handdator

Visa fullständig version : Tror ni på tidsresenärer? :)

Kwon
2010-03-24, 18:48
Bild från 1940
http://www.virtualmuseum.ca/CommunityMemories2/ABYC/0001/image/original/ABYC0001007b.jpg

http://www.virtualmuseum.ca/pm_v2.php?id=record_detail&fl=0&lg=English&ex=00000470&hs=0&rd=117666

Bubban
2010-03-24, 18:57
http://i44.tinypic.com/f4llw6.jpg

Pudzianovski
2010-03-24, 19:21
Självklart!

http://static.thehollywoodgossip.com/images/gallery/michael-j-fox.jpg

LoTiX
2010-03-24, 19:31
Vafan

Sjoba
2010-03-24, 19:33
Vad jag vet så är det fysiskt omöjligt för människor att färdas bakåt i tiden då våran kropp inte klarar det :)
Men visst tror jag på tidsresor, men det är bara teorier.

Tigerkotten
2010-03-24, 19:36
förstår inte bilden? Menar ni "unga" killen i svarta brillor?

omnibus
2010-03-24, 19:40
Been there, done that.

ryss
2010-03-24, 19:50
Haha jävlar va fet den där koenigseggen i bakrunden är, för det väl den bilden syftade på?

mulliy
2010-03-24, 19:53
Vad jag vet så är det fysiskt omöjligt för människor att färdas bakåt i tiden då våran kropp inte klarar det :)
Men visst tror jag på tidsresor, men det är bara teorier.

Det kan ju inte officiellt omöjligt, t ex så om det går att åka fortare än ljuset, så bör det ju gå att åka tillbaka i tiden. Dock så kanske det inte är möjligt att åka fortare än ljuset nånsin.

Andy.da.wohoo
2010-03-24, 19:57
Det kan ju inte officiellt omöjligt, t ex så om det går att åka fortare än ljuset, så bör det ju gå att åka tillbaka i tiden. Dock så kanske det inte är möjligt att åka fortare än ljuset nånsin.

Jag skulle gärna vilja veta varför ljusets hastighet är en gräns för maxhastighet?

Universum är ~14miljarder år gammalt, men man uppskattar storleken på universum till att vara mycket större, vi kan bara inte se dit, då ljuset inte hunnit hit. Detta betyder att universum expanderar med en hastighet snabbare än ljuset, how can this be, om ljuset är maxhastigheten?

stafh
2010-03-24, 20:02
Jag skulle gärna vilja veta varför ljusets hastighet är en gräns för maxhastighet?

Universum är ~14miljarder år gammalt, men man uppskattar storleken på universum till att vara mycket större, vi kan bara inte se dit, då ljuset inte hunnit hit. Detta betyder att universum expanderar med en hastighet snabbare än ljuset, how can this be, om ljuset är maxhastigheten?

Det är inte maxhastigheten. Men det går inte att accelerera någonting med massa från en hastighet under ljusets till en hastighet över (eller lika med).

Andy.da.wohoo
2010-03-24, 20:04
Det är inte maxhastigheten. Men det går inte att accelerera någonting med massa från en hastighet under ljusets till en hastighet över (eller lika med).

Enligt e=mc^2 ?

Varför? *popcorn*

patrikjo
2010-03-24, 20:14
Enligt e=mc^2 ?

Varför? *popcorn*

Well, inte direkt därifrån. Men relativitetsteorin innehåller även något som heter "relativistisk massa", som direkt säger att ett föremål vars hastighet närmar sig ljusets hastighet kommer få en oändlig massa. (Eller snarare att massan kommer gå mot oändligheten, matematiskt är det skillnad)

Relativistisk massa är troligtvis härledd från e=mc², men jag har ingen källa på det just nu.

stafh
2010-03-24, 20:19
Enligt e=mc^2 ?

Varför? *popcorn*

Njäe, enligt E = (c/sqrt(c^2-v^2))*m*C^2.

