Visa fullständig version : Körkort - hur fort kan man få det
Hejsan,
Jag undrar hur snabbt tidsmässigt man kan ta körkort förutsatt att jag kan köra två körlektioner varje dag hos körskolan. Har även kört en del tidigare, så växling och liknande är inga problem.
PS. Räknar inte med körning utanför bilskolan. Sedan är det rätt individuellt men om man säger mellan tummen och pekfingret.
Svedberg
2010-03-29, 11:36
Beror väl på hur fort du får skriv/halkbana/uppkörningstid.
Från det att jag fick körkortstillståndet hade jag körkortet 1.5 vecka senare.
Okej, brukar det vara långa väntetider för dessa?
Hur skulle ni som nyligen har tagit ert körkort lägga upp ett eventuellt körschema, skulle gärna vilja ha körkortet till sommaren.
Inte illa Svedberg ;)
Mvh Ventor
Okej, brukar det vara långa väntetider för dessa?
Hur skulle ni som nyligen har tagit ert körkort lägga upp ett eventuellt körschema, skulle gärna vilja ha körkortet till sommaren.
Inte illa Svedberg ;)
Mvh Ventor
In på korportsportalen.se och leta rätt på schema för uppkörning med mera. Allt kan du boka själv. Så ring och hör.
Fast det är exceptionellt snabbt om man inte har tidigare erfarenheter av bilkörning (vilket jag tror du hade?). Så 1.5 vecka är nog knappt möjligt för större delen av blivande körkortsinnehavare...
Fast det är exceptionellt snabbt om man inte har tidigare erfarenheter av bilkörning (vilket jag tror du hade?). Så 1.5 vecka är nog knappt möjligt för större delen av blivande körkortsinnehavare...
Varför inte? 8 dagar á 2 lektioner per dag är 16 lektioner, fler lektioner behöver inte någon. Såvida inte man är tjej :D
Verkar vara många som söker körkortstillstånd nu, såg igår på nyheterna att det var en del som hade fått vänta på körkortstillståndet i flera månader. Det var dock i Norrbotten, vet inte hur det ser ut i resten av landet.
För mig tog det nån månad. Det som tog längst tid var väntan på halka, körprov osv. Så boka det tidigt.
Svedberg
2010-03-29, 12:12
Nä visst, jag hade kört och försökt plugga lite till kortet innan men lessnade, dock 4 år innan.
Varför inte? 8 dagar á 2 lektioner per dag är 16 lektioner, fler lektioner behöver inte någon. Såvida inte man är tjej :D
Fast att lära sig köra bil lär man sig även genom mängdträning. Du kan säkerligen få körkort på en månad eller nåt, men du kommer definitivt inte vara en säker bilförare.
hahavaffan
2010-03-29, 12:24
2½ vecka tog det för mig, men då övningskörde jag en hel del med mamma som bilgalen 16-17,9999 åring. Det som tar tid är köer för att få köra halka, skiva teori och sen få uppkörning.
för mig tog det 1 veckas pluggande (2h/dag) för att klara teorin.
Det andra var ju som en lek. Så med det sagt. 1-2 veckor om allt stämmer med bokning av halkbana och uppkörning, plus alla konstiga grejer som skall göras nuförtiden
Fast att lära sig köra bil lär man sig även genom mängdträning. Du kan säkerligen få körkort på en månad eller nåt, men du kommer definitivt inte vara en säker bilförare.
Då frågan var hur fort han kan få körkort så besvarade jag på det. Huruvida han blir bra eller säker förare är skitsamma, i alla fall i den här frågeställningen.
martikainen
2010-03-29, 13:23
en månad ungefär för mckortet förra året.
spoonchest
2010-03-29, 13:24
Jag brukade "backa ut" bilen för pappsen varje gång han skulle åka nånstans.
Därifrån fick jag den mesta körvanan, faktiskt. åkte runt på gården och övade start i backe, handbromssladdar osv. Iochmed detta lärde jag mig även att lyfta blicken ist. för att stirra blint två meter framför huven.
Gjorde att jag klarade körkortet utan en enda körlektion. Visst, det tog en jäkla tid med teorin, men poängen är att man faktiskt inte BEHÖVER gå ett visst antal lektioner hos en körskola.
Då frågan var hur fort han kan få körkort så besvarade jag på det. Huruvida han blir bra eller säker förare är skitsamma, i alla fall i den här frågeställningen.
Det har du helt rätt i.
Har alltid varit lite emot det här med tvåveckors-körkort. Visst folk lär sig olika fort, men det känns som att de inte har stött på tillräckligt mycket olika typer av situationer som kan uppstå i trafikenb för att kalla sig "bra" bilförare. Har flertals vänner som tagit körkort på 2veckors intensivkurs under strax innan sommaren. Inte en jävel vågade köra nu i vintras, de visste inte riktigt hur de skulle gå tillväga, det enda hala underlag de hade testat var halkan, och där kör man på en kona som värst. Men men, det är bara vad JAG tycker. Kör försiktigt! ;)
Låter som ren dårskap att ta kortet på två veckor...
Visst kan man lyckas. Bara man kört bil några gånger kan man ha tur med uppkörningsledare och körningen. Vet om en kille som inte tog en lektion och bara satsade på att köra upp. Han hade inte övat något speciellt hemma heller. Kuggade ett antal gånger men fick kortet tillslut. Kanske minns fel, men har för mig han också krockade sedan (inget allvarligt men ändå)...
Det är tanken på sådana personer som gör en lite mer uppmärksam när man kör på vägarna...
När jag hade fått körkortet så tog det ungefär 2 år innan jag upplevde mig kunna köra bra och säkert. Något man märker i efterhand.
David Brent
2010-03-29, 18:15
Verkar vara många som söker körkortstillstånd nu, såg igår på nyheterna att det var en del som hade fått vänta på körkortstillståndet i flera månader. Det var dock i Norrbotten, vet inte hur det ser ut i resten av landet.
Dom har dom har bytt tillståndsgivare och den nya skannar in alla gamla för hand om jag förstod nyheten jag läste om det rätt. Det skulle ta några veckor innan de var ikapp.
tog körkort i mitten av december, hade aldrig kört bil innan och jag började köra i slutet av november, körde endast med körskola.. sen finns det ju intensivkurser som ger dig körkort på typ 14 dagar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.