handdator

Visa fullständig version : Sprinters benträning

Slartibartfast
2003-10-01, 10:23
Kollade på Eurosport när killarna i HSI körde knäböj för en tid sedan. Maurice Greene gjorde explosiva men till synes lätta sexor på åttio-nittio kilo. Tar inte killarna ut sig? Det var nog inte fråga om ett uppvärmningsset på Larry Wade stod och vakade över honom som en hök och kläckte ur sig små motiverande grymtningar.

Killarna har ju maffiga ben och det får man ju inte av några fjollset med låg vikt!?

z_bumbi
2003-10-01, 11:17
Explosiv träning kör man ju på lätta vikter.

Man brukar räkna med att man använder 50-60 % av sitt max på sådan träning vilket då kan överföras till runt 180 kg som max. Nu har jag ingen aning om vad dessa sprinters tar men det är ganska mycket för någon som väger runt 80-85 kg och som inte har det som sitt huvudsakliga mål att bli stark i just knäböj.

Jag gissar att de kör en hel del andra övningar hämtade från tyngdlyftningens underbara värld också vilket brukar vara fallet när det gäller friidrottare och då är inte böjen så viktig som basövning.

Förövrigt har du nog rätt i att de inte tar ut sig, varför skulle de ? Sprintträningen i sig sliter nog tillräckligt på kroppen utan att man ska försöka köra slut på sig på gymet.

Nitrometan
2003-10-01, 13:11
De sprinters och medeldistansare jag har träffat har kört korta explosiva böjar. Det är mycket funktionellt för dem.

Jon2
2003-10-01, 15:11
Såg på Eurosport för ett tag sedan då fick man följa med alla topsprinters in i gymet dom körde mkt frivändningar och knäböj mkt explosivt.

Slartibartfast
2008-05-03, 14:22
Bumpar en av mina übertrådar.

Är sprint bra benträning? Jag minns från min ungdom att jag läste att gamla Ms Olympia Cory Everson körde mycket sprint.

I förrgår var jag ut till sportplanen och körde 5-6 hundrameterssprinter. Ännu idag har jag bra träningsvärk i benen. :thumbup:

Ska iväg och köra lite lätt backträning snart. Opti för morgondagens benpass. :D

Yankeee
2008-05-03, 14:29
Sprint är bra benträning. Om det däremot är bra för maximal volym på benen är väl mer tveksamt.

Slartibartfast
2008-05-03, 14:30
Sprint är bra benträning. Om det däremot är bra för maximal volym på benen är väl mer tveksamt.

HA! Jag har inte ökat ett skvatt av min benträning, så det kan ju inte bli sämre av det iaf. :thumbup:

JonasTL
2008-05-03, 15:39
HA! Jag har inte ökat ett skvatt av min benträning, så det kan ju inte bli sämre av det iaf. :thumbup:

Har du samma ben som Brad Pitt?

Slartibartfast
2008-05-03, 16:20
Har du samma ben som Brad Pitt?

Nej, vi har nog olika.

mjukglass
2008-05-04, 10:37
Jag har på äldre dar börjat misstro vanlig böj och gymträning för rejäla ben. Detta är ju självklart helt anekdotiskt, men under de +10 år jag frekventerat gym och träningsanläggningar har jag inte stött på 5 personer med riktiga lårhäng - lårbiceps - och rejäla vader som byggd dessa via gymträning. Gigantiska quadriceps har jag sett massor av, eller folk med medfödda jättevader - visst en hel del (många kvinnor). Men som ovan nämnt, jäkligt få med 'hela paketet'.

De jag stött på med bra utvecklade ben (med lårbiceps och vader) har nästan uteslutande sprungit till sig dem i någon form och INTE utvecklat sina ben via någon form utav skivstångsträning.

Någon med liknande eller andra erfarenheter?

NB. Om du frågar mig Slartibartfast är sprint väldigt bra för benutvecklingen.

z_bumbi
2008-05-04, 10:46

Jag har inte kört mark på över sju år, då jag anser att det är en onödigt jobbig övning för vad den ger (jobbig för hela kroppen istället för bara ryggen). Men jag kanske borde testa en tid igen och se vad som händer.

NT

Danny Devito
2008-05-04, 11:32
De jag stött på med bra utvecklade ben (med lårbiceps och vader) har nästan uteslutande sprungit till sig dem i någon form och INTE utvecklat sina ben via någon form utav skivstångsträning.

Någon med liknande eller andra erfarenheter?

Du kanske har en poäng? Jag har då inte heller sett många med bra häng i lårbiccen, förutom en polare jag känner (18-19 år gammal) som håller på med 1000 meters löpning. Bra vader och quads har han också. Ser oproportioneligt ut om man jämför med överkroppen. Väger inte mer än kanske 67 kg dock.

Man får väl börja på fotboll om man vill få större vader/hams. ;)

mjukglass
2008-05-04, 11:48
Fotboll?! Så illa kanske det inte behöver vara. Dock är nog seriös sprintträning en underskattat träningsform. Kanske är på sin plats att börja länka lite benpics från sprintlöpare i denna tråd.

Ame
2008-05-04, 12:08
Fotboll?! Så illa kanske det inte behöver vara. Dock är nog seriös sprintträning en underskattat träningsform. Kanske är på sin plats att börja länka lite benpics från sprintlöpare i denna tråd.

Många sprinters spenderar ju en hel del tid i gymmet dock.

Danny Devito
2008-05-04, 12:14

Kanske vore om kombination att föredra? :)

mjukglass
2008-05-04, 12:16

Absolut. Min enkla iaktagelse var ju att de som BARA hänger i gymet tenderar att ha släpande vader + lårbiceps.

joriice
2008-05-04, 12:21
Många vardagsmotionärer har bra vader, låren är väl kanske också något större än "svenssons". Tycker dock vaderna och benen får ett finare utseende med styrketräning.

Slartibartfast
2008-05-04, 14:54
NB. Om du frågar mig Slartibartfast är sprint väldigt bra för benutvecklingen.

Jo, det är det jag ska ta reda på. Jag tror hårt på det. :D

För styrkan är dock sprint oerhört värdelöst (åtminstone för mig). Jag har kört två sprintpass hittills (ca 20 min jogg/promenad och 4-5 sprinter) och böjvikterna har redan sjunkit 10-12% i samtliga arbetsset. :Virro

Slartibartfast
2008-05-04, 15:00
NT

:confused: Menar du att mark bygger bättre ben än böj och benpress?

mjukglass
2008-05-04, 17:14

För styrkan är dock sprint oerhört värdelöst (åtminstone för mig). Jag har kört två sprintpass hittills (ca 20 min jogg/promenad och 4-5 sprinter) och böjvikterna har redan sjunkit 10-12% i samtliga arbetsset. :Virro

Hur länge vilar du mellan sprint- och gympassen?

Sprint sliter betydligt mer än vad man kan tro och det kan ta en tag för din kropp att vänja sig vid den ökade(?!) träningsdosen.

Sniggel
2008-05-04, 17:23
Marklyft är ju nog en av de övningar jag presterar bäst i men jag tycker mig inte ha några bra hamstrings för det. Däremot är min rygg väldigt välutvecklad. Något jag tror (för min del) ger mer tillväxt i just hamstrings skulle isåfall vara raka marklyft från platta med extra långt ROM och väldigt strikt utförande, har märkt tillväxt av hamstrings av den övningen förut men aldrig av marklyft.
Kör du raka mark Slarti?