Som du ser så kommer det som står i rottecknet gå mot noll när hastigheten går mot C, vilket betyder att uttrycket till höger om likhetstecknet går mot oändligheten. Krävs alltså oändligt mycket energi att accelerera någonting upp till C.

E = mc^2 är en förenkling som gäller för stillastående kroppar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity#Relativistic_mechanics

Bubban
2010-03-24, 20:20

Universum består bara till 4,6 % av massa. Vad som expanderar är rummet (mörk materia 23 %, mörk energi 72%)

Andy.da.wohoo
2010-03-24, 20:43
Okej, det förklarar saken. Tackar Stafh för den "riktiga" ekvationen, det blev mer förståeligt då.

LoTiX
2010-03-24, 20:53
förstår inte bilden? Menar ni "unga" killen i svarta brillor?

Ja de feta brillorna, den goa jackan och en jävla T-shirt med ful logo är vad jag reagerar på.

tsp
2010-03-24, 20:59
Well, inte direkt därifrån. Men relativitetsteorin innehåller även något som heter "relativistisk massa", som direkt säger att ett föremål vars hastighet närmar sig ljusets hastighet kommer få en oändlig massa. (Eller snarare att massan kommer gå mot oändligheten, matematiskt är det skillnad)

Relativistisk massa är troligtvis härledd från e=mc², men jag har ingen källa på det just nu.

Och matematiska formler och fysiska teorier måste ju förstås garanterat stämma? Det finns ett skäl till att det heter "teorier"

Matte S
2010-03-24, 21:04
Ja de feta brillorna, den goa jackan och en jävla T-shirt med ful logo är vad jag reagerar på.

Exakt, vad hade egentligen denna bilden att göra med allt egg head prat *gah!*

patrikjo
2010-03-24, 21:06
Och matematiska formler och fysiska teorier måste ju förstås garanterat stämma? Det finns ett skäl till att det heter "teorier"
Skälet till att det heter "teorier" är att de bygger på en teoretisk grund istället för en empirisk.

Men det är helt sant att en fysikalisk teori kan motbevisas när som helst och av vem som helst. Det är just det som gör den trovärdig.

I nästan 100 år har de allra smartaste personerna i världen jobbat med relativitetsteorin, och än så länge har ingen hittat några fel. Den som lyckas motbevisa den kan räkna med ett rejält karriärslyft, ändå har ingen gjort det. Vad tror du det beror på?

Trance
2010-03-24, 21:15

Viktigt att inte blanda ihop hur man använder teori i vardagligt tal och i den vetenskapliga världen. En vetenskaplig teori är en förklaringsmodell för observerade fakta. Ett klassiskt exempel är "the germ theory of disease". Med andra ord teorin om att små organismer som virus och bakterier kan orsaka sjukdomar, detta måste man nog säga finns väldigt mycket stöd för.

En teori kan aldrig bli något "mer" om du förstår.

Bevisade matematiska formler stämmer per definition, frågan är om de stämmer med verkligheten. ;-)

Dissector
2010-03-24, 21:15

Ja och det skälet är inte att det är obekräftat. Teori kommer det heta även om det är bortom allt rimligt tvivel.

Det är väl sundast att utgå ifrån att det stämmer om allt pekar på det och gång på gång bekräftas, och inget tyder på något annat.

Rimmon
2010-03-24, 21:18
http://imgs.xkcd.com/comics/time_machine.png
We never see any time travelers because they all discover it's a huge mistake. This is also why your friend at the lab suddenly looked about a year older recently.

tsp
2010-03-24, 21:22
Skälet till att det heter "teorier" är att de bygger på en teoretisk grund istället för en empirisk.

Men det är helt sant att en fysikalisk teori kan motbevisas när som helst och av vem som helst. Det är just det som gör den trovärdig.

I nästan 100 år har de allra smartaste personerna i världen jobbat med relativitetsteorin, och än så länge har ingen hittat några fel. Den som lyckas motbevisa den kan räkna med ett rejält karriärslyft, ändå har ingen gjort det. Vad tror du det beror på?

