handdator

Visa fullständig version : bo i helsingborg

schmecker
2010-03-25, 18:16
till sommaren tänkte jag och sambon att flytta ner till skåne, har fått bra jobberbjudanden i helsingborg...
kruxet är bara att vi inte har speciellt bra koll på stan. sitter och kollar på boenden nu och undrar lite om områden och stadsdelar där. vilka områden kan rekommenderas och vilka ska man undvika?
behöver inte vara de högsta prisklasserna men vill ju ändå bo i ett hyfsat område.
tacksam för svar

mjölk-dryck
2010-03-25, 18:56
Finns mycket som är bra och en del som är mindre bra. Var ni ska söka er beror på er situatione och vad ni är ute efter osv.

Undvik: GA, Söder, Eneborg, Dalhem och Adolfsberg.

kalllee
2010-03-25, 19:00
I princip allt går väl förutom det mjölk-dryck precis nämnde, söder är väl iofs okej men Dalhem skulle jag inte precis satsa på...

schmecker
2010-03-25, 19:42
tack för svaren,
blir väl lite av ett mellanboende så blir något relativt enkelt, gillar vi stan satsar vi nog på köpa hus senare
hur ser det ut i ödåkra eller bårslöv som verkar ligga lite utanför själva stan?

finns det förresten någon annonssida eller liknande annat än blocket där folk säljer privat där? verkar inte finnas så mycket vad jag hittat.

Stoltz
2010-03-25, 19:57
Skaffa en bra livförsäkring bara ;)

Nej, men ska jag vara ärlig så... Nja, staden håller på att gå snett, känns som om jag bevittnar rätt mycket skit varenda gång jag är och gjorde under de tjugo åren jag bodde där.

Men samtidigt säger de flesta polare att de inte märker någonting, så frågan är ju ifall jag helt enkelt har oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle, eller ifall de har lite skygglappar. Förmodligen lite av bägge.

mjölk-dryck
2010-03-25, 20:00
tack för svaren,
blir väl lite av ett mellanboende så blir något relativt enkelt, gillar vi stan satsar vi nog på köpa hus senare
hur ser det ut i ödåkra eller bårslöv som verkar ligga lite utanför själva stan?

finns det förresten någon annonssida eller liknande annat än blocket där folk säljer privat där? verkar inte finnas så mycket vad jag hittat.
Just ja. Ödåkra glömde jag nämna, det är en riktig rövarhåla, åtminstone delvis så den ska du också hålla dig undan ifrån (även om det är nära väla).

Min uppfattning är att det mest är bönder/WT/ubersvenssons som bor i byarna runt hbg men återigen beror det på vilken sorts personer ni är ;) Sen har jag en del polare som bor/har bott i dessa hålor så min uppfattning är inte enbart negativ men de är inga ställen jag hade velat bo på av diverse anledningar.

De förorter jag hade rekommenderat är Ramlösa och Pålsjö.

Summa sumarum: Berätta om vad du är ute efter och hur mycket pengar ni kan tänka er att lägga så får du bättre svar :)

Rahf
2010-03-25, 20:01
Skaffa en bra livförsäkring bara ;)

Nej, men ska jag vara ärlig så... Nja, staden håller på att gå snett, känns som om jag bevittnar rätt mycket skit varenda gång jag är och gjorde under de tjugo åren jag bodde där.

Men samtidigt säger de flesta polare att de inte märker någonting, så frågan är ju ifall jag helt enkelt har oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle, eller ifall de har lite skygglappar. Förmodligen lite av bägge.

Har märkt av det du pratar om. Inte mycket, men det märks att vissa ställen är mindre trevliga att vara på under kvällstid.

Med det sagt så tycker jag även om Helsingborg. Trevlig stad med en ännu trevligare Muay Thai-klubb :D.

eternallord
2010-03-25, 20:14
Jag gillar inte alls Helsingborg. Dålig stad med dålig stämning överlag, den besitter en sorts bitsk atmosfär, som präglar de sociala bitarna (framförallt utelivet) ordentligt. Usch...
Skillnaden mellan Helsingborg och tex Lund är dramatisk.

mjölk-dryck
2010-03-25, 20:17
Jag gillar inte alls Helsingborg. Dålig stad med dålig stämning överlag, den besitter en sorts bitsk atmosfär, som präglar de sociala bitarna (framförallt utelivet) ordentligt. Usch...
Skillnaden mellan Helsingborg och tex Lund är dramatisk.
Helt sant och anledningen är självklar? :)

Stoltz
2010-03-25, 20:17

Detta är enormt märkbart enligt mig, och många som jag talar med som kommit till staden i vuxen ålder håller med. Det är en rätt snarstucken attityd bland majoriteten av Helsingborgs befolkning, något jag faktiskt inte sett på samma sätt någon annanstans.

