Visa fullständig version : Den stora groddartråden!
Frumpish
2010-03-29, 16:00
Fick ett spontant infall och fick plötsligt för mig att jag ska börja grodda saker hejvilt :D
tänkte börja med röda o gröna linser och ev. någon typ av bönor. Sedan kom jag på att saker som bovete, quinoa etc kanske också går att grodda?
I denna tråden tänkte jag folk som är pro groddare kan dela med sig av sina tips =)
malfunction
2010-03-29, 16:30
Både bovete och quinoa fungerar att grodda, eller jag har iaf ätit det några gånger. Mungbönor är ju nästan det mest "tacksamma" att grodda. Det går snabbt och det är väldigt svårt att misslyckas.
WHITEFOLKS
2010-03-29, 16:31
Gröna linser går väldigt snabbt att grodda och blir imo väldigt goda.
Herregud vad otippat. Jag tänkte PRECIS starta en tråd om groddning!
Jag köpte en groddstation (GERMINATOR) idag. Groddar just nu alfalfafrön, kikärtor, mungbönor och gröna linser.
Frågan är bara, borde jag täcka över den? Jag har på flera ställen läst att groddarna växer bäst i mörker, och att de ska stå i solljus först när man vill få fram en grön topp...
Någon input?
Hittade detta på engelska wiki :)
Mung beans can be sprouted either in light or dark conditions. Those sprouted in the dark will be crisper in texture and whiter, as in the case of commercially available Chinese Bean Sprouts, but these have less nutritional content than those grown in partial sunlight. Growing in full sunlight is not recommended, because it can cause the beans to overheat or dry out
Frumpish
2010-03-29, 18:08
Great minds think alike morty!
Groddar verkar vara helt ûber tbh, tänkte börja med lite gröna linser, kanske lite sesamfrön o ev. pumpakärnor (om de ens går att grodda, borde kanske vara pumpafrön hehe)
:thumbup:
Allt som har som mål att växa till en ny planta borde gå att grodda. Kör på!
:thumbup:
Allt som har som mål att växa till en ny planta borde gå att grodda. Kör på!
Potatis? :D
Potatis? :D
En closeup till herrn
http://www.wikihow.com/images/2/2d/Potato-sprouts-9734.jpg
Vete går alldeles utmärkt att grodda. Får söt smak och passar utmärkt i filmjölken.
Vad händer med lektinerna när man groddar?
Frumpish
2010-03-29, 19:15
har för mig att inhibitorer som lektiner och t ex fytinsyra bryts ner rätt hårt i groddningsprocessen = suveränt!
Sverker vet du hur det ligger till med gluten i vete? Minskar glutenmängden vid groddning? vore ju grymt om det vore så!
Jag skulle inte chansa på det. Jag antar att det finns glutenprotein kvar i grodden rätt länge.
Quinoa (jag använde vit) tycker jag blir väldigt gott att grodda, min favorit. Klassiska alfagroddar är också riktigt goda men inte lika intressant då det går att köpa överallt. Har även testat gröna linser, kikärtor och sojabönor men det var inget som föll mig i smaken. Jag har även funderat på att testa sesamfrön men det har aldrig blivit av, känns som att det kan bli gott.
Frumpish
2010-03-30, 06:22
Quinoa (jag använde vit) tycker jag blir väldigt gott att grodda, min favorit. Klassiska alfagroddar är också riktigt goda men inte lika intressant då det går att köpa överallt. Har även testat gröna linser, kikärtor och sojabönor men det var inget som föll mig i smaken. Jag har även funderat på att testa sesamfrön men det har aldrig blivit av, känns som att det kan bli gott.
sweet! Om du har tid får du gärna skriva lite utförligare hur du groddade quinoa, har googlat en del men hittar lite halvkassa guider ang. groddning bara :D
jag känner mig alldeles vilse, har aldrig hört talas om detta fenomen. här ska googlas!
