handdator

Visa fullständig version : Antal styrketräningspass vid deff

Ventor
2010-03-28, 21:42
Hej!

Jag undrar om det går bra att träna två ordentliga helkroppspass i veckan om man ligger på kaloriunderskott. Eller är det bättre att lägga till ett par träningspass till?

Mvh Ventor

Onigiri
2010-03-28, 21:58
Three is a magic number!

capron
2010-03-28, 22:08
Träna på som satan så att du inte tappar musklerna. Deff är hårda tider :-) Visst kan du köra två men det skall helst inte vara någon skillad på bulk som deff träning.

pedersen1980
2010-03-29, 09:15
Det går jättebra att köra två helkroppspass under deff. Försök att ha ett par dagar vila emellan bara :o)

Gillar du att köra helkropps ska du göra det. Då är 2 pass i veckan lagom. Max 3.
Gillar du bättre o köra 2-split fast kanske 4 pass i veckan, gör de :o)
Gillar du 3-split, kör 3 split :o)

Get my point?

Yeahvlen
2010-03-29, 09:44
Ser ingen anledning i att träna mindre. Testa med att köra på som vanligt. Ifall orken tryter är det ju bara att justera om.

mikaelj
2010-03-29, 10:14
Träna med samma intensitet (= vikter på stången), men färre set och kanske även pass eftersom din återhämtning är sämre.

Ventor
2010-03-29, 11:08
Det jag undrade över var om man skiljer på träningsintensiteten vid kolorieunderskott respektive kalorieöverskott.

Men det tycks ej vara så enligt era svar.

Yeahvlen
2010-03-29, 11:18
Det jag undrade över var om man skiljer på träningsintensiteten vid kolorieunderskott respektive kalorieöverskott.

Tydligen upplever vissa att man inte kan träna på samma kapacitet. Jag gör det inte. Du får helt enkelt testa och känna efter.

Styrketräningen bör vara minst lika tung som den var vid den uppbyggande.

Eddie Vedder
2010-03-29, 11:21

Nej och definitivt inte när man inte har mer bakgrundsfakta än "deff" och "kaloriunderskott". Det är en rejäl skillnad om du ligger på superlågt energiintag eller typ ligger på -400 kcal om dagen med nyttig mat och högt proteinintag. Kommer styrketräningen vara ensam träning eller kommer du även konditionsträna? I så fall hur mycket och vad?

Såna saker påverkar ju för hur man kan tänkas lägga upp styrketräningen.

Kör du enbart styrketräning och dessutom inte deffar säskilt hårt kan du säkerligen träna med samma intensitet och inte minska mer än vad dagsformen kräver. Dvs orkar du mindre så gör du men du behöver ju inte minska ner för minskningens skull.

BobaFett
2010-03-29, 13:05
Träna med samma intensitet (= vikter på stången), men färre set och kanske även pass eftersom din återhämtning är sämre.

Så kör jag, funkar klockrent. Kör exakt som under bulken men i stället för 3 set per övning kör jag 2 set.

Furstan88
2010-03-29, 13:40
Största skillnaden är egentligen att det är lättare att bli övertränad under deff, ha koll på morgonpuls och att du inte tappar för mycket styrka så borde det inte vara några problem att köra samma upplägg som under bulk.

BobaFett
2010-03-29, 13:48
Största skillnaden är egentligen att det är lättare att bli övertränad under deff, ha koll på morgonpuls och att du inte tappar för mycket styrka så borde det inte vara några problem att köra samma upplägg som under bulk.

Morgonpuls? Explain please :MrT:

Timme
2010-03-29, 15:00
varje dag...

Eddie Vedder
2010-03-29, 17:14
Morgonpuls? Explain please :MrT:

Förhöjd vilopuls brukar anses som ett varningstecken för att kroppen är övertränad.