Lite roligt, när jag jobbade i HBG så sade jag till mina vänner att folk i HBG höll på att bli sjuka i huvudet, de betedde sig som svin inne i butikerna. Mina polare trodde jag överdrev, tills de stod och väntade en timme i butiken jag jobbade i och sedan såg det. De tackade sina lyckliga stjärnor att de aldrig jobbat service i den stan :D

PS. Det var ju någon journalist som skrev någon krönika i Helsingborgs Dagblad om att han mött någon riktig bitch när han var och festade i göteborg, och tillslut frågat henne "Haha, är du från helsingborg eller?" och då visade det sig att hon var född och uppvuxen i Ramlösa :laugh: DS.

schmecker
2010-03-25, 20:27
mest intresserad av en bostadsrätt, 3:a, inget råttbo men behöver inte vara lyxrenoverad.
flexibel i pris, beror på månadsomkostnad... helst inte mer än 700k dock (cirka)
fördel om det var inom hyfsat avstånd från lasarettet men inget krav dock
sen är jag antagligen jävligt mycket svensson så om min granne också är svensson spelar nog ingen större roll

Degpekka
2010-03-25, 21:07
mest intresserad av en bostadsrätt, 3:a, inget råttbo men behöver inte vara lyxrenoverad.
flexibel i pris, beror på månadsomkostnad... helst inte mer än 700k dock (cirka)
sen är jag antagligen jävligt mycket svensson så om min granne också är svensson spelar nog ingen större roll

Jag tycker du bör satsa på att hitta en lägenhet på tågaborg/husensjö. Med dem kraven du nämner iaf. Tågaborg är dock väldigt mkt dyrare än husensjö. Kolla lägenheter på Jönköpingsgatan(husensjö) och i närheten där, där finns bra bostadsrätter till hyffsade priser, och området är ett av Helsingborgs lugnaste trots att det ligger på gångsavstånd från centrum(ca 10 min promenad till sjukhuset).

HajduMan
2010-03-25, 22:06
undvik hyreslägenheter så blir det bra. Då slipper ni mindre bra områden. nackdelen är att socialen även har ett visst antal lägenheter per trappuppgång i bostadsrätter. Vill ni bo riktigt bra så köp villa på sofieberg, råå/miatorp, tågaborg, pålsjö, mariastaden(kartong-hus), ödåkra(skit-område bredvid). Utanför stan så hittar man bra områden men varning för hillbillys. Bra bostadsrättsområden är Kjellstorp(bredvid dalhem, men väldigt lugnt och bevakning dygnet runt, här bor jag), tågaborg(ont om parkering), västra ramlösa, västra berga.

edit: undvik drottninghög

schmecker
2010-03-25, 22:19
tackar för alla svar,:thumbup:

klotet
2010-03-25, 22:24
Jävlar vad folk överdriver. Inte alls så jävligt som stoltz med flera påstår. "staden håller på att gå snett", ja jävlar va cool du är när du skriver så. Har du ens varit i någon annan stad än Helsingborg och Lund? Och i vilka områden ser du massa skit där man ofta hänger menar du? Vill du ha en riktigt trygg tillvaro med bara svenskar så flytta till laröd eller hittarp, 5 min från stan.

Stoltz
2010-03-25, 22:37
Jävlar vad folk överdriver. Inte alls så jävligt som stoltz med flera påstår. "staden håller på att gå snett", ja jävlar va cool du är när du skriver så. Har du ens varit i någon annan stad än Helsingborg och Lund? Och i vilka områden ser du massa skit där man ofta hänger menar du? Vill du ha en riktigt trygg tillvaro med bara svenskar så flytta till laröd eller hittarp, 5 min från stan.

Jag är uppväxt mer i Laröd än HBG centrum, tack.

Var kom din attityd ifrån? Jag tycker att Helsingborg har blivit sämre. Vartifrån kommer "cool" in i det?
Trollar du möjligtvis?

Johan_P
2010-03-25, 22:38
Finns många trevliga områden runt Helsingborg. Men så tycker jag staden är ganska trevlig själv också :)

klotet
2010-03-25, 23:02
Jag är uppväxt mer i Laröd än HBG centrum, tack.

Var kom din attityd ifrån? Jag tycker att Helsingborg har blivit sämre. Vartifrån kommer "cool" in i det?
Trollar du möjligtvis?

Ja, jag trollar.
Vad tror du själv? Jag vet att du inte tror att jag trollar, så lägg ner den där kom bort från ämnet grejjen du håller på med. Du svarar ju inte på min fråga om var du ser så mycket skit där man ofta hänger? Du verkar inte ha något vettigit svar och frågar istället om jag trollar, suck.

