Visa fullständig version : Näringstiming och kcal
siimon89
2010-03-24, 09:16
Låg och funderade på det här med näringstimingen och kcal.
Man behöver ligga på ett överskott för att gå upp i vikt, och ett underskott för att gå ned i vikt.
Men om vi mäter allt hur en halv dag då. Om min kcalbalans är 3000kcal/dag, jag äter endast 1000kcal första halvan av det vakna dygnet. Det borde ge mig -500kcal. Sedan styrketränare jag och efter det får jag i mig resterande 2000/kcal.
Hur fungerar det då, kommer jag gå upp i vikt då, eller är det fortfarande dygnets totala kcalförbrukning som räknas? Från halva dygnet tills att jag lägger mig ligger jag ju på ett kaloriöverskott för den tidpunkten.
Eddie Vedder
2010-03-24, 09:22
Hur fungerar det då, kommer jag gå upp i vikt då, eller är det fortfarande dygnets totala kcalförbrukning som räknas?
Nej kroppen är inte styrd efter dygnet. Det förenklas väldigt. Det är dock en fråga om vilken grad av optimering som blir mer krångel än vad det har för fördel.
Men lyckas man åstadkomma maximal tillgång till aminosyror när muskelproteinsyntesen är som mest stimulerad och vice versa lyckas motarbeta muskelproteinnedbrytning effektivt så kommer kroppen givetvis utvecklas annorlunda.
Men HUR man gör är ju svårt som bara den och vill man inte basera hela ens liv på "korrekt minuttiming" funkar ju dygnsintaget och prioritet på måltiden efter passet bra.
siimon89
2010-03-24, 09:25
Så du menar att om man lyckas (vilket kan vara svårt i praktiken, om inte annat omständigt) ligga på ett underskott innan träningen, och sedan kompletterar med resterande kcal när det faktiskt behövs kan leda till att du går upp i vikt, trots att du ligger på kcalbalans sett över 24h?
Eddie Vedder
2010-03-24, 09:28
Så du menar att om man lyckas (vilket kan vara svårt i praktiken, om inte annat omständigt) ligga på ett underskott innan träningen, och sedan kompletterar med resterande kcal när det faktiskt behövs kan leda till att du går upp i vikt, trots att du ligger på kcalbalans sett över 24h?
Ja och tvärtom. Men det finns ju fler dagar. Vad viktförändringen blir i längden är ju en annan sak.
siimon89
2010-03-24, 09:31
Självklart. Men om vilodagar ligger på kcalbalans eller -200 till -400kcal, borde resultatet sett över t.ex. 1månads tid bli att man ökar i muskler och tappar fett "samtidigt".
Kan tillägga att jag refererar idén utifrån denna artikel: http://www.bodybuilding.com/fun/kelly3.htm
Blev väldigt nyfiken efter jag läste den :D
siimon89
2010-03-24, 13:00
Bump!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.