Logga in

Visa fullständig version : Vräkning på grund av husrannsakan?

Southwind
2010-03-31, 16:04
Anledningen till att jag undrar är att jag idag stötte på en gammal ovän som var väldigt otrevlig och hotade mig med att han skulle tipsa polisen om att jag säljer droger, vilket jag verkligen inte gör.

Så förmodligen kommer jag få hembesök av Farbror Blå. Så jag är väldigt orolig över detta fastän jag aldrig har begått något brott i hela mitt liv. Jag kommer ju inte framstå som en särskilt bra hyresgäst i min hyresvärds ögon om polisen talar om att de fått in ett tips om att jag säljer narkotika eller att en husrannsakan utförs överhuvudtaget.

Så är det möjligt att jag kan bli vräkt ifrån min hyresrätt pga eventuell husrannsakan?

Känns som om detta är det sista jag behöver just nu.

Flykt
2010-03-31, 16:12
Herre fakking jävlar ja. Klart du inte blir vräkt om snuten gör husrannsakan :)

hahavaffan
2010-03-31, 16:13
Nej det blir du inte. Om polisen hittar droger osv i din lägenhet kanske det är en annan femma, men så länge de bara letar lite och sen ger sig av med en fet ursäkt borde det ju inte vara några problem.

Bahir
2010-03-31, 16:21
Om du är smart så ringer du redan nu till polisen och anmäler personen för utpressning/olaga hot/"underminering av karaktär" eller vad det nu kan röra sig om.

davve
2010-03-31, 16:23
Dessutom så har jag mycket svårt att se att polisen skulle genomföra en husrannsakan grundat bara på ett tips(i detta fall), om det inte finns några andra misstankar om brott sen tidigare.

Langster
2010-03-31, 16:25
Du skulle ju kunna bli vräkt för det, men då kan du ta en promenadseger till rätten.
Man är inte dömd för att man blir misstänkt.

Sen gör polisen inte husrannsakan utan väldigt goda grunder. Att en snubbe säger att du säljer droger räcker knappast.

Det hela låter dock väldigt suspekt och det känns som att du inte berättat ens hälften av historien.

mjölk-dryck
2010-03-31, 16:28
om du är smart så ringer du redan nu till polisen och anmäler personen för utpressning/olaga hot/"underminering av karaktär" eller vad det nu kan röra sig om.
+1

hultman
2010-03-31, 16:29
Är inte helt övertygad om att man som hyresvärd kan vräka en hyresgäst för att denne har narkotika förvarat i lägenheten. Det finns dock inte en chans i världen att du skulle bli vräkt för att snuten gjort husrannsakan.

Langster
2010-03-31, 16:29
Sen verkar ju din ovän hur dum som helst. Om han vill dig illa så skulle han ju inte säga något som får dig att göra dig av med ev. knark som du, kanske även om han inte vet om det, har. Sen åker han ju dit för falska anklagelser osv om de faktiskt kommer till dig och inte hittar något.

Langster
2010-03-31, 16:31
Är inte helt övertygad om att man som hyresvärd kan vräka en hyresgäst för att denne har narkotika förvarat i lägenheten. Det finns dock inte en chans i världen att du skulle bli vräkt för att snuten gjort husrannsakan.

Risk finns det alltid, fast chans kanske är ett bättre ord ändå, då han kan tjäna på att de vräker honom utan anledning.

Hyresvärdar kan försöka både det ena och det andra ibland, bara för att de känner för det.

BillyButt
2010-03-31, 16:42
Dem kan inte göra husrannsakan på ett anonymt tips, möjligen kollar de upp ditt brottsregister och om du är ostraffad hamnar nog ärendet i papperskorgen samma dag.

Jarod
2010-03-31, 16:54
Hänvisar man till polisen som "Farbror Blå" så har man nog inte rent mjöl i påsen... ;)

chrilledude
2010-03-31, 17:05
Tror INTE dem gör en husrannsakan bara av ett tips, anmäl honom istället.

tsp
2010-03-31, 17:20
Ring polisen och berätta precis vad som hänt så ordnar det sig. :) Dock känns det som att du inte riktigt berättat hela historien...

Tricce
2010-03-31, 17:31
Ring polisen och berätta precis vad som hänt så ordnar det sig. :) Dock känns det som att du inte riktigt berättat hela historien...

+1 Man undrar lite hur samtalet utspelade sig.

LoTiX
2010-03-31, 17:34
Inte ens säkert att du blir av med den om du verkligen langar droger där.

Åsberg
2010-03-31, 17:39
Sen anmäl honom efter han anmält dig, annars blir det ord mot ord?
Och om det blir ord mot ord så är chansen inte lika stor att han kan bli åtalad/dömd för något.

Doctor Snuggles
2010-03-31, 17:47
Även OM du var värsta knarkkungen och åkte i finkan så skulle du sannolikt behålla lägenheten, så länge ngn betalade in hyran åt dig. Polisen vad jag vet brukar inte kontakta hyresvärden.

snej
2010-03-31, 18:06
Du blir inte vräkt oavsett vad dom hittar eller inte hittar.

Baan
2010-03-31, 18:13
Dem kan inte göra husrannsakan på ett anonymt tips, möjligen kollar de upp ditt brottsregister och om du är ostraffad hamnar nog ärendet i papperskorgen samma dag.

Vi har nolltolerans mot knark. Du menar att man då bara rycker på axlarna vid misstanke?

Doctor Snuggles
2010-03-31, 18:20
Vi har nolltolerans mot knark. Du menar att man då bara rycker på axlarna vid misstanke?

