handdator

Visa fullständig version : Stenålderskost-träning-Joe Friel

Tanman
2003-09-30, 21:51
Har med stort intresse följt trådarna om stenålderskost och argument för/mot dieten. Eftersom jag är konditionsnörd tyckte jag som flera här att det verkar skumt att man äter så lite kolhydrater från pasta, ris och potatis.

Äger både "The Triathlon's training bible" och "The Cyclist's training bible" av Joe Friel och på sidan 273 i den förstnämnda boken skriver han:

"It is necessary to replenish carbohydrate stores in the muscles and liver during long and intense training sessions and races. That's why sports drinks and gels are used during exercise. In the 30 minutes immediately following such a breakthrough session is when high-glycemic carbohydrates and insulin are again beneficial. This is the time to use a commercial recovery drink or food."

Friel tycker alltså att man ska ladda med maxim under träningen och äta kolhydrater med högt GI efter träningen.

På en annan sida skriver han (fritt översatt) att man kan förbättra
en måltid genom att hälla lite olivolja på brödet, äta räkor till pastan eller ta tonfisk till potatisen.

Jag tolkar inte detta som en stenålderskost utan mer som en "låg-GI"-kost?

Att han sedan börjar kapitlet med att säga att vi borde äta mer som för x antal år sedan behöver inte betyda att han förespråkar strikt stenålderskost. Tror att de flesta håller med om att grönsaker är bättre än MC Donalds.

Jag tolkar ovanstående som att man bör ta till kosttillskott om man avser träna hårt och samtidigt äta en strikt stenålderdiet.

Tilläggas bör att jag inte läst boken om stenålderkost och jag tycker at det låter mycket intressant men jag tror att man måste göra vissa avsteg om man ska träna hårt.

Åse Columbus
2003-10-02, 11:12
Läs boken...........

sen får du bestämma själv vilka avsteg DU vill göra.....;)