Visa fullständig version : Deff = sjuk
Candydarling
2010-03-30, 18:32
tjena tjena
är en tjej på 22 år som hoppade på deffen för några veckor sedan efter att ha kört stenhård styrketräning med bra resultat och mycket energi.
DÅ körde jag fem styrkepass i veckan och NU har jag utöver detta lagt till fem promenader i veckan (minst) ca 60-80 minuter per promenad.
Och nu de senaste två veckorna har jag varit totalt orkeslös (givetvis pga lågt kaloriintag på 1500 kcal) men också snorig, onsont och allmänt seg. Senaste nätterna har jag vaknat med feber som mystiskt nog försvunnit under dagen - någon som vet hur jag kan boosta upp immunförsvaret? Någon annan lösning kanske? Idéer? Tips? Någon?
chrilledude
2010-03-30, 19:06
ALDRIG DEFFA SJUK! Lägg dig på kaloribalans till du är frisk.
Har f.ö. samma sak, och har haft detta i 1,5månader.. kanske pga detta? ;o
Är förkyld på morgonen/när jag tränar, annars mår jag hyfsat normalt.. :confused:
Candydarling
2010-03-30, 19:12
ALDRIG DEFFA SJUK! Lägg dig på kaloribalans till du är frisk.
Givetvis åker jag inte till gymmet och pumpar då jag har feber och mår riktigt kasst (som jag gjort de senaste dagarna) men har varit förkyld oäääändligt länge. vet ju att immunförsvaret blir sämre då man tränar mycket, men man tycker ju att det måste finnas något man kan göra åt det???
chrilledude
2010-03-30, 19:27
Givetvis åker jag inte till gymmet och pumpar då jag har feber och mår riktigt kasst (som jag gjort de senaste dagarna) men har varit förkyld oäääändligt länge. vet ju att immunförsvaret blir sämre då man tränar mycket, men man tycker ju att det måste finnas något man kan göra åt det???
Gick till läkaren angående detta, hade slem, hosta och snorig. Fick nässpray... -.-
Man får väl hoppas att den lägger sig automatiskt!
vicarious
2010-03-30, 20:47
Ät mer. För stort underskott varvat med för hård träning för den mängden kalorier - > orkeslös, matt - > sjuk. True story.
Det är gööt att Defftråden blir välbesökt så fort solen tittar fram... ;)
Tvätta händerna och C-Vitamin är mina tips!
Följdfråga till detta citat: "Kan man deffa om man aldrig bulkat? Heter det inte banta annars, eller är jag ute och cyklar som vanligt?"
hoppade på deffen för några veckor sedan?
Kravmaga
2010-03-31, 07:40
Det är gööt att Defftråden blir välbesökt så fort solen tittar fram... ;)
Tvätta händerna och C-Vitamin är mina tips!
Följdfråga till detta citat: "Kan man deffa om man aldrig bulkat? Heter det inte banta annars, eller är jag ute och cyklar som vanligt?"
Hela livet kanske har varit en bulk ;).
Vet faktiskt inte vad den korrekta definitionen av deff är. "Deffa" är väl ett slanguttryck för "definiera", och detta borde man väl kunna göra oavsett utgångslänge, så länge det handlar om att just definiera muskler som finns under fettet? Man väl tänka sig att detta oftast följer efter en bulk då man medvetet byggt muskler man sedan vill definiera, medan någon som allämnt bara vill förlora fettmassa kanske inte alls har den tanken, eller muskler att definiera fram för den delen.
Helena E
2010-03-31, 08:15
Vet faktiskt inte vad den korrekta definitionen av deff är. "Deffa" är väl ett slanguttryck för "definiera", och detta borde man väl kunna göra oavsett utgångslänge, så länge det handlar om att just definiera muskler som finns under fettet? Man väl tänka sig att detta oftast följer efter en bulk då man medvetet byggt muskler man sedan vill definiera, medan någon som allämnt bara vill förlora fettmassa kanske inte alls har den tanken, eller muskler att definiera fram för den delen.
Bra svar!
För den som inte tränar är nog bantning ett uttryck för den form av viktminskning man använder sig utav och då ligger inte alltid prio i att behålla muskelmassan. Deff för mig är att precis som du sa att definiera musklerna och att faktiskt sköta fettminskning/bibehållen muskelmassa på ett kontrollerat sätt genom att säkerställa sitt dagliga intag - varken mer eller mindre!:eating:
C-Vitamin är mina tips!
Fungerar icke! ;)
Då tränar du för mycket och kör för hård kardio.
Dra ner på gymmandet (till 3 dagar i veckan är mitt tips) och kör bara några sett tung träning per pass (3-4 övningar 2-3 set). Dra ner tempot (mycke) på kardion och se till att sova ordentligt.
Ge det en vecka så kommer du börja känna dig piggare igen.
BTW D-vitamin är aldrig fel under vinterhalvåret.
Konstigt att man alltid ser den tyngsta träningen i deff-forumet.. känns som att alla som vill bli av med vikt har överdrivet med motivation och inte bara drar ner på kalorier, utan också ökar i träningsmängd.
Jag skulle bli matt i kroppen av den träningsmängden även med ett kaloriöverskott, iaf nu när jag precis kommit igång efter ett uppehåll. Sen är det lätt att räkna fel på sitt kaloribehov om man lägger in långa promenader.. de verkar bränna mer än vad man tror.
Som baboom sa, dra ner på passen så kommer du känna dig piggare snart. När du väl är frisk är det bara att lägga dig på samma kaloriunderskott igen, men behåll en lägre träningsdos.
Candydarling
2010-03-31, 17:38
Jag tackar för svaren och ska dra ner träning öka kosten lite så får vi väl se hur det går. :)
Sen är det lätt att räkna fel på sitt kaloribehov om man lägger in långa promenader.. de verkar bränna mer än vad man tror.
Säkert mycket MINDRE än vad många tror, iallafall dom som inte är insatt. Dom verkar tro att morgonpromenader är värsta miraklet.
Jag tackar för svaren och ska dra ner träning öka kosten lite så får vi väl se hur det går. :)
Du kan ligga kvar på ditt underskott, i alla fall om du räknat rätt. Men dra ner på den höga volymen och den "tuffa" kardion ett tag, så kommer du se på skillnad.
Doctor Snuggles
2010-03-31, 20:01
Öka främst proteinet, förslagsvis genom vasslesupplementering (enkelt, billigt), det brukar hjälpa immunförsvaret för många - särskilt vid hård styrketräning. Sedan kan du kika på d-vitamin (kolla den stora tråden om det), då det är den enda vitamin som faktiskt har ordentligt vetenskapligt underlag för att hjälpa immunförsvaret. Utöver det är echinacea ett tips, fast där är beviset svagare rent vetenskapligt, men det verkar finnas många anekdotiska uppgifter om dess effektivitet.
Candydarling
2010-04-01, 16:56
Du kan ligga kvar på ditt underskott, i alla fall om du räknat rätt. Men dra ner på den höga volymen och den "tuffa" kardion ett tag, så kommer du se på skillnad.
Mja, tjah men det ärj u inte tuff kardio direkt, det är fem morgonpromenader i veckan, snabbt går dom för visso men jag springer ju inte :s
Mja, tjah men det ärj u inte tuff kardio direkt, det är fem morgonpromenader i veckan, snabbt går dom för visso men jag springer ju inte :s
Gå långsammare då eller sluta klaga på att du är trött.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.