Visa fullständig version : Kan du säga "jag älskar dig"?
Nitrometan
2010-03-30, 08:51
Kom att snacka om detta med sambon häromkvällen. Det verkar finnas folk som inte kan säga "jag älskar dig", med förklaringar som "det är så stora ord", "man kan aldrig vara säker" m.m.
Hur är det med folk här? Kan ni säga det?
stolpskott
2010-03-30, 08:52
Ja. Är rädd för att jag har slängt runt med den frasen alldeles för mycket under mitt korta liv.
chrilledude
2010-03-30, 08:52
Kan säga det när som helst till vem som helst i princip, liksom.. care? :D
Röstar för Ja!
Inga problem att säga det förutsatt att jag är i ett föhållande och älskar personen jag säger det till.
Ja. Borde dock säga det oftare till vissa betydelsefulla och viktiga personer i mitt liv.
Nitrometan
2010-03-30, 09:04
Ja. Borde dock säga det oftare till vissa betydelsefulla och viktiga personer i mitt liv.
Bra. Jag kom på det förut. Med min nuvarande säger jag det ofta. Det känns bra.
Jag hoppas "Albatross" betyder mittemellan.
creperiet
2010-03-30, 09:15
Inga problem, men det har ingen djup betydelse över huvud taget hos mig. Finns andra saker att säga då.
Inga problem, men det har ingen djup betydelse över huvud taget hos mig. Finns andra saker att säga då.
Jaså, upplys mig.
Jaså, upplys mig.
Bit i kudden älskling, nu blir det köksvägen?
OnT: Ja, jag har inga problem med den frasen. Tror alla mår bra av att höra det ibland:)
young_george
2010-03-30, 09:28
Aldrig sagt det och ingen har sagt det till mig vad jag minns.
Sagt det till familjemedlemmar, typ föräldrar och syskon. Men till någon jag är ihop med... Nej, so far har jag inte gjort det.
Nej, aldrig sagt det till någon, och jag har väldigt svårt att både ge och ta emot ömhets och -kärleksbedyrelser.
creperiet
2010-03-30, 09:41
Jaså, upplys mig.
Kroppsspråket är rätt mycket starkare än ord tycker jag.
Kroppsspråket är rätt mycket starkare än ord tycker jag.
Mm absolut, kroppsspråk och handlingar är för mig också starkare än ord.
Mm absolut, kroppsspråk och handlingar är för mig också starkare än ord.
Japp. Ord känns så tafatta. Och överanvända. Urvattnade.
Till min sambo kan jag säga det. Det tog ca 6-7 månader innan jag sa det till henne. Sa det på hennes 20 års dag, hade fixat lite speciellt för henne. Så sa jag det sen, tror nog hon aldrig kommer glömma det.
Men jag personligen tycker inte det är ord man ska säga hur som helst.
spoonchest
2010-03-30, 10:38
Till min sambo kan jag säga det. Det tog ca 6-7 månader innan jag sa det till henne. Sa det på hennes 20 års dag, hade fixat lite speciellt för henne. Så sa jag det sen, tror nog hon aldrig kommer glömma det.
Men jag personligen tycker inte det är ord man ska säga hur som helst.
Naaw!*cupid*
Jag har inga som helst problem att säga det till min fru eller mina barn. jag vet att det kasnke förändras framöver vad det gäller barnen när de blir stor och tycker det är pinsamt men jag jobbar för att vi alltid skall kunna säga det till varandra utan det blir pinsamt. Mina egna föräldrar och jag har en bra relation men vi utrycker inte känslor som detta i ord. Vi vet om att vi älskar varandra men det skulle kännas konstigt att helt plötsligt yppa dessa ord, även om jag tror mottagaren skulle bli glad. Det är väl i så fall bara om någonting stort skulle hända.
Denna tråden får mig att tänka på dialogen i ett Seinfeld-avsnitt där George är förtvivlad över att han inte vågar säga jag älskar dig till en tjej han dejtar. Dialogen går ungefär så här:
When Elaine asked him if he ever said "I love you" to a non-family member, George humorous response was, "Once, to a dog. He licked himself and left the room". To which Jerry replies: "So it wasn't a total loss."