Slartibartfast
2008-05-04, 17:25
Hur länge vilar du mellan sprint- och gympassen?

Några timmar. Kör löpning de dagar jag inte gymmar. :D

Måste få upp konditionen lite, men det är ganska tråkigt.

Slartibartfast
2008-05-04, 17:26
Kör du raka mark Slarti?

Japp.

major Pectoralis
2008-05-05, 10:41
Att många sprinters må ha bra ben kan även bero på "idrotternas naturliga urval". Det är ett vanligt fenomen att man dras till idrotter som man har fallenhet för och ett ännu vanligare fenomen att det främst är de med fallenhet som fortsätter satsa. Är man således idrottare på elitnivå är det mer än "träningen i sig" som "skapat kroppen". När det gäller nämnda sprinters så lär de ha ordentligt lätt för att bygga muskler. De hade antagligen i flera fall sett ordentligt biffiga ut om kört 2-4 set bänk, chins och utfall i veckan.

moment22
2008-05-05, 12:14
http://www.ronniecoleman.net/arthamscalves2.jpg

Coleman verkar tycka att sprint funkar fint, mellersta spalten högst upp.

Ironbabe
2008-05-05, 12:51

HA! Been there done that o inte f*n har jag stora vader eller hams eller lår heller för den delen *grr* Bara inse att "bengenerna" suger :)

Liten Men Fet
2008-05-05, 13:14
Absolut. Min enkla iaktagelse var ju att de som BARA hänger i gymet tenderar att ha släpande vader + lårbiceps.

Men jag har observerat att 90 % av alla som springer på gymmet tränar ben knappt en gång i veckan. Att då en sprinter eller en fotbollskille har bättre ben är ju föga förvånande då han tränar ben 3-4 gånger i veckan.
Jag tror att benträningen på gymmet kan vara väldigt effektiv ur byggarsynpunkt om man kör den rätt, effektivare än sprint eller fotbollsträning, men ofta tränas ben som sagt alldeles för sällan.

Om man anpassar sitt träningsschema så man kör ben 3 ggr i veckan med ordentlig vila emellan passen och inte kör slut sig varje gång, inte heller vråltungt för då hinner man inte återhämta, så TROR jag att man skulle få en benutveckling som var något i hästväg.
Men oftast så läggs inte den tiden och orken som behövs på ben när man väl är på gymmet.

pejo
2008-05-05, 14:14
När det gäller nämnda sprinters så lär de ha ordentligt lätt för att bygga muskler. De hade antagligen i flera fall sett ordentligt biffiga ut om kört 2-4 set bänk, chins och utfall i veckan.

Jag tror faktiskt det förhåller sig lite tvärtom. Men du har rätt i att toppsprinters utseende styrs mycket av deras förutsättningar.
En sprinter skall (något förenklat) vara så stark som möjligt utan och väga så lite som möjligt vilket innebär att för mycket muskler kan vara ett hinder.
Jag tror att väldigt bra sprinters tenderar att ha naturligt rätt smala ben.
I alla fall längre ner på benet.
Toppsprinters har ofta exempelvis rätt smala vader och detta övertolkas av en del till att sprinters inte bör träna vader. Istället tror jag det är så att om man har stora vader naturligt så blir man nog inte en toppsprinter.

http://www.abc.net.au/reslib/200709/r175151_665100.jpg

mjukglass
2008-05-05, 14:43
Att många sprinters må ha bra ben kan även bero på "idrotternas naturliga urval". Det är ett vanligt fenomen att man dras till idrotter som man har fallenhet för och ett ännu vanligare fenomen att det främst är de med fallenhet som fortsätter satsa. Är man således idrottare på elitnivå är det mer än "träningen i sig" som "skapat kroppen". När det gäller nämnda sprinters så lär de ha ordentligt lätt för att bygga muskler. De hade antagligen i flera fall sett ordentligt biffiga ut om kört 2-4 set bänk, chins och utfall i veckan.

Det där låter rimligt. Min poäng missas dock. Jag pratade på inget sätt om uteslutande elitesprinters här. Utan alla möjliga varianter utav idrottare som har både sprint, löpning och styrketärning på schemat. Ofta på rätt låg motionsnivå. Exempel är rugbyspelare, hockeylirare, amerikanskfotbollsnissar, osv..

Dessa motionärer, har i min högst personliga åsikt, ofta väldigt bra utvecklade ben. Ofta mycket bättre ben än liknande motionstränande, ingen elit här inte, som uteslutande lyfter på gym. Jag tror alltså att löpning i olika former, gärna i sprintform, är bra för benutvecklingen. Även för ganska avancerade gymråttor, och tycker därför att OP här i tråden är helt rätt ute med sprint som benträning.

Knabb
2008-05-05, 15:59
Tror sprintträning kan bygga ben riktigt bra, inte ovanligt med fotbollspelare som har ben som är större än en seriös gymmare.

skaparn
2008-05-05, 19:24
Något som komplicerar diskussioner av denna typ är att mycket kring elitens träning är myter och förvrängningar av folk som kanske inte har så stor koll på övningar i gymmet. Än värre blir det när media gör ett bombnedslag i gymet när Green tränar bicepscurl varpå alla börjar curla febrilt. Typ.

z_bumbi
2008-05-06, 07:06
Men jag har observerat att 90 % av alla som springer på gymmet tränar ben knappt en gång i veckan. Att då en sprinter eller en fotbollskille har bättre ben är ju föga förvånande då han tränar ben 3-4 gånger i veckan.
Jag tror att benträningen på gymmet kan vara väldigt effektiv ur byggarsynpunkt om man kör den rätt, effektivare än sprint eller fotbollsträning, men ofta tränas ben som sagt alldeles för sällan.

Om man anpassar sitt träningsschema så man kör ben 3 ggr i veckan med ordentlig vila emellan passen och inte kör slut sig varje gång, inte heller vråltungt för då hinner man inte återhämta, så TROR jag att man skulle få en benutveckling som var något i hästväg.
Men oftast så läggs inte den tiden och orken som behövs på ben när man väl är på gymmet.

Att träna ben lika seriöst och medvetet som överkroppen redan från början är nyckeln, skulle alla t ex köra lika mycket träning för benen som sammanlagt för bröst, axlar och armar skulle benvolym/styrkan troligen vara betydligt bättre och kropparna mer symetriska. Sen spelar det mindre roll om det är 1 eller 4 pass i veckan bara man gör det.

Tror sprintträning kan bygga ben riktigt bra, inte ovanligt med fotbollspelare som har ben som är större än en seriös gymmare.

Det är extremt ovanligt.

Guddi
2008-05-06, 11:48

För styrkan är dock sprint oerhört värdelöst (åtminstone för mig). Jag har kört två sprintpass hittills (ca 20 min jogg/promenad och 4-5 sprinter) och böjvikterna har redan sjunkit 10-12% i samtliga arbetsset. :VirroOm du kör intensiv träning för benen i löpspåret så kan du inte fortsätta med intensiv träning för benen på gymmet. När det gäller träning så är inte alltid 1+1=2.

