Visa fullständig version : Vilken av dessa motorcykelförsäkringar hade ni valt?
Fredrik_S
2010-03-30, 10:17
Jag har en honda cbf 125 09 och bor i sthlm och hamnar på högsta försäkringspremien pga platsen jag bor samt att motorcykeln bara är 1 år gammal
Motorcykeln är köpt för 23000 nästan ny(100 mil demokörd)
IF helförsäkring
3619 per år
6000 självrisk vagnskada
5000 självrisk stöld
Folksam
4603 per år
1500 självrisk vagnskada
2500 självrisk stöld
Bilsport MC
4100 per år
10000 självrisk vagnskada
2000 självrisk stöld
Ringde tre till som inte var intressanta (trygghansa 6700, länsförsäkringar 8480, salusansvar 17320)
If är billigast men de har höga självrisker
Folksam är dyrare men billiga självrisker
Bilsport MC har billigast självrisk för stöld men svindyr för vagnskada
Har Bilsport&MC men ska byta pga självrisken. 10K är för mycket. Blir nog Länsförsäkringar för min del då de vill bara ha 2500/år samt har låg självrisk. Om du tror att chansen att du behöver använda försäkringen är stor, så hade jag valt Folksam om jag var du. Annars är IF rätt val.
Fredrik_S
2010-03-30, 10:35
Vad har du för motorcykel Honn, då länsförsäkringar ville ha så jäkla mycket pengar(8480/år) av mig..
rajjan_dammit
2010-03-30, 11:03
Fundera lite kring kostnaderna om något händer med hojen i framtiden.
Exempel, säg att inget händer på tre år sen måste du utnyttja vagnskadeförsäkringen.
If: 3619 x 3 + 6000 = 16 857
Folksam: 4603 x 3 + 1500 = 15 309
Bilsport & MC (Moderna) 4100 x 3 + 10 000 = 22 300
Folksam lite billigare än If vid en skada, men If har Hondaförsäkringar så du får 5 års maskingaranti.
Hos Bilsport & MC har du i princip betalat premier motsvarande kostnaden för MCn efter tre år och en skada. Känns kanske inte aktuellt.
Hos Folksam kan du ställa av MCn och teckna avställningsförsäkring men det går inte hos If eller Moderna. Det innebär en ganska rejält minskad premie.
Fundera, är det värt att betala lägre premie för att åka på en högre självrisk? Det är surt om det händer, men händer det inte är det ju surt att betala högre premier.
Fredrik_S
2010-03-30, 11:27
Tack rajjan lutar år folksam....
Men hur fungerar en försäkring(är inte så insatt) säg att man crashar eller att den blir stueln om 3 år.
Får man ut pengar då eller får man en ny motorcykel? Och om man får pengar hur räknas det ut. Den är ju knappast värd 23000 om tre år efter att jag kört massor med den?
Sjukt dyrt, de e ju bara en 125 du har lixom å du är väl rätt gammal?
rajjan_dammit
2010-03-30, 12:12
Tack rajjan lutar år folksam....
Men hur fungerar en försäkring(är inte så insatt) säg att man crashar eller att den blir stueln om 3 år.
Får man ut pengar då eller får man en ny motorcykel? Och om man får pengar hur räknas det ut. Den är ju knappast värd 23000 om tre år efter att jag kört massor med den?
Mcn ersätts med högst marknadsvärdet. Är det lönt att reparera MCn görs det, annars får man kontantersättning. Försäkringsbolaget "köper ut" fordonet och tar alltså äganderätten. Blir den stulen får du hos Folksam högst 5000 kr efter åldersavdrag och självrisk.
En skadereglerare bildar sig en uppfattning om marknadsvärdet genom att titta på vad liknande objekt går för på t ex Blocket. Kan man inte göra en sådan uppskattning finns det någon form av schablonsumma. Är inte helt insatt i de ersättningsbitarna.
Folksam helt klart! Det du tjänar på IFs lägre årskostnad äts ju väldigt fort upp ifall det skulle hända något med din hoj inom de närmsta åren pga mycket högre självrisk hos IF.
Folksam helt klart! Det du tjänar på IFs lägre årskostnad äts ju väldigt fort upp ifall det skulle hända något med din hoj inom de närmsta åren pga mycket högre självrisk hos IF.
+1,
folksam lät som det mest logiska valet.
