trodde var positiva för jobbet, för att sedan lägga korten på bordet och visa att dem var negativa. Trots det lyckades jag bra med intervjun tycker jag! Kände att jag var lättsam att prata med, hade överlag rätt inställning och kvaliteter för jobbet osv.

Efter påskhelgen har jag även ett samtal att ringa till ett annat företag där jag har chans att få jobb.

Efter påskhelgen ska jag också besöka företaget i Nödinge som jag var hos tidigare i år.

Så det känns som att det kanske kan släppa nu, och med lite tur får jag åtminstone ett deltids eller sommarjobb. :) Dock tar jag fortfarnde hemskt gärna ett snack med dig skuggan, tror att du har mycket gott att lära mig!

MrBurner
2010-04-01, 14:03
Hur bär man sig åt för att hitta lediga jobb i norge? AMS-liknande hemsida?

tsp
2010-04-01, 14:50
Hur bär man sig åt för att hitta lediga jobb i norge? AMS-liknande hemsida?

Googla efter norska arbetsförmedlingen. :) Sedan finns det bemannings/rekryteringsföretag som har jobb i norge. Adecco, manpower osv.

MrBurner
2010-04-01, 15:26
Doh! Klart man borde använda Google, men är alltid bra att höra från andra hur de hittat sina jobb.

tsp
2010-04-01, 15:59
Doh! Klart man borde använda Google, men är alltid bra att höra från andra hur de hittat sina jobb.

Du frågade efter norska arbetsförmedlingen? Jag skrev att om du googlar på just det så hittar du till den norska arbetsförmedlingen..

davvvan
2010-04-01, 20:43
Finn.no för allt som rör Norge.

MrBurner
2010-04-01, 20:54
Du frågade efter norska arbetsförmedlingen? Jag skrev att om du googlar på just det så hittar du till den norska arbetsförmedlingen..

Jag förstod, utformade inte mitt inlägg särskilt bra ser jag nu i efterhand. Jag visade bara att jag missat att använda Google.

"Tack!" glömde jag också :)