Visa fullständig version : Viktig fråga (deff eller?)
tjena boys, jag e 22 år gammal man som väger runt 90 och är 1.80. Jag vill få en rätt så okej kropp, körde morgon promenader under 3 veckor i januari där ja gick ner 5 kg. Men blev svårt sjuk och missa hel februari och gick upp igen. Jag vill bygga på muskler till Juni (!) men endå gå ner i vikt. Så mina frågor är
Ska jag köra morgon promenader, sen efter gymma lite lätt, lite svår fråga eftersom promenaden utförs på tom mage...
Eller ska jag gymma på och promenera efter träningen?
Vilket sätt tycker ni e bäst?
Probelemt är att jag jobbar mkt så att gymma i 50 och sen promenera i 30 innan jobbet blir tufft.
Vad tycker ni?
vicarious
2010-03-29, 18:09
Det gör du precis som du vill. Viktigast om du vill gå ner i vikt är att du gör av med mer än du stoppar i dig. Att hålla protein-intaget högt är också att rekommendera. Träna tung styrketräning och ät mycket protein :thumbup:
jag vet hur man går ner i vikt...min fråga var mer eller mindre om jag kan bygga muskler på tom mage efter en promenad på bandet i en timma...
dream_theater_
2010-03-29, 19:42
jag vet hur man går ner i vikt...min fråga var mer eller mindre om jag kan bygga muskler på tom mage efter en promenad på bandet i en timma...
Då borde du också veta att du inte kan bygga några muskler på energiunderskott.
vicarious
2010-03-29, 20:55
Då borde du också veta att du inte kan bygga några muskler på energiunderskott.
Du borde veta att det kan man visst.
För att svara på TS fråga - visst går det. Det är inte omöjligt. Däremot så är det mycket annat som har en avgörande roll. Jag rekommenderar dig att du intar någon form av protein innan så du inte är helt tom i magen. Fria aminosyror (EAA) eller vassleprotein är ett bra alternativ, t ex. Har du ont om tid så skippa promenaderna.
För att svara på TS fråga - visst går det. Det är inte omöjligt. Däremot så är det mycket annat som har en avgörande roll. Jag rekommenderar dig att du intar någon form av protein innan så du inte är helt tom i magen. Fria aminosyror (EAA) eller vassleprotein är ett bra alternativ, t ex. Har du ont om tid så skippa promenaderna.
:confused:
Har hela tiden fått lära mig att det är fysiskt omöjligt att bygga muskler på ett kaloriunderskott och att man bara mer eller mindre bibehåller sina muskler om man styrketränar på ett kaloriunderskott, är det någon som kan dementera det ena eller andra?
BobaFett
2010-03-29, 23:31
Har hela tiden fått lära mig att det är fysiskt omöjligt att bygga muskler på ett kaloriunderskott och att man bara mer eller mindre bibehåller sina muskler om man styrketränar på ett kaloriunderskott, är det någon som kan dementera det ena eller andra?
Det går med periodisk fasta ;)
Omöjligt är det inte. Det underlättar om man är helt otränad.
Fredrik_S
2010-03-30, 00:17
Vill du banta och bygga muskler samtidigt bör du framförallt lägga all fokus på att styrkträna väldigt hårt, promenaderna är sekundära och du kan skippa dom helt om du sköter kosten. Det allra allra viktigaste när man försöker gå ner i vikt är att sköta styrketräningen och maten bra för att få/behålla muskelmassa.
Det går med periodisk fasta ;)
Ja och utan peridosik fasta....
Det beror helt enkelt på på hur långt man kommit i träningen om det går eller inte går...
dream_theater_
2010-03-30, 14:17
Det där är ju bara ett jäkla ordmärkeri! Är han inte en nybörjare, som jag antar att ts inte är, är det löjligt svårt att banta och lägga på sig muskler. Däremot lär han kunna banta, styrketräna och bibehålla mycket muskler.
rotatorcuff
2010-03-30, 14:43
Det är fullt möjligt att bygga under diet!!! Är själv ett levande exemplar.
Och nej jag är ingen nybörjare eller överviktig.
Donald Black
2010-03-30, 15:52
Ska man försöka bygga muskler under diet så tar det betydligt längre tid än om man ligger på ett överskott.
Sen så är det hur mycket mindre kcal som man har minskat ner på som också spelar roll hur det går med byggandet.
Ganska många som vill bygga muskler över äter för mycket och har då för mycket att deffa bort när dom ska försöka minska ner sig.
Fredrik_S
2010-03-31, 09:13
Ska man försöka bygga muskler under diet så tar det betydligt längre tid än om man ligger på ett överskott.
Sen så är det hur mycket mindre kcal som man har minskat ner på som också spelar roll hur det går med byggandet.
Ganska många som vill bygga muskler över äter för mycket och har då för mycket att deffa bort när dom ska försöka minska ner sig.
Jo men poängen är att det är MYCKET VIKTIGARE att styrketräna HÅRT under ett kaloriunderskott. Inte "gymma lite lätt" som trådskaparen formulerade sig.
Många drar den felaktika slutsatsen att man under ett kaloriunderskott kan välja att träna lättare eller inte styrketräna alls för att det ändå inte går att bygga. De glömmer bort eller blundar för att det grå fruktansvärt snabbt att tappa om man inte styrketränar hårt på underskottet.
Fredrik_S
2010-03-31, 09:18
Inte "ska man"... Man SKA försöka bygga under diet samt under överskott och även under kaloriballans. Man ska ALLTID försöka bygga (om man har som mål att får större muskler :) ) Det kommer givetvis gå långsammare eller inte alls under underskottet. Men om vi ser det som en skala från -2 till 2 så ger överskott plus träning 2 underskott utan träning -2, underskott med träning nånstans kring 0...... 0>(-2)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.