Sprinterns har oftast två styrkeperiod på 6-8 veckor varje år där de försöker utveckla sin styrka maximalt. Den andra tiden lägger de på att försöka förbättra sin explosivitet och uthållighet. Den enda styrka de kör under den tiden är för att underhålla det dem har byggt upp.

Ben Johnson körde halva böj på 270kg när han tog OS-guld 1988.

-S-T-
2008-05-06, 14:55
inte ovanligt med fotbollspelare som har ben som är större än en seriös gymmare.

En ofta återkommande klyscha på träningsforum. Lite råttan-i-pizzan-varning på den.

jwzrd
2008-05-06, 14:56
Något som komplicerar diskussioner av denna typ är att mycket kring elitens träning är myter och förvrängningar av folk som kanske inte har så stor koll på övningar i gymmet. Än värre blir det när media gör ett bombnedslag i gymet när Green tränar bicepscurl varpå alla börjar curla febrilt. Typ.

Nu vet jag inte hur pass allvarlig du är med din diss, men faktum är att sprinters har mycket att tjäna på att ha otroligt starka biceps. Charlie Francis, gode herr Ben "Stanozolol" Johnssons fd tränare, skriver i artiklar att han tycker att "armpendelkraften" och dito hastighet kanske är det viktigaste för att springa riktigt snabbt.

Men du för ändå upp en god poäng om hur det är olika "sportare" faktiskt tränar. En simmare som ser muskulös ut, gör inte det för att hon simmar jävligt mycket utan för att hon... styrketränar. Och det gör hon på precis samma vis som vi andra gör det och av samma skäl. Samma sak gäller sprinters, fotbollsspelare och andra. Olika sporter har olika behov av muskelstyrka och ibland även ren fysisk storlek och tyngd.

Att därför välja just sprint-atletens primära gren som träningsmoment själv för att man är en jävla latmask med sin benträning och söker genvägar är mer än medelkorkat. Sannolikt är det mest förekommande träningsmomentet sprintern gör korta "rusher", men sett till totalmängd så är det verkligen inte sprint som får störa tiden utan summan av allt annat. Typ tyngdlyftar-liknande styrketräning, knäböj av olika hastighet och belastning, hopp, mm.

Knabb
2008-05-06, 15:09
En ofta återkommande klyscha på träningsforum. Lite råttan-i-pizzan-varning på den.
Det är klart att det är bara ögonmått och inte något objektiv mätning. Men efter att ha undersökt runt 150 fotbollsspelare och varit på ett stort antal gym under många års tid har jag väldigt svårt att se det som någon klyscha. Motbevisa mig gärna :)

jwzrd
2008-05-06, 15:11

Vettefan om det är så mycket av en klycha. Två grupper som båda generellt har löjligt tunna ben. Med undantag givetvis.

Knabb
2008-05-06, 15:12
Kan tillägga att jag även spelar korpenfotboll nu förtiden. Benen på dessa ofta gamla avdankade fotbollsspelare är i mina ögon klart större en genomsnittet på ett gym.

mjukglass
2008-05-06, 15:17
Att därför välja just sprint-atletens primära gren som träningsmoment själv för att man är en jävla latmask med sin benträning och söker genvägar är mer än medelkorkat. Sannolikt är det mest förekommande träningsmomentet sprintern gör korta "rusher", men sett till totalmängd så är det verkligen inte sprint som får störa tiden utan summan av allt annat. Typ tyngdlyftar-liknande styrketräning, knäböj av olika hastighet och belastning, hopp, mm.

Jag förstår vad du säger och håller med till viss del. Jag håller dock inte med ditt slentriana dissande utav sprintträning som muskelbyggande träning. Jag har inga bevis annat än personlig erfarenhet och kan endast spekulera kring varför lårbiceps och vader generellt, imo, släpar för de som endast tränar på gym.

En sak kan jag säga med säkerhet och det är att Slartis ben inte kommer förtvina av att byta ut ett gympass i veckan mot sprint- och spänstträning som samtidigt ger lite väl behövlig kondition för de tyngre gympassen.

Huffo the A-LagaRe
2008-05-06, 15:18
Kan tillägga att jag även spelar korpenfotboll nu förtiden. Benen på dessa ofta gamla avdankade fotbollsspelare är i mina ögon klart större en genomsnittet på ett gym.

Men vad är genomsnittet på ett gym? Jag tror inte att genomsnittskillen på ett gym har t.ex 40 cm i armar men jag ahr sett amssor med filmskådespelare med större armar än det, betyder det att gymmarna skall börja spela in film:MrT:

mjukglass
2008-05-06, 15:18
Men vad är genomsnittet på ett gym? Jag tror inte att genomsnittskillen på ett gym har t.ex 40 cm i armar men jag ahr sett amssor med filmskådespelare med större armar än det, betyder det att gymmarna skall börja spela in film:MrT:

Ja. Frågor på det?

jwzrd
2008-05-06, 15:23
Jag förstår vad du säger och håller med till viss del. Jag håller dock inte med ditt slentriana dissande utav sprintträning som muskelbyggande träning. Jag har inga bevis annat än personlig erfarenhet och kan endast spekulera kring varför lårbiceps och vader generellt, imo, släpar för de som endast tränar på gym.

En sak kan jag säga med säkerhet och det är att Slartis ben inte kommer förtvina av att byta ut ett gympass i veckan mot sprint- och spänstträning som samtidigt ger lite väl behövlig kondition för de tyngre gympassen.

Men sprintstyrketräningen och deras "styrkegymnastik" inriktar sig på saker som just utvecklar lårbiceps och vader med avseende på "effekt" och kraft. Men det är inte lika effektiva övningar om man _endast_ söker hypertrofi som t ex vettigt hårt tränade lårcurls och raka marklyft. Får man ingen särskild effekt av de övningarna för att man är lat så kommer man få så sjukt mycket mindre av sprint-träningen. Det är manken som saknas, inte effektiva övningar på gymmet.

Att folk på gymmet saknar hamstring och vader beror nog snarare på 3x10 i sittande lårcurl en gång i månaden än på något annat.

mjukglass
2008-05-06, 15:33
Men det är inte lika effektiva övningar om man _endast_ söker hypertrofi som t ex vettigt hårt tränade lårcurls och raka marklyft.

Det är det här jag vänder mig emot. Åter igen något jag själv bara observerat! Jag tycker mig sakna utvecklade baksidor(!?) utav ben från folk som tränar seriöst och hårt på - endast - gym. Framsida ben med rejält utvecklade quads finns det hur mycket som helst utav.

Jag inbillar mig alltså att den explosiva träning som sprint/spänst-träning har en god muskelbyggande effekt - för lårbiceps och vader. Något som den klassiska försiktiga/koncentrerade gymträningen verkar sakna.

jwzrd
2008-05-06, 15:44
Det är det här jag vänder mig emot. Åter igen något jag själv bara observerat! Jag tycker mig sakna utvecklade baksidor(!?) utav ben från folk som tränar seriöst och hårt på - endast - gym. Framsida ben med rejält utvecklade quads finns det hur mycket som helst utav.

Jag inbillar mig alltså att den explosiva träning som sprint/spänst-träning har en god muskelbyggande effekt - för lårbiceps och vader. Något som den klassiska försiktiga/koncentrerade gymträningen verkar sakna.

