handdator

Visa fullständig version : Tjej söker hjälp med diet

elliin
2010-03-23, 20:50
Hej :)
Jag behöver hjälp!!
Jag är en tjej som är 23 år och har tränat fotboll sedan jag var 5 år och gymmat sedan jag var 16. Sedan förra hösten så har jag försökt gå ner ca 6 kilo men inte lyckats. Jag har använt mig av hälsovakten för att räkna kalorier mm.

Sedan en månad tillbaka så har jag provat att äta en lchf kost. Jag har inte lyckats utesluta kolhydrater helt men jag har kraftigt minskat dem till ca 30 g per dag. Protein ligger på ca 80 gram och resten är fett, ca 92 gram. Det är inte alltid jag når upp i fettmängd men jag kämpar på :P

Nu till problemet. Jag går inte ner i vikt! Och för mig är det ett mysterium. Jag tränar ca 6 pass i veckan, fördelat på styrketräning och två pass fotboll. Jag äter max 1420 kalorier per dag. Men ligger oftast mellan 1000 och 1300 kcal.

Någon helg i bland så har jag syndat och ätit en godis påse. Och som ett brev på posten så lägger jag på mig som om jag vore en svamp! Och får lida för det i minst en vecka.

Vad kan jag göra annorlunda? Äter jag fel? Tränar jag fel? Ja behöver hjälp!
Jag är oerhört tacksam för era tips :)

/ Elin

Sjoba
2010-03-23, 20:55
Jag vet att det är något många tjejer inte gillar att man frågar, men vad väger du? :D
Låter ju som om du får i dig väldigt lite kcal och tränar väldigt flitigt, så kcal-underskott borde du ju ligga på.
Kan det vara godispåsen på helgen som är problemet?

elliin
2010-03-23, 20:59
Ja väger 66.6 just nu. Jag vill ner till 61 - 62. Mitt mål är att minska i fett och bli fastare i kroppen.

young_george
2010-03-23, 20:59
Du räknar antagligen fel i ditt kcal-intag.

capron
2010-03-23, 21:15
Tror som george att du räknar fel på dina kalorier. Väger du maten ? Använder du data program ? Ligger du så lågt med på dina kalorier så är det ju syndigt att äta godis då blir det ju knappt utrymmer till något annat. Kör en vägning av all mat 3-4 dagar. Sedan kan du nog sluta då fattar du vad det är för fel.

elliin
2010-03-23, 21:30
Jepp jag väger all mat och dryck jag stoppar i mig. Jag har gjort det sen oktober förra året. Jag använder mig av hälsovakten. Där för jag in all mat och träning.

Marcus H
2010-03-23, 21:54
kan det inte vara så att du har ätit likadant nu väldigt länge och kroppen har vänjt sig med ditt kcal-intag? Det jag menar är att kroppen flitigare tar upp dina kcal och använder dom perfekt till din kropp.
Alltså så ligger du inte plus eller minus, förutom då när du trycker i dig en godispåse :)
Rätta mig någon om jag har fel.

Johan_P
2010-03-23, 22:51
kan det inte vara så att du har ätit likadant nu väldigt länge och kroppen har vänjt sig med ditt kcal-intag? Det jag menar är att kroppen flitigare tar upp dina kcal och använder dom perfekt till din kropp.
Alltså så ligger du inte plus eller minus, förutom då när du trycker i dig en godispåse :)
Rätta mig någon om jag har fel.

Kroppen "vänjer" inte sig till något specifikt energibehov utan att ändra sin massa. Man går ner i vikt när man förbrukar mer än vad man äter, och vice versa.

Att man äter en godispåse en helg ger inte upphov till en märkt ökad kroppsvikt (förutom eventuell ökning av vatten och/eller varierande glykogennivåer). Om man ska gå upp ett kilo i kroppsvikt av mat på ett dygn krävs det rejäl överätning - vi pratar knappast en påse godis. Det sitter i huvudet.

Till problemet... Problemet med att använda program som t.ex. Hälsovakten är att det blir närmevärden på allt som man inte själv lägger in i programmet. Så förutsatt att du lagt in all värde själv, och räknat rätt, kanske du överskattar din aktivitetsfaktor? Jag säger inte det är troligt, men det kan vara en faktor att tänka på.

För övrigt är 1000-1300 kcal väldigt lite mat, även för en tjej på 60 kg :(

edit: lite länktips! http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Tolkia
2010-03-23, 23:09
Hur lång är du?

capron
2010-03-23, 23:19
Det var som fan. Tror nog många forskare skulle vilja titta närmare på dig :-)
Du går inte omkring med en ovanligt låg kroppstemperatur.

Finns det ingen hemlighet som du inte räknar med typ alkohol eller något annat ?
Kanske kan lista lite mat för en dag. Någon snäll kanske kan dubbel kolla att din hälsovakt inte blivit haxad och manipulerad.

Eddie Vedder
2010-03-24, 09:14
Kroppen "vänjer" inte sig till något specifikt energibehov utan att ändra sin massa.

Jo det gör den definitivt. Det är allmänt vedertagen grundfakta att ens ämnesomsättning kan nedregleras betydligt mycket mer än vad som enbart kan förklaras av ändrad kroppsvikt.