Jaja, och de mest framstående matematikerna lyckades inte under ett helt årtusende inse att jorden inte är platt. Men nu är vi förstås oändligt mycket smartare och forskare har plötsligt slutat att ha fel bara så där? För genom hela världshistorien har ju forskning visat sig felaktig.

Petoria
2010-03-24, 21:25
Jaja, och de mest framstående matematikerna lyckades inte under ett helt årtusende inse att jorden inte är platt. Men nu är vi förstås oändligt mycket smartare och forskare har plötsligt slutat att ha fel bara så där? För genom hela världshistorien har ju forskning visat sig felaktig.

http://illvet.se/fraga-oss/hur-lange-trodde-man-att-jorden-var-platt

The Swedish Oak
2010-03-24, 21:48
Japp, denna snubben måste va från framtiden:

http://img.photobucket.com/albums/v196/geiger9/ProfessorBadass.jpg

snej
2010-03-24, 21:57
Nope men jag tror på datorer :) (med windows7 då såklart)

Neuwb
2010-03-24, 22:16
No way in hell att man nånsin kan resa tillbaka i tiden säger jag, it just doesn't make sense!
Om det gick skulle det ju för länge, länge sen bevisats.

Dissector
2010-03-24, 22:27

Hur tycker du man ska bedöma verkligheten då? Forskare har inte slutat ha fel. Men idag är forskningen mer utbredd än någonsin, och vetenskapliga teorier och hypoteser hårdgranskas som aldrig förr. Den vetenskapliga världen är ganska kräsen. Desto större bevisning desto mer tar man teorin på allvar. Med den intensiva forskning som bedrivs idag så kommer man inte undan med vilka teorier som helst.

Nitrometan
2010-03-24, 22:32
Frågan i rubriken: Tror ni på tidsresenärer?

Kan jag erfarenhetsmässigt svara nej på, jag tror inte på dem. De ljuger alltid. Det är mycket irriterande.

emi23j
2010-03-24, 22:34
Jag hoppas att det en dag (under mitt liv) blir möjligt.

LoTiX
2010-03-24, 22:36
Hur tycker du man ska bedöma verkligheten då? Forskare har inte slutat ha fel. Men idag är forskningen mer utbredd än någonsin, och vetenskapliga teorier och hypoteser hårdgranskas som aldrig förr. Den vetenskapliga världen är ganska kräsen. Desto större bevisning desto mer tar man teorin på allvar. Med den intensiva forskning som bedrivs idag så kommer man inte undan med vilka teorier som helst.

Ganska kan lätt bytas ut till extremt. Det finns egentligen ingenting jag kan komma på som hårdgranskas i närheten lika mycket.

emi23j
2010-03-24, 22:40
inte för att sno tråden, men vad tror ni om parallela universum? enligt vad jag hört så verkar ju detta vara någonting som experterna tror på.

Neuwb
2010-03-24, 22:41
Jag hoppas att det en dag (under mitt liv) blir möjligt.

Det blir det inte. Isåfall har ditt liv redan vart och då har man kommit på tidsmaskinen och rest bakåt i tiden och ändrat tidslinjen och kommit på maskinen igen och rest tillbaka och ändrat tidslinjen och kommit på tidsmaskinen igen och igen och igen och det kommer aldrig hända.

Ett annat alternativ (som aldrig heller kommer hända) är att man reser bakåt i tiden till andra tidslinjer som inte påverkar framtiden. Om det bara finns en tidslinje så försvinner ju alla tidsresenärens vänner så fort tidsresenären åkt tillbaka i tiden och han kan aldrig återvända till samma "värld".

Kek
2010-03-24, 22:48
inte för att sno tråden, men vad tror ni om parallela universum? enligt vad jag hört så verkar ju detta vara någonting som experterna tror på.