Som Johan P säger, en jäkligt trevlig stad. Utveckla gärna stoltz var det är så jävligt som du påstår som det inte är i andra städer. Gissar på att du jämför med Lund där alla är studenter. Verkligheten är större än så.

eternallord
2010-03-25, 23:05

HIFare med komplex? Tror du på allvar att någon skulle hitta på saker om Helsingborg för att vara cool? Sluta tramsa nu.

Jag personligen har pluggat i Helsingborg i fyra år och jobbat på krogar och nattklubbar där i 2 år och klimatet är helt olikt någon annan större stad jag upplevt i Skandinavien, såsom Lund, Malmö, Stockholm, Göteborg, Oslo eller Köpenhamn. Det är som byhåle-komplex, aggressiva hetsiga grabbar och översminkade bitchiga brudar, bara att det inte är en byhåla utan en fullskalig storstad. Massor av bråk och skit (knutpunkten är(var?) väl en av Sveriges farligaste platser), alltid poliser i omlopp och som sagt, det är något i stämningen med Helsingborg som inte går att sätta fingret på. En riktigt bitsk atmosfär, inte alls så behaglig och fridfull och laidback som jag kan uppleva Lund, Gbg och huvudstaden exempelvis.

Alla städer har taskiga område och dåliga människor, men Helsingborg bär på något unikt, en kollektiv infektion av pissig attityd.

_Robbie_
2010-03-25, 23:25
Har bott i HBG i 18 år och flyttade till sthlm för 2 år sedan. Man inser inte hur fantastiskt HBG är förrän man flyttat. Sthlm är en mardröm jämfört med HBG. Ni som har dålig bild av HBG har fel umgängeskrets, vet inte vart man ska festa eller helt enkelt otur. Men visst finns de en viss idioti hos vissa helsingborgare men det finns det på alla ställen (jmf. Stureplanskidz)

Det är otroligt rent i HBG. Folket är väldigt måna om sitt utseende (på gott och ont). Norra hamnen och hela strandpromenaden (gröningen etc) är nybyggt och sjukt fräscht, lyxigt och fint. Väldigt mycket grönska. Sofiero är nära och parker finns det gott om med massor av gräs och träd osv. Ja finns inte mycket negativt när de gäller just utseendet, naturen och arkitekturen i hbg.

Visst finns det områden man kanske inte i första hand bosätter sig i. T.ex Söder, Fredriksdal, Drottninghög, Dalhem. Själv är jag uppväxt på Dalhem fast i ytterkanten och tycker de är ett fantastiskt mysigt område med nära till grönska. Aldrig varit med om något negativt (kriminalitet, jobbiga grannar eller liknande). Andelen svenskar är hög där jag bodde, 80% gissningsvis. Men som sagt det beror på VAR du bosätter dig på Dalhem som ju är väldigt stort...

Om du har pengar så är de bästa stället att bosätta sig på allt som är nära norra delen av stan. Tågaborg!, Laröd, Höganäs, Olympia, Drottninggatan, Råå. Det är ställena att bo på om du vill ha ett bra långsiktigt boende. Även om det är lite dyrare så är det mycket mycket värt att ta den kostnaden för att få ett bra boende. Undvik allt annat!

klotet
2010-03-25, 23:29
HIFare med komplex? Tror du på allvar att någon skulle hitta på saker om Helsingborg för att vara cool? Sluta tramsa nu.

Jag personligen har pluggat i Helsingborg i fyra år och jobbat på krogar och nattklubbar där i 2 år och klimatet är helt olikt någon annan större stad jag upplevt i Skandinavien, såsom Lund, Malmö, Stockholm, Göteborg, Oslo eller Köpenhamn. Det är som byhåle-komplex, aggressiva hetsiga grabbar och översminkade bitchiga brudar, bara att det inte är en byhåla utan en fullskalig storstad. Massor av bråk och skit (knutpunkten är(var?) väl en av Sveriges farligaste platser), alltid poliser i omlopp och som sagt, det är något i stämningen med Helsingborg som inte går att sätta fingret på. En riktigt bitsk atmosfär, inte alls så behaglig och fridfull och laidback som jag kan uppleva Lund, Gbg och huvudstaden exempelvis.

Alla städer har taskiga område och dåliga människor, men Helsingborg bär på något unikt, en kollektiv infektion av pissig attityd.

Nej jag är ingen hifare med komplex.

Du är en emo som leker rebellisk? Sluta tramsa pajas.

Håll dig till klädtråden eller något.

