handdator

Visa fullständig version : deff förstörd av magsjuka

sweet_sunny_south
2010-03-23, 12:48
Jag befinner mej mitt inne i en deff nu och har som målvikt att gå ner från 86kg till 78kg till sommaren. Har lyckats ta mej ned till 82 kg nu. Men efter det att jag haft magsjuka (och 1 vecka efter) ligger jag nu runt 79 kg. Den vikt jag gått ned är ju mestadels vätska och givetvis inte fett så det suger ju rätt hårt.

Min undran är nu om jag kommer gå upp till min ursprungliga vikt igen även om jag deffar och ligger på ett kaloriunderskott. Eller ska jag "äta upp mej" till 82kg för att sedan starta deffen igen?

vicarious
2010-03-23, 12:57
Du kommer stiga i vikt igen när du blivit frisk så oroa dig inte. Använd spegeln istället för vågen som ett mått för hur din deff går, det är ett bättre verktyg.

Kravmaga
2010-03-23, 12:57
Hur du ska fortsätta efter din magsjuka måste du avgöra själv. Kanske vore det en idé att ligga på energibalans ett tag för att återfå lite energi och ge kroppen tid att återhämta sig. Förstår annars inte riktigt din fråga. Du kommer antaligen gå upp lite då ny vätska binder sig i kroppen. Om du ska "äta upp dig", i form av att lägga på dig fettvikt för att återgå till den vikt du hade innan magsjukan, förstår jag inte riktigt poängen med. Att ersätta vattenförlust med fett borde väl inte vara optimalt om ditt mål är att gå ner i fettvikt?

sweet_sunny_south
2010-03-23, 13:15
Hur du ska fortsätta efter din magsjuka måste du avgöra själv. Kanske vore det en idé att ligga på energibalans ett tag för att återfå lite energi och ge kroppen tid att återhämta sig. Förstår annars inte riktigt din fråga. Du kommer antaligen gå upp lite då ny vätska binder sig i kroppen. Om du ska "äta upp dig", i form av att lägga på dig fettvikt för att återgå till den vikt du hade innan magsjukan, förstår jag inte riktigt poängen med. Att ersätta vattenförlust med fett borde väl inte vara optimalt om ditt mål är att gå ner i fettvikt?

Jo det var det jag menade, att man kanske ska ligga på energibalans ett tag. Vill ju absolut inte gå upp någonting i fettvikt.

sweet_sunny_south
2010-03-23, 13:18
Du kommer stiga i vikt igen när du blivit frisk så oroa dig inte. Använd spegeln istället för vågen som ett mått för hur din deff går, det är ett bättre verktyg.

Jo ska försöka göra det mer i framtiden, man blir lätt fixerad över vad vågen visar. Men jag kommer alltså få tillbaka min 82 kilosvikt fast jag ligger på ett kaloriunderskott?

Kravmaga
2010-03-23, 14:37
Jo ska försöka göra det mer i framtiden, man blir lätt fixerad över vad vågen visar. Men jag kommer alltså få tillbaka min 82 kilosvikt fast jag ligger på ett kaloriunderskott?

Det är svårt att säga exakt hur mycket av det du tappat som kommer tillbaka. En liten del är antagligen fett/muskelmassa, om du nu fått i dig väldigt lite energi och inte tränat något, och en del vatten. Det du tappat i vikt form av vatten bör till stor del komma tillbaka, om du återgår till liknande kost som du hade innan, det du tappat i fett/muskler kommer inte tillbaka om du inte lägger dig på kaloriöverskott.

GI-Joe
2010-03-23, 14:56

Kolla inte allt för ofta, du kan bli "blind". Tycker du ska väga dig en gång varannan vecka för att se att det händer något på vågen också :) Tråkigt att tycka sig se sig smal i spegeln om det i själva verket inte händer något ;)

Tolkia
2010-03-23, 16:24
En stor del av viktförlusten är vätska, och den kommer ju automatiskt tillbaka när du börjar dricka och äta igen (och slutar spy). Ät och drick som vanligt ett par dagar och se vad som händer. Panik tar dig i vilket fall som helst ingen vart.

Symphony Flex
2010-03-24, 08:26
jo... äter du bara på nån dag så borde vätskan komma tillbaka ganska fort. ta det därifrån du är. så mycket muskler har du inte hunnit tappa på några dagar magsjuka.