Borde ju isåfall finnas ett oändligt antal paralella universum med tanke på att vi kan påverka våran tidslinje på så enormt många olika sätt. Om t.ex Albert Einsteins pappa dragit en extra runk innan han befruktade mamman med lilla Albert hade vi kanske inte ens pratat om det här idag. Finnns ju saker som vi kanske ser som små ting som egentligen kan påverka framtiden något enormt.

Ont: Vet inte riktigt vad jag ska tro om "tidsresenärer" tror med största sannolikhet att alla snackar skit men samtidigt så behöver ju inte det betyda med 100% sannolikhet att man någon gång långt in i framtiden inte kommit på ett sätt att bryta mot fysikens lagar och tidsresa lite. Dessa personer skulle nog heller inte gå och tala öppet om att de är från framtiden utan snarare observera oss och våra levnadsvanor av ren nyfikenhet eller kanske av historiska anlednignar.

emi23j
2010-03-24, 22:49
Det blir det inte. Isåfall har ditt liv redan vart och då har man kommit på tidsmaskinen och rest bakåt i tiden och ändrat tidslinjen och kommit på maskinen igen och rest tillbaka och ändrat tidslinjen och kommit på tidsmaskinen igen och igen och igen och det kommer aldrig hända.

Ett annat alternativ (som aldrig heller kommer hända) är att man reser bakåt i tiden till andra tidslinjer som inte påverkar framtiden. Om det bara finns en tidslinje så försvinner ju alla tidsresenärens vänner så fort tidsresenären åkt tillbaka i tiden och han kan aldrig återvända till samma "värld".

Ja alltså jag tror ju inte man kan ändra den tidslinje vi redan är inne i. Och det skulle jag väl heller inte vilja göra.

Men det skulle ändå vara kul att vara någon form av "spectator" och se hur det sett ut i andra tider, givetvis utan att inverka och ändra något.

Nelson81
2010-03-25, 07:42
Japp, denna snubben måste va från framtiden:

http://img.photobucket.com/albums/v196/geiger9/ProfessorBadass.jpg

haha vafan det är afrikas svar op epic beardman, epic afrobeardman

Scratch89
2010-03-25, 07:50
Okej, det förklarar saken. Tackar Stafh för den "riktiga" ekvationen, det blev mer förståeligt då.

Något som däremot kan vara svårt att förstå är att ljusets hastighet alltid är 3x10^8 m/s oavsett hur ditt system rör sig.

shut teh face
2010-03-25, 08:01
På något sätt så känns det som att de mesta inom naturvetenskapen är något som vi kan greppa, och där vi ändrar definitionen ganska ofta, just för att vi kan förstå det ganska bra i dagsläget.

Pratar vi däremot relativitetsteorin så är vi ganska begränsade utav oss själva, det är nytt för oss och vi kan endast testa saker inom våra egna ramar för förståelse. Jag är ganska säker på att relativitetsteorin inte är ett faktum, det kommer förändras med tidens gång.

ARMSTARK
2010-03-25, 08:15
Javisst, jag kommer själv från en galax långt långt bort som fanns för länge länge sedan. En planet som hette Tattooin, det är därför min snabel är så lång.

mangs
2010-03-25, 08:29
Just det faktum att det krävs oändligt med energi för att accelerera en massa för att komma upp i ljusets hastighet gör mig tveksam till att vi någonsin skulle klara av detta. Sedan måste man väl dessutom passera den gräns för att röra sig i tiden? HUr mycket snabbare än ljusets hastighet måste man färdas om man vill åka tillbaka ett år och hur lång resa vill man göra? Om man kan acceptera 1 månads tidsresa så måste man väl upp i 13xljusets hastighet för att ta sig ett år tillbaka?

Det känns som att om det finns en form av tidsresa så är det inte genom att accelerera upp en kropp i hög hastighet som är vägen dit. Det måste finnas någon annan metod som vi inte känner till idag (maskhål etc).

