handdator

Visa fullständig version : Blir proteinbalansen sämre om man skippar sömn?

Skrollovicz
2010-03-24, 05:28
Jag förstår såklart att det är negativt för en massa hälsoparametrar av att inte sova så mycket som man borde. Men är det negativt även för proteinbalansen om jag väljer att spela dator hela natten i stället för att sova mina sju timmar?

tsp
2010-03-24, 05:47
Haha jag gissar att du sitter och dygnar och börjar få optinoja? :D

Skrollovicz
2010-03-24, 05:51
Haha jag gissar att du sitter och dygnar och börjar få optinoja? :D

Hehe, faktiskt inte. ;) Jag slarvar i stort sett aldrig med sömnen men jag är intresserad av vad konsekvenserna skulle bli om jag började göra det!

Slocknar alltid som ett utblåst ljus cirka klockan 22 och det är jag glad över. *flex*

tsp
2010-03-24, 11:10
Jag vet egentligen inte, men klart det är dåligt i längden. Har dock svårt för att tro att det skulle göra enorma skillnader om du började sova 1-2 timmar mindre per natt eller om du skulle dygna en gång.

Det enda i forskningsväg jag känner till är en undersökning som visade att man inte presterar sämre på gymmet efter att ha dygnat.

Eddie Vedder
2010-03-24, 11:30
Svaret på frågan är ja

Apos78
2010-03-24, 15:53
Det enda i forskningsväg jag känner till är en undersökning som visade att man inte presterar sämre på gymmet efter att ha dygnat.

Skulle denna sömnbrist upprepas om och om igen så skulle garanterat resultat och träningsvilja minska ordentligt. Att vara vaken hela dygnet klarar man såklart inte mer än max ett par dagar men att sova ett par timmar mindre kan ge dåliga effekter, inte bara på träningen.

capron
2010-03-24, 16:00
Tror faktiskt den blir bättre speciellt om du äter regelbundet framför datorn. Problemet kommer ju dagen efter då du inte orkar träna lika hårt hänt mig flera gånger att jag spelar bort halva sömnen och sedan presterar urkass på gymmet.

klotet
2010-03-24, 19:27
Eddie Vevver: Utveckla gärna bara ordet ja, varför? Hur länge? Gör potatis så den återställs som vanligt?