Du har alltså sett många gymtränande som tränar baksidan av låren hårt och seriöst, men som ändå saknar god utveckling? Jag har... inte sett någon tror jag (som kört baksidorna hårt och bra men med utebliven utveckling). Jag har dock inte tränat på Delta eller något av de riktiga byggargymmen där de stora pojkarna finnas. Både Pez och Piranha på den här brädan har dock utvecklat hamstring riktigt fint och händelsevis tillhör de två av det ytterst ytterst få jag någonsin sett som faktiskt tränar baksidorna bra. Märkligt.

På STK finns en friidrottssnubbe som har duktigt häng i hamstring. Han tränar dem varje gång jag ser honom med flera olika övningar. Snabbt och explosivt och då ser jag bara hans styrkeövningar. Han är en av de som tränar hårdast av alla jag ser regelbundet också att döma av utstrålad "plåga".

Knabb
2008-05-06, 15:47
Om man bara tittar på styrkeförhållandet, ser man att de som är snabba på exempelvis 40m kan vara starkare i framsidan. De som däremot är snabba på 100 meter brukar vara starkare på baksidan.

jwzrd
2008-05-06, 15:48
Om man bara tittar på styrkeförhållandet, ser man att de som är snabba på exempelvis 40m kan vara starkare i framsidan. De som däremot är snabba på 100 meter brukar vara starkare på baksidan.

Det där är till stor del en myt också. Det med hamstring och "löpstyrka". Det är framsidan av låren man skjuter ifrån med och det är den som står för kraften, spänsten och hastigheten.

z_bumbi
2008-05-06, 15:59

Genomsnittet på de flesta gymmen tränar inte seriöst så du beskriver två olika saker.

Slartibartfast
2008-05-06, 16:10
Genomsnittet på de flesta gymmen tränar inte seriöst så du beskriver två olika saker.

Du gillar att märka ord.

Köper du nåt av dessa då:

- Majoriteten av fotbollsspelare oavsett seriositet har bättre ben än majoriteten av styrketränanden oavsett seriostitet.

- Medelbenen för fotbollsspelare oavsett seriositet är bättre än medelbenen för styrketränanden oavsett seriositet.

*popcorn*

jwzrd
2008-05-06, 16:14
Du gillar att märka ord.

- Majoriteten av fotbollsspelare oavsett seriositet har bättre ben än majoriteten av styrketränanden oavsett seriostitet.

- Medelbenen för fotbollsspelare oavsett seriositet är bättre än medelbenen för styrketränanden oavsett seriositet.

*popcorn*

Du jämför samma grupper. Medelbenen och majoriteten av män har ingen benutveckling. Att vissa av dem kickar boll ändrar ingenting.

Tolkia
2008-05-06, 16:15
Du gillar att märka ord.

*popcorn*
Räknas kvartersfotbollskidsen in i "fotbollsspelare"?

Skämt åsido undrar jag hur många här som har tillräckligt bra överblick för att med säkerhet uttala sig om den saken? Båda grupperna är ju tämligen stora.

jwzrd
2008-05-06, 16:18
Det är en sån sjuk jämförelse att göra. Ben som tränas på gym blir stora och får den form man tränar dem till att ha. Ben som spelar fotboll... ändras kanske lite på de som har god genetik ELLER DE SOM TRÄNAR GYMTRÄNING. Det krävs fan crack för att ha en annan uppfattning i den frågan. Crack eller en uppfattning om Stort i det här sammanhanget som får precis alla lår i hela världen att heta Stora.

überstarken
2008-05-06, 16:19
Det där är till stor del en myt också. Det med hamstring och "löpstyrka". Det är framsidan av låren man skjuter ifrån med och det är den som står för kraften, spänsten och hastigheten.

Kan man inte vid kortare distanser (högre acc/hastighet) luta sig mer frammåt och därmed trycka på mer med framsida lår, och tvärtom vid längre att man måste använda sig mer av baksida lår för att sas. "dra" sig framåt?

Bara spekulationer och flummande från min sida så slå mig inte om jag har fel. :em:

jwzrd
2008-05-06, 16:22
Kan man inte vid kortare distanser (högre acc/hastighet) luta sig mer frammåt och därmed trycka på mer med framsida lår, och tvärtom vid längre att man måste använda sig mer av baksida lår för att sas. "dra" sig framåt?

Bara spekulationer och flummande från min sida så slå mig inte om jag har fel. :em:

Nu kommer kroppsbyggarna här. Jobba med vinklar i sprinten för att aktivera andra delar av musklerna. Hört på sprinterbanan av random byggare:

"Tryck med svepen Gösta!"

Knabb
2008-05-06, 16:24
Det håller jag med om. Min poäng är att sprintträningen kan bygga stora ben. Dock tror jag träning med ordentliga vikter och riktiga övningar troligen ger en bättre utveckling av muskelmassan. Håller med jwzrd om att de flesta med dåliga ben på gymet helt enkelt tränar för dåligt.

überstarken
2008-05-06, 16:27
Nu kommer kroppsbyggarna här. Jobba med vinklar i sprinten för att aktivera andra delar av musklerna. Hört på sprinterbanan av random byggare:

Hahaha, nä men jag tänkte att det nog faktiskt blir så automagiskt när man accar hårt vs mindre hårt :D Men det är väl kanske inte så då.

Ame
2008-05-06, 16:29

Man ska vara lite lätt framåtlutad, ställ dig på hela foten och luta dig lite lätt framåt så att du känner hur tyngden hamnar på tårna, ungefär där bör man ligga vid sprint.
Sedan använder man ju baksidan en hel del också, även om man inte ska "dra sig framåt", utan träffa rakt under.

Edit: Nu menar jag vid upprätt löpning, i accerelationne så ska man ju såklart vara än mer framåtlutad.

überstarken
2008-05-06, 16:37
Man ska vara lite lätt framåtlutad, ställ dig på hela foten och luta dig lite lätt framåt så att du känner hur tyngden hamnar på tårna, ungefär där bör man ligga vid sprint.
Sedan använder man ju baksidan en hel del också, även om man inte ska "dra sig framåt", utan träffa rakt under.

Edit: Nu menar jag vid upprätt löpning, i accerelationne så ska man ju såklart vara än mer framåtlutad.

Ja, tack för att du förtydligar vad jag egentligen menar :D Så detta kan väl kanske stämma då?

Guddi
2008-05-06, 16:42
Det är en sån sjuk jämförelse att göra. Ben som tränas på gym blir stora och får den form man tränar dem till att ha. Ben som spelar fotboll... ändras kanske lite på de som har god genetik ELLER DE SOM TRÄNAR GYMTRÄNING. Det krävs fan crack för att ha en annan uppfattning i den frågan. Crack eller en uppfattning om Stort i det här sammanhanget som får precis alla lår i hela världen att heta Stora.+1

När det gäller fotbollsmotionärer vs styrketräningsmotionärer så är det nog mer en fråga om kroppsfett och proportioner än ren muskelmassa. En kille på gymmet som kör varje muskel i överkroppen 3ggr/v medan han kör ben 1gång kommer efter några månader att ha en kropp där hans ben ser väldigt smala ut. Motsatsen gäller på fotbollsplan för en kille som aldrig tränar sin överkropp medan benen får lite explosiv träning på fotbollsplan.