Du menar att det finns obegränsat med polisresurser där man kan agera på varenda misstanke, oavsett hur stark den är?

snej
2010-03-31, 18:22
Dom har inga som helst bevis (hypotes att han är helt oskyldig), dom skulle aldrig få en husrannsakan godkänd bara för att nån anonym nisse ringer och säger att någon för polisen, helt okänd person, skulle kränga droger. Annars hade ju polisen kunnat göra precis hur dom ville, storma in i hus hur som helst. Dom hade troligen satt span på honom under en period bara.

rQx
2010-03-31, 18:24

Kanske åt anonyma tips, annars skulle väl ovänner i tid och otid kunna anklaga folk för vad som helst?

BillyButt
2010-03-31, 18:44

Ja ett anonymt tips bevisar ingenting.

hultman
2010-03-31, 18:47
Risk finns det alltid, fast chans kanske är ett bättre ord ändå, då han kan tjäna på att de vräker honom utan anledning.

Hyresvärdar kan försöka både det ena och det andra ibland, bara för att de känner för det.

Jo, jag är väl medveten om i vilka sammanhang man använder risk och chans. Å andra sidan tänker jag ansöka om dispens för användandet av chans i uttrycket "det finns inte en chans i världen". Varför skulle förresten hyresvärden få reda på att han är en presumtiv dÖtSkNaRkLaNgArE?

Annars hade ju polisen kunnat göra precis hur dom ville, storma in i hus hur som helst.

Välkommen till världen :D

hultman
2010-03-31, 18:48

Annars brukar ju "anonyma tips" vara från snuten bredvid :)

Langster
2010-03-31, 20:13
Jo, jag är väl medveten om i vilka sammanhang man använder risk och chans. Å andra sidan tänker jag ansöka om dispens för användandet av chans i uttrycket "det finns inte en chans i världen". Varför skulle förresten hyresvärden få reda på att han är en presumtiv dÖtSkNaRkLaNgArE?

Grannar som gillar att lägga näsan i blöt och klaga.
Om hyresvärden redan vill bli av med honom eller vill få loss en lägenhet.
Osv...

Yes
2010-03-31, 20:38
Annars hade ju polisen kunnat göra precis hur dom ville, storma in i hus hur som helst.
De kan ju iofs sparka in dörren hos vem som helst om de misstänker att det är påväg att begås nåt brott som motiverar direkt ingripande. Dvs. de kan lika gärna hitta på att de hörde någon ropa på hjälp och att det kom från din lägenhet. Annars brukar inte de flesta börja käfta om polisen knackar på dörren och säger att de vill komma in, trots att de saknar husransakan och man har full rätt att vägra dem inträde.

stevebc
2010-03-31, 20:42
Har din (o)vän alla hästar hemma eller?

Kek
2010-03-31, 20:47

Tror de får in en hel del "tips" av folk som vill jävlas så tror inte de tar alla på lika fullt allvar om det inte är någon som är straffad tidigare.

Baan
2010-03-31, 20:49
Du menar att det finns obegränsat med polisresurser där man kan agera på varenda misstanke, oavsett hur stark den är?

Det kan vara en ambition att rycka ut på mycket om man praktiserar hårda tag. Möjligt att man har resurser att göra det med.

Kanske åt anonyma tips, annars skulle väl ovänner i tid och otid kunna anklaga folk för vad som helst?

Kanske. Man kan i och för sig tänka att folk gör det i allmänhet för att sätta dit sina fiender. Fixar ett par blåtiror och anmäler för misshandel. Tror dock få människor är retarderade på det sättet, förmodligen inget jättestort praktiskt problem.

Hjälper det att säga vem man är? Vadå "bevisar"? Menar du att man inte ska lita på folk som vill vara anonyma?

mur
2010-03-31, 22:39
...trots att de saknar husransakan och man har full rätt att vägra dem inträde.

Full rätt att vägra, jo de har man alltid, sen om de hjälper är ju en annan sak. :) Husrannsakan kan ju snabbt ordnas, är ju bara ett beslut som skall fattas och i detta fall av en polisiär förundersökninglsedare som bara är ett samtal bort eller kanske till och med finns på plats.
Finns det annat som pekar på narkotika i lägenheten så kan beslut fattas i "fara i dröjsmål" av vanlig polis, men de känns verkligen inte aktuellt i det fallet som beskrivs nu.

hultman
2010-04-01, 08:29
Full rätt att vägra, jo de har man alltid, sen om de hjälper är ju en annan sak. :) Husrannsakan kan ju snabbt ordnas, är ju bara ett beslut som skall fattas och i detta fall av en polisiär förundersökninglsedare som bara är ett samtal bort eller kanske till och med finns på plats.
Finns det annat som pekar på narkotika i lägenheten så kan beslut fattas i "fara i dröjsmål" av vanlig polis, men de känns verkligen inte aktuellt i det fallet som beskrivs nu.

De behöver inte ens tillstånd från förundersökningsledare. "Akut hot" alt. "vi såg/hörde något" är ett fullt giltigt skäl att storma in hos privatpersoner.

Nitrometan
2010-04-01, 08:33
De behöver inte ens tillstånd från förundersökningsledare. "Akut hot" alt. "vi såg/hörde något" är ett fullt giltigt skäl att storma in hos privatpersoner.
Ja, om poliserna misstänker att det finns nåt olagligt i en bostad och att personen i bostaden hinner "skaffa undan" de olagliga föremålen medan poliserna väntar på beslut kan de göra husrannsakan direkt, men då måste beslutet fattas i efterhand och de kan (rent teoretiskt, antar att det sällan händer) få en reprimand för att de gjorde ett allvarligt ingripande i onödan.

r3mpuh
2010-04-01, 08:51
E0wykTdjuLU