Knutpunkten ja, håll dig borta från den då om du inte gillar det. Alla städer har dåliga områden. Man åker inte ut till rinkeby och klär sig som dig om man bor i Stockholm och tror att man åker därifrån helskinnad. Det blir vad man gör det till. Du jämför med Lund som är en studentstad, Stockholm som jag gissar på att du varit i max en vecka, och göteborg där gängen är större än störst. Säg till när jag ska ta dig på allvar. Dina jämförelser är patetiska. Vistas du i Stockholm och Göteborg lika mycket som du vistats i Helsingborg så ska vi se om du kommer tillbaka med samma uppfattning.

klotet
2010-03-25, 23:31
Som sagt, att vara i Stockholm och Göteborg i någon månad, och sen jämföra vad som är bäst blir bara löjligt. Va du där i några år eternallnord så växer du nog också upp och inser ett och annat.

Stoltz
2010-03-25, 23:32
Ja, jag trollar.
Vad tror du själv? Jag vet att du inte tror att jag trollar, så lägg ner den där kom bort från ämnet grejjen du håller på med. Du svarar ju inte på min fråga om var du ser så mycket skit där man ofta hänger? Du verkar inte ha något vettigt svar och frågar istället om jag trollar, suck.

Som Johan P säger, en jäkligt trevlig stad. Utveckla gärna stoltz var det är så jävligt som du påstår som det inte är i andra städer. Gissar på att du jämför med Lund där alla är studenter. Verkligheten är större än så.

Din attityd förbättrar ju inte diskussionen, den saken står ju klar.

Jag jämför med Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Manchester, London, Berlin, Zürich, Kraków, etc. Helsingborgare är överlag väldigt otrevliga, tyvärr.

Jag säger ju inte att alla är det.

Herre gud, du får väl ta och skärpa dig nu människa och lugna ner dig. Vad det är jag tycker är obehagligt med Helsingborg är som redan sagt den allmänna attityden, att jag fler gånger än inte varit tvungen att ta mig bort från en plats antingen pga hot av bråk mot mina vänner eller helt enkelt direktstartade bråk utan omsvep.

Som jag även sade, så har en del kompisar aldrig upplevt något sådant, medan en del flytt staden pga just den här förändringen.

Om du vill veta var så skulle jag säga att spannet från Tågaborg, ner mot Dag Hammarsköldsväg, och sedan till Plantagen och sedan upp till Husensjö (Lär väl bli en form av rektangel, om än inte helt vacker) bör täcka det mesta av del delen jag sett bråk mot mina vänner eller helt utomstående.

Är det något mer du vill ha svar på?

_Robbie_
2010-03-25, 23:32

Men kom igen. Knutpunkten Sveriges farligaste platser? Haha. Jag är aldrig rädd på knutpunkten inte ens kl 02.00 en vanlig dag. Jag sover hellre på knutpunkten än på Rosengården, Rinkeby, Landskrona, T-centralen eller var som helst i STHLM för del delen. Visst kanske en och annan fyllegubbe tar sig in på knutpunkten men de tas bort kanske snabbt av poliserna som ofta är där bara för att vi ska känna oss trygga även om de ej behövs. Att poliser alltid är i omlopp? Jag såg aldrig ovanligt mycket poliser under mina 18 år här. Jag tror att du har fått en felaktig bild av HBG och en av förklaringarna är kanske just din umgängeskrets, det faktum att du bara varit här i 4 år, fel bostadsområde osv. Laid back i STHLM? Haha.

Kimball
2010-03-25, 23:37
Hehe lite deprimerande tråd, jag själv trivs till största del i HBG och anser den på alla sätt och vis bättre än Oskarshamn som jag kommer från (säger nog mer om hemstaden kanske men..). Visst finns det skit här och var, men jag har *ta i trä* lyckats hålla mig borta från sådant de 8 mån jag bott här än så länge, då var det fler som skulle mucka gräl och vara uppkäftiga i Oskarshamn.

Bor själv i "knarktillhålet" Eneborg, om än inte mitt i smeten utan på utkanten och har inte sett av några skumaffärer här hittills xD Även om man läst och folk pratat om det, men jag söker mig inte dit heller direkt...

Men visst är det väl norr man ska söka sig till för att finna de bättre bostadsplatserna centralt, men vår ekonomi / tid som fanns tillgänglig just då tillät inte det riktigt. Hoppas TS finner något och får bilda sig en egen uppfattning :)

eternallord
2010-03-25, 23:39
Nej jag är ingen hifare med komplex.

Du är en emo som leker rebellisk? Sluta tramsa pajas.

Håll dig till klädtråden eller något.

Knutpunkten ja, håll dig borta från den då om du inte gillar det. Alla städer har dåliga områden. Man åker inte ut till rinkeby och klär sig som dig om man bor i Stockholm och tror att man åker därifrån helskinnad. Det blir vad man gör det till. Du jämför med Lund som är en studentstad, Stockholm som jag gissar på att du varit i max en vecka, och göteborg där gängen är större än störst. Säg till när jag ska ta dig på allvar. Dina jämförelser är patetiska. Vistas du i Stockholm och Göteborg lika mycket som du vistats i Helsingborg så ska vi se om du kommer tillbaka med samma uppfattning.Det roliga är jag inte ens behöver svara på inlägget, du bekräftar allt jag sagt om den här bitska atmosfären på bara några få rader. Briljant!