Hur mycket är individuellt men det kan definitivt variera extremt mycket mellan individer och massor av faktorer påverkar. Allt från strikt fysiologiska till NEAT.

elliin
2010-03-24, 11:57
Jag är 175 cm lång

Nog för att jag fryser mycket men det tror jag inte har något med det hela att göra :P

Jag vet ju att hälsovakten inte är exakt. Men jag väger allt och försöker hitta det näst bästa och i sånna fall lägga till eller dra ifrån så att det blir så realistiskt som möjligt.
Jag har använt mig av den lägsta aktivitetsnivån på hälsovakten.
Jag räknade ut mitt energibehov utifrån länken ovan och då hamnade jag på 1508 kalorier och när jag la till en aktivitetsfaktor på 1.65 (grundat på mycket stillasittande på dagarna och 6 träningspass i veckan) så hamnade jag på 2488 och det är ju ca 1000 kalorier fler än vad jag stoppar i mig i dag.

Jag dricker alkohol väldigt sällan (typ några gånger per halvår )och jag lägger in allt jag stoppar i mig. Jag fuskar tyvärr inte :P

Johan_P
2010-03-24, 12:05
Jo det gör den definitivt. Det är allmänt vedertagen grundfakta att ens ämnesomsättning kan nedregleras betydligt mycket mer än vad som enbart kan förklaras av ändrad kroppsvikt.

Hur mycket är individuellt men det kan definitivt variera extremt mycket mellan individer och massor av faktorer påverkar. Allt från strikt fysiologiska till NEAT.

Jag vet att ens ämnesomsättning kan nedregleras. Men ofta får jag känslan av att detta, som faktor till utebliven viktminskning, överdrivs lätt.

Eddie Vedder
2010-03-24, 12:16
Jag vet att ens ämnesomsättning kan nedregleras. Men ofta får jag känslan av att detta, som faktor till utebliven viktminskning, överdrivs lätt.

Den som påstår att det säger STOPP överdriver men det är absolut ingen överdrift att den nedregleras mer än vad en ekvation kan förklara.

Vinter
2010-03-24, 15:28
Jag är 175 cm lång

Nog för att jag fryser mycket men det tror jag inte har något med det hela att göra :P

Jag vet ju att hälsovakten inte är exakt. Men jag väger allt och försöker hitta det näst bästa och i sånna fall lägga till eller dra ifrån så att det blir så realistiskt som möjligt.
Jag har använt mig av den lägsta aktivitetsnivån på hälsovakten.
Jag räknade ut mitt energibehov utifrån länken ovan och då hamnade jag på 1508 kalorier och när jag la till en aktivitetsfaktor på 1.65 (grundat på mycket stillasittande på dagarna och 6 träningspass i veckan) så hamnade jag på 2488 och det är ju ca 1000 kalorier fler än vad jag stoppar i mig i dag.

Jag dricker alkohol väldigt sällan (typ några gånger per halvår )och jag lägger in allt jag stoppar i mig. Jag fuskar tyvärr inte :P

Du skulle må bäst av och se bättre ut om du byggde lite muskelmassa istället för att rikta in dig på att gå ned till sjukligt låg vikt. En tjej på din längd skulle utan problem kunna äta 2000 kcal/dag om du tränar som du gör. Problemet är nog bara din självbild, har du tänkt på hur många killar som frågar om de har gyno här på forumet? Av samma orsak egentligen, de ser något andra inte ser.

elliin
2010-03-24, 19:45
Tack för åsikten. Det jag är ute efter är att minska i fett, genom att styrketräna och träna fotboll.
Och bara för att jag är tjej så behöver det inte automatiskt betyda att jag har dålig självbild osv. Ni killar kan ju hålla på och deffa och bulka om vartannat och det anses aldrig som fel!

Och om du nu är så trött på sådana trådar, vad gör du här? Läs något som intresserar dig istället!

Vinter
2010-03-24, 19:56
Tack för åsikten. Det jag är ute efter är att minska i fett, genom att styrketräna och träna fotboll.
Och bara för att jag är tjej så behöver det inte automatiskt betyda att jag har dålig självbild osv. Ni killar kan ju hålla på och deffa och bulka om vartannat och det anses aldrig som fel!

Och om du nu är så trött på sådana trådar, vad gör du här? Läs något som intresserar dig istället!

Du kommer få bättre resultat och lättare att hålla resultatet om du istället fokuserar på att lägga på dig lite muskler. Helt ärligt. Det var det jag försökte säga. 61kg på 175cm är extremt. Mer muskler ökar även ditt energibehov och ger en fastare kropp.

Jag tror inte det kommer att vara hälsosamt att försöka hålla en målvikt på 61kg och samtidigt orka träna 6 dagar i veckan och prestera på något över 1k kcal/dag. Det ligger runt gränsen där där man kan tala om undervikt, endel tjejer förlorar sin mens tex, inte så bra i längden.

elliin
2010-03-24, 20:07
Du kommer få bättre resultat och lättare att hålla resultatet om du istället fokuserar på att lägga på dig lite muskler. Helt ärligt. Det var det jag försökte säga. 61kg på 175cm är extremt. Mer muskler ökar även ditt energibehov och ger en fastare kropp.

Jag tror inte det kommer att vara hälsosamt att försöka hålla en målvikt på 61kg och samtidigt orka träna 6 dagar i veckan och prestera på något över 1k kcal/dag. Det ligger runt gränsen där där man kan tala om undervikt, endel tjejer förlorar sin mens tex, inte så bra i längden.