Det gäller med andra ord att välja sina tillfällen. :) Speciellt första gången man väljer att säga det. Man vill ju inte verka för desparat för tänk om man inte får samma respons tillbaka. Det blir troligtvis en pinsam tystnad.
röstade ja.
men många sliter på "jag älskar dig". det ska avsluta alla samtal osv. lite synd för det tar kraften ur det till slut. likaså det obligatoriska "jag älskar dig oxå" svaret som väntas att retuneras. jag kan istället svara "vad glad jag blir" om någon berättar att jag är älskad.
beröring fungerar bättre. ta din sambo i hand när hon anar det som minst. sen ska du få se på kärlek.
beröring fungerar bättre. ta din sambo i hand när hon anar det som minst. sen ska du få se på kärlek.
De låter som ni har ett oerhört spännande sexliv! *drool*
Javisst, jag sade det till gumman innan jag åkte till jobbet imorse.
Nej. Jag har visserligen sagt det, men med dåligt eftertryck. Det hördes nog att jag var obekväm med att säga det och då kan man nog lika bra hålla tyst.
Nej, kan verkligen inte! Värst var när jag besvarade de orden med ett tack..........
Tigerkotten
2010-03-30, 12:26
Nee och jag blir alltid besvärad om en kompis säger "Jag älskar dig". Bara jobbigt att skriva om det, har dock sagt det till min syster efter hon sagt det till mig.
Vettifan om jag sagt det när en kompis sagt det, förhoppningsvis så säger jag det till en flickvän senare i livet.
mangemani
2010-03-30, 16:31
när jag väl får sådana starka känslor,javisst,då har jag inga problem att säga det.
dock så säger jag det inte så ofta när jag väl får känslorna,för den meningen kan mycket lätt slitas ut och bli tjatig,så därför säger jag det enbart när det passar stunden.
Inga problem, så länge det leder till sex.
linkan88a
2010-03-30, 16:42
Nej, kan verkligen inte! Värst var när jag besvarade de orden med ett tack..........
Välkommen till klubben;)
Jo jag kan säga det, till såna jag älskar och vid rätt tillfälle. Är det en pojkvän som man älskar är det ju inga konstigheter, men med andra inträffar ju inte rätt tillfälle så särskilt ofta, tex vänner som man älskar vågar jag nog inte säga det till för de kanske tycker det blir pinsam stämmning eller känns creepy eller nåt sånt, I dunno..
Har inga problem att säga det till nån annan i tredje person, när älsk-objektet inte är närvarande. Det är nog den finska stämningen jag vill undvika.
VoDaresVins
2010-03-30, 17:26
Ja. Första gången ja sa det till sambon var det ändå lite spännande. Skulle ju inte varit så kul att få ett "ok." till svar.
Ja, men det tar ett tag. Inte något man ska slänga sig med i mitt tycke.
ManuelIT
2010-03-30, 17:33
Självklart beror ju det på situation. Vem har lixom inte kramat om en polare kl halv 3 på en lördag efter för många öl och sagt det.
Men för mig att säga det, och verkligen mena det... oj, det tar emot som fan, faktiskt.
fiskebulle
2010-03-30, 17:40
Ja, men det tar ett tag. Inte något man ska slänga sig med i mitt tycke.
+1
Jag har sagt det till 2 personer i mitt liv. Båda gångerna var det som att hoppa från en klippa, speciellt första gången då det var jag som sa det först. Andra gången var på min bäste väns studentmiddag. Han höll ett tal för att tacka mig, och avslutade med att säga det, och då var det bara att säga samma sak tillbaka och inse att man kommer vara vänner för livet.
Det är nog den finska stämningen jag vill undvika.
:laugh:
Herregud, jag försöker komma på när jag sagt jag älskar dig nån gång men kan fan inte komma på nåt tillfälle.
Andy.da.wohoo
2010-03-30, 19:12
Ja, jag sa det till min förra flickvän. Var nervös som fan innan, men när det var sagt kändes det fruktansvärt bra. Menade det med allt vad jag är, så jag känner att jag "slängde inte runt" med det.
För övrigt tycker jag inte man ska vänta sig ett svar efter man sagt så, det tar olika lång tid för olika människor att älska någon, och sedan faktiskt säga det.
Jag kan definitivt säga det när jag menar det och det har jag gjort i alla fall med några olika partners.
Klart man kan säga det men man är ju väldigt restriktiv med det... har yttrat det till 3 personer när man läst igenom tråden kanske man skall påpeka att det var damer, man snittar en i deceniumet... *gah!*
Doctor Snuggles
2010-03-31, 01:00
Klart man kan säga det men man är ju väldigt restriktiv med det... har yttrat det till 3 personer när man läst igenom tråden kanske man skall påpeka att det var damer, man snittar en i deceniumet... *gah!*
Med tanke på din signatur så skulle nog det vara rätt ödesdigert att få höra de tre orden från just dig. Och en särstavning på det.
Jag säger det nog för sällan. Å andra sidan är jag förhoppningsvis ganska duktig på att visa att jag tycker om mina nära och bekräfta dem på andra sätt. Fast det är iofs ett lite fegt svar. Typ som att man inte måste tala om det om man sagt det en gång. Tar denna tråd som uppmaning att bättra mig.
Ha ha, denna tråden väcker minnen till liv. Första gången jag och min fru sade det till varandra var på 1-månaders dagen och det var ett ganska unisont tillfälle då vi mer eller mindre sa det i mun på varandra. Stämningen var helt enkelt rätt just där. Innan detta hade vi båda råkat "försäga" oss. Hon en gång på telefon där hon råkade säga, "jag älsk... eller nej, det blev blev fel" och började flumma om något annat. En gång i bilen sade jag att jag tycker att hon är snygg och sedan sade jag högt och ljudligt "I love you" och det blev en sådan konstig stämning.
Ingen av dessa två tillfällena var menade som ett första tillfälle att säga det på och det kände vi båda på oss, därför blev det som det blev.
När sedan alla bitarna föll på plats föll det sig naturligt att säga det för oss båda.
Jag säger det ofta till mina barn innan de somnar och tycker inte det känns konstigt då det är just det jag känner för dem, jag älskar dem över allt annat och skulle offra allt för deras välmående.
Hon en gång på telefon där hon råkade säga, "jag älsk... eller nej, det blev blev fel" och började flumma om något annat.
:D va gulligt
frambogir
2010-03-31, 10:06
Har haft svårt att säga det, men med min nuvarande känns det bara naturligt att säga det!
Visst kan jag det, särskilt till min skrutt.
menar det när jag säger det oavsett till vem.
förutom när jag var 17 och (dåvarande)tjejen tvingade mig att säga det hela tiden annars fick jag inte ligga.
Har sagt det till vänner också. två stycken helt nykter och säkert fler på fyllan ;)
Verbatim
2010-03-31, 12:24
Jag älskar dig Nitrometan.
Edit: Var inga problem, jag kryssar i ja.
Jagärsvag
2010-03-31, 12:35
Jag har aldrig sagt det och kommer nog aldrig göra det.
Nitrometan
2010-03-31, 12:36
Jag älskar dig Nitrometan.
*cupid*
Jag älskar dig också!
Love is in the air, tra la la la *cupid*
Försiktig med att säga det, folk slänger runt det rätt mycket utan att ha så mycket mening bakom det. Men sagt det, ja.
Säger jag det så menar jag det också.
Barnen får höra det varje dag och tjejen någon gång
Ignatius72
2010-03-31, 18:37
Jag får nog ställa mig till skaran som av någon outgrundlig anledning har förtvivlat svårt för att säga det. När ungarna säger det till mig så måste jag ju replikera med samma men det känns konstlat att säga det. Inte för att jag inte gör det. Tvärtom. Men det är ett språkbruk som inte existerat i den kulturen jag vuxit upp.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.