_Robbie_
2010-03-25, 23:39
Din attityd förbättrar ju inte diskussionen, den saken står ju klar.

Jag jämför med Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Manchester, London, Berlin, Zürich, Kraków, etc. Helsingborgare är överlag väldigt otrevliga, tyvärr.

Jag säger ju inte att alla är det.

Herre gud, du får väl ta och skärpa dig nu människa och lugna ner dig. Vad det är jag tycker är obehagligt med Helsingborg är som redan sagt den allmänna attityden, att jag fler gånger än inte varit tvungen att ta mig bort från en plats antingen pga hot av bråk mot mina vänner eller helt enkelt direktstartade bråk utan omsvep.

Som jag även sade, så har en del kompisar aldrig upplevt något sådant, medan en del flytt staden pga just den här förändringen.

Om du vill veta var så skulle jag säga att spannet från Tågaborg, ner mot Dag Hammarsköldsväg, och sedan till Plantagen och sedan upp till Husensjö (Lär väl bli en form av rektangel, om än inte helt vacker) bör täcka det mesta av del delen jag sett bråk mot mina vänner eller helt utomstående.

Är det något mer du vill ha svar på?

Skämtar du med mig? Den triangeln ringar ju in hela Helsingborgs Centrum. Bland annat hela Tågaborgområdet där de med högst inkomst är bosatta. Eller ö.h.t hela dina triangel (förrutom Söder) karaktäriseras av höga bostadspriser. Den enda bråktunga delen av din triangel är isåfall Söder.

Stoltz
2010-03-25, 23:46
Skämtar du med mig? Den triangeln ringar ju in hela Helsingborgs Centrum. Bland annat hela Tågaborgområdet där de med högst inkomst är bosatta. Eller ö.h.t hela dina triangel (förrutom Söder) karaktäriseras av höga bostadspriser. Den enda bråktunga delen av din triangel är isåfall Söder.

Det blev en triangel alltså?... Ah, det kan nog stämma, Plantagen ligger inte där jag först hade för mig.
Hur som, de första personerna som någonsin faktiskt hoppade på mig (Och en hel del andra under väldigt kort tidsperiod) var faktiskt två s.k. rikemanssöner. Så jo, jag är mycket medveten om att jag hade med en hel del högprisområden. Majoriteten av bråk som jag bevittnat har inte involverat invandrare för övrigt (Klotet nämnde något om invandrare i sitt första inlägg)

Och jag håller helt enkelt inte med dig. Tyvärr.

Jag kanske ska understryka, innan någon skiter på sig av stress i den här tråden, att jag tycker det är riktigt kul att ni trivs där! Eller ja, kul och kul, jag känner ju inte er, men det är väl trevligt att någon trivs i en stad som jag personligen avskyr, medan jag kanske trivs super i en stad som någon annan avskyr. Man behöver inte få stresskatarr av det.

_Robbie_
2010-03-25, 23:54
Det blev en triangel alltså?... Ah, det kan nog stämma, Plantagen ligger inte där jag först hade för mig.
Hur som, de första personerna som någonsin faktiskt hoppade på mig (Och en hel del andra under väldigt kort tidsperiod) var faktiskt två s.k. rikemanssöner. Så jo, jag är mycket medveten om att jag hade med en hel del högprisområden. Majoriteten av bråk som jag bevittnat har inte involverat invandrare för övrigt (Klotet nämnde något om invandrare i sitt första inlägg)

Jag kanske ska understryka, innan någon skiter på sig av stress i den här tråden, att jag tycker det är riktigt kul att ni trivs där! Eller ja, kul och kul, jag känner ju inte er, men det är väl trevligt att någon trivs i en stad som jag personligen avskyr, medan jag kanske trivs super i en stad som någon annan avskyr. Man behöver inte få stresskatarr av det.

Jag tycker det är lite klumpigt att säga att "Det är en rätt snarstucken attityd bland majoriteten av Helsingborgs befolkning" med bara personliga erfarenheter som empiri...Jag tror absolut inte att majoriteten av HBGarna beter sig dåligt. Jag tror helt enkelt att du haft lite otur, varit på fel ställe vid fel tidpunkt och kanske umgåtts med en krets som ökat sannolikheten för de erfarenheter du fått uppleva. Tycker det är tråkigt att du beskriver HBG så men alla får ju ha sin åsikt och det är klart vi får "stresskatarr" när du säger att majoriteten har en "snartstucken attityd". Jag tror faktiskt inte att attityden är så himla olik från andra städer. Det är bara bristen på mörka erfarenheten från din sida i de andra städerna som gjort att du gör en skev jämförelse.

klotet
2010-03-25, 23:56
Det roliga är jag inte ens behöver svara på inlägget, du bekräftar allt jag sagt om den här bitska atmosfären på bara några få rader. Briljant!