Jag är ingen tjej som vill "banta" absolut inte! Jag vill leva sunt och bli så bra tränad och må så bra som möjligt. Jag anser att jag har för mycket fett på kroppen. Det är det jag vill bli av med.
Jag säger inte att jag måste väga 61. Det är inte hugget i sten. Utan jag vill minska i fett. Jag tränar hård styrketräning och hoppas med det behålla mina muskler och minska i fett.

Det var därför jag startade den här tråden. Jag har kört fast och behöver hjälp.

Seriöst hade jag varit kille, hade vi inte haft den här diskussionen, eller hur!

Icefire
2010-03-24, 20:22

Extremt vad då? Extremt normalt skulle jag säga. Att starta från den vikten och bygga lite mer muskler låter inte alls fel i mina öron.

tsp
2010-03-24, 20:32

Förstår att man som tjej nog kan ta illa upp av sådant, absolut. Men faktum är att tjejer har problem med sin självbild, ätstörningar o dylikt i väääldigt större utsträckning än killar. Även om många killar här på brädan håller på och går ner i vikt stup i kvarten så håller dem det oftast på en hälsosam nivå. Kommentarerna du får är antagligen bara av omtanke och för att den som skriver inte vill att du ska råka illa ut. :) Men om du själv vet med dig att du inte har några problem så är det ju helt enkelt inget att bry sig om!

capron
2010-03-24, 20:47
Det hade var varit intressant att få reda på att få reda på ditt kroppsfett. Tyvärr för dig så bränner killarna fettet mycket enklare. Du kör ju stenhårt och det är inte så mycket mer du kan göra.

Kvinnors kroppsfett
* 14–16 % svältgräns
* 16–22 % mycket mager
* 22–34 % normalt
* 34 %– ganska överviktig, eller mer än ganska överviktig

Fru_Flisa
2010-03-24, 20:48
Men faktum är att tjejer har problem med sin självbild

Mycket som kan påverka den. Här kommer ett exempel.

Du skulle må bäst av och se bättre ut om du byggde lite muskelmassa istället

Egna åsikter, på prackade som ideal tillsammans med "faktapåståenden" baserade på noll vetskap i frågan, presenterade som fakta.

tsp
2010-03-24, 20:52
Mycket som kan påverka den. Här kommer ett exempel.

Egna åsikter, på prackade som ideal tillsammans med "faktapåståenden" baserade på noll vetskap i frågan, presenterade som fakta.

Fast sådant får killar här på brädan också höra, men inte går vi ner oss totalt för det. Ni tjejer är helt enkelt mesigare än killar och du gav just ett strålande exempel på det. :)

Trance
2010-03-24, 20:58
Testa att äta ännu mer protein (av den mättande typen, inte vassle)?

elliin
2010-03-24, 21:01
Om vi går över till det som tråden handlar om då :)

Någon som har nån infallsvinkel på vad jag gör fel eller vad kan göra annorlunda eller prova?

Många som kör lchf eller lever på väldigt lite kolhydrater, brukar ju märka en stor skillnad. Och visst jag är inte lika hungrig längre, sådana fördelar har jag märkt av.
Nu har jag kört en månad och vikten har rört sig typ ett kilo ner. Jag har inte tagit mina mått än, tänkte vänta nån vecka till. Men det är ingen "kännbar" eller "synbar" skillnad.

Detta gör mig så sjukt frustrerad! Det borde inte vara så svårt att gå ner några kilo. Jag försöker ha tålamod men det är svårt när det går så pass lång tid utan riktiga resultat.
Jag har koll på vad jag stoppar i mig och jag tränar. Det är något jag missar men vet inte vad?

young_george
2010-03-24, 21:05
Om vi går över till det som tråden handlar om då :)

Någon som har nån infallsvinkel på vad jag gör fel eller vad kan göra annorlunda eller prova?

Många som kör lchf eller lever på väldigt lite kolhydrater, brukar ju märka en stor skillnad. Och visst jag är inte lika hungrig längre, sådana fördelar har jag märkt av.
Nu har jag kört en månad och vikten har rört sig typ ett kilo ner. Jag har inte tagit mina mått än, tänkte vänta nån vecka till. Men det är ingen "kännbar" eller "synbar" skillnad.

Detta gör mig så sjukt frustrerad! Det borde inte vara så svårt att gå ner några kilo. Jag försöker ha tålamod men det är svårt när det går så pass lång tid utan riktiga resultat.
Jag har koll på vad jag stoppar i mig och jag tränar. Det är något jag missar men vet inte vad?

Ekvationen är enkel

Energiintag vägs mot energiåtgång. Är energiintaget större än energiåtgången så går du upp i vikt, är det mindre så går du ner i vikt.

Om du vill gå ner snabbare i vikt än din nuvarande hastighet så får du antingen skapa en högre energiåtgång, eller stoppa mindre energi i munnen.

Fru_Flisa
2010-03-24, 21:07
Ni tjejer är helt enkelt mesigare än killar och du gav just ett strålande exempel på det. :)

På vilket sätt då menar du?

elliin
2010-03-24, 21:11
Ekvationen är enkel

Energiintag vägs mot energiåtgång. Är energiintaget större än energiåtgången så går du upp i vikt, är det mindre så går du ner i vikt.

Om du vill gå ner snabbare i vikt än din nuvarande hastighet så får du antingen skapa en högre energiåtgång, eller stoppa mindre energi i munnen.

Om allt vore svart och vitt......

tsp
2010-03-24, 21:19
På vilket sätt då menar du?

Ni tar ju uppenbarligen åt er mycket lättare. Ex.vis killar som lägger upp bilder i dagsformstråden för direkt höra "jobba upp mer muskler, du ser lite tunn ut. dina biceps släpar ganska rejält. benen ser ut som spetor. blabla osv". Men inte får vi några större problem med våra självbilder eller ätstörningar av det. Men du påstår att tjejer får det.

young_george
2010-03-24, 21:23
Om allt vore svart och vitt......

Ja, såna är fysikens lagar. Dom gäller även dig tyvärr.

capron
2010-03-24, 21:23
Finns ju inget du kan göra. Träning och att litet kcalori intag om dagen är ju hela grunden. Men tror du inte du redan nu ligger på svält gränsen 16 % bodyfett gå under den är ju inte hälsosamt och även svårt. Det är inget du missar eller gör fel. Men om du vill kan du ju prova att ta bort de där kolhydraterna helt , periodisk fasta , träna på tom mage med enbart kaffe eller hålla på med massa annat trams :-)

Torsk_ole
2010-03-24, 21:29
Bara jag som undrar vad du stoppar i dig? Med tanke på hur exakt du verkar veta detta.

Upplever själv att jag kommer till en vis nivå, sen blir det väldigt svårt att gå ner. Mycket cardio och väldigt lite mat är lösningen :D

Fru_Flisa
2010-03-24, 21:35
Ni tar ju uppenbarligen åt er mycket lättare. Ex.vis killar som lägger upp bilder i dagsformstråden för direkt höra "jobba upp mer muskler, du ser lite tunn ut. dina biceps släpar ganska rejält. benen ser ut som spetor. blabla osv". Men inte får vi några större problem med våra självbilder eller ätstörningar av det. Men du påstår att tjejer får det.
Vart har jag påstått att det är ett faktum?

Vad jag gjorde var att ta upp ett exempel på vad som kan påverka självbilder.

Sen undrade jag på vilket sätt du menar att jag bevisar att tjejer är mesigare än killar.

tsp
2010-03-24, 21:46
Vart har jag påstått att det är ett faktum?

Vad jag gjorde var att ta upp ett exempel på vad som kan påverka självbilder.

Sen undrade jag på vilket sätt du menar att jag bevisar att tjejer är mesigare än killar.

Jag skrev att tjejer oftare än killar har problem med sin självbild/förhållande till mat. Som svar på det inlägget skrev du "det kan bero på det här" och klippte in en kommentar som enligt dig kan påverka tjejers självbild negativt och är en orsak till varför tjejer i större utsträckning än killar har problem med självbild och mat. Jag svarade att killar får samma kommentarer och därför håller inte den teorin. Snarare är orsaken att tjejer lättare tar åt sig. Eftersom både killar och tjejer utsätts för samma kommentarer men killar påverkas inte lika mycket.

wintersnowdrift
2010-03-24, 21:55
Jag är ingen tjej som vill "banta" absolut inte! Jag vill leva sunt och bli så bra tränad och må så bra som möjligt. Jag anser att jag har för mycket fett på kroppen. Det är det jag vill bli av med.
Jag säger inte att jag måste väga 61. Det är inte hugget i sten. Utan jag vill minska i fett. Jag tränar hård styrketräning och hoppas med det behålla mina muskler och minska i fett.

Det var därför jag startade den här tråden. Jag har kört fast och behöver hjälp.

Seriöst hade jag varit kille, hade vi inte haft den här diskussionen, eller hur!

Hej Elin,
nu tänker jag skriva precis ett sådant inlägg som du inte ville ha i tråden. Vill du absolut inte läsa ännu ett kan du sluta nu.

Tyvärr är du en sådan tjej som vill banta och inte en sådan som vill bli så bra tränad och leva så sunt som möjligt, i alla fall inte om det du skriver är sant. En person som vill bygga upp sin kropp till att bli stark och väl fungerande lever inte på 1000-1300 kcal om dagen och tränar sex pass i veckan. Du anser att du har för mycket fett på kroppen - exakt vad är det som skulle göra dig sundare (http://www.synonymer.se/?query=sund&SOK.x=39&SOK.y=8) om du gick ner 5 kilo? Jag tycker inte att det du håller på med låter varken friskt, förnuftigt eller hälsosamt.

Jag är 175 cm lång

Jag tror att det faktum att du fryser har allt med ditt låga kaloriintag att göra. Energi behövs för att skapa värme och med den minimala tillförsel du ger din kropp har den ingenting att elda med.

Nu har jag varken sett eller talat med dig, men om jag vore du skulle jag försöka ställa om fokus till det du faktiskt säger att du vill göra: bli en sund individ istället för att svälta dig.

//Kristin

Anton Fräs
2010-03-24, 22:21
Om du har problem eller ej är svårt att säga över teh internetz men du ligger i riskzon, det kan ingen förneka

OnT: 1kg viktnedgång (eller tillochmed mindre) på 1 månad är precis lagom när man försöker ta bort det sista kroppsfettet.

Vinter
2010-03-24, 22:53

1400 kcal dagligen på en kropp och energibehov som lär ligga runt 2200-2500+ vid träning 6 dagar i veckan? 175cm 61kg ger en bmi på 19.9. 19 är gränsen till undernärd? Att sedan försöka bibehålla en bmi runt 19 låter hälsosamt och bra?

Förslaget var att bygga muskelmassa istället, få lite "hårdare" kropp genom att äta som man behöver för att lägga på sig muskelmassa. För att då öka energiförbrukning. Det gör det lättare att bibehålla och minska fett, på ett mer hälsosamt sätt. Äta mer proteiner, träna på ett annorlunda sätt kanske. Vad är fel?

Tolkia
2010-03-25, 08:13
Wintersnowdrift säger allt som behöver sägas. Jag tror, och det baserar jag på hur du uttrycker dig i tråden, att du inte kommer att vara nöjd vid 54 kg heller (varför exakt 54=?) utan bara lite till, och bara lite till. Du är redan smal (ja, smal) och genom att banta mer kommer du inte att se "vältränad" och "sund" ut, utan smalare, förmodligen mager. Jag undrar också om det är så att du försöker hitta tillbaka till en vikt du hade när du fortfarande var tonåring (inte ovanligt), och där kan jag bara säga att det är dömt att misslyckas. Man kan inte backa tiden, och den vuxna kvinnans kropp ser annorlunda ut än en femtonårings.
Jag är ingen tjej som vill "banta" absolut inte! Jag vill leva sunt och bli så bra tränad och må så bra som möjligt.
Det levnadssätt du beskriver, plus det faktum att du är smal men hänger upp dig på förlusten av sex kilo (imaginärt) fett till varje pris låter allt utom sunt, så där motsäger du dig själv. "Bra tränad" blir du genom att träna och äta så mycket att du orkar ge något på träningen.
Det jag tror att vi inte hade haft om du varit kille (baserat på iakttagelser), är den här reaktionen. Att avvisa all kritik av en inte helt hälsosam bantning med att kritikerna hänger upp sig på trådskaparens kön är ett effektivt skamgrepp, eftersom det är nästan omöjligt att försvara sig mot, men säger oftast mer om den som delar ut det än om de som kritiserat.

Lovisa
2010-03-25, 08:46
Jag tycker inte heller att du bör gå ned mer, men jag respekterar ditt beslut. Det handlar ju om en känsla också. Man skall trivas med sin kropp.

Tyvärr är det väldigt svårt för oss tjejer att komma ned under en viss fettmängd. Kroppen vill bibehålla en viss procent fett för kommande graviditeter och barnafödande. Det är en genetisk / hormonell realitet och inte så mycket att göra åt - mer än att kämpa på. Det GÅR naturligtvis att bli hur smal som helst, men det är mycket svårare än att tappa vikt om man är lite fylligare.

Varför inte göra tvärtom - släppa lite på örnkollen?

Min egen erfarenhet är att det är lättare att tappa något i vikt om man inte fixerar sig alltför mycket. Om man går in för en deff/bantning till 110 %, blir man mentalt stressad. Man mår sämre och det påverkar både kropp och själ.

Det händer att jag själv går upp något kilo t ex vid semestern. Jag behöver inte bli smalare egentligen. Men eftersom jag vill hålla vikten och inte köpa nya kläder stup i ett, brukar jag försöka "banta" bort det. Jag använder ingen metod, drar bara ned lite på det där extra i maten och slänger in lite mer träning, för att motverka att energiförbrukningen minskar.

Om man har ett lite mer relaxat förhållningssätt slipper man frustration, vrede, ångest och annat elände. Kortisolet går i topp av sådana känslor - och kortisolet gör inte bara att man mår sämre, fettförbränningen minskar också!

Jag tror att du är tillräckligt kunnig för att åstadkomma resultat även utan vägning / räkning av allt du stoppar i dig. Om man inte är typen som lurar sig själv (vilket du inte alls verkar vara), kan man hålla ett tillräckligt lågt energiintag ändå, men med betydligt mindre negativa tankar och känslor.

Eddie Vedder
2010-03-25, 08:59
Men inte får vi några större problem med våra självbilder eller ätstörningar av det.

Nej defintivit inte. För killar startar ju t.ex. aldrig optionanitrådar om hur många gram protein man kan äta samtidigt och om det vore bättre att lägga upp med me x antal gram var tredje timme eller ej?

Men den typen av nojja kanske herrn (av någon särskild anledning) anser fullständigt normal och sund?

En snabb titt i din trådstatistik får definitivt glashuset att rasa. Och angående ätstörningsproblematik och skeva kroppsuppfattningen bland kvinnor och män skall man skilja på vad som är väl undersökt och dokumenterat kontra hur det faktiskt ser ut. Där tycker jag inriktningen mot tjejers problem är väldigt skev och det är kriterier om tjejers probölem som ofta grundar definitionerna. Precis som många sjukdomsförlopp baseras på mäns kroppar och överförs till kvinnor tycker jag ätstörningsproblematik/problematisk självbild är något som lite väl förenklat anses vara samma för tjejer och killar.

tsp
2010-03-25, 09:50
Nej defintivit inte. För killar startar ju t.ex. aldrig optionanitrådar om hur många gram protein man kan äta samtidigt och om det vore bättre att lägga upp med me x antal gram var tredje timme eller ej?

Men den typen av nojja kanske herrn (av någon särskild anledning) anser fullständigt normal och sund?

En snabb titt i din trådstatistik får definitivt glashuset att rasa. Och angående ätstörningsproblematik och skeva kroppsuppfattningen bland kvinnor och män skall man skilja på vad som är väl undersökt och dokumenterat kontra hur det faktiskt ser ut. Där tycker jag inriktningen mot tjejers problem är väldigt skev och det är kriterier om tjejers probölem som ofta grundar definitionerna. Precis som många sjukdomsförlopp baseras på mäns kroppar och överförs till kvinnor tycker jag ätstörningsproblematik/problematisk självbild är något som lite väl förenklat anses vara samma för tjejer och killar.

haha!

Fast det du säger håller inte. För min maniska förhållning till det ena och det andra är min vilja som elitidrottare att prestera bättre än mina konkurrenter.

rooz
2010-03-25, 09:56
haha!

Fast det du säger håller inte. För min maniska förhållning till det ena och det andra är min vilja som elitidrottare att prestera bättre än mina konkurrenter.

Elitidrottare inom vad?

Som om jag är sverigeelit inom fickpingis är det okej att noja ner sig till max, men inte om jag vill tappa 5-6 kg?

mikaelj
2010-03-25, 10:02
Jag tror att det faktum att du fryser har allt med ditt låga kaloriintag att göra. Energi behövs för att skapa värme och med den minimala tillförsel du ger din kropp har den ingenting att elda med.

För lite muskler på kroppen gör också att man fryser! Musklerna producerar värme.

+1 på de övriga -- titta inte på vågen, utan se dig själv i spegeln och fokusera på träningen. Jag har sett bilder på personer som vägt 5 kg mindre än mig, men trots det sett betydligt plufsigare ut.

Vikten säger verkligen ingenting.

Fru_Flisa
2010-03-25, 13:15
1400 kcal dagligen på en kropp och energibehov som lär ligga runt 2200-2500+ vid träning 6 dagar i veckan? 175cm 61kg ger en bmi på 19.9. 19 är gränsen till undernärd? Att sedan försöka bibehålla en bmi runt 19 låter hälsosamt och bra?

Förslaget var att bygga muskelmassa istället, få lite "hårdare" kropp genom att äta som man behöver för att lägga på sig muskelmassa. För att då öka energiförbrukning. Det gör det lättare att bibehålla och minska fett, på ett mer hälsosamt sätt. Äta mer proteiner, träna på ett annorlunda sätt kanske. Vad är fel?

Det tycker jag var ett utmärkt förslag! Jag har inte kritiserat det heller.
Inte heller diskuterat hennes löjligt låga energiintag kontra energiförbrukning.

Jag citerade bara din egen lilla idealiska åsikt som du presenterade som allmänt tycke och vetenskap om att hon både skulle se bättre ut och må bättre ut om hon byggde på sig istället för att nå det "undernärda" BMI-värdet 19,9. Du kunde ju skriva att du själv tycker det ser bättre ut och att du tror hon skulle må bättre. Det kanske mycket väl även stämmer att hon skulle må mycket bättre ut då också, men det är en annan sak.
BMI säger inte allt men 19 är såvitt jag känner till inte räknat som varken ohälsosamt eller undervikt, och för övrigt var det väl 19,9 det handlade om.

tsp
2010-03-25, 15:14
Elitidrottare inom vad?

Som om jag är sverigeelit inom fickpingis är det okej att noja ner sig till max, men inte om jag vill tappa 5-6 kg?

Exakt!

Förresten kan man inte påstå att någon som har som träningsmål att väga 130kg sälform har formats av samhällets normer för hur man bör se ut.

Eddie Vedder
2010-03-25, 15:42
Förresten kan man inte påstå att någon som har som träningsmål att väga 130kg sälform har formats av samhällets normer för hur man bör se ut.

Återigen är det DIN extremt subjektiva syn på vad som är "sund noja" och inte. Bara för att 130 kg sälform inte är en följd av ett sjukt modellideal innebär det inte att det kan vara tal om tveksamma förhållingssätt.

Jag tycker dte är fel att, som du gör, lyfta fram den osunda nojan A (som du själv representerar och som därför enligt dig inte är minsta "fel") och ställa den mot osund noja B (som inte rör dig och som du därför kritiserar).

Att man vill prestera inom idrott är du knappast ensam om, idrotten är heller inte direkt fri från skeva ideal och kroppsfixering. Och ja det är samma sak att noja 24/7 om hur man skall bli stor och stark och åstadkomma optimal proteintiming som att vilja banta en redan smal kropp.

häftig
2010-03-25, 15:46
Jag förstår faktiskt inte varifrån kvinnans undernärdsideal kommer från. Killar tycker inte att det är särskilt snyggt eller sexigt att vara undernärd.

tsp
2010-03-25, 16:14
Återigen är det DIN extremt subjektiva syn på vad som är "sund noja" och inte. Bara för att 130 kg sälform inte är en följd av ett sjukt modellideal innebär det inte att det kan vara tal om tveksamma förhållingssätt.

Jag tycker dte är fel att, som du gör, lyfta fram den osunda nojan A (som du själv representerar och som därför enligt dig inte är minsta "fel") och ställa den mot osund noja B (som inte rör dig och som du därför kritiserar).

Att man vill prestera inom idrott är du knappast ensam om, idrotten är heller inte direkt fri från skeva ideal och kroppsfixering. Och ja det är samma sak att noja 24/7 om hur man skall bli stor och stark och åstadkomma optimal proteintiming som att vilja banta en redan smal kropp.

Varför är mitt beteende osunt? Ur vilken hälsosynpunkt är en vilja att äta så bra som möjligt för kroppens hälsa osunt? Om du påstår att det är osunt att vara så "fixerad vid mat" eller liknande så lider inte jag av det - jag trivs med det. Och det lär knappast leda till något jag inte trivs med heller. Så på vilket sätt är det egentligen inte hälsosamt? För att vilja svälta sin kropp när man redan är smal har däremot negativ hälsopåverkan.

Anton Fräs
2010-03-25, 16:22
Jag förstår faktiskt inte varifrån kvinnans undernärdsideal kommer från. Killar tycker inte att det är särskilt snyggt eller sexigt att vara undernärd.

Nej och varför skulle en killes syn spela roll för tjejen? Hur många flickor tycker exempelvis om riktigt muskulösa män?

Till TS; vill du diskutera över PM eller liknande, så tveka inte på att skicka iväg ett.

Anton Fräs
2010-03-25, 16:26
Varför är mitt beteende osunt? Ur vilken hälsosynpunkt är en vilja att äta så bra som möjligt för kroppens hälsa osunt? Om du påstår att det är osunt att vara så "fixerad vid mat" eller liknande så lider inte jag av det - jag trivs med det. Och det lär knappast leda till något jag inte trivs med heller. Så på vilket sätt är det egentligen inte hälsosamt? För att vilja svälta sin kropp när man redan är smal har däremot negativ hälsopåverkan.

Det finns ju faktiskt något som heter ortorexi -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortorexi

"Sundhet"

Men det handlar inte enbart om fysiska faktorer tsp, utan snarare om psykiska. Om en kvinna som deffar ner sig till något underviktig och i övrigt är frisk är det inte speciellt farligt. Gör man det men med en felaktig inställning är det något helt annat.

Det samma gäller för en man som vill bli biffig eller för den delen förlora vikt. Att räkna kcal är ett bra exempel på detta, för många fungerar det utmärkt som ett medel att gå ner i vikt men för vissa går det oerhört fel.

Glöm inte den psykiska aspekten, den är trots allt den viktigaste i detta sammanhang :)

RebelYell
2010-03-25, 16:36
Och vad är ohälsosamt med sättet den här tjejen gör det på? 1420 kcal per dag för henne är knappast något enormt underskott med hennes träningsmängd snarare ganska moderat.

mikaelj
2010-03-25, 16:51
Och vad är ohälsosamt med sättet den här tjejen gör det på? 1420 kcal per dag för henne är knappast något enormt underskott med hennes träningsmängd snarare ganska moderat.

Det ohälsosamma är att hon, likt så otroligt många andra tjejer, inte behöver gå ned mer i vikt.

Det där som hon anser vara "jag har fortfarande lite mage" är att hon har för lite mukler på kroppen att späda ut fettet med. Med mer muskler fördelar det sig jämnare och ser mycket bättre ut.

Inget annat.

pwnyou
2010-03-25, 17:30
Exakt vad är det som är så ohälsosamt?

Om det är undernärd man inte vill bli, så är det väl bara att äta 2000kcal riktigt näringsrika grejer och träna 500kcal mer om dagen istället för att äta 1500kcal.

Man kan vara ganska kreativ. 60kg på 175cm tycker inte jag låter som överdriven anorexia heller.

Huruvida hon behöver eller borde gå ner i vikt har jag ingen aning om och tänker inte säga min åsikt ens i frågan, då jag inte vet något om trådskaparen, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ohälsosamt förutsatt att hon får i sig alla näringsämnen och sånt.

Eddie Vedder
2010-03-25, 18:04

Du kör ju med precis samma retorik som en smal person som vill bli smalare. "Jag tycker det är intressant och vill bara vara hälsosamt och jag trivs bäst med det".

De övriga värderingarna står du enbart för själv. Jag pratar INTE om trådskaparen men att som smal vilja bli smalare behöver inte vara mer skadligt än att bli fetare eller hur? Det är en fråga om vilket beteende som ligger bakom och du har en klar uppfattning om vad som är osunt pch vad som inte är det. Vad som inte är osunt är givetvis alölt du gör själv. Men om en smal person skulle säga exakt samma saker skulle du plötsligt inte hålla med. För då gäller det ju inte dig.

elliin
2010-03-25, 21:06
Jisses vilket liv jag orsakat :)

Det är kul och bra att folk är engagerade, även om er oro är helt överdriven i mitt fall.

Jag kommer fortsätta deffa och jag kommer fortsätta med mitt kaloriräknande. Jag kommer fortsätta med min styrketräning, konditionsträning och min fotboll. Jag ska bli av med mitt överskottsfett. Mitt mål är och kommer fortsätta vara att bli av med fett och behålla mina muskler. Jag vill bli tigtare i kroppen och känna mig nöjd med mig själv.
Jag är nöjd och glad med mitt liv i dag (tro inget annat) men jag känner att det här är något som är viktigt för mig och något som jag verkligen vill!
Och jag vet att siffran 176 och vikten 66 inte låter mycket för er. Men jag känner mig inte nöjd med det.

Jag vet inte vad jag ska säga för att övertyga er. Jag tror inte ens jag kan det och framförallt så behöver jag inte göra det!

Jag hoppades bara på stöd och tips. Och jag ger inte upp så lätt :P

pwnyou
2010-03-25, 21:34
Okej, tips:

1. Ät livsmedel som är jävligt mättande. Potatis, proteiner i de flesta former osv.
2. Räkna kcal. Gick du inte ner denna vecka? Okej, kör ett ännu mindre kcal-upptag nästa vecka!
3. Träna! Det bränner mer kcal än vad det gör dig hungrig.
4. Tänk på vätskan. Om du åt mycket igår så kommer du väga mycket nästa morgon (pga vätskan), så tänk på att vågen ofta kan vara missvisande och så.
5. Läs deffguiden här på sidan.

Allt är säkert redan sagt hundratusentals gånger, men ändå. Lycka till.

capron
2010-03-25, 21:43
Haha jo du får grymt mer uppmärksamhet. Såg nu att sachin också startade en tråd om att gå ner i vikt tror och hoppas det är en kille på 16 år 180 cm och 65 kg kanske något att jämföra hur de olika könen bemöts.

Stöd och tips det är nog bara att fortsätta som du gör ner går det väl även om det går långsamt ? Eller hur länge har du stått still med vikten ? Ett litet tips kanske jag kan ge dig ändå Lyle McDonald har skrivit en massa om att pressa ner vikten till max. Där tycker han man skall gå i cykler för att jämna ut hormonerna i kroppen. 8 veckors banting sedan 2 veckor energibalans. Men han skrev även att många bodybuilder som deltog i doping fira tävlingar inte kunde få stånd när det var på scenen allt för att deras kroppar var i svältläge.

tsp
2010-03-26, 01:57
Du kör ju med precis samma retorik som en smal person som vill bli smalare. "Jag tycker det är intressant och vill bara vara hälsosamt och jag trivs bäst med det".

De övriga värderingarna står du enbart för själv. Jag pratar INTE om trådskaparen men att som smal vilja bli smalare behöver inte vara mer skadligt än att bli fetare eller hur? Det är en fråga om vilket beteende som ligger bakom och du har en klar uppfattning om vad som är osunt pch vad som inte är det. Vad som inte är osunt är givetvis alölt du gör själv. Men om en smal person skulle säga exakt samma saker skulle du plötsligt inte hålla med. För då gäller det ju inte dig.

Du har rätt, och jag har fel. Jag vet. Jag tjötar bara emot för sakens skull kan man säga. Vilket är dumt det med. Aja

elliin
2010-03-26, 20:34
Tack för tipsen :)

Jag ska jobba arslet av mig(bokstavligt talat :P) För att nå mitt mål.
Det har hjälpt mig väldigt mycket att få någon utomståendes syn på det hela. Både som motivation och att någon påpekar vissa delar lite extra.
Jag ska jobba hårdare för att stoppa i mig rätt saker, köra mer konditionsträning, rätt styrketräning och bara njuta :)

mikaelj
2010-03-26, 20:39
Mer konditionsträning? o_O

häftig
2010-03-26, 22:38
mer än 6 pass i veckan? Starta en journal här på Kolo vettja!

Lovisa
2010-03-28, 12:45
Nej och varför skulle en killes syn spela roll för tjejen? Hur många flickor tycker exempelvis om riktigt muskulösa män?

Till TS; vill du diskutera över PM eller liknande, så tveka inte på att skicka iväg ett.

Nej killar tycker inte att det är snyggt med undernärda kvinnor. Men av någon outgrundlig anledning, är det STATUS att visa sig bredvid en slank kvinna. En lång och finlemmad tjej, tycks vara en trofé för många män. På samma sätt är en lång och axelbred man idealet för många tjejer...

*rolleyes*

Johan_P
2010-03-28, 12:50
Nej killar tycker inte att det är snyggt med undernärda kvinnor. Men av någon outgrundlig anledning, är det STATUS att visa sig bredvid en slank kvinna. En lång och finlemmad tjej, tycks vara en trofé för många män. På samma sätt är en lång och axelbred man idealet för många tjejer...

*rolleyes*

Vad är det för konstigt att det är vackert med långa och finlemmade tjejor resp. långa och axelbreda män? Borde det vara tvärt om?

alexa
2010-03-28, 21:05
Det känns väl troligt att du lider av någon form av skev kroppsuppfattning. Minns då jag själv vägde omkring 46 kg men tyckte att jag var FET. Du väger inte mycket för din längd och om du tränar så mycket som du säger så borde din kropp mest bestå av muskler. Sluta styrketräna och kör mer på konditionen kanske vore en lösning om det är så att det är musklerna som visar sig på vågen.

capron
2010-03-28, 21:39
Alexa du var inte nådig. Har hängt här länge men aldrig hittat någon som ens tänkt tanken att tappa muskler :-) Hur lång var du när du vägde 46 kg ?

Kravmaga
2010-03-29, 07:44
Sluta styrketräna och kör mer på konditionen kanske vore en lösning om det är så att det är musklerna som visar sig på vågen.

Om det har gått så långt att man slutar styrketräna, med avsikten att tappa muskler, bara för att det som vågen visar är det viktigaste, kanske man borde ta sig en funderare...

elliin
2010-03-29, 07:48
Jag vill absolut inte tappa mina muskler! Dem har jag slitit hårt för.
Jag skulle aldrig tänka tanken att försöka få bort dem!
Det är fettet som ska bort!

mikaelj
2010-03-29, 07:53
Då är det tung styrketräning och inte så mycket konditionsträning du vill göra.

Sess
2010-03-29, 12:47

*rolleyes*

Dum generalisering.

Smaken är som säkerligen bekant - individuell. Det gäller garanterat båda könen. Snacka om "breaking news"...

BobaFett
2010-03-29, 12:59
Dum generalisering.

Smaken är som säkerligen bekant - individuell. Det gäller garanterat båda könen. Snacka om "breaking news"...

Exakt, för mig spelar det ingen roll hur slank och lång hon är om hon inte har "junk in the trunk" :D