handdator

Visa fullständig version : cauda equina

rainbow87
2010-03-30, 05:52
Kollade lite på facebook, på martin löwgrens för att vara exakt, och såg en bild där han höll i nått som hade varit till besvär för någons rygg (tydligen hade han använd fel teknik vid marklyft). Killen hade blivit opererad dvs. Jag googlade på namnet för syndromet (rubriken) och såg att det stämde överens för mitt problem med ryggen (förutom det faktum att man inte kan hålla tätt och lite annat). Men det känns som att det är på samma punkt så att säga. Tänkte kolla om någon här, precis som jag, har haft/har ont i ländryggen på antingen höger eller vänster sida?

MasterChief
2010-03-30, 05:56
Finns även en tråd här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142405&highlight=cauda+equina

rainbow87
2010-03-30, 06:03
Finns även en tråd här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142405&highlight=cauda+equina

tackar, bra tråd! :)

L-Sami
2010-03-30, 08:51
Cauda equina är hästsvansen som är förlängningen av ryggmärgen från och med lumbal 2 kotan, vid Cauda Equina syndromet så uppstår ett kraftigt centralt diskbråck som påverkar kraften i benen, kan ge domningar i ben, svårt att hålla sig med urinet och avföringen bl a.

http://i39.tinypic.com/10mof82.jpg

Om du har ont i endast på en sida och har inte problem med urinet och avföringen, så handlar det troligtvis om lateralt diskbråck/diskbuktning. Men givetvis kan man inte vara 100%, men symtomen är kraftigare vid Cauda Equina Syndromet och en operation krävs.

Martin Löwgren
2010-03-30, 09:54
tackar, bra tråd! :)

Hade du haft cauda equina syndrom skulle du ej suttit här och gjort smileys, tro mig :thumbup:

Loke
2010-03-30, 10:16
Kollade lite på facebook, på martin löwgrens för att vara exakt, och såg en bild där han höll i nått som hade varit till besvär för någons rygg (tydligen hade han använd fel teknik vid marklyft). Killen hade blivit opererad dvs. Jag googlade på namnet för syndromet (rubriken) och såg att det stämde överens för mitt problem med ryggen (förutom det faktum att man inte kan hålla tätt och lite annat). Men det känns som att det är på samma punkt så att säga. Tänkte kolla om någon här, precis som jag, har haft/har ont i ländryggen på antingen höger eller vänster sida?

Ont i ländryggen på höger eller vänster sida i en viss punkt är i typ 90% av fallen en skada i erector spinae snarare än någon skada på själva ryggraden. Det är helt enkelt smärta i ett muskelfäste, precis av samma typ som man kan drabbas av i övriga kroppen. Vila och sen rehab är det som gäller, vilket iofs är mycket lättare sagt än gjort när det kommer till ryggen...

Martin Löwgren
2010-03-30, 10:19
Ont i ländryggen på höger eller vänster sida i en viss punkt är i typ 90% av fallen en skada i erector spinae snarare än någon skada på själva ryggraden. Det är helt enkelt smärta i ett muskelfäste, precis av samma typ som man kan drabbas av i övriga kroppen. Vila och sen rehab är det som gäller, vilket iofs är mycket lättare sagt än gjort när det kommer till ryggen...

Dessutom ger cauda equina syndrom helt andra symptom än vanlig ryggsmärta. Bilateral nervutstrålning i benen och personerna som drabbas av detta kan oftast varken sitta eller stå utan ligger bara och skriker ut sin smärta.

De två diagnoserna är så långt ifrån varandra att de inte går att beskriva med ord.

MasterChief
2010-03-30, 11:48
Dessutom ger cauda equina syndrom helt andra symptom än vanlig ryggsmärta. Bilateral nervutstrålning i benen och personerna som drabbas av detta kan oftast varken sitta eller stå utan ligger bara och skriker ut sin smärta.

De två diagnoserna är så långt ifrån varandra att de inte går att beskriva med ord.

Japp, det kan jag intyga. När jag drabbades kunde jag inte ens röra huvudet utan att det kändes som knivar i ryggen. När ambulanspersonalen lyfte upp mig svimmade jag av smärtan.

young_george
2010-03-30, 12:56
Japp, det kan jag intyga. När jag drabbades kunde jag inte ens röra huvudet utan att det kändes som knivar i ryggen. När ambulanspersonalen lyfte upp mig svimmade jag av smärtan.

Hur länge varade det?

rainbow87
2010-03-30, 12:59

Skönt att höra att det inte verkar vara det! :) Men jag gjrde illa mig vid marklyft (juni 2008), och sen några dagar senare så gick smärtan över om jag inte minns fel. Sen så kanske ett år senare så skulle jag träna med tio klios vikter och skulle ta upp dem från golvet när det högg till i ryggen. Jag kunde knappt gå, det gjorde sjukt ont! Och dagen efter så tog jag mig till en naprapat. Kom på nu föresten att innan jag gjorde illa mig så det högg till så var jag hos en annan naprapat typ 5-6 gånger (det var ett tag sen nu så man glömmer bort), han var skit dålig i min mening, tog två minuter att vara där, det var typ "hej, ligg där. *knak, knak*, hejdå" . Iaf, när jag jag gick till naprapaten dagen efter det huggit till så blev det sakta men säkert bättre. Vill bara kolla vad det är för något, vill inte gå med detta resten av livet. Det känns i olika perioder, nu sprang jag i förrgår kan ha med det att göra, men man undrar ju...

MasterChief
2010-03-30, 13:06
Hur länge varade det?

Innan 24 timmar var jag akutopererad.

rainbow87
2010-03-30, 17:52
Innan 24 timmar var jag akutopererad.

Kom det i samband med marklyft eller?

MasterChief
2010-03-30, 18:09
Kom det i samband med marklyft eller?

Jajamensan.

rainbow87
2010-03-30, 18:35
Jajamensan.

Om du har tid och lust, kan du berätta lite om hur det gick till när du skadade dig?

fiskebulle
2010-03-30, 18:39
Om du har tid och lust, kan du berätta lite om hur det gick till när du skadade dig?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25880

rainbow87
2010-03-30, 18:52
Jajamensan.

Usch, läste om din skada och hur det gick till, hoppas det är mycket bättre idag. Jag gnäller lite över något som säkerligen går att fixa, det gör inte ont hela tiden, bara är man sitter för länge eller så, men jag kan fortfarande träna. Hoppas att du lever ditt liv väl nu och du verkar var väldigt duktig på att lära dig av dina misstag.

MasterChief
2010-03-30, 19:58
Usch, läste om din skada och hur det gick till, hoppas det är mycket bättre idag. Jag gnäller lite över något som säkerligen går att fixa, det gör inte ont hela tiden, bara är man sitter för länge eller så, men jag kan fortfarande träna. Hoppas att du lever ditt liv väl nu och du verkar var väldigt duktig på att lära dig av dina misstag.

Jag klarar mig rätt bra idag, tack!