Jag vore smått ignorant om jag trodde att vi människor nu kommit på alla fysiska formler som finns. Vetenskapen är fortfarande rätt ung och vi kan fortfarande inte förklara hur Egyptierna och Indianerna i Sydamerika vid ungefär samma tidpunkt byggde pyramider i olika delar av världen. Kunde de kommunicera med varandra eller är det bara en slump? UFOn, etc? Vi vet för lite

Nitrometan
2010-03-25, 08:30
haha vafan det är afrikas svar op epic beardman, epic afrobeardman

He is professor Cool.

Honn
2010-03-25, 08:42
Så länge man har en sån här så tror jag på tidsresenärer. Annars inte.
http://iamatvjunkie.typepad.com/.a/6a00d83451c17f69e2011168a3fc23970c-800wi

Bahir
2010-03-25, 09:10
Är vi inte alla tidsresenärer? Vi reser ju fram i tiden hela tiden, men med olika hastigheter. Vi reser bara aldrig bakåt.

mangs
2010-03-25, 10:40
Är vi inte alla tidsresenärer? Vi reser ju fram i tiden hela tiden, men med olika hastigheter. Vi reser bara aldrig bakåt.

Intressant tanke. Vad är det som gör att vissa dagar går dödligt långsamt medan andra perioder går väldigt fort. Rent generellt säger de flesta att tiden går fortare och fortare ju äldre man blir men ibland upplever i alla fall jag dagar när man får oerhört mycket gjort och det finsn all tid i världen. emdan andra dagar upplevs som bara några timmar långa. Vad är det som gör detta?

Kan man på något sätt stanan upp och bromsa tiden lite likt ovan så förlänger man knaske inte livet men man får mycket mer gjort.

olwe
2010-03-25, 11:29
Det som Bahir och mangs är inne på är faktiskt ganska intressant. Om man antar en idealistisk ståndpunkt så så finns det ingen verklighet som är oberoende av medvetande eller tanke. Exemplet med trädet som faller i skogen illustrerar detta.

Om person A tar en drog som gör att denne upplever tid väsentligt annorlunda än person B så kanske tid helt enkelt är annorlunda dessa personer emellan. Genom att manipulera sinnesförnimmelsen av tid manipulerar vi således tid i sig. Enligt idealism förståss.

mangs
2010-03-25, 11:44
Det som Bahir och mangs är inne på är faktiskt ganska intressant. Om man antar en idealistisk ståndpunkt så så finns det ingen verklighet som är oberoende av medvetande eller tanke. Exemplet med trädet som faller i skogen illustrerar detta.

Om person A tar en drog som gör att denne upplever tid väsentligt annorlunda än person B så kanske tid helt enkelt är annorlunda dessa personer emellan. Genom att manipulera sinnesförnimmelsen av tid manipulerar vi således tid i sig. Enligt idealism förståss.

mm, nu kanske jag hamnar lite offtopic men jsut det där med hur man upplever tidens gång är intressant. Även om du och jag skulle leva ett identiskt liv kanske vi upplever tiden helt olika. En månad för dig kanske känns som en vecka för mig. Sedan tror jag inte bara det är individuellt utan även i olika perioder upplever man tiden annorlunda.

Jag har själv haft dagar när jag varit enormt aktiv och hunnit med massor av grejor. varje gång jag tittar på klockan en sådan dag är den oftast mindre än vad jag trott. Sedan har jag haft dagar som är tvärtom. har ännu inte lyckats hitta receptet för att sakta ned tiden.
Jag vet däremot att när man som barn längtade feefter något likt jul så gick tiden oerhört långsamt.

På samma sätt var ett sommarlov en evighet jämfört med nu som vuxen, sommaren mer eller mindre flyger förbi. SOm liten hade i alla fall jag betydligt mindre aktiviteter att utföra och de kan ju färklara varför tiden gick långsammare men annars handlar det nog mycket om hur mycket tid i förhållande till ens liv. Desto mer du hunnit uppleva i ditt liv, desto mindre relativ tid och upplevelse är varje enskild händelse.

