Visa fullständig version : Ont i halsen av fil
Jochitko
2010-03-22, 23:54
Hej
Jag har de senaste veckorna fått ont i halsen efter att ha ätit fil med flingor. Jag upplever inte samam besvär när jag äter yoghurt, keso eller dricker mjölk eller liknande. Jag har provat olika sortes fil; vanlig lättfil och A-fil, får samma symptom av båda. Det känns lite so matt halsen är svullen längst uppe och det liksom skrapar lite. Känslan är väldigt mild, och det tod ett tag innan jag började märka av att det upprepades och kopplade det till filen. JAg äter fil rätt mycket, kanske ett paket om dagen ungefär.
Vad kan det vara för något? *cry*
Jochitko
2010-03-23, 00:17
Låter konstigt :S
Det är det ;) jag har aldrig haft liknande problem innan eller ngn allergisk reaktion...
Eddie Vedder
2010-03-23, 06:10
Det framgår inte om flingor är en faktor i samtliga fall. Är det alltid fil + flingor men i övrga exempel inga flingor kan det ju vara dom.
MeekGeek
2010-03-23, 08:22
Överkänslig mot bensoesyra (E210..219) kanske? Eller kanske histaminintolerans? I båda fallen borde även yoghurt ge samma effekt, men det kan variera från batch till batch, speciellt vad gäller histamin. Kan också vara så du håller på bli förkyld, och vad du äter råkar vara en olycklig slump. Kan vara knepigt ibland att isolera orsak/verkan-samband, och man drar lätt förhastade slutsatser.
Då jag lider av kronisk reflux så känner jag väl igen symptomen. Det kan bero på att syra upp från en otät magmun kryper upp och irriterar svalget. Det finns även en mycket stark nervkoppling mellan svalg och magmun (det är den som gör att du kräks när du stoppar fingrarna i halsen) vilket kan ge upphov till referred pain och obehagskänslor i svalget fast den egentliga irritationen ligger vid magmunnen. Mitt hetaste tips är att skära ned på mängden filmjölk.
Jochitko
2010-03-23, 12:45
När jag äter yoghurt med samma flingor så gör det inte ont. Dessutom äter jag olika flingor med fil och får samma symptom så det bör ju inte ha med flingorna att göra. Jag ska försöka isolera symptomen genom att äta ren yoghurt och ren fil för sig för att se om det ger samam effekt. Tack för svaren alla, även om jag fortfarande inte förstår vad det skulle kunna vara. Syra från en otät magmun borde ju inte triggas av just fil eller? :/
MeekGeek
2010-03-23, 12:50
Histaminrik mat (filmjölk, ost och andra fermenterade/jästa/lagrade produkter, men även t ex banan) är sådant som anses öka besvären med reflux. Vissa typer av mediciner mot reflux är just histamin-hämmare, t ex Zantac.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.