Man får inte stora lår av att spela fotboll, gå och kolla på en random div 4-5 match så kommer ni märka att de enda med stora ben är

De som har hög BF
Naturligt grova personer som ligger på BMI kring 24-25 utan att vara tjocka eller styrketräna.
Killar som även tränar på gym.

Knabb
2008-05-06, 16:59
Man får inte stora lår av att spela fotboll, gå och kolla på en random div 4-5 match så kommer ni märka att de enda med stora ben är

De som har hög BF
Naturligt grova personer som ligger på BMI kring 24-25 utan att vara tjocka eller styrketräna.
Killar som även tränar på gym.

Jag gjorde en liten fysisk utvärdering av ett div 5 lag för några år sedan. Jag tränade lite halv seriöst på gym som jag gör nu och körde knäböj på runt hundra kilo. Tre av 23 spelare styrketränade alla spelarna hade klart större ben en mig :(

Knabb
2008-05-06, 18:24
Ingenting av det jag skrev är någon myt.

Atjoo
2008-05-06, 18:47
Vad jag funderat en del på är hur sprinters kan ha så låg bf% men samtidigt bevara till synes mycket muskelmassa? Av vad jag läst och som jag tolkat det ska ex Sprintträning bränna mycket fett men samtidigt tror jag inte att många av dem ligger på kaloriunderskott vid träning.

Läste att just högintensiv konditionsträning, exempelvis sprinter(?) leder till ökad frisättning av testosteron som är kraftigt fettförbrännande, detta skulle då kanske bidra till minskat kroppsfett? Ursäkta rörigt inlägg men det var bara lite funderingar från min sida jag var tvungen att få ut :D

Mr. Athletic
2008-05-06, 19:01

Det märks att du aldrig tränat sprint i någon vidare utsträckning :naughty:

Vad jag funderat en del på är hur sprinters kan ha så låg bf% men samtidigt bevara till synes mycket muskelmassa? Av vad jag läst och som jag tolkat det ska ex Sprintträning bränna mycket fett men samtidigt tror jag inte att många av dem ligger på kaloriunderskott vid träning.

Läste att just högintensiv konditionsträning, exempelvis sprinter(?) leder till ökad frisättning av testosteron som är kraftigt fettförbrännande, detta skulle då kanske bidra till minskat kroppsfett? Ursäkta rörigt inlägg men det var bara lite funderingar från min sida jag var tvungen att få ut :D

MEN sprinterträning och då framför allt 100 m innehåller väldigt lite högintensiv konditionsträning. Det skulle isf vara under någon uppbyggnadsperiod man kör lite mer konditionskrävande intervaller. Faktum är att den "intervallträning" som bedrivs av renodlade kortsprinters mest består av vila med syftet att varje sprint-intervall ska påverkas så lite som möjligt av tröttheten från övriga intervall. Ett typiskt sprintintervall-pass kan se ut som "(100 m, 120 m, 150 m)x3 med 5 min. vila mellan varje sprint, 10 min. vila mellan var tredje".

Den där plågsamt jobbiga högintensiva intervallträningen hör mer längre distanser till, 400 m och uppåt. Men som sagt inte ovanligt med lite sånt även för kortdistansare speciellt under uppbyggnadsfasen då man vill åt lite uthållighet.

kalajset
2008-05-06, 19:06
Vad jag funderat en del på är hur sprinters kan ha så låg bf% men samtidigt bevara till synes mycket muskelmassa?

Vad menar du ? - Måste vara ovanligt slö idag, men det finns väl ingen som helst motsägelse mellan låg bf% och hög muskelmassa ? : )

I övrigt gällande de smått klassiska "benträning på gymmet bygger inga ben"-vibbarna, sådana tendenser ser man ganska ofta på detta forum tycker jag, så är det iallafall i min värld självklart att styrketräning på ett gym är det "mest optimala" för muskeltillväxt. Att sedan långt, långtifrån alla på ett s.k genomsnittligt gym tränar just sina ben tillräckligt är en annan historia. (Inte riktat till Knabb personligen som i princip säger samma sak, utan skrevs mest för att "poängtera poängen - ha!)

skaparn
2008-05-06, 20:24
Räknas kvartersfotbollskidsen in i "fotbollsspelare"?

Skämt åsido undrar jag hur många här som har tillräckligt bra överblick för att med säkerhet uttala sig om den saken? Båda grupperna är ju tämligen stora.

Och frågan är var man ska söka finansiering för en allomfattande epidemologisk studie av samband mellan bengrovhet och fotbollspel och jämföra denna med GYMTRÄNINGens dito.

Atjoo
2008-05-06, 20:40
Vad menar du ? - Måste vara ovanligt slö idag, men det finns väl ingen som helst motsägelse mellan låg bf% och hög muskelmassa ? : )

Jag syftade mestadels på att exempelvis marathonlöpare har betydligt mindre muskelmassa, självklart kan det nog vara så att dem tränar mindre styrketräning också. Menade inte att låg bf% medför mindre muskelmassa men vid ett kaloriunderskott så finns det ändå en risk för att tappa muskelmassa, men då dessa sprinters antagligen inte ligger på ett kaloriunderskott känns det märkligt för mig hur de ändå tycks ha så lågt bf% :D Ursäkta min dåliga formulering men jag är trött :D

Ame
2008-05-06, 20:46
Jag syftade mestadels på att exempelvis marathonlöpare har betydligt mindre muskelmassa, självklart kan det nog vara så att dem tränar mindre styrketräning också. Menade inte att låg bf% medför mindre muskelmassa men vid ett kaloriunderskott så finns det ändå en risk för att tappa muskelmassa, men då dessa sprinters antagligen inte ligger på ett kaloriunderskott känns det märkligt för mig hur de ändå tycks ha så lågt bf% :D Ursäkta min dåliga formulering men jag är trött :D

De flesta går nog upp endel under uppbyggnadsperioden för att sedan gå ner några kilon till tävlingsäsongen.

-squat-
2008-05-06, 21:12
Christian Olsson frivänder 142 kg (Inte sprinter men väl friidrottare).
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1149512!slotWide100/3447786819.jpg

heraso
2008-05-06, 21:19
Christian Olsson frivänder 142 kg (Inte sprinter men väl friidrottare).
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1149512!slotWide100/3447786819.jpg

Det där hade jag velat se i ett YouTube klipp!*drool*

obesogen
2008-05-06, 21:33

Har du något belägg för det? Jag har också hört att det ffa den posteriora kedjan som gör det största jobbet i sprint, och då ffa höftextensorer dvs gluteer och hamstrings.

