Visa fullständig version : Frukost-shake
Nej, jag vill inte ha förslag på schysta "moves" till frukosten!
Tar däremot shake-tips. Brukar alltid ha bråttom på morgonen och orkar/hinner inte laga till nåt avancerat. Har kört med havregrynsgröt rätt länge men börjar tröttna.
Så fram med eran favorit-shake så jag kan få lite i kistan på morgonen. Kravet e att det ska vara näringsrikt och inte alltför mycket socker eller fett.
Herkulez
2003-09-30, 09:51
Mjölk
1 banan
några ägg och/eller proteinpulver
havregryn och oboy
psylliumfrön ifall man vill sänka GI:t
:thumbup:
1/2 dl frusen jordgubb
1/2 dl frusna hallon
1/2 dl frusna blåbär
1 banan
35g proteinpulver
osötad apelsinjuice
Mixas.
Lite jordgubbsvassle, minimjölk, lite linföolja, ett ägg, 3 äggvitor, en halv burk lätt kessela, fun light och lite frysta bär. Mixa och njut. Sen får man käka bröd eller flingor till det.
Bara att sätta igång och prova då!
Thanks!
:cheers:
Stickboy
2003-10-02, 15:10
3-4 dl minimjölk
3 dl fiberberikade havregryn
2 hela ägg
1 skopa proteinpulver
Originally posted by Stickboy
3-4 dl minimjölk
3 dl fiberberikade havregryn
2 hela ägg
1 skopa proteinpulver
sen mixar du detta tills det blir helt flytande? hur lång tid tar det?
Stickboy
2003-10-02, 15:23
tar mindre än en 1/2 minut med en mixerstav (lite gryn får man tåla)
alltså den shaken måste ju spöa en portion havregrynsgröt med hästlängdet.. och dessutom snabbare att få i sig.
Stickboy
2003-10-02, 15:26
japp, har kört med den ett par års tid nu.
men hur smakar ett rått ägg i den shaken.. låter grymt äckligt
Stickboy
2003-10-02, 15:31
drinken smakar faktiskt rätt ok (man vänjer sig) jag sveper den rakt av.
äggen gör varken till ellr från på smaken
Några dl minimjölk
1-2 ägg
5-6 äggvitor
1 banan
1-2 dl havregryn
Brukar få bröst och rygg pump när jag kör den drinken.
äh.. nåra äggvitor, nåra dl mjölk och typ 2 dl havregryn.. sen skakar man och dricker rakt av.. krävs lite träning för att dricka dom hela grynen med finess.. men det går.. mot slutet blir det lite tugga iof..
blanda:
mjölk
havregryn
banan
proteinpulver
kör i en mixer.. supergott och snabbt att göra iordning!!!:cool:
Testade med vasslepulver, mjölk och havregryn i mixern imorse. Smaken var ok, men konstistensen tyckte jag var lite äcklig. Grynen blev liksom som en massa i botten.
Tips på kolhydratkälla som kan ersätta havregrynen och som mixar sig bättre?
Edit: Och ja, en bump från 2003 haha.
Testade med vasslepulver, mjölk och havregryn i mixern imorse. Smaken var ok, men konstistensen tyckte jag var lite äcklig. Grynen blev liksom som en massa i botten.
Frukt? Eller bär? Har aldrig haft problem med att havregryn inte mixas.. mixa mer?
Haha läste första inlägget så stod det 2003.. whaat.
Frukt? Eller bär? Har aldrig haft problem med att havregryn inte mixas.. mixa mer?
Haha läste första inlägget så stod det 2003.. whaat.
Frukt och bär säger du. Banan ska jag iaf testa (med chokladsmak på pulvret lär det bli gott iaf). Jag gav det typ 20 sekunder med stavmixern bara imorse. Kanske var lite för ivrig, och ville inte väcka resten av huset, hehe. Ska testa mixa mer imorgon. Grynen gick sönder men det la sig på botten som en massa efter en kort stund bara, så sista biten kändes som pappersmassa i konsistensen.
Ja, jag googlade på frukost shake och kom till denna tråden, såg först inte att den var från stenåldern. Men nu kan ingen klaga på att jag inte sökte iaf :D
maximuscle
2011-10-05, 10:37
1dl protte pulver, 2 matskedar jordnötsmör, fryst bär blandning och 250g kvarg...är och njut
lägg till en banan så blir det mer homogent och grynen sjunker inte till botten, Lite kvarg eller keso gör det ändå bättre
6dl mjölk
3dl havregryn
25gram proteinpulver.
Mixa 1-2 minuter.
Färdigt! :D
kvarg + proteinpulver + vatten eller mjölk, kanske lite sötningsmedel, sen i med någon form av kolhydrat :)
Ett tips är att köra med en lite fetare (typ 3%) naturell yoghurt istället för mjölk. Då får man lite tjockare/krämigare konsistens än med mjölken.
Jag har kört yoghurt, banan och bananchoklad-protein nu på senaste och det är jävligt gött. Annars kör jag olika frusna bär eller lite alla möjliga frukter som jag kommer på. Har helt slutat med havregryn då det smakar endel röv samt att jag inte känner att jag behöver en så stor frukost.
legoknekten
2011-10-05, 20:25
Mjölk, prottepulver, kvarg, havregryn, ägg, advokado, kyckling o banan :hbang:
addeadde0
2011-10-06, 22:48
Något som jag testade för ca 2 veckor sedan och ätit varje dag sen dess är:
500g kvarg
1dl whey80 ( hallon )
3-400g mixade bär
funlight + vatten tills smaken / konsistensen är som man behagar.
Mixa i ca 2 min
Brukar smälla i mig halva till frukost och halva innan läggdags, blir ca 100g protein totalt till ett lågt antal kcal :hbang:
cirkelrak
2011-10-07, 08:00
Mjölk, grädde, vassle och lite malto. Det har blivit min standardfrukost.
En bättre mixer och/eller blötlägg grynen längre så brukar det lösa sig men som andra redan i stort sätt har skrivit tidigare så gör bananer, fil/yoghurt, glass, kaseinpulver, keso etc det hela tjockare. Om det förbättrar smaken är däremot lite varierande beroende på produkt.
cirkelrak: Ingen banan?
cirkelrak
2011-10-07, 09:02
Måste ju använda mixern för att få sönder bananen och då blir det 100% mer disk.
En bättre mixer och/eller blötlägg grynen längre så brukar det lösa sig men som andra redan i stort sätt har skrivit tidigare så gör bananer, fil/yoghurt, glass, kaseinpulver, keso etc det hela tjockare. Om det förbättrar smaken är däremot lite varierande beroende på produkt.
Testade med banan (fast utan havregryn) imorse. Ska testa med banan OCH havregryn nästa gång.
Mastodon
2011-10-07, 12:24
mitt bidrag kräver ingen mixer, om man som jag inte kan använda en sån utan att väcka medboende och grannar (min låter som ett flygplan): 500 gr kvarg, 1-2 dl mjölk, valfritt proteinpulver med choklad eller kaffesmak, en skvätt kanel, lite kakao och ev lite snabbkaffe. typ 90 gram protein, 20 gr ch2o och i princip noll fett. Det tycker jag om att ta på morgonen om jag ska träna vid lunch, så kan jag käka en stor måltid med mer ch2o efter träningen.
psylliumfrön har inget GI
Holabandola
2011-10-07, 13:03
Mjölk havre banan prottepulver oboy och....frusen spenat.
Förövrigt är jag Havredrinkens fader :-)
Den fanns inte för 10 år sedan när jag började sprida den på nätet och i kretsar.
