Visa fullständig version : Förvirrad.
Vad är mit dagliga energibehov?
Använder olika ekvationer och får olika resultat.
ibland hamnar den på 2700kcal och ibland 2000kcal. När jag räknar med samma vikt och längd.
Väger 81kg morgonvikt, är 178 cm lång. är född 1992 fyller snart 17 år. Någon som kan beräkna mitt energibehöv åt mig? skulle vara schysst. Ska lägga mig -500kcal per dag.
Förresten, ett timme styrkepass hur mkt energi förbränner det?
Klockan 08:00 Frukost: 2ägg + gröt
15:00 en protein drink (whey 80)
Träning 16:00 (EAA INNAN OCH EAA EFTER)
Sen mat
Sen kvällsmat
Ser uppladdningen innan träningen bra ut? Eller borde jag ändra något av följande? Vet inte riktigt vad man måste äta osv innan träning. Vad man måste ladda upp med osv. Att käka frukost sen träna 16:00 med EAA i magen, funkar det? eller bryter man sönder musklerna i kroppen? Har läst från olika källor och känner mig rätt förvirrad.
TACK!!
ibland hamnar den på 2700kcal och ibland 2000kcal. När jag räknar med samma vikt och längd.
TACK!!
den med 2700 kcal har troligen en aktivitetsfaktor inräknad, men inte den på 2000kcal
enligt formeln i deffguiden så ligger du på 1955.609 vid vila, ( 66.5 + (13.75 x 81) + (5.003 x 178) - (6.775 x 17) )
vilket är 2346 med aktivitets faktorn 1.2 (en stillasittande dag) aktivitetsfaktorn kan du försöka räkna ut med http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/ multiplicera sedan 1955.609 med aktivitetsfaktorn så får du ditt dagliga behov.
Prova att ligga på 1900kcal en vecka eller två och titta sedan på vågen så har du ett utgångsläge. :)
Tack så jätte mycket alvis.
Vilodag: 2346 KCAL
Träningsdag (ingen motion direkt, enbart styrketräning): 2700-500kcal?
Vilodag: 2346 - 500kcal. Då tappar jag drygt ett halv kilo i veckan? Right?
Vet inte hur aktiv jag är. MOtionerar till skolan varje dag och hem. Tar sammanlagt ca 40 minuter. I skolan sitter jag enbart still. Gymmet ligger tvärs övergatan där jag bor. sen blir det hem och sätta sig framför datorn hela dagen. Så antar att jag är väldigt orörlig.
Prova att ligga på 1900kcal en vecka eller två och titta sedan på vågen så har du ett utgångsläge. :)
Då ligger jag i viktbalans? Ska jag inte dra av 500 för att gå ned ett halvkilo i veckan? Alltså 1400?
Då ligger jag i viktbalans? Ska jag inte dra av 500 för att gå ned ett halvkilo i veckan? Alltså 1400?
Nej, enligt formeln förbrukar du 1900kcal om du skulle ligga i sängen orörlig en hel dag. Och det tror jag inte att du gör. ;) Så prova 1900kcal, tror det är rätt lagom för dig.
Kravmaga
2010-03-30, 12:54
Träningsdag (ingen motion direkt, enbart styrketräning): 2700-500kcal?
Vilodag: 2346 - 500kcal. Då tappar jag drygt ett halv kilo i veckan? Right?
.
Vanligtvis bränner inte ett styrkepass speciellt mycket kalorier, jag brukar själv räkna med ca 200 kcal (1-1.15h).
Marcus H
2010-03-30, 17:10
Använder olika ekvationer och får olika resultat.
Väger 81kg morgonvikt, är 178 cm lång. är född 1992 fyller snart 17 år. Någon som kan beräkna mitt energibehöv åt mig? skulle vara schysst. Ska lägga mig -500kcal per dag.
Förresten, ett timme styrkepass hur mkt energi förbränner det?
Klockan 08:00 Frukost: 2ägg + gröt
15:00 en protein drink (whey 80)
Träning 16:00 (EAA INNAN OCH EAA EFTER)
Sen mat
Sen kvällsmat
Ser uppladdningen innan träningen bra ut? Eller borde jag ändra något av följande? Vet inte riktigt vad man måste äta osv innan träning. Vad man måste ladda upp med osv. Att käka frukost sen träna 16:00 med EAA i magen, funkar det? eller bryter man sönder musklerna i kroppen? Har läst från olika källor och känner mig rätt förvirrad.
TACK!!
hur kan du va född 1992 och fylla 17 år? xD
Skrev fel, fyller snart 18
Vad kan man ha för aktivitetsdag om man endast gymmar en dag? Alltså, går till skolan, hem, kanske lite annat och gymmet.
Vad kan man ha för aktivitetsdag om man endast gymmar en dag? Alltså, går till skolan, hem, kanske lite annat och gymmet.
1.2 till 1.5. Mycket svårt att säga.
Vad kan man ha för aktivitetsdag om man endast gymmar en dag? Alltså, går till skolan, hem, kanske lite annat och gymmet.Fick ett bra tips här, räkna på 1.2 sedan plussar du på promenader och styrketränande osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.