Edit: Hittade på nolltid en studie som stöjder detta:

"A cinematographic recording of the movements of the lower limbs together with simultaneous emg tracings from nine lower limb muscles were obtained from two male track sprinters during three phases of a 100 m sprint run. [B]The extensor muscles of the hip joint were found to be the primary movers by acceleration of the body's center of gravity.(C.G.) during the ground phase of the running cycle. The extensors of the knee joint were also important in this, but to a minor extent, while the plantar flexors of the ankle joint showed the least contribution."

http://www.springerlink.com/content/m03516237n17rv13/

Detta stämmer ganska väl överens med tidigare studier jag läst.
Vid te x vertikalhopp finns det studier som visar på att 80% av kraften genereras av quadriceps men ffa den posteriora kedjan (gluteer, hamstrings, nedre rygg) och att vaderna, tillsammans med överkroppen står för endast 20% av utväxlingen. (Möjlig förklaring till att OL-lyftare är så bra på Vertikalhopp?:)

obesogen
2008-05-06, 22:02

Jag tycker både knabb och uberstarken har en bra poäng. Det låter inte helt ologiskt för mig. Nu är jag ingen meriterad friidrottare men jag vet att de första 30 metrarna (det här är olika på olika skolor) går åt till att fokusera på att driva kroppen framåt genom att trycka med framsidan, ha huvudet nere och koncentrera sig på att luta sig framåt. Sedan gradvis räta på kroppen och vid 50 meter ska man ha höft/ben under kroppen, här börjar man närma sig maxfart och då har en toppsprinter en kontakttid på ca 80 millisekunder mot underlaget i ett löpsteg och då gäller det att få bra tryck från höftextensorer.

Kanske lite extremt att det skulle vara en stor styrkeskillnad avseende baksida/framsidalårstyrka hos löpare på 40 m respektive 100 m, men helt ute o cyklar tycker jag inte att de är.

jwzrd
2008-05-06, 22:40
Minns faktiskt inte vars jag läste det nu. Charlie Francis (sp?) har en ganska bra site där det finns mycket matnyttigt att läsa. Det jag läste, som jag inte alls är säker på att det var där, gick ut på att hamstring- och vadinblandningens roll/storlek i sprint var grymt överskattad - att det var framsidan man löpte med. Man skjuter sig liksom inte framåt, man skjuter sig uppåt - enligt artikeln - och "behåller" farten med en viss påskjutning (naturligtvis). Ja. Mitt påstående står ogrundat just nu och jag orkar inte lägga energi på att belägga det heller =)

obesogen
2008-05-06, 22:55
Minns faktiskt inte vars jag läste det nu. Charlie Francis (sp?) har en ganska bra site där det finns mycket matnyttigt att läsa. Det jag läste, som jag inte alls är säker på att det var där, gick ut på att hamstring- och vadinblandningens roll/storlek i sprint var grymt överskattad - att det var framsidan man löpte med. Man skjuter sig liksom inte framåt, man skjuter sig uppåt - enligt artikeln - och "behåller" farten med en viss påskjutning (naturligtvis). Ja. Mitt påstående står ogrundat just nu och jag orkar inte lägga energi på att belägga det heller =)

Det beror nog på hur man tolkar det kan jag tänka mig. En isolerad vadträning alt hamstringsträning ger ju inte mycket. Dynamiska övningar för posteriora kedjan tror jag på.
Om man nu skjuter sig uppåt så borde det i så fall likna mer ett vertikalhopp.

Poliquin påstår att endast 5% av kraften kommer från quadriceps i ett vertikalhopp.
http://www.ppcchicago.com/articles/posteriorchain.php

Nu tycker jag att den siffran är väldigt låg och han refererar inte till någon studie. Jag har läst andra studier som också menar på att det är högre aktivering av posteriora kedjan än quadricepsaktivering i vertikalhopp men hur mycket minns jag inte riktigt, har för mig 70 - 30. Dock tycker jag det låter logiskt, det blir ju mycket muskelmassa totalt om man lägger ihop hela kedjan kontra quadriceps. Sen kan man ju kolla hur gluteerna ser ut på en 100 meters löpare... :)

Guddi
2008-05-06, 23:11
Jag gjorde en liten fysisk utvärdering av ett div 5 lag för några år sedan. Jag tränade lite halv seriöst på gym som jag gör nu och körde knäböj på runt hundra kilo. Tre av 23 spelare styrketränade alla spelarna hade klart större ben en mig :(http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2844571&postcount=138

Antingen testade du ett sjukt välväxt fotbollslag eller så ser dina ben ut som stickor. Jag spelar själv i ett div 5 lag och vi har minst 10 st lirare med mycker mindre ben än de som Christiano Ronaldo ståtar med vilket inte är mycket att hänga i julgranen http://www.zimbio.com/Christian+Ronaldo/articles/21/Cristiano+Ronaldo+Speedos+Jeans

z_bumbi
2008-05-07, 08:55
Du gillar att märka ord.

Nej men det går ju inte att göra någon egen tolkning av det som skrevs och gissa vad skribenten kanske menar.

*popcorn*

Tränar de som styrketränar ben och har tränat lika länge? I så fall så stämmer det troligen inte.

Knabb
2008-05-07, 09:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2844571&postcount=138

Antingen testade du ett sjukt välväxt fotbollslag eller så ser dina ben ut som stickor. Jag spelar själv i ett div 5 lag och vi har minst 10 st lirare med mycker mindre ben än de som Christiano Ronaldo ståtar med vilket inte är mycket att hänga i julgranen http://www.zimbio.com/Christian+Ronaldo/articles/21/Cristiano+Ronaldo+Speedos+Jeans

Allt är relativt :)
Tycker det ser ut som om Christian Ronaldo har ganska stora ben faktiskt :) Små jämfört med en bodybuilder men jämfört en vanlig svensk man eller en kille på gymet stora. Lite svårt att avgöra med ögonen, hade varit roligt att veta lite mått.

Damonk
2008-05-07, 10:17
Ja, han ser inte spinkig ut iaf. Välproportionerad, snarare.

jwzrd
2008-05-07, 10:26
Det beror nog på hur man tolkar det kan jag tänka mig. En isolerad vadträning alt hamstringsträning ger ju inte mycket. Dynamiska övningar för posteriora kedjan tror jag på.
Om man nu skjuter sig uppåt så borde det i så fall likna mer ett vertikalhopp.

Poliquin påstår att endast 5% av kraften kommer från quadriceps i ett vertikalhopp.
http://www.ppcchicago.com/articles/posteriorchain.php

Nu tycker jag att den siffran är väldigt låg och han refererar inte till någon studie. Jag har läst andra studier som också menar på att det är högre aktivering av posteriora kedjan än quadricepsaktivering i vertikalhopp men hur mycket minns jag inte riktigt, har för mig 70 - 30. Dock tycker jag det låter logiskt, det blir ju mycket muskelmassa totalt om man lägger ihop hela kedjan kontra quadriceps. Sen kan man ju kolla hur gluteerna ser ut på en 100 meters löpare... :)

Mja, men vertikalhopp gör man också till största delen med quadriceps. Jag återkommer =)

Liten Men Fet
2008-05-07, 11:18
Allt är relativt :)
Tycker det ser ut som om Christian Ronaldo har ganska stora ben faktiskt :) Små jämfört med en bodybuilder men jämfört en vanlig svensk man eller en kille på gymet stora. Lite svårt att avgöra med ögonen, hade varit roligt att veta lite mått.

Hur länge har han tränat ben seriöst, som fotbollsspelare då? 10 år?
I det sammanhanget kan man ju kallt konstatera att fotbollsspelande på elitnivå inte bygger några stora ben iallafall.

