Visa fullständig version : Potatis och allt det där med högt GI och grejor...
Under deff äter jag 400 - 700 gram potatis om dagen och det är i princip den enda kolhydratkälla jag har. Jag skär potatisen i små bitar och kokar i ugnen i