Visa fullständig version : Naturdiet - need some answers!
Jag går på naturdiet, har gjort i ca 2 månader på en mer eller mindre ren kur (blir ju att man fuskar ibland).
Har lite frågor kring det hela.
Tillexempel, igår köpte min mor en påse godis som vi delade broderligt med varandra. Jag fick extrem ångest över detta.
Idag åt jag två muffins, även en banan imorse. Ännu mer ångest eftersom jag nu fuskat två dagar i rad.
Jag har inte riktigt förstått det här med naturdiet, går man ner pga det låga kaloriintaget eller pga att det är i stort sett endast vätska?
Är det någon som vet vilka konsekvenser det ger om man äter lite godis eller något bakverk av ren slump någon gång, alltså.. börjar kroppen binda vätska på en gång så man går upp 1-2 kg på en dag, eller gör det inte så mycket alls mer än att man kanske inte går ned så mycket?
Och om man promenerar, bränner kroppen något då eller är kroppen helt blockerad för sånt då den är inställd på svält? (naturdiet är ju som sagt en sorts svältdiet)
Om du äter godis eller vad som helst så får du i dig fler kalorier. Mer händer inte.
Eddie Vedder
2010-03-26, 07:33
Och om man promenerar, bränner kroppen något då eller är kroppen helt blockerad för sånt då den är inställd på svält?
Kroppen förbrukar energi även i koma. Så en promenad förbrukar energi ja.
Kravmaga
2010-03-26, 10:03
Risken om du äter kolhydrater (ex godis) kan väl vara att kroppen binder mer vatten, framförallt om du hållt kolhydratsintaget lågt en tid. I fettvikt går du inte upp mer än det kaloriöverskott du skapat genom att äta godis/bakverk, men på vågen kan det som sagt visa mer. När man deffar bör man ha i åtanke att den vikt man ligger på antagligen är lite missvisande, då man ofta har ett lägre tarminnehåll, mindre bundet vatten osv.
Risken om du äter kolhydrater (ex godis) kan väl vara att kroppen binder mer vatten, framförallt om du hållt kolhydratsintaget lågt en tid. I fettvikt går du inte upp mer än det kaloriöverskott du skapat genom att äta godis/bakverk, men på vågen kan det som sagt visa mer. När man deffar bör man ha i åtanke att den vikt man ligger på antagligen är lite missvisande, då man ofta har ett lägre tarminnehåll, mindre bundet vatten osv.
Innehåller inte Naturdiet kolhydrater? Det lär ju inte vara någon större mängd vätska som kroppen binder om man äter två muffins eller 100g godis.
Men som sagt man går ju ner i vikt pga kcalmängden som man äter och inte för att det är vätska.
Man kan mycket väl gå upp i vikt genom att dricka sina kalorier! Det gäller bara att hamna på överskott.
I fettvikt går du inte upp mer än det kaloriöverskott du skapat genom att äta godis/bakverk
Fast allt överskott blir väl inte automatiskt fett?
Kravmaga
2010-03-26, 10:49
Tillexempel, igår köpte min mor en påse godis som vi delade broderligt med varandra. Jag fick extrem ångest över detta.
Innehåller inte Naturdiet kolhydrater? Det lär ju inte vara någon större mängd vätska som kroppen binder om man äter två muffins eller 100g godis.
Jag tolkade det som att "en halv godispåse som gav extrem ångest" innehöll mycket mer än 100g... En rejäl godispåse bör innehålla tillräckligt med kolhydrater för att binda vatten (80g kolhydrater/100g och man äter 0.5-1kg = 400-800g kolhydrater). För övrigt har jag ingen aning om kolhydratsmängden i Naturdiet, men antar att den inte är överväldigande med tanke på att det ska vara ett lågt kaloriintag.
Kravmaga
2010-03-26, 10:59
Fast allt överskott blir väl inte automatiskt fett?
I fettvikt går du inte upp mer än det kaloriöverskott du skapat genom att äta godis/bakverk, men på vågen kan det som sagt visa mer.
Man kan inte gå upp mer i fett än det kaloriöverskott man skapat. Jag nämnde aldrig hur stor andel av kaloriöverskottet som blir fett utan eller att allt automatiskt blir fett, utan bara att X kaloriöverskott kan bara ge X fett. Går TS upp 2kg på en dag är det antagligen mycket vätska.
Man kan inte gå upp mer i fett än det kaloriöverskott man skapat. Jag nämnde aldrig hur stor andel av kaloriöverskottet som blir fett utan eller att allt automatiskt blir fett, utan bara att X kaloriöverskott kan bara ge X fett. Går TS upp 2kg på en dag är det antagligen mycket vätska.
Jag ifrågasatte inte det du skrev utan det var mer en undran från min sida. Antar att det är omöjligt att säga hur mycket av ett överskott som blir fett?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.