Dom fotbollskillarna som det länkades till har ju lirat boll seriöst i 10-15 år flera gånger i veckan, om man hade tränat ben på gymmet i 10-15 år 2 ggr i veckan så hade man haft en betydligt bättre utveckling.
Men det är ju inte konstigt då fotbollsträning inte går ut på att få stora ben.

major Pectoralis
2008-05-07, 15:32
Gå ut i kväll och spring 5-10 stycken 100m-lopp med sprintteknik. Ha lång vila mellan loppen. Jag satsar en påse Ahlgrens på att flertalet (dvs. de ovana) kommer att få träningsvärk i vader, baksida lår och rumpa ("posterior-chain" om man så vill). Detta är en utmärkt indikator på var momentet tar.

Jag är övertygad om att icke-gymrelaterade idrottsmoment, t.ex. sprint, kan ha en alldeles förträfflig effekt både på styrka och volym så länge inte totalvolymen och energikostnaden på träningen blir för stor.
Trots allt är de stimuli man från på ett gym ganska monotona om man inte är extremt påhittig av övningsval och har tillgång till en välutrustad gympahall. Exempelvis är det svårt att få de verkligt korta signalimpulserna och komplexa kroppsspänningarna vid gymträning. När man hoppar, brottas, klättrar eller gräver en grop etc kan man få ytterligare en dimension på träningsstimuli, vilket kan förhindra en från att hamna i tillvänjningens klor.

jwzrd
2008-05-07, 15:35
Gå ut i kväll och spring 5-10 stycken 100m-lopp med sprintteknik. Ha lång vila mellan loppen. Jag satsar en påse Ahlgrens på att flertalet (dvs. de ovana) kommer att få träningsvärk i vader, baksida lår och rumpa ("posterior-chain" om man så vill). Detta är en utmärkt indikator på var momentet tar.

Jag är övertygad om att icke-gymrelaterade idrottsmoment, t.ex. sprint, kan ha en alldeles förträfflig effekt både på styrka och volym så länge inte totalvolymen och energikostnaden på träningen blir för stor.
Trots allt är de stimuli man från på ett gym ganska monotona om man inte är extremt påhittig av övningsval och har tillgång till en välutrustad gympahall. Exempelvis är det svårt att få de verkligt korta signalimpulserna och komplexa kroppsspänningarna vid gymträning. När man hoppar, brottas, klättrar eller gräver en grop etc kan man få ytterligare en dimension på träningsstimuli, vilket kan förhindra en från att hamna i tillvänjningens klor.

Du vill jämföra hur en gymklumpeduns springer med vad?

major Pectoralis
2008-05-07, 15:40
Du vill jämföra hur en gymklumpeduns springer med vad?

??

Inga jämförelser var avsedda. Ut och spring på fotbladet, sätt i foten rakt under kroppen. Ha ordentlig hälkick och kom från höga knä. Pendla på ordentligt med armarna. Slappna av. Se var träningsvärken kommer.

Jag misstänker att bl.a. du kan vara ordentligt snabb jwzrd även om du troligen kan klassificeras in som "gymklumpeduns" (dvs. 110kg+)

Slartibartfast
2008-05-07, 15:44
Jag tror Jwzrd är som en Grizzlybjörn. Snabb som en vinthund på korta streckor.

jwzrd
2008-05-07, 15:46
??

Inga jämförelser var avsedda. Ut och spring på fotbladet, sätt i foten rakt under kroppen. Ha ordentlig hälkick och kom från höga knä. Pendla på ordentligt med armarna. Slappna av. Se var träningsvärken kommer.

Jag misstänker att bl.a. du kan vara ordentligt snabb jwzrd även om du troligen kan klassificeras in som "gymklumpeduns" (dvs. 110kg+)

Sist jag sprang så gick ena hamstring sönder vilket väl säger något. Men jo, jag var snabb i sprint förut. Nu vågar jag jävlar inte =)

Men det om framsidans inblandning är något jag läst. Att överdriven träning av just hamstring och vader för att öka sprintprestanda är bortkastat - man ska satsa på framsidan av låren istället.

major Pectoralis
2008-05-07, 15:55
När det gäller styrka i framsida kontra baksida så är det hursomhelst styrkebalans som borde vara ledstjärnan. I regel är man starkare i framsidan och bör därefter prioritera baksida. Jag vill minnas att det omvända förhållandet lär vara vanligt hos sprinters men jag kan minnas fel här.

Min poäng var annars att om man vill veta var en övning eller ett moment tar så är det bara att bomba övningen/momentet för att sedan se var man får träningsvärken. Om man får träningsvärken i nacken eller andra "oväntade ställen" kan det bero på att man är dålig på att slappna av, vilket också är en aspekt. Helt rättvisande är testet alltså inte i alla sammanhang iofs.

z_bumbi
2008-05-07, 16:14
Min poäng var annars att om man vill veta var en övning eller ett moment tar så är det bara att bomba övningen/momentet för att sedan se var man får träningsvärken. Om man får träningsvärken i nacken eller andra "oväntade ställen" kan det bero på att man är dålig på att slappna av, vilket också är en aspekt. Helt rättvisande är testet alltså inte i alla sammanhang iofs.

Det visar också var man är sämst tränad för just det momentet. Så explosivt utförande med den rörelselängden är det få som har vid normal styrketräning och då finns det ju stora chanser att få träningsvärk pga detta och inte för att musklerna i sig belastas så mycket mer än framsidan.

jwzrd
2008-05-07, 16:17
Jag har i princip alltid träningsvärk i hamstring och även alltid lite stel i gastrocnemius.

major Pectoralis
2008-05-07, 16:33
Det visar också var man är sämst tränad för just det momentet. Så explosivt utförande med den rörelselängden är det få som har vid normal styrketräning och då finns det ju stora chanser att få träningsvärk pga detta och inte för att musklerna i sig belastas så mycket mer än framsidan.

Tänkbart. Hursomhelst tror jag personligen på metoden i det aktuella fallet.

Timme
2008-05-07, 16:36
Mja, men vertikalhopp gör man också till största delen med quadriceps. Jag återkommer =)

Det gör man ju inte. Det är mest med röv och hamstrings man hoppar vertikal eftersom man böjer ytterst lite i knäleden i ett vertikalhopp.

jwzrd
2008-05-07, 16:38
Det gör man ju inte. Det är mest med röv och hamstrings man hoppar vertikal eftersom man böjer ytterst lite i knäleden i ett vertikalhopp.

Tala för dig själv.

Nadreas
2008-05-07, 21:08
??

Skippa hälkicken, det är ett av dom största problemen hos löpare idag, en för hög hälkick. Optimalt är att hälen passerar knävecket. Om du nu vill maximera tekniken :P

När det gäller styrka i framsida kontra baksida så är det hursomhelst styrkebalans som borde vara ledstjärnan. I regel är man starkare i framsidan och bör därefter prioritera baksida. Jag vill minnas att det omvända förhållandet lär vara vanligt hos sprinters men jag kan minnas fel här.
Tvärt om, väldigt vanligt med bristningar i baksidorna pga att de är för klena i förhållande till quadsen.

obesogen
2008-05-07, 21:33
Tvärt om, väldigt vanligt med bristningar i baksidorna pga att de är för klena i förhållande till quadsen.

Har du någon studie som bekräftar det påståendet?

