handdator

Visa fullständig version : Deff som Veggi?

Merkier
2010-03-29, 22:21
Hallå ja.
Är helt ny här på forumet och ganska ny när det kommer till att träna också. Har tränat i ca 2 år, med 3-4 stop på någon månad var. Det har ju hänt en hel del med min kropp och jag gillar det jag ser :)
Men jag blir inte av med mitt fett. Kan ju erkänna att jag aldrig blivit RIKTIGT seriös med min mat. Varken när det kommer till vad eller när jag äter. Mest för att jag saknar kunskap om kost. Vad, hur och varför...

Tänkte bara kolla om någon annan vegetarian här på forumet skulle kunna ge mig lite tips på bra fett/kolhydrat snåla måltider. Äter inget kött alls, dock går mjölk, ost och ägg bra. Har varit på fisk några gånger, men klarar inte riktigt av det.

Tack på förhand :)

WHITEFOLKS
2010-03-29, 22:25
Om du äter ägg och mjölkprodukter så är det ju inget problem att deffa/bygga. Är ju bara att äta just det, ägg och mjölkprodukter.

Morty
2010-03-29, 23:28
Funkar såklart även att bygga på en helvegetarisk kost. Krävs att man gillar mat dock :)

Finns några vegetariantrådar, i nån skrev jag hur jag äter proteinrikt lakto-ovo-vegetariskt.

Morty
2010-03-29, 23:38
Hallå ja.

Tänkte bara kolla om någon annan vegetarian här på forumet skulle kunna ge mig lite tips på bra fett/kolhydrat snåla måltider.

Tack på förhand :)

Hemmagjort ostkaka
Bönsallad (inte för mycket bönor bara :P) med keso
Tacos med kesella-salsa och qournfärs
Ugnsrostade rotsaker (inte potäter) med marinerad tofu
Wokade groddar (alfalfa pref.) med tofu & lätt-kokosmjölk. Självklart passande kryddor.
Ratatoille med glaserade qournfiléer.
Gröt med 1 del krossade vetegroddar och 2 delar havregryn, kokt med sojamjölk. Mycket godare än det låter :P

Vegetarisk mat blir lätt ganska kolhydratrik. Det gör inget, för då går fettet automatiskt ner.

Vill man ha den fettrikare gör det inget heller, då går kolhydratsdelen automatiskt ner.

Kravmaga
2010-03-30, 08:06
Som nämnt, ägg- och mejeriprodukter. Kan även rekommendera Quorn-/sojaprodukter om man vill få lite lättlagade maträtter, ganska lågt på både fett och kolhydrater, samt hyfsat proteinrikt.

Juxta
2010-04-09, 11:17
Jag lånar tråden lite och frågar om någon har en cut diet för veganer? Känns som det mesta man hittar runt om på nätet är diskussioner.

Sniggel
2010-04-09, 16:31
Veganer blir lite klurigare.
Antar att man får sätta stort fokus på sojabönor och/eller sojaprotein (risprotein ska tydligen också gå att köpa).
Bönor, linser och i viss mån ris för att komplettera upp.
Proteinintaget kanske inte går att få så högt som på en allätares kost men visst går det att deffa som vegan. Förutsättningarna blir väl lite sämre bara.
Kreatin som kosttillskott kan nog vara en bra idé för veganer rent allmänt pga deras obefintliga intag av kött, inte enbart under deff då heller.

Juxta
2010-04-12, 08:44
Veganer blir lite klurigare.
Antar att man får sätta stort fokus på sojabönor och/eller sojaprotein (risprotein ska tydligen också gå att köpa).
Bönor, linser och i viss mån ris för att komplettera upp.
Proteinintaget kanske inte går att få så högt som på en allätares kost men visst går det att deffa som vegan. Förutsättningarna blir väl lite sämre bara.
Kreatin som kosttillskott kan nog vara en bra idé för veganer rent allmänt pga deras obefintliga intag av kött, inte enbart under deff då heller.