Ett stort suck! Jag gissar på att du är väldigt känslig och mamma matar dig fortfarande. Ut och res, och kom som sagt tillbaka. Upplev världen, du verkar för tillfället leva i en bubbla. Dina argument har inte ett enda vettigt resonemang.

klotet
2010-03-26, 00:03

Amen stoltz, ingen har fått någon stresskatarr av denna tråden. Bara för att du blir nerslagen stup i kvarten i Helsingborg. Man up för helvete, det intrycket du ger en när man ser dig kanske gör att du utsätts lite extra ofta? Jag har sett dig, och du är inte typen som ger ett särskilt starkt intryck. Jobba på din pondus så kanske t.o.m. du klarar dig genom tågaborg nästa gång helskinnad. Så slipper vi också stresskatarren som du påstår vi har. Win win

Stoltz
2010-03-26, 00:21
Jag tycker det är lite klumpigt att säga att "Det är en rätt snarstucken attityd bland majoriteten av Helsingborgs befolkning" med bara personliga erfarenheter som empiri...Jag tror absolut inte att majoriteten av HBGarna beter sig dåligt. Jag tror helt enkelt att du haft lite otur, varit på fel ställe vid fel tidpunkt och kanske umgåtts med en krets som ökat sannolikheten för de erfarenheter du fått uppleva. Tycker det är tråkigt att du beskriver HBG så men alla får ju ha sin åsikt och det är klart vi får "stresskatarr" när du säger att majoriteten har en "snartstucken attityd". Jag tror faktiskt inte att attityden är så himla olik från andra städer. Det är bara bristen på mörka erfarenheten från din sida i de andra städerna som gjort att du gör en skev jämförelse.

Ja, jag trodde det var givet att i en sådan här tråd kommer personliga erfarenheter fram. Jag tror inte någon statistik gjorts om populationens snarstuckenhet ;)

Jag kanske har haft en fruktansvärd otur, utan tvekan. Men det känns som ett alldeles för återkommande mönster för att jag skulle kalla det för otur.
Jag kan lova att ingen i min umgängeskrets hetsar till bråk. 99% av dem skulle inte ens våga, om jag ska vara riktigt ärlig.

Amen stoltz, ingen har fått någon stresskatarr av denna tråden. Bara för att du blir nerslagen stup i kvarten i Helsingborg. Man up för helvete, det intrycket du ger en när man ser dig kanske gör att du utsätts lite extra ofta? Jag har sett dig, och du är inte typen som ger ett särskilt starkt intryck. Jobba på din pondus så kanske t.o.m. du klarar dig genom tågaborg nästa gång helskinnad. Så slipper vi också stresskatarren som du påstår vi har. Win win

Mm, du lät ganska stressad när du började slänga förolämpningar mot eternallord. Hur som, om din åsikt är att min pondus ska avgöra om folk ska bråka med mina vänner eller inte så är det väl något snett?

Oavsett, vi kanske ska släppa och låta det vara sagt att vissa trivs i vissa städer, andra inte? Det lär inte vara för svårt.

eternallord
2010-03-26, 00:29
Ett stort suck! Jag gissar på att du är väldigt känslig och mamma matar dig fortfarande. Ut och res, och kom som sagt tillbaka. Upplev världen, du verkar för tillfället leva i en bubbla. Dina argument har inte ett enda vettigt resonemang.

Jag har varit ute och rest, vad är din poäng? Europa, USA, Kina osv och tänka sig, utan mamma ;) Vad är det för argument och resonemang du syftar på? Vi diskuterar inte nationalekonomi eller politisk ideologi här, någon absolut sanning kommer vi inte till. Jag bara delgav mig av mina erfarenheter av Helsingborg, och du höll inte med. Komiskt nog gjorde du det precis med den sortens attityd jag beskrev att jag ogillade med många Helsingborgare.

kim
2010-03-26, 00:49

Dyrast/Finast: Norra hamnen, pålsjö, tågaborg, slottshöjden, råå, olympia.

Håll dig borta från: drottninghög, dalhem, adolfsberg, rosengården, planteringen, närlunda, högaborg, söder.

Medelklass: högasten, lussebäcken, ramlösa, elineberg, stattena, ättekulla, husensjö, wilson park, eneborg.

Både bra/dåligt beroende på läge: Fredriksdal, Berga, Ragnvalla, Miatorp

För övrigt så kommer du inte få någon specielt vettig (3a) lägenhet för 700 k ialf inte i nått trevlig område.

Herr Oberst
2010-03-26, 00:58
Haha
Bara genom att skriva i tråden så bevisar klotet verkligen allt det negativa som finns i Hbg

Själv har jag i hela mitt liv försökt undvika den staden, men det har inte alltid varit så lätt när man bott så nära, dessutom har jag haft svärföräldrarna boende där (på Tågaborg förvisso). Som väl är tog dom förnuftet till fånga och flyttade därifrån.

Biceps
2010-03-26, 01:25
Kul att se klotet skjuta sig själv i foten två gånger.

Tror jag varit i Hbg max 3 ggr. Minns inte så mkt mer än att där finns en bra tysk restaurant nånstans.

Degpekka
2010-03-26, 01:30
Kul att se klotet skjuta sig själv i foten två gånger.

Tror jag varit i Hbg max 3 ggr. Minns inte så mkt mer än att där finns en bra tysk restaurant nånstans.

Haha, va?! den har jag missat i 23 år isåfall! ;D

Pirko
2010-03-26, 01:39
Jag hatar Helsingborg. Sämsta stället i Sverige enligt mig. Folket är fan inte kloka.

mjölk-dryck
2010-03-26, 09:46
Haha
Bara genom att skriva i tråden så bevisar klotet verkligen allt det negativa som finns i Hbg

Själv har jag i hela mitt liv försökt undvika den staden, men det har inte alltid varit så lätt när man bott så nära, dessutom har jag haft svärföräldrarna boende där (på Tågaborg förvisso). Som väl är tog dom förnuftet till fånga och flyttade därifrån.
Det är ungefär som att ta hagamannens handlingar och bestämma sig för att resten av Sverige beter sig på det viset :MrT:

Motoranimal
2010-03-26, 10:46
Jag håller inte med mjölk-dryck och säger att Eneborg är ett bra område. För 10 år sedan var det mycket knarkare där men nu har det blivit ett bra område, förmodligen eftersom det har ett så bra läge. Jag bodde där förra året(bor i Lund nu) och tyckte det var en bra blandning folk, iaf i mitt bostadsrättshus som bestod av allt från studenter till småbarnsfamiljer och pensionärer.

Funderar ni på bostadsrätt är det även en ra investering då det kommer bli ett mer eftertraktat område med tanke på läget.

En annan sak att tänka på innan du väljer område är kommunens stora planer på att bygga ut delar av hamnen och bygga ner järnvägen http://www.helsingborg.se/templates/SubMain.aspx?id=62964&epslanguage=SV

Exdiaq
2010-03-26, 10:58

Överdrivet BS enligt mitt tycke, Helsingborg är en bra stad med överlag trevliga personer. Och Knutpunkten farlig? Visst, där händer en del men jag har då aldrig varit rädd för att gå där nattetid och har aldrig råkat i trubbel där heller. Så att det skulle vara en av Sveriges farligaste platser är ren och skär lögn.

Tror snarare det har något med dig att göra om du bemöts av en pissig attityd.

Degpekka
2010-03-26, 11:29
Överdrivet BS enligt mitt tycke, Helsingborg är en bra stad med överlag trevliga personer. Och Knutpunkten farlig? Visst, där händer en del men jag har då aldrig varit rädd för att gå där nattetid och har aldrig råkat i trubbel där heller. Så att det skulle vara en av Sveriges farligaste platser är ren och skär lögn.

Tror snarare det har något med dig att göra om du bemöts av en pissig attityd.

Nej, det är faktiskt ingen lögn. Vill även minnas att järnvägsgatan(som löper utanför) har varit med på en av top-platserna i Sverige på flest anmälda våldsbrott eller något liknande.

Stoltz
2010-03-26, 11:47
. Så att det skulle vara en av Sveriges farligaste platser är ren och skär lögn.

Jag tror HD hade med en artikel för några år sedan om den undersökning som gjordes och visade på att knutpunkten var i topp tio farligaste platser. Det var dock när det hade skett som mest, så runt 2007-2008? I samband med den där 'avrättningen'.

Exdiaq
2010-03-26, 12:24
Nej, det är faktiskt ingen lögn. Vill även minnas att järnvägsgatan(som löper utanför) har varit med på en av top-platserna i Sverige på flest anmälda våldsbrott eller något liknande.

Jag tror HD hade med en artikel för några år sedan om den undersökning som gjordes och visade på att knutpunkten var i topp tio farligaste platser. Det var dock när det hade skett som mest, så runt 2007-2008? I samband med den där 'avrättningen'.

http://i42.tinypic.com/b5pkia.jpg

eternallord
2010-03-26, 14:29

Tror snarare det har något med dig att göra om du bemöts av en pissig attityd.Det var som ovan nämnda talare beskrivit en artikel från HD jag tänkte på, där just knutpunkten var med som en av de farligaste platserna i Sverige, om man såg till våldsbrottsstatistiken. Det ska dock betänkas att artikeln har ett par år på nacken och det har blivit bättre iaf.

Det går bra över allt annars så det tror jag inte nödvändigtvis. Jag syftar inte ens på specifikt hur jag har blivit mött, utan hur mycket skit jag har sett i staden jämfört med andra likvärdiga städer. Under min tid på nattklubbar/krogar jobbade jag i Helsingborg, Lund, Ängelholm, Malmö, Båstad med mera och Helsingborg stod definitivt ut. Som sagt, mer bitsk stämning överlag än någon annan stad jag kan komma på. Jag har inget emot Helsingborg generellt, min utbildningen där var utmärkt och jag har många goda minnen av staden, har som sagt jobbat där en hel del också (och det var ju inte alltid dåligt :) ), haft spelningar på Tivoli och andra hak inför kanonpublik och så vidare. Det här är helt enkelt en observation jag gjort under all min tid där och framförallt när jag upplevt fler städer och jämfört.

shut teh face
2010-03-26, 14:45
Ni fastlänningar har så mkt problem, kom till Gotland istället, inget bråk här inte!

The Swedish Oak
2010-03-26, 15:17
Trist att man ska behöva gå in och försvara Helsingborgs rykte, men jag upplever inte att staden förtjänar all denna kritik och rykten om kriminalitet, getton och "snarstucken attityd". Just dessa kommentarer har kommit från utflyttade Helsinborgare, men det finns ju faktiskt folk som mig själv som bor här och trivs.

Självklart finns det områden och människor som man kan passa sig för, men vilken stad har inte det? Generellt sätt är det inte något speciellt med folket just här, och jag personligen har inte råkat ut för något våld eller kriminalitet på mina 13år jag varit bosatt här.

Men som någon skrev tidigare, bästa är om du kan komma ner själv och göra en egen bedömning.

Rockhard
2010-03-26, 17:04
Helsingborg är ett skitställe. Nästan lika kasst som Landskrona.

Degpekka
2010-03-26, 17:20
Ni fastlänningar har så mkt problem, kom till Gotland istället, inget bråk här inte!

Fast eran "stockholmsvecka" väger väl upp för resten av året? ;)

_Robbie_
2010-03-26, 17:43
Jag tror jag just kom på varför vissa skriker ut "hatar Hbg" "Hbg är ett skitställe" i denna tråd.

Avundsjuka? Att jag inte tänkte på de direkt...*slap*

Stoltz
2010-03-26, 17:47
Jag tror jag just kom på varför vissa skriker ut "hatar Hbg" "Hbg är ett skitställe" i denna tråd.

Avundsjuka? Att jag inte tänkte på de direkt...*slap*

Men snälla nån.
Som jag sade tidigare i tråden, det är bara kul att alla gillar olika platser. Men att greppa efter halmstrå och börja prata om avundsjuka för att en grupp inte gillar din stad är väl fan ändå att ta i.

_Robbie_
2010-03-26, 18:14
Men snälla nån.
Som jag sade tidigare i tråden, det är bara kul att alla gillar olika platser. Men att greppa efter halmstrå och börja prata om avundsjuka för att en grupp inte gillar din stad är väl fan ändå att ta i.

Mitt inlägg var inte riktat speciellt till dig utan mest Pirko och Rockhard som bara spyr ut galla utan någon förklaring alls.

Iaf, detta leder ingenstans så tipset är som någon sa, att uppleva Helsingborg själv och skaffa sig en egen uppfattning. Detta gjorde jag med Sthlm och kom fram till att det var skit. Fast endast p.g.a egna erfarenheter och vill inte (som många gör i denna tråd) dra hela Sthlm över en kam och spy galla över majoriteten.

klotet
2010-03-26, 20:10
Jag förstår heller inte denna rädsla mot knutpunkten. Är det någonstans man känner sig säker om nätterna så är det ju där! Fullt med vakter överallt och jag ser aldrig något skit hända där. Bevakat hela tiden.

Herr Oberst din internetkrigare. Se till och ta dig till Lindab Arena istället för att sitta och leka supporter på AIA's forum.

Stoltz, inget illa menat mot dig. Jag blev lite väl hetsig där, men inte rättvist att "pissa" på helsingborg som vissa i tråden gör. Det finns alltid två sidor av ett mynt. Ni får det att låta som att hela staden är en kåkstad med kriminalitet överallt. Jag har bott här i 25 år och aldrig råkat ut för något om jag inte provocerat själv. Inte några av mina kompisar heller. Därför måste någon försvara med. Tråkigt med era erfarenheter.