En dagslända som lever en dag, hur upplever han tiden jämfört med en Sköldpadda som lever 150år eller mer? En fluga med supersnabba reaktioner upplever han världen som att allting går i slow motion? Vad är det som gör att just min tid upplevs så som jag gör. jag vet ju inte om du upplever alting 1.5ggr min hastighet?

Vissa personer är ju väldigt kvicktänkt och snabba i alt de gör medan andra är långsamma och slöa, upplever dessa tiden olika?

en intressant aspekt är att korta perioder när det hänt väldigt mycket udda/speciella grejor i mitt liv känns som betydligt längre i efterhand. Medan perioder av vardag ofta uppleves som kortare. Kanske något att tänka på.

shut teh face
2010-03-25, 12:07
Precis, vi är beroende och påverkas av tid i den mån vi uppfattar tid. Tid är inget som egentligen existerar för oss, det är bara vår hjärna som registrerar händelser och lagrar minnen inom en viss registrerad tidsrymd.

Pirko
2010-03-25, 12:10
Photoshop?

ARMSTARK
2010-03-25, 12:22
Intressant tanke. Vad är det som gör att vissa dagar går dödligt långsamt medan andra perioder går väldigt fort. Rent generellt säger de flesta att tiden går fortare och fortare ju äldre man blir men ibland upplever i alla fall jag dagar när man får oerhört mycket gjort och det finsn all tid i världen. emdan andra dagar upplevs som bara några timmar långa. Vad är det som gör detta?

Kan man på något sätt stanan upp och bromsa tiden lite likt ovan så förlänger man knaske inte livet men man får mycket mer gjort.

Jag såg ett otroligt intressant program på TV om just hur man upplever tiden. De undersökte hur det kommer sig att folk under panik kan memorera så mycket små detaljer som man normalt inte lägger en tanke på. Det verkade som om tiden kunde långsammare för enskilda personer i en händelse.

Några testpersoner fick en display med en sifferkombination som blinkade så snabbt att det mänskliga ögat omöjligt kunde uppfatta vad det stod. Sen släpptes personerna en och en från 60 meters höjd fritt fall ner i ett jättestort nät. Efteråt kunde alla tala om vad det var för siffror!

mangs
2010-03-25, 12:52
Sjukt intressant, du kommer inte ihåg vilken dokumentär det var?

jag har själv upplevt att tiden ibland går som i slow motion när något akut chockande hädner, tex när jag såg min dotter trilla i golvet från soffan etc. Det kändes som om det tog flera sekunder även om det inte gjorde det.

Drar man ut detta borde man kanske uppleva tiden som långsamamre i perioder när man har mycket omväxlande miljöer jämfört med en mer statisk och händelsefattig vardag.

Det finns ju personer som upplever mer under 10 år än normala människor gör i ett helt liv.

Nitrometan
2010-03-25, 13:02
Photoshop?
Är det lösningen på tidsresor?

ARMSTARK
2010-03-25, 13:06
Sjukt intressant, du kommer inte ihåg vilken dokumentär det var?

jag har själv upplevt att tiden ibland går som i slow motion när något akut chockande hädner, tex när jag såg min dotter trilla i golvet från soffan etc. Det kändes som om det tog flera sekunder även om det inte gjorde det.

Drar man ut detta borde man kanske uppleva tiden som långsamamre i perioder när man har mycket omväxlande miljöer jämfört med en mer statisk och händelsefattig vardag.

Det finns ju personer som upplever mer under 10 år än normala människor gör i ett helt liv.

Jag tror att programmet hette nåt i stil med "vad är tid?" Om jag inte är helt ute och cycklar gick det på 1:an eller 2:an, om inte är Discovery den kanalen jag sitter mest med.

Bahir
2010-03-25, 13:15

Jag var inte ens inne på den banan, utan menade att tiden förflyter med olika hastigheter beroende på vilken hastighet (e.g. hälften av ljusets, ljusets) vi rör i.