Frumpish
2010-03-30, 07:01
Skriv gärna om du hittar några länkar av substans, fanns mest skräp och new age liknande påhitt på de sidor jag hittade.. skulle vilja ha en massiv groddningsguide hemsida =)
http://www.saltakvarn.se/recept/receptblad/Groddning.htm
I senaste Allt om Mat (nr 5 2010) är det 5 sidor om groddar och skott med beskrivning av hur man gör samt några recept.
Det är grymt gott med groddar så jag ska nog göra en omgång snarast!
jag ser att många har provat med gröna linser, men hur är det med röda?
edit: hittade svaret själv
Klistra gärna in svaret då, så att vi får lite content i tråden :)
Läste att det skulle finnas D och B12 i groddar någonstans. Det är inte sant. =(
Första skörden idag! Groddade 1 dl alfalfafrön, fick groddar som fyllden salladskål. Sjukt värt såhär under deff!
comin up, mungönor och gröna linser. Ligger i blöt nu, startar imorgon bitti.
Svaret på min fråga:
Man kan inte grodda röda linser eftersom de skalas och "splittas".
vad är det för näringsinnehåll på groddar? hittar till mungbön- och soyabönsgroddar på slv, men inget till alfalfa eller gröna linser.
Svaret på min fråga:
Man kan inte grodda röda linser eftersom de skalas och "splittas".
vad är det för näringsinnehåll på groddar? hittar till mungbön- och soyabönsgroddar på slv, men inget till alfalfa eller gröna linser.
Det sker en makronutrientomfördelning i groddarna. Jag vet inte hur.. Kanske är det olika för olika sorter?
Red kidney beans: Incidents of food poisoning have been reported associated with the consumption of raw or undercooked red kidney beans. Symptoms may develop after eating only four raw beans and include nausea, vomiting and abdominal pain followed by diarrhoea. A naturally occurring haemaglutin is responsible for the illness, but can be destroyed by high temperature cooking, making the beans completely safe to eat. For this reason, kidney beans must not be sprouted. Kidney beans should be soaked for at least 8 hours in enough cold water to keep them covered. After soaking, drain and rinse the beans, discarding the soaking water. Put them into a pan with cold water to cover and bring to the boil. The beans must now boil for 10 minutes to destroy the toxin. After this the beans should be simmered until cooked (approximately 45-60 minutes) and they should have an even creamy texture throughout - if the centre is still hard and white, they require longer cooking.
Soya beans: Contain an anti-trypsin factor (or trypsin inhibitor) which prevents the assimilation of the amino acid methionine. Soya beans also require careful cooking to ensure destruction of this factor. They should be soaked for at least 12 hours, drained and rinsed then covered with fresh water and brought to the boil. Soya beans should be boiled for the first hour of cooking. They can then be simmered for the remaining 2-3 hours that it takes to cook them.
Relevant ang. Soja och Kidney!
Frumpish
2010-04-01, 18:09
Verkar vara mer värt att hålla sig till att grodda linser och div. frön istället =)
Hur gjorde du när du groddade linserna? Jag är lite tvek till var jag ska lägga dem medan de groddas, men grundprincipen är att först lägga i blöt, sedan skölja 2x dag typ, sedan ---> profit?
Verkar vara mer värt att hålla sig till att grodda linser och div. frön istället =)
Hur gjorde du när du groddade linserna? Jag är lite tvek till var jag ska lägga dem medan de groddas, men grundprincipen är att först lägga i blöt, sedan skölja 2x dag typ, sedan ---> profit?
Jag blötlägger över natten, 9-15 timmar. Sedan sköljer jag av dom ordentligt, sedan påbörjar jag 2x per dag tills de ser gott ut :)
Frumpish
2010-04-03, 15:49
Gjorde ett grymt kap idag, hittade svarta linser, svart quinoa, mungbönor och amaranth - här ska groddas!!
