handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott

Aerium
2010-03-27, 09:59
Hejsan. Jag har ett BEE på ungefär 3000 och jag undrar om det är dåligt att äta runt 1300-1500 kcal per dag för att gå ner i vikt? Ibland har jag hamnat på 2000, men är för det mesta runt där någonstans på 1300-1500. Jag blir ju mätt liksom... Tränar 4 dagar i veckan, varav 2 konditionspass och 2 styrkepass.

Kolla min journal för mer info.

kjell33
2010-03-27, 10:11
Mättnadskänsla har ingen som helst betydelse i sammanhanget.

Läss deffguiden och räkna ut ditt energibehov.

HyunJin
2010-03-27, 12:24
Låter oerhört lite för en kille på 122 kg...

Jag är som halva dig och äter närmare 2.000 kcal på deff!

Du borde nog få i dig ca 2.500 kcal... Börja där.

Aerium
2010-03-27, 12:38
Okej, men på vilket sätt är det dåligt? Jag blir ju mätt som sagt.

Mättnadskänsla har ingen som helst betydelse i sammanhanget.

Läss deffguiden och räkna ut ditt energibehov.

Jag har läst deffguiden och räknat ut mitt energibehov och det är runt 3000 som jag sa. Och jag vet att det står i deffguiden att man ska äta runt 500 mindre kalorier än sitt energibehov, men jag vill veta om det är ok att äta så lite som jag, för som sagt, jag känner mig mätt och går jag ner snabbare så why not. Det är det jag vill ha svar på.

mtlca
2010-03-27, 12:43
Längd: 174 cm
Vikt: 122.5 kg
Midjemått: 131 cm

Låter som att du har en del fett att skala bort. Om du känner att du blir mätt på 1500 kcal om dagen så tycker jag att du ska köra på det. Speciellt om ditt mål är att bara gå ner i vikt.

young_george
2010-03-27, 12:53
Okej, men på vilket sätt är det dåligt? Jag blir ju mätt som sagt.

Jag har läst deffguiden och räknat ut mitt energibehov och det är runt 3000 som jag sa. Och jag vet att det står i deffguiden att man ska äta runt 500 mindre kalorier än sitt energibehov, men jag vill veta om det är ok att äta så lite som jag, för som sagt, jag känner mig mätt och går jag ner snabbare så why not. Det är det jag vill ha svar på.

Det behöver inte vara dåligt alls, antaligen är det bara bra. Att med din vikt prickskjuta 500kcal om dagen är bara slöseri med tid. Sålänge du har rejäla energireserver på kroppen (fett) så kan du ligga lågt i energitintag utan problem.

Många med din övervikt ligger på ännu lägre i kaloriintag på olika dieter, t.ex. VLCD. Ser absolut inga problem med 1500kcal om det mättar dig, ger ett bra proteinintag och gör att du allmänt kan fungera under dagen.

Själv hade jag inte kört några konditionspass alls. Ur viktnedgångssynpunkt kommer dom inte de dig några särskilda fördelar. Lägg energin på att behålla alla din muskler i gymet istället. Med en bra intensitet där kommer även konditionen förbättras.

Aerium
2010-03-27, 13:04
Det är i alla fall tänkt att jag ska gå ner i vikt först och främst. Sen skulle det inte skada om man sparade lite muskler för jag kommer nog fortsätta bygga på efteråt när jag nått en bra vikt. Jag hoppas bara jag inte riskerar massa lös hud som kommer hänga för att jag går ner för snabbt....

young_george
2010-03-27, 13:12
Det är i alla fall tänkt att jag ska gå ner i vikt först och främst. Sen skulle det inte skada om man sparade lite muskler för jag kommer nog fortsätta bygga på efteråt när jag nått en bra vikt. Jag hoppas bara jag inte riskerar massa lös hud som kommer hänga för att jag går ner för snabbt....

Ur estetisk synvinkel är det väldigt viktigt att du behåller muskler, annars finns det en risk att du ser liten och tjock ut istället för stor och tjock.

Du riskerar att få lös hud hängande även om du går ner i vikt långsamt, det beror på en mängd faktorer. Men du är fortfortade ung och har bättre förutsättningar än många, det är inte säkert att någon kommer se att du någonsin varit överviktig.

Jag tror det kommer gå bra. Kör hårt