Det är nämligen något jag också hört ett antal gånger, varför jag gärna skulle vilja se en studie på detta. Sökte precis runt lite själv och hittade följande:

Isokinetic strength testing does not predict hamstring injury in Australian Rules footballers.
OBJECTIVE: To determine the relation of hamstring and quadriceps muscle strength and imbalance to hamstring injury using a prospective observational cohort study METHOD: A total of 102 senior male Australian Rules footballers aged 22.2 (3.6) years were tested at the start of a football season. Maximum voluntary concentric and eccentric torque of the hamstring and quadriceps muscles of both legs was assessed using a Kin-Com isokinetic dynamometer at angular velocities of 60 and 180 degrees/second. Twelve (11.8%) players sustained clinically diagnosed hamstring strains which caused them to miss one or more matches over the ensuing season. RESULTS: There were no significant differences for any of the isokinetic variables comparing the injured and non-injured legs in players with unilateral hamstring strains (n=9). Neither the injured nor the non-injured leg of injured players differed from the mean of left and right legs in non-injured players for any isokinetic variable. The hamstring to opposite hamstring ratios also did not differ between injured and non-injured players. A hamstring to opposite hamstring ratio of less than 0.90 and a hamstring to quadriceps ratio of less than 0.60 were not associated with an increased risk of hamstring injury. A significantly greater percentage of players who sustained a hamstring strain reported a history of hamstring strain compared with non-injured players (p=0.02). However, this was not related to muscle weakness or imbalance. CONCLUSIONS: Isokinetic muscle strength testing was not able to directly discriminate Australian Rules football players at risk for a hamstring injury.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9865403

Har för mig att de flesta testas isokinetiskt vilket är en felkälla i sig men med fördelen att det är en ganska enkel testmetod.

Vidare så hittade jag att en stark Quadriceps kan ge inhibering av hamstrings, vilket skulle kunna förklara ditt påstående
Am J Sports Med. 1988 Mar-Apr;16(2):113-22.

Här är en studie som undersökte 172 highschool atleter och inte såg någon högre förekomst av skador avseende knäet vid en assymetri på mer än 10% eller en sidoskillnad på mer än 10%.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6725320

Timme
2008-05-07, 23:18
Tala för dig själv.

Inte sätter du dig i en djup böj innan du skuttar upp i en vertikal?

major Pectoralis
2008-05-08, 10:34
Skippa hälkicken, det är ett av dom största problemen hos löpare idag, en för hög hälkick. Optimalt är att hälen passerar knävecket. Om du nu vill maximera tekniken :P.

??
Skrev jag något om höjden på hällkicken?
Att man måste skjuta ifrån mot underlaget är väl en självklarhet, eller....?

Nadreas
2008-05-08, 20:37
Har du någon studie som bekräftar det påståendet?
Nej, det har jag tyvärr inte, men inom friidrotten är det "allmänkunskap".

??
Skrev jag något om höjden på hällkicken?
Att man måste skjuta ifrån mot underlaget är väl en självklarhet, eller....?

Vad har hälen med frånskjutet att göra? Hälen skall aldrig någonsin vara i marken i sprint.

Njabbesh
2008-05-08, 21:23
Mycket intressant. Jag kommer gärna med mina 2 cent om det kommer upp något jag kan.

major Pectoralis
2008-05-09, 10:56
Vad har hälen med frånskjutet att göra? Hälen skall aldrig någonsin vara i marken i sprint.

Nej, man sätter inte i hälen (som jag tidigare skrivit). Men man kickar i hälens riktning eller?
Du kanske kickar ifrån mot ankeln eller vristen?

jwzrd
2008-05-09, 11:03
Inte sätter du dig i en djup böj innan du skuttar upp i en vertikal?

Jag startar och hoppar som ett marklyft. Dvs sätter mig så att knäna är något öppnare än 90 grader. Men det spelar ingen roll. Kraften kommer därifrån.

Nadreas
2008-05-09, 12:55
Nej, man sätter inte i hälen (som jag tidigare skrivit). Men man kickar i hälens riktning eller?
Du kanske kickar ifrån mot ankeln eller vristen?

Det finns iprincip 3st personer i världselitet som kan genomföra en som du kallar det "hälkick", en attack med en aktiv vrist. De flesta springer med en relativt neutral vrist. Man skall tänka sig att foten alltid skall vara så dorsal flexerade som möjligt.

obesogen
2008-05-09, 13:18
Sist jag sprang så gick ena hamstring sönder vilket väl säger något. Men jo, jag var snabb i sprint förut. Nu vågar jag jävlar inte =)

Men det om framsidans inblandning är något jag läst. Att överdriven träning av just hamstring och vader för att öka sprintprestanda är bortkastat - man ska satsa på framsidan av låren istället.

Väntar forfarande på någon länk som bekräftar detta.
Jag säger verkligen inte att du har fel, men det är alltid trevligt med någon form av annan referens än "något jag läst"

jwzrd
2008-05-09, 13:20
Väntar forfarande på någon länk som bekräftar detta.
Jag säger verkligen inte att du har fel, men det är alltid trevligt med någon form av annan referens än "något jag läst"

Jag vet. Som jag skrev en bit upp så är mitt påstående bara rakt ut i luften från ingenting just nu. Jag har fortfarande inte kommit på/ihåg var det var jag läste detta.

moment22
2008-05-10, 08:58
Det finns iprincip 3st personer i världselitet som kan genomföra en som du kallar det "hälkick", en attack med en aktiv vrist. De flesta springer med en relativt neutral vrist. Man skall tänka sig att foten alltid skall vara så dorsal flexerade som möjligt.

dorsalflexerad fot= stå på tå eller tvärt om? :S

Nadreas
2008-05-10, 09:33
Tårna skall tyckas så högt emot knäet som möjligt. Om man satsar på att genomföra en "korrekt" fotisättning kommer det 9/10 gånger resultera i att man kör ner tårna i marken vilket kommer bromsa farten, det skapas en motkraft som kroppen måste kompensera.

Landa med en så dorsalflexerad fot som möjligt för att ändå landa på trampdynan!

Det kommer komma ett tryck som är helt utan motkraft och därför öka hastigheten. En riktigt stark sprinter kan försöka springa korrekt och misslyckas men ändå göra en toppentid eftersom han/hon är så pass stark där det krävs.

major Pectoralis
2008-05-11, 18:50

Du lägger orden "i tangentbordet" på mig. Jag pratade inte om fotens rörelse när jag skrev "hälkick" utan om kraftens riktning.

När det gäller teknikträning i allmänhet så tror jag förövrigt inte på "överanalys". Risken finns nämligen att man blandar ihop "teknik" med "stil". Dessutom är en bra teknik alltid automatiserad, dvs. något man gör utan att behöva tänka på vad man gör i någon större usträckning. Detta är dock en annan fråga som jag inte tänker ge mig in i.

Nadreas
2008-05-11, 19:00
När det gäller teknikträning i allmänhet så tror jag förövrigt inte på "överanalys". Risken finns nämligen att man blandar ihop "teknik" med "stil". Dessutom är en bra teknik alltid automatiserad, dvs. något man gör utan att behöva tänka på vad man gör i någon större usträckning. Detta är dock en annan fråga som jag inte tänker ge mig in i.

Kloka och roliga ord =) Blev missförstånd isf, när vi i friidrotten snackar hälkick brukar vi i våran klubb iaf mena att hälen får för hög rörelsebana.