Logga in

Visa fullständig version : Långsammare deff pga kolhydrater?

Kalle112
2010-03-29, 22:05
Om man ligger på -500kcal/dag under en deff, spelar det då någon roll vartifrån man får energin?

Jag har provat att minska på kolhydraterna rejält under senaste tiden (ligger på ca 60g/dag) men det är oerhört svårt att koncentrera sig när man pluggar + att jag fryser hela tiden...

Funderar nu på att käka lite mer kolisar och minska på fettintaget samtidigt.

Så här kan en typisk dag se ut för mig:

Protein: 180g
Kolhydrat: 60g
Fett: 135g

Totalt: ~2160 kcal

Kommer min förbränning gå mycket segare om jag äter mer kolhydrater och lite mindre fett men behåller samma kalori-intag som nu (dvs 2160)?

Kalle112
2010-03-29, 22:07
Har föresten läst om att det är "kalorier in och kalorier ut som gäller" men jag vill veta vad ni tycker att jag ska göra?

Pepz
2010-03-29, 22:10
Kommer min förbränning gå mycket segare om jag äter mer kolhydrater och lite mindre fett men behåller samma kalori-intag som nu (dvs 2160)?

nej IMHO

Eddie Vedder
2010-03-30, 06:50
Viktkurvan kan nog bli långsammare, men fettbalansen blir sannolikt inte märkbart annorlunda.

Jag skulle för egen del rekommendera att du håller dig till ett lågt kolhydratintag och istället ser över om kaloriunderskottet är överdrivet lågt. Om så är fallet kan du ju öka fettet t.ex. Sedan om du efter ett ytterligare tag, typ om 2-3 veckor, FORTFARANDE inte funkar utan kolhydrater har du i alla fall gett det en seriös chans och kan på goda grunder avgöra om det var något för dig eller inte.

Men jag tycker du kan ha lite mer tålamod.

Kalle112
2010-03-30, 12:52
tänkte köra på ca 80g kolhydrater/dag eftersom jag körde med 60g under några veckor och FRÖS som fan...hade på mig tre tröjor!! Energin var ändå ganska hyffsad som jag fick i mig (men det mesta kom från fettet)