Holabandola
2011-10-07, 13:04
OM du har svårt att mixa grynen kan du mixa de torrt först, till ett mjöl, men se till att lägga en handuk eller påse så det itne stänker löer hela köket.
mitt bidrag kräver ingen mixer, om man som jag inte kan använda en sån utan att väcka medboende och grannar (min låter som ett flygplan): 500 gr kvarg, 1-2 dl mjölk, valfritt proteinpulver med choklad eller kaffesmak, en skvätt kanel, lite kakao och ev lite snabbkaffe. typ 90 gram protein, 20 gr ch2o och i princip noll fett. Det tycker jag om att ta på morgonen om jag ska träna vid lunch, så kan jag käka en stor måltid med mer ch2o efter träningen.
psylliumfrön har inget GI
Åh, kaffe! Vilken jävla idé
OM du har svårt att mixa grynen kan du mixa de torrt först, till ett mjöl, men se till att lägga en handuk eller påse så det itne stänker löer hela köket.
Ska också testas! Då kan man ju mixa en hel batch en gång i veckan typ.
puppztah
2011-10-07, 14:09
kesella
proteinpulver
mjölk
Tipset om att få mer trögflytande konsistens fungerade ganska bra. Tog 2 dl mjölk (mindre mjölk än innan), 1 banan, 1 dl proteinpulver och en knapp dl havregryn. Havregrynen sjönk inte till botten lika mycket då.
Ingen vidare framgång med att torrmixxa havregrynen med stavmixerna dock. Har kanske en för dålig stavmixer.
Brukar göra min "monster shake" ibland då jag är riktigt hungrig om mornarna, bestående av:
1 banan
1 dl bär (sort spelar mindre roll)
4 dl mjölk
2 råa ägg
0.5-1dl havregryn (dinkel)
1-1.5 dl proteinpulver
Mättar som bara den, orkar man inte hela är det bara att ta som mellanmål senare också *screwy*
edasvangen
2011-10-10, 06:53
Trevligt att man hittade denna tråd. min frukost består alltid av en portion havregrynsgröt och en proteinshake, blev bra mycket godare/enklare att blanda ihop allt med lite mjölk och bär/banan! :)
Tipset om att få mer trögflytande konsistens fungerade ganska bra. Tog 2 dl mjölk (mindre mjölk än innan), 1 banan, 1 dl proteinpulver och en knapp dl havregryn. Havregrynen sjönk inte till botten lika mycket då.
Ingen vidare framgång med att torrmixxa havregrynen med stavmixerna dock. Har kanske en för dålig stavmixer.
Använd den lilla mixerskålen om du ska göra mjöl av havregryn, funkar mkt bättre.
Jag hade inga bananer i morse så jag körde med ett par morötter istället. Det blev faktiskt gott ändå och lite mer fibrer! Så, min morots-shake:
4 dl mjölk
40 g musli
75 g morot
30 g Whey-protein
7 g jordnötssmör
Protein: 43 g
Kolisar: 52 g
Fett: 14,5 g
Energi: 530 kcal
lånar tråden lite eftersom det hör till samma ämne. Har testat dricka min frukost dem senaste två dagarna nu. Havregryn, proteinpulver, mjölk och banan. Anledningen är att jag vaknar kl5 varje dag och brukar inte ha lust att äta en frukost, men måste samtidigt få i mig något som kan ge mig tillräckligt med energi till jobbet som är fysiskt och uthållighets krävande. Det jag undrar är om frukostshake ger lika mycket energi som att äta det i vanlig "fast" frukost? Har mättnadskänslan något med energi att göra? Det vill säga om jag dricker en frukostshake i samma mängd som jag annars skulle ha ätit, ger det samma energi/ork i kroppen som en vanlig frukost?
vicarious
2011-11-16, 21:49
lånar tråden lite eftersom det hör till samma ämne. Har testat dricka min frukost dem senaste två dagarna nu. Havregryn, proteinpulver, mjölk och banan. Anledningen är att jag vaknar kl5 varje dag och brukar inte ha lust att äta en frukost, men måste samtidigt få i mig något som kan ge mig tillräckligt med energi till jobbet som är fysiskt och uthållighets krävande. Det jag undrar är om frukostshake ger lika mycket energi som att äta det i vanlig "fast" frukost? Har mättnadskänslan något med energi att göra? Det vill säga om jag dricker en frukostshake i samma mängd som jag annars skulle ha ätit, ger det samma energi/ork i kroppen som en vanlig frukost?
Ja det blir samma mängd energi men mättnaden kan bli annorlunda.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.