handdator

Visa fullständig version : "Svullen" mage

BlackJesus
2010-03-26, 14:56
Jag har ett litet "problem" med min mage. Den e typ alltid mer eller mindre svullen. :confused: (typ som en ölmage) De har varit så i princip så länge jag kan minnas.
Det enda jag kan tänka mig är att jag är allergisk mot något men förutom svullnaden så märker jag aldrig av något.
Jag har provat att hålla laktosfri kost för jag vet att man kan bli lite svullen om man är allergisk mot det, men det hjälpte inte..

Finns där något annat livsmedel som kan orsaka något sånt här? Eller det kan kanske vara något som inte har med mat och göra?

Numse
2010-03-26, 14:57
Inga andra symptom?

Apos78
2010-03-26, 15:01
För att göra det extremt enkelt för mig själv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Irritable_Bowel_Syndrome#Kostr.C3.A5d

Ungrim
2010-03-26, 15:26
Man kan väll vara alergisk mot mjölk proteinet också!?
Altså inte bara laktosen

Trance
2010-03-26, 15:27
Celiak/gluten kanske? Gå till läkaren och kolla med ett blodprov.

Eddie Vedder
2010-03-26, 15:35
Man kan väll vara alergisk mot mjölk proteinet också!?
Altså inte bara laktosen

Lider man av mjölkproetinallergi så vet man det. Det är inte en fråga om en intolerans som ger besvär vid för högt intag utan en absolut allergi där man int ens tål att äta en gryta där någon tillsatt en klick smör.

Ungrim
2010-03-26, 15:42
Lider man av mjölkproetinallergi så vet man det. Det är inte en fråga om en intolerans som ger besvär vid för högt intag utan en absolut allergi där man int ens tål att äta en gryta där någon tillsatt en klick smör.

ok, det är alltså antingen/eller på den biten

BlackJesus
2010-03-26, 15:47
Tack för svaren.
Jag läste länken som Apos78 o de verkade stämma ganska bra på mig.
Får väl höra med en läkare.

siimon89
2010-03-26, 15:48
Som ovan nämnt, testat att utesluta gluten ur kosten också?

MrBurner
2010-03-26, 15:54
Äter du väldans mycket kolhydrater? Jag brukar bli rätt uppsvälld utav t ex. pasta, chips, osv.

MeekGeek
2010-03-26, 16:16
IBS är tyvärr en slaskdiagnos som inte säger så rackarns mycket om vad det är för fel.
Gluten/celiaki kan man köpa ett test på apoteket för. Att bara testa och utesluta är lite knepigt, eftersom det tar många månader innan tarmen läker. Test är heller kanske inte det mest tillförlitliga. Det finns många som säger de mår dåligt av gluten trots negativ test.