Den subjektiva uppfattningen av tid är lite knepigare, speciellt om man frågar sig varför tiden tycks gå fort vissa dagar och långsamt andra. En sak kan man säga i alla fall: ju äldre man blir desto mindre andel utgör en timme/dag/år av ens liv, så ett år är relativt längre för en femåring än vad det är för en 40-åring.

mangs
2010-03-29, 12:27
Jag var inte ens inne på den banan, utan menade att tiden förflyter med olika hastigheter beroende på vilken hastighet (e.g. hälften av ljusets, ljusets) vi rör i.

Den subjektiva uppfattningen av tid är lite knepigare, speciellt om man frågar sig varför tiden tycks gå fort vissa dagar och långsamt andra. En sak kan man säga i alla fall: ju äldre man blir desto mindre andel utgör en timme/dag/år av ens liv, så ett år är relativt längre för en femåring än vad det är för en 40-åring.

Yes, så är det, idag har jag en sådan dag när tiden springer ifrån mig. Somnade sent igår vaknade tidigt, snoozade en stund och stressade iväg till jobbet där jag haft en del att göra. Vet inte vad som påverkar vad men som sagt idag går tiden rätt fort.

dt06mj2
2010-03-29, 13:09
Yes, så är det, idag har jag en sådan dag när tiden springer ifrån mig. Somnade sent igår vaknade tidigt, snoozade en stund och stressade iväg till jobbet där jag haft en del att göra. Vet inte vad som påverkar vad men som sagt idag går tiden rätt fort.

Oavsett hur snabbt tiden går så går väl tiden lika snabbt för oss?

BobaFett
2010-03-29, 13:39
Har inte gravitation och tid ett samband?

Tiden går ju långsammare på jorden än ute i rymden. I ett svart hål står tiden nästan still (enligt stargate SG-1 :D)

En tidsmaskin borde i så fall vara en mackapär som kan skapa gravitation och typ antigravitation.

Om man vill åka till framtiden så skapar man en oerhörd gravitation, typ ett svart hål, fast man måste i så fall ha nån slags skyddande bubbla som gör att man inte slits sönder. När man slår av gravitationen så har det förflutit en viss tid, men för dig har det gått några sekunder kanske.

Ska man bakåt i tiden så kör man antigravitation (om nåt sånt finns).

BTW om man åker i ljusets hastighet så står tiden still, borde man inte i så fall kunna ta sig vart som helst i universum på typ 0 sekunder. Alla man känner har redan dött för länge sen men man kommer fram direkt :D

Rätta mig om jag har fel för jag har ingen aning om det här egentligen :laugh:

-AG-
2010-03-29, 13:42
Fysikaliskt sett går tiden alltid lika snabbt lokalt eftersom att rumtiden approximativt är linjär på korta längdskalor (tex skalan av en människa). Relativt någon annan så skalas tiden om beroende på krökningen av rumtiden. Upplevelsen av tid är något helt annat, som förstås inte är ett mått på hur snabbt tiden går, utan troligen handlar om hur mycket data vår hjärna måste processa. Vi försöker antagligen översätta inflödet av information - jämfört med normalflödet av information - till tid och därför blir det skevt ibland.

dt06mj2
2010-03-29, 13:59
Har inte gravitation och tid ett samband?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_time_dilation

Tror jag nog är vad du vill läsa ^^

hugok
2010-03-29, 15:04
Lorentzfaktorn:

t=t0/rot(1-v^2/c^2)

Detta betyder att den tiden man får är lika med tiden man hade innan delat på 1 minus hastigheten i kvadrat delat med ljusets hastighet i kvadrat.

Detta i sin tur innebär att om man åker i ljusets hastighet blir tiden t0/0 vilket rent matematiskt inte fungerar. Åker man snabbare än ljuset får man ett imaginärt tal eftersom det blir roten till ett negativt tal.