Vad har du för motorcykel Honn, då länsförsäkringar ville ha så jäkla mycket pengar(8480/år) av mig..
Det är en Yamaha Dragstar 1100 från 01. MC-försäkringar blir mycket billigare när man är börjar bli inte helt ung(33 i mitt fall), haft körkort i några år, kör en custom och bor i Norrland.
rajjan_dammit
2010-03-30, 12:25
Blir den stulen får du hos Folksam högst 5000 kr efter åldersavdrag och självrisk.
... för kringutrustning som GPS och liknande, kanske jag borde lagt till. MCn i sig ersätts med marknadsvärdet.
Fredrik_S
2010-03-30, 13:29
Sjukt dyrt, de e ju bara en 125 du har lixom å du är väl rätt gammal?
Nej jag är rätt ung (29) vilket är näst lägsta ålderskategorin
Samt det är en ny motorcykel samt jag bor i sthlm. Dom tre är inte en bra kombination när det gäller försäkring...
Om vi tar if som exempel hade exakt samma försäkring som kostar 3600 i sthlm kostat 2300 i norrland... hade jag desutom varit gammal hade jag kommit ner i 1590. hade sen cykeln varit 3 år äldre hade vi varit nere på 1100 osv osv
Hade det varit en ny sporthoj för en 29 åring i sthlm hade den gått på 30500 hos IF
Fredrik_S
2010-03-30, 14:16
eeeh ok????
Jag ringde folksam idag och idag kostade exakt samma försäkring 2870 kronor.. den som i måndags kostade 4603
Pratade minst en kvart med båda säljarna och det fick registringsnummer och personnummer så de hade exakt samma uppgifter...
Hur fan kan det skilja nästan 2000 kronor att ringa två dagar senare till samma försäkringsbolag????
Jag frågade ut om självrisker och att det var hel försäkring minst 3 gånger vid andra samtalet och inget dolt konsitgt som hade ändrats....
rajjan_dammit
2010-03-30, 15:28
eeeh ok????
Jag ringde folksam idag och idag kostade exakt samma försäkring 2870 kronor.. den som i måndags kostade 4603
Det finns bara en sak att säga: *gah!*
Men då får du ju försäkringen billigare förvisso, fråga dem om avställningsförsäkring också, vet inte riktigt om det kommer finnas kvar. Många bolag som inför årsförsäkring.
Försäkringar är mer än bara priset, jag hade tagit mig en funderare på vilka fler dubbla besked jag kunnat få.
Hoppas du hittar en försäkring du blir nöjd med. MC-försäkringar kan skilja extremt mycket i pris, mycket på grund av att många försäkringsbolag inte egentligen vill försäkra dyra motorcyklar, därav också självriskerna, då MC är ett "riskfordon".
Fredrik_S
2010-03-30, 23:34
Ja det blev ju självklart folksam(och jag tog den på en gång, vill inte riskera att det kostar 4600 kronor igen om jag ringer en annan dag) då det är helt klart billigast både på årspremien och självriskbeloppen. Mycket billigare tilloch med än alla andra..
sluta ju på 2800 för helår 1500 självrisk vagnskada och 2500 stöld.
Det går inte att ha avställningsförsäkring på en 125 cc hos folksam, man måste välja deras basalternativ, men det känns jävligt privärt jämfört med alla andra alternativ jag hittat ändå.
Det är heller inga krav på att man måste parkera i garage nattetid vilket det är på många andra, tex på folksams helårs respektive 35+ ... men som sagt gick det inte på 125or...
Det är heller inga krav på att man har skyddsdräkt(vilket jag också hört/sett på flera andra)
Varför kör man 125.a om man är 29 år gammal? Låg budget?
Varför har du köpt en 125-kubikare? :-O
Fredrik_S
2010-03-31, 08:18
Varför kör man 125.a om man är 29 år gammal? Låg budget?
Varför har du köpt en 125-kubikare? :-O
125orna som tillverkas nu är grymt bra.. honda cbf 125 heter den här
Den går max i 110 vilket är extremt bra när man kör i 110 och vill köra snabbare.
Den är väldigt lättkörd i stadstrafik(90% av min körning är stadstrafik)
Den drar 0,17 dl milen.
Man sitter sjukt skönt på den(jämfört med sporthojar)
delta_mats
2010-03-31, 09:26
110 är ju kul. Det gör nog min hoj på ettan.:booty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.