handdator

Visa fullständig version : 6 mindre mål per dag

Endorah
2010-03-29, 16:57
Tjenare, deffar just nu och går långsamt framåt. Jag kör på 5-6 mål per dagen.
Varför jag äter flera mål per dag är för att jag hört att det är det bästa sättet får då ställer sig kroppen inte in på svält. Hur stor skillnad är det egentligen att äta 6 eller 3 mål per dag? Om jag stoppar i mig EXAKT samma mat och i samma mängd på dagen.

dt06mj2
2010-03-29, 16:58
Vill du bränna fett och spara muskler skulle jag rekommendera dig max 3 mål om dagen.

mattilainen
2010-03-29, 17:00
det är ingen skillnad alls. Du kan äta två mål om dagen bara du får i dig allt du behöver på dessa två måltider.

Ät 6 om du föredrar det men det finns inga som helst fördelar med det.

rooz
2010-03-29, 17:01
Jag äter 2ggr om dagen, inte har min kropp ställt in sig på svält*rolleyes*

Men 3ggr är bra om du inte orkar med 6ggr.

Anton Fräs
2010-03-29, 17:39
Spelar ingen större roll. Ät det du upplever som bekvämast och som passar ditt liv bäst.

mikaelj
2010-03-29, 18:49
Jag föredrar 1-2 mål.

Äter du 2000 kcal uppdelat på 6 gånger blir det ... aptitretare. Äter du istället 1-2 gånger blir det Riktiga Måltider du faktiskt blir mätt på.

JoeyP
2010-03-29, 18:57
Jag käkar en liten preworkout måltid innan träning och sen ett bamse mål direkt efter träning, har fastat minst 16timmar innan jag äter nånting. Och får max äta under 8timmar.

BobaFett
2010-03-29, 19:15
Tjenare, deffar just nu och går långsamt framåt. Jag kör på 5-6 mål per dagen.
Varför jag äter flera mål per dag är för att jag hört att det är det bästa sättet får då ställer sig kroppen inte in på svält. Hur stor skillnad är det egentligen att äta 6 eller 3 mål per dag? Om jag stoppar i mig EXAKT samma mat och i samma mängd på dagen.

Det där är så 90 talet *screwy*

Periodisk fasta is da shit :D

Ashenshugar777
2010-03-29, 19:23
Det där är så 90 talet *screwy*

Periodisk fasta is da shit :D

Mhm, det börjar bli den nya flugan.

Anton Fräs
2010-03-29, 19:30
Eller så äter man inte enligt trender utan vad man finner bekvämast inom rimliga gränser. :) Det torde vara det som håller i längden för de allra flesta.

GreenDragon
2010-03-29, 21:19
Men varifrån kommer alla idéer om att man måste "fylla på" med protein var tredje timme för att inte musklerna ska börja brytas ner (inte mycket förstås, men marginellt)? Kan väll inte vara helt och hållet hittepå, eller?

Hur gör ni som är riktigt bajtiga, tävlande Body Builder etc., upplever ni någon skillnad på att äta lite och ofta eller sällan och mycket? (I fråga om muskelbibehållning, inte mättnadskänsla.)

Psyla
2010-03-29, 21:21
Att leva ett vanligt liv med en högprotein-diet fördelad på 6 måltider om dagen tycker jag är oerhört komplicerat.

Tre rel, stora måltider om dagen fördelat på: Frukost, lunch och middag. Mellan måltiderna kan du inta EAA / BCAA / Vassleprotein.

Enklast så..

mikaelj
2010-03-29, 21:54
Men varifrån kommer alla idéer om att man måste "fylla på" med protein var tredje timme för att inte musklerna ska börja brytas ner (inte mycket förstås, men marginellt)? Kan väll inte vara helt och hållet hittepå, eller?

Det är mätt på akut/övergående MPS. Men som alla vet bygger man inte muskler minut för minut, det tar dagar och veckor.

Styrketräna tungt och få i dig tillräckligt med protein över en 48-72-timmarsperiod, sedan spelar resten inte så stor roll.

BobaFett
2010-03-29, 22:22

Ptja protein från mat tar ju ca: 8 timmar att tas upp av kroppen, varför skulle man inta det var tredje timme. Sen så är det väl så att muskler som bryts ner gärna kommer tillbaka. T.ex. så bryter du ner musklerna vid ett gympass och när du tar EAA så är det aminosyrorna som brutits ner från dina muskler som skapar toppen i proteinsyntesen.

King Grub förklarade det här i en annan tråd minns inte om det var exakt så :em: