handdator

Visa fullständig version : Intervall vs. Powerwalking

Larsson92
2010-03-30, 13:30
Tjena,
Snackade med en polare idag om fettförbränning. Och jag har alltid fått för mig att det är intervaller som bränner mest fett och samtidigt bevarar musklerna. Men han tyckte att det var Powerwalking.

Vad är rätt?

WHITEFOLKS
2010-03-30, 13:33
Beror på hur länge du utför aktiviteterna och med vilken intensitet.

Powerwalking i sig är ju ganska bortkastat förrutom om man gillar att gå ut och röra sig och allt som kommer med det, kan ju lika gärna plocka bort motsvarande mängd energi från maten

Larsson92
2010-03-30, 13:34
Powerwalkingen brukade ligga mellan 40-60 min och intervaller är hög intensitet och brukar ligga på 25-35 min

WHITEFOLKS
2010-03-30, 13:44
Beror på intervallformen dvs fördelning på vila/aktivitet och vad man utför intervallerna som (löpning/cykel osv).

Men jag skulle gissa på att powerwalking gör av med mer energi om tiden är den dubbla och man verkligen "går fort" och intervallerna involverar "total vila".

Men det är nog ganska nära och beror nog mer på hur mycket man anstränger sig. Intervallerna ger definitivt mer allmän nytta dock (och sliter mer).

Edit: ändrar mig nog. Tror att intervallerna gör av med mer energi.

z_bumbi
2010-03-30, 14:03
Powerwalking i sig är ju ganska bortkastat förrutom om man gillar att gå ut och röra sig och allt som kommer med det, kan ju lika gärna plocka bort motsvarande mängd energi från maten

En extrem förenkling som bara gäller under vissa speciella förhållanden.

WHITEFOLKS
2010-03-30, 14:05
Sant.

Men de allra flesta som sysslar med morgonpromenader och liknande (antar att det är någon sorts "byggarperson" det handlar om här) tror ju på dess magiska kraft med fettförbränning osv.

Men kan ju vara trevligt att komma ut och röra på sig, vakna till lite och att få äta lite mer :)

King Grub
2010-03-30, 14:11
Ingen form av konditionsträning ökar dygnets fettförbränning mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen.

z_bumbi
2010-03-30, 14:15
Det finns ganska många hälsofördelar med att bränna av en del av kalorierna genom att gå och eftersom alla inte bara satsar på deff finns det en och annan som gör av med ganska mycket energi på 60 min.

Som svar på frågan skulle jag gissa att en kombination är det som är hälsosammast och som på sikt kan ge bäst resultat även vad gäller muskelmassan. Kör man bara intervall i form av hög/medelintensiv konditionsträning så begränsar det återhämtningen. Går man bara så får man inte en lika bra konditionsträning och energiförbrukningen per minut blir lägre. Som vanligt finns det alltså inget svart eller vitt svar utan det beror på vem det är som frågar, vilka mål man har och vad man är van vid.