handdator

Visa fullständig version : Lägre kolhydratintag vid deff?

Helena E
2010-03-30, 18:38
Snabbinfo om mig:
Tjej, 34 år, tränat hela livet, styrketräning som bas under många år, tränar ca 5 dgr/v och splittar kroppen på ca 4 pass. Nu kör jag min första deff för att plocka fram sommarformen *flex* på ett seriöst sätt utan att tappa muskelmassa och tycker att detta med maten är rent ut sagt skitkul! Har världens inspiration i köket. Jag har läst deffguiden och läser en massa trådar här och tycker att detta forum är jättebra och lärorikt – en eloge till alla kunniga och hjälpsamma människor!

Jag är 175 cm, vägde vid deffstart 70,5 kg, nu 69 kg efter 3 v – siktar på 0,5 kg i veckan.

Enligt deffguiden kommer jag fram till att min energiförbrukning ligger på strax under 2100 kcal. Sedan lägger jag till vad jag ungefär förbrukar på träningspasset och det varierar ju beroende på vad jag har kört men låt oss säga att jag förbrukat 300 kcal. Då hamnar jag på 2400 och sedan drar jag bort 500 för ett halvt kg/v och landar på 1900 kcal.

Nu till frågorna:
Enligt rekommendationerna i deffguiden ska man ligga på 2,0 gram protein/kg kroppsvikt = ca 140 g = 574 kcal och 1,0 g fett/kg kroppsvikt = ca 70 g = 651 kcal och sedan fylla på med kolhydrater tills man når önskat kaloriintag. 1900-574-651 = 675 kcal som jag kan lägga på kolhydrater. Detta motsvarar dock 165 g kolhydrater om jag har räknat rätt. Detta låter högt som kolhydratintag tycker jag spontant och efter vad jag har läst i en del trådar där man rekommenderar att ligga under 100g – gör det någon skillnad på deffen om jag byter ut en del av kolhydraterna mot fett och/eller protein och ligger på ca 100 g kolhydrater istället?
Kan jag gå högre på proteinintaget för att verkligen vara säker på att spara muskelmassan - När blir det ”för mycket protein”?
Hur mycket lägre än -500 kcal/per dag kan jag gå utan att musklerna ryker?

Tacksam för svar:)!
//H

young_george
2010-03-30, 18:42
Kan jag gå högre på proteinintaget för att verkligen vara säker på att spara muskelmassan - När blir det ”för mycket protein”?

Mer protein = mer muskler. Finns inget som är "för mycket" ur den synpunkten.

Hur mycket lägre än -500 kcal/per dag kan jag gå utan att musklerna ryker?

Det beror på en mängd faktorer. Oxidationskapaciteten på dina fettlager, hur mycket fett du har e.t.c. Mycket av vilket som bestämts av dina gener.
Vill du iallafall försöka räkna ut så kan ett fettkilo (kanske) frisätta 70kcal/dag. Har du 10kg fett kan du då teoretiskt ligga på -700kcal, 20kg så -1400kcal e.t.c, men det är i princip omöjligt att prickskjuta så exakt.

tigerofsweden
2010-03-30, 18:49
Det är rätt individuellt hur man svarar på en diet med lägre kolhydratsintag. Personligen märker jag ingen prestationsförsämring eftersom jag har en väldigt inaktiv vardag samtidigt som det finns dem som märker en tydlig försämring om de går för lågt. Det bästa är nog att prova sig fram och se vad som fungerar och vad som passar i ens vardag.
Tror inte du behöver oroa dig att äta för mycket protein, det mättar bra och hindrar att muskelmassan försvinner :)
Hur stort kaloriunderskott du kan använda beror på vilken form du är i, desto sämre form du har, desto större kaloriunderskott. Baserat på din snabbinfo så ska du nog hålla dig till ett underskott på mellan 500-1000 kcal / dag.

Nelli
2010-03-30, 18:58
Hej! bra jobbat än så länge! Det är bara att testa dig fram, känner du att det funkar bättre - du mår bättre, mer mättnad osv höj proteinet och om det blir jobbigt med för lite kolhydrater så höj dem igen och sänk då såklart proteinet, samma gäller fett, om du är mättare med mer fett så höj det och sänk kolhydraterna. Det gäller att du hittar det som funkar i längden för dig, sää länge du har underskott och tränar tung styrketräning kommer du gå ner i fettvikt.

Helena E
2010-03-30, 19:04
Tror inte du behöver oroa dig att äta för mycket protein, det mättar bra och hindrar att muskelmassan försvinner :)

Så det är inget i kroppen som belastas extra av mycket protein utan det som kroppen inte kan ta upp går rakt igenom helt enkelt? Inga andra negativa effekter?

young_george
2010-03-30, 19:07
Så det är inget i kroppen som belastas extra av mycket protein utan det som kroppen inte kan ta upp går rakt igenom helt enkelt? Inga andra negativa effekter?

Kroppen tar upp allt protein du stoppar i dig.

Helena E
2010-03-30, 20:09
Ok -tack för era svar - då kör jag på som jag har gjort hittills eftersom det verkar funka och jag är mätt och belåten med gott om energi ;)

King Grub
2010-03-30, 20:28
Inga andra negativa effekter?

Inte om du inte redan har några medicinska problem, som nedsatt njurfunktion.

Helena E
2010-03-30, 21:09
Inte vad jag vet - så jag utgår ifrån att jag är fullt frisk :) - så frisk man kan bli iaf ;) Tack!

Kravmaga
2010-03-31, 07:50

Inte vad jag vet - så jag utgår ifrån att jag är fullt frisk :) - så frisk man kan bli iaf ;) Tack!

Drick mycket vatten :thumbup: