handdator

Visa fullständig version : Ny bilstereo med sdhc

PiNG.
2010-03-23, 00:11
Ja jag är på jakt efter en ny bilstereo, pallar inte bränna ut skivor längre, då min nuvarande (pioneer deh-6100R) inte spelar i mp3 format, så det blir typ en timme musik per skiva.

Är på jakt efter en stereo med sdhc slot, så man kan slänga in ett 16/32 gigs minne där och ha musik för några veckor framöver...

Tydligen är det inte så många olika modeller som har sdhc, och de som har (tex Pioneer DEH-4200SD/5200SD) känns så plastiga. Kollade på dom på BRC men de kändes fan inte bra.

Hillman har några modeller, men jag har haft hyffsat svårt att hitta någon bra recension av deras maskiner. Vissa klagar på ljudet, andra på knapparna, medans andra är hur nöjda som helst. De flesta är väl överens om att det är billiga apparater, för funktionerna de innehåller, men jag lägger hellre ut en peng extra för att få något som håller.

Är det någon här inne som har någon maskin som de är nöjda med som har sdhc slot?

Endast USB ingång är inte intressant, sdhc ska de va. Prisklass 1000-5000 på en höft :)

Tacksam för info om det finns någon*kissass*

PiNG.
2010-03-23, 11:18
Ingen alls som kör med SDHC i sin stereo?

Då får jag skriva ett mail till de stora tillverkarna så de gör fler modeller :)

mangs
2010-03-23, 11:32
AV ren nyfiknhet, varför duger inte USB-interfacet till en usb-sticka eller extern HDD? Är det enbart av smidighetsskäl eller något anant?

Jag undrar eftersom jag själv inom kort kommer köpa ny bilstereo och funderar på hur behoven ser ut. :)

PiNG.
2010-03-23, 11:38
AV ren nyfiknhet, varför duger inte USB-interfacet till en usb-sticka eller extern HDD? Är det enbart av smidighetsskäl eller något anant?

Jag undrar eftersom jag själv inom kort kommer köpa ny bilstereo och funderar på hur behoven ser ut. :)

Det är "oj, -jag/han/hon/barnen- råkade trycka till USB stickan och nu har vi knäckt skiten" momentet som jag vill undvika. En polare har/har haft en sådan, men hans påg råkade knäcka stickan och sabba usb sloten.

In med sdhc kortet i stereon så är det inget som "råkar" gå isönder. Visst kan man ta en usb "förlängare" med sladd, och stoppa undan usb-stickan. Men då ska den ligga å ta plats å va i vägen...

Det är det praktiska och hållbara jag är ute efter ;)

...En liten sidoparentes: Är det enorm skillnad på 4x40 watt gentemot 4x50 watt i effekten på stereon?

mangs
2010-03-23, 11:51
OK, då är jag med. Finns det ingen där man monterat USB bakpå, då kan man ju dra en förlängning snyggt tillhandskfacket eller något?

Skillnaden mellan 4x40 och 4x50 är i många fall försumbar då dessa siffror inte är verkliga Watt (RMS) utan mest marknadsmaterial från tillverkaren. Vill du kunna lira högt och få det att låta bra är det nästan en förutsättning att du kör med externa slutsteg.

Hur som helst skulle jag inte stirra mig blind på effekten då det har väldigt lite med verkligheten att göra. Dessutom, om vi utgår ifrån att siffrona stämmer så krävs det en effektdubbling för att kunna spela 3dB högre. Dvs, Du behöver gå upp till 80W istället för 40W. Du upplever ett dubbelt ljudtryck vid ungefär 10dBs höjning så för att kunna spela dubbelt så högt behöver du ungefär 10ggr mer effekt (400W). Därför är skillnaden mellan 40 och 50W ganska marginell och handlar mer om hur tillverkaren valt att speca in.

Glöm inte heller att det oftast sitter en säkring mellan batteri och denna bilstereo som kanske är på 7A och med en batterispänning på 13.8V får du fram maximal effekt till runt 100W. Då är det förbrukad effekt vilket med en rätt dålig verkningsgrad (vilket det alltid är på Klass AB-förstärkare) kanske gör att du i verkligheten har 1/3 av det att röra dig med vilket för 4 kanaler samtidigt drivna ger 4x8W eller ngt liknande.

panic
2010-03-23, 12:15
Du var inte intresserad av mitt förslag PiNG ??

PiNG.
2010-03-23, 12:34
Du var inte intresserad av mitt förslag PiNG ??

Du har PM :)

Sir Anselm
2010-03-23, 14:00
Lustigt, jag håller precis på och kollar på samma sak, till min Peugeot 207:a. Lutar väl åt att det blir en Pioneer till slut, men Hillman har ju en modell som ser cool ut med skärm och grejer. En annan tanke jag har är att helt enkelt dra en USB till handskfacket och lägga en portabel hårddisk med musik där. Borde räcka ett tag ;)

Men kortläsare känns ju rätt smidigt helt klart.

PiNG.
2010-03-23, 23:29
Lustigt, jag håller precis på och kollar på samma sak, till min Peugeot 207:a. Lutar väl åt att det blir en Pioneer till slut, men Hillman har ju en modell som ser cool ut med skärm och grejer. En annan tanke jag har är att helt enkelt dra en USB till handskfacket och lägga en portabel hårddisk med musik där. Borde räcka ett tag ;)

Men kortläsare känns ju rätt smidigt helt klart.

Det är ju bara kvalitetsfrågan på Hillman. Vissa säger det är skräp, och är det skräp spelar det ju ingen roll hur billigt det är. Jag betalar hellre mer å får nåt som håller och fungerar, än att behöva reklamera och klödda me skiten.

Sen det här med att dra från baksidan snyggt och dant till handskfack osv tycker jag bara e klödd.;) Det finns ju slotar för sdhc kort, så nog fan skulle man väl kunna hitta en vettig modell *grr27*

Sir Anselm
2010-03-24, 07:12
Det är ju bara kvalitetsfrågan på Hillman. Vissa säger det är skräp, och är det skräp spelar det ju ingen roll hur billigt det är. Jag betalar hellre mer å får nåt som håller och fungerar, än att behöva reklamera och klödda me skiten.

Sen det här med att dra från baksidan snyggt och dant till handskfack osv tycker jag bara e klödd.;) Det finns ju slotar för sdhc kort, så nog fan skulle man väl kunna hitta en vettig modell *grr27*

Ja precis, känner lite samma sak angående Hillman. Var inne på Bra Ljud i Bil här i stan, de rekommenderade en Kenwood med USB som man kunde ändra färg på knappar och display så den matchar bilens instrument.

Kenwood (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456987)

Martinl_80
2010-03-24, 15:52
Min kenwood har USB-sladd på baksidan. Kör 80gig hd i bilen! Gött!

PiNG.
2010-03-24, 23:58
Ja precis, känner lite samma sak angående Hillman. Var inne på Bra Ljud i Bil här i stan, de rekommenderade en Kenwood med USB som man kunde ändra färg på knappar och display så den matchar bilens instrument.

Kenwood (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456987)

...jag vill ha sdhc slot *mini

När jag hittat en modell lovar jag att posta en bild och en utförlig recension om hur den funkar. :thumbup:

PiNG.
2010-03-25, 22:39
Skickade ett mail till Itsajten, och frågade rent ut hur det såg ut med kvaliten på Hillman aparaterna, antal reklamationer osv. Här är svaret:

Hej Jocke,

Vi kan rekommendera HILLMAN starkt. De tillverkas i precis samma fabriker som mer kända fabrikat men eftersom många mellanhänder kapas kan vi pressa ner priserna. De säljs idag av många större bilstereo-företag som b.la MDS.

Vi rekommenderar HDC-1540/HDC-1660. Dessa enheter har endast 0.2% defekta enheter (2st per 1000st sålda) vilket är extremt lågt.

Mvh
Fredrik
ITsajten i Kalmar AB

Jag var även på Media Markt och kollade deras sortiment. Dom hade inte en enda bilstereo med sdhc slot. Inte hemma för tillfället, för det skulle först rensas ut "det gamla" innan det kom in nytt.

Däremot när jag frågade han vad de skulle få in, eller kunde beställa hem, så fick han syn på en Hillman med 3,5 tums skärm på internet, och sa direkt "för de pengarna håller den i 3 månader". Detsamma gällde vissa andra okända märken.

Så från en oklarhet till en annan oklarhet: ITsajten äger HILLMAN, och skriver givetvis att det är en bra produkt, men när jag var på BRC, som jag ser är återförsäljare för Hillman,(http://www.hillman-electronics.com/sw_resellers.asp) så var det inte ett ord om att man skulle köpa hillman, trots att alla funktionerna passade mitt behov klockrent. JVC och Pioneer visades upp. Om det beror på bättre marginaler eller om de rent ut sagt vet att kvaliten inte är i topp låter jag vara osagt, fritt att resonera och analysera ;)

Att de rekomenderade modellerna jag fick i mailet inte finns på deras hemsida...ja det är fritt att analysera om det med.

Blir att besöka BRC igen och höra på deras resonemang om Hillman *popcorn*

mulliy
2010-03-25, 23:53
Det är "oj, -jag/han/hon/barnen- råkade trycka till USB stickan och nu har vi knäckt skiten" momentet som jag vill undvika. En polare har/har haft en sådan, men hans påg råkade knäcka stickan och sabba usb sloten.

In med sdhc kortet i stereon så är det inget som "råkar" gå isönder. Visst kan man ta en usb "förlängare" med sladd, och stoppa undan usb-stickan. Men då ska den ligga å ta plats å va i vägen...

Det är det praktiska och hållbara jag är ute efter ;)

...En liten sidoparentes: Är det enorm skillnad på 4x40 watt gentemot 4x50 watt i effekten på stereon?

Du kanske har missat detta, men det finns många stereor som har usbn på baksidan, fast du kanske är för lat för att skuva ut stereon varje gång du behöver använda minnet också xD

PiNG.
2010-03-26, 00:10
Du kanske har missat detta,

Nej.

men det finns många stereor som har usbn på baksidan,

ja?

fast du kanske är för lat för att skuva ut stereon varje gång du behöver använda minnet också xD

...hur tänkte du nu? Skruva ut? Vad har du för stereo som du måste "skruva" ut...

Jag vill ha en sdhc slot i min stereo. Punkt.

Att du tycker det går lika bra med usb-slot på baksidan är väl helt oväsentligt, då jag i första posten beskrev vad jag ville att det skulle finnas på stereon.

Lat?...hmm...bekväm/praktisk? *popcorn*

Men tack för ditt inlägg. Nu vet jag ju att det finns stereoapparater med usb-slot på baksidan.*rolleyes*

Degpekka
2010-03-26, 01:24
Jag har funderat på att köpa någon av dem varianterna som teknikmagasinet säljer. Vet inte om det är riktigt vad TS söker eller hur pass bra dem fungerar, men jag är inte sugen på att lägga mkt mer pengar än så, och kan knappast vara sämre än original stereon i bilen nu. :D

PiNG.
2010-03-27, 18:34
Jag har funderat på att köpa någon av dem varianterna som teknikmagasinet säljer. Vet inte om det är riktigt vad TS söker eller hur pass bra dem fungerar, men jag är inte sugen på att lägga mkt mer pengar än så, och kan knappast vara sämre än original stereon i bilen nu. :D

Det är ju också lågbudget, så man får väl lika mycket för pengarna där som på ITsajten :)

Får se va de blir, nästa vecka ska den gamla bytas ut iaf.

grakka
2010-03-27, 20:24
Varför vill du inte använda usb på baksidan och köra med minne i exempelvis handskfacket?

PiNG.
2010-03-28, 22:09
Varför vill du inte använda usb på baksidan och köra med minne i exempelvis handskfacket?

Smidigheten.

1.Köpa ny stereo
2.koppla in ny stereo - tjoff in i samma fack - klart. Inga sladdar att dra extra.
3.Fylla sdhc kortet med mp3, lyssna 1 månad :)

Och givetvis för att det finns. Hur man än vrider och vänder på det med att USB hit å dit, eller en hårddisk kopplad dit, så är sdhc kortet - pyttelitet - och jävligt smidigt.

Tjoff tjoff - klart! *popcorn*

Sir Anselm
2010-04-12, 16:17
Hur har det gått?

PiNG.
2010-04-13, 08:31
Hur har det gått?

Det har varit några vändor fram och tillbaka till bla BRC och HCB, och kommit fram till att en stereo med SD slot fram, på en vettig apparat inte finns. (Vettig under mitt tänkande då alltså)

Kom på lösningen att jag kan koppla in en usb adapter (CD-UB100) och behålla min gamla stereo, problemet är priset. 1500 i sverige, dryga 200 i USA. Har inte haft riktigt tid att kolla upp exakt va det kan kosta att skicka hit det, men med frakt och moms blir det ca 6-700:-.

Och då blir det lösningen som jag inte ville ha - USB ingången bak, med sladd dragen i tex handskfacket, eller i nåt annat hål jag kan prega ut den ur :)

Dagens I-landsproblem, i know *whatever*

Så för tillfället ligger allt på is, för när jag väl var på ena stället så blev det ju tal om att trycka in slutsteg och lite bas också, så det här: "Tjoff tjoff - klart" har ju hamnat helt på sniskan :furious:

När staketet jag håller på med är klart på tomten, och trädäcket är lagt ska jag ta upp kampen om att hitta en bra lösning igen. Är det någon som under tiden hittar en cd-ub100 adapter nånstans i garderoben som ska säljas så är jag en given köpare :thumbup:

Sir Anselm
2010-04-13, 13:51
Aha, okej. För min del blir det nog en Kenwood 7644 med USB dragen till handskfacket. Den vann på att man kunde ändra färgen på belysningen så att den matchar övrig belysning i kupén...