Tack för svaret!
Jo, just nu är det en kost bestående av tofu, bönor, broccoli men diverse sojaköttsprodukter. Försöker hålla proteinet högt med hjälp av proteinshakes och når väl en nivå av ca 160g om jag tar en shake om dagen efter träning. Om jag räknat rätt ligger jag på:

KCAL:1700
PROTEIN: 160
KOLHYDRATER: 122

Men detta är bara under cutten då, annars trycker jag självklart i mig mer kcals.

Jag hörde att kreatin tillochmed kan funka bättre för en vegetarian/vegan då man inte har så mycket kreatin redan, men kan som så mycket annat bara vara ren internetvetenskap/bullshit.

WHITEFOLKS
2010-04-12, 09:43
EAA är syntetiskt så det kan definitivt vara en bra produkt för veganer.

norpx
2010-04-12, 09:58
40g EAA,75g TVP och en burk bönor är det mesta av mitt protein intag per dag nu när jag deffar. (Vegan)

Eddie Vedder
2010-04-12, 13:22
Jag hörde att kreatin tillochmed kan funka bättre för en vegetarian/vegan då man inte har så mycket kreatin redan, men kan som så mycket annat bara vara ren internetvetenskap/bullshit.

Eftersom kreatin inte finns i vegetabilier (ägg och mjölk vet jag inte men om det finns är det mycket små mängder) så det är ju inte orimligt att en vegetarian skulle ha lägre kreatinnivåer än "köttätare".

Och har man lägre kreatinnivåer i musklerna lär ju effekten av supplementering kunna bli bättre. Dock en spekulation och inget jag orkar leta efter källor på (om det ens finns studier).

xlucasx
2010-04-12, 17:10
Eftersom kreatin inte finns i vegetabilier (ägg och mjölk vet jag inte men om det finns är det mycket små mängder) så det är ju inte orimligt att en vegetarian skulle ha lägre kreatinnivåer än "köttätare".

Och har man lägre kreatinnivåer i musklerna lär ju effekten av supplementering kunna bli bättre. Dock en spekulation och inget jag orkar leta efter källor på (om det ens finns studier).

Jag är vegan och reagerade väldigt mycket på kreatin och gick upp många kilo i vätska, har glömt bort hur mycket det rörde sig om men det var över det "normala" så att säga. Testade däremot bara en kamrats kreatin för att kolla hur jag som vegan skulle reagera på det utan att faktiskt styrketräna så jag kan inte uttala mig om skillnad i prestation eller liknande.

Eddie Vedder
2010-04-12, 20:36
Jag är vegan och reagerade väldigt mycket på kreatin och gick upp många kilo i vätska, har glömt bort hur mycket det rörde sig om men det var över det "normala" så att säga. Testade däremot bara en kamrats kreatin för att kolla hur jag som vegan skulle reagera på det utan att faktiskt styrketräna så jag kan inte uttala mig om skillnad i prestation eller liknande.

Sökte runt lite och hittade ett par studier. Fanns fler men här är ett axplock i alla fall. Verkar inte vara helt säkert att vegetarianerna får BÄTTRE effekt men i alla fall ökningar.

Abstract
PURPOSE: To compare the change in muscle creatine, fiber morphology, body composition, hydration status, and exercise performance between vegetarians and nonvegetarians with 8 wk of creatine supplementation and resistance training. METHODS: Eighteen VG and 24 NV subjects (19-55 yr) were randomly assigned (double blind) to four groups: VG + creatine (VGCr, N=10), VG + placebo (VGPl, N=8), NV + creatine (NVCr, N=12), and NV + placebo (NVPl, N=12). Before and at the end of the study, muscle biopsies were taken from the vastus lateralis m, body composition was assessed by DXA, and strength was assessed using 1-RM bench press and leg press. Subjects participated in the same 8-wk resistance-training program. Creatine dosage was based on lean tissue mass (0.25 g.kg(-1) LTM.d(-1) x 7 d; 0.0625 g.kg(-1) LTM.d(-1) x 49 d). RESULTS: Biopsy samples indicated that total creatine (TCr=free Cr + PCr) was significantly lower in VG compared with NV at baseline (VG=117 mmol.kg(-1); NV=130 mmol.kg(-1); P<0.05). For Cr subjects, there was a greater increase in PCr, TCr, bench-press strength, isokinetic work, Type II fiber area, and whole-body lean tissue compared with subjects on placebo (P<0.05). Vegetarians who took Cr had a greater increase in TCr, PCr, lean tissue, and total work performance than nonvegetarians who took Cr (P<0.05). The change in muscle TCr was significantly correlated with initial muscle TCr, and the change in lean tissue mass and exercise performance. These findings confirm an ergogenic effect of Cr during resistance training and suggest that subjects with initially low levels of intramuscular Cr (vegetarians) are more responsive to supplementation.

Effect of creatine and weight training on muscle creatine and performance in vegetarians. Med Sci Sports Exerc. 2003 Nov;35(11):1946-55.

Abstract
The effect of creatine supplementation on exercise performance in vegetarians was examined. Creatine was ingested for 1 week by a group of vegetarians (VC) and meat-eaters (MC); a control group of meat-eaters was fed only glucose (MG). Exercise performance during three, 20-s maximal cycling tests (modified Wingate anaerobic test, WAnT) was determined before and after creatine supplementation. Blood samples were also drawn before and after exercise prior to and after supplementation. Basal plasma creatine (after an overnight fast) averaged (SE) 11 (2) microM in VC, and 24 (2) and 23 (7) microM in MG and MC, respectively (P < 0.05 for VC vs meat-eaters). These findings were expected, since most of the body's exogenous creatine source is meat. There was no significant difference in any other parameter between groups prior to supplementation. Creatine feedings significantly increased body mass (approximately 1 kg) and mean power output during the WAnTs (approximately 5%) to a similar extent in the VC and MC groups (P < 0.05-0.001). These parameters were not affected by supplementation in the MG group. Peak power output was also significantly increased by supplementation in MC (approximately 5%, P < 0.05), but not in VC. It is concluded that vegetarians and meat-eaters respond to creatine feedings with similar increases in mean power output during short-term, maximal exercise.

Effect of creatine feeding on maximal exercise performance in vegetarians. Eur J Appl Physiol. 2000 Jul;82(4):321-5.

Abstract
The purpose of this investigation was to examine the effects of preceding oral creatine monohydrate with a lacto-ovo-vegetarian diet on muscle creatine concentration. Thirty-two healthy men, who regularly consumed an omnivorous diet, were randomly assigned to consume a weight maintaining, lacto-ovo-vegetarian (LOV; n = 16) or omnivorous (Omni; n = 16) diet for 26 days. In addition to their assigned diet, on day 22 of the study, subjects were assigned in a double-blind manner to receive either creatine monohydrate (CM; 0.3 g kg d 1 + 20 g Polycose) or an equivalent dose of placebo (PL) for 5 days. There were no significant differences between the LOV and Omni groups at baseline with respect to age, height, and weight. The results demonstrated that consuming a LOV diet for 21 days was an effective procedure to decrease muscle creatine concentration (p <.01) in individuals who normally consume meat and fish in their diet. However, muscle total creatine (TCr) following creatine supplementation did not differ statistically between LOV and Omni diet groups (148.6 4.5 vs. 141.7 4.5 mmol kg-1 d.m.).

Effect of creatine supplementation and a lacto-ovo-vegetarian diet on muscle creatine concentration. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2002 Sep;12(3):336-48.

Juxta
2010-04-13, 10:46
Sökte runt lite och hittade ett par studier. Fanns fler men här är ett axplock i alla fall. Verkar inte vara helt säkert att vegetarianerna får BÄTTRE effekt men i alla fall ökningar.

Effect of creatine and weight training on muscle creatine and performance in vegetarians. Med Sci Sports Exerc. 2003 Nov;35(11):1946-55.

Effect of creatine feeding on maximal exercise performance in vegetarians. Eur J Appl Physiol. 2000 Jul;82(4):321-5.

Effect of creatine supplementation and a lacto-ovo-vegetarian diet on muscle creatine concentration. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2002 Sep;12(3):336-48.

Tack för den posten! Väldigt intressant läsning.