Köpte även 5meter fiberduk från en blomsteraffär som egentligen är gjord för att täcka t ex jordgubbar från fåglar, gissningsvis är den gjord av cellulosa och borde gå bra att använda för att skölja bort vattnet från groddarna (antar att den inte är giftig).
Frumpish
2010-04-05, 20:02
Updatering!
Har nu gått 2 dagar sedan jag påbörjade groddning av 1dl gröna linser!
De har först fått förvällas över natten, sedan sköljts morgon och kväll 2 dygn.
Smakade av några nu vid kvällens sköljning och det smakar sjukt awesome :D
Ska skölja dem imorgon på morgonen o kvällen och sedan blir det harvest i övermorgon! Har då gått 4 dygn sedan förvällningen, nästa projekt blir amaranth o quinoa :D
Nu är mina mungböngroddar färdiga. Provade att ha dem i en god sallad till lunch igår och det var verkligen kanon!
http://img214.imageshack.us/img214/1084/img1882n.jpg
Sojabönor brukar fungera utmärkt att grodda. Goda och järnrika blir de dessutom!
malfunction
2010-04-10, 10:54
Sojabönor ska inte ätas ouppvärmda, om dom groddas ska dom förvällas efteråt.
Frumpish
2010-04-12, 20:47
Grymt läckra mungböngroddar Icefire!
Update! Gröna linserna blev riktigt awesome, borde nog förvaras lite mörkare och kallare egentligen å fått någon dag till på sig att grodda!!
Nästa projekt är:
1 dl mungbönor
1/2 dl Röd quinoa
1/4 dl amaranth
Har kört förvällning över natten och sköljt imorse och nu ikväll. Ska köra sköljning imorgon och övermorgon och sedan: Harvest!
Läste någonstans att du gjorde wok på groddar Morty, låter som en sjuuuukt bra idé! Ska nog köra någon form av vitkål, lite lök, groddar, ev paprika och detta steks i rikliga mängder smör :D
Frumpish
2010-04-18, 12:49
Update!
Röd quinoa - gick ej att grodda, började lukta beskt/jäst efter 2 dagar och lukten blev bara starkare så fick slänga det efter 3 dagar.
Amaranth - Groddade väääldigt långsamt, för långsamt för att det ens ska vara någon mening så slängde dem i samma veva som quinoan
Mungbönor - Tog sin tid men efter ~6 dygn var de sjukt fina och goda!
Next up blir svarta linser och en ny batch gröna linser!
Hej,
Fan va kul har precis börjat experimentera med det här. Har försökt grodda mandlar och groddbovete/svartbovete i vanliga plastburkar i skafferiet typ. Undra om det funkar. Det enda andra här jag har gjort är gyllene linfrön men vet inte om det räknas som att grodda men det är häftigt att se geggan kommer ut förhållandevis snabbt ersätter vattnet. Chiafrön också otroliga fibrerna kommer ut på en gång.
Ser ju att det börjar hända saker med mandlarna och även boveten så har nån enstaka tagit sig ur skalet på en gång. Vet ni om det ska förvaras i kylen efter vattnet har tagits bort?
MVH
Återupplivar tråden med en frågeställning:
Är det helt ok att äta groddade gröna linser bara som de är eller måste de tillagas? Jag såg att groddade sojabönor ska de förvällas och värmas upp och därav frågan.
Groddade gröna linser äter jar råa. Inte sett rekommendation att förvälla dem.
Klistra gärna in svaret då, så att vi får lite content i tråden :)
Läste att det skulle finnas D och B12 i groddar någonstans. Det är inte sant. =(
Såg en sida nu att det skulle finnas B12 i broccoligroddar...? Hmm..
Inte sant. Står lite överallt att grodden X innehåller B12. Men de gör dem inte.
Bra tråd, goddade min första omgång mungbönor nydligen och det blev jäkligt gott. Letar dock alternativ för att göra processen så smidig som möjligt, nu hade jag det i en glasburk som jag sköljde igenom med vatten 2ggr om dagen och trädde över en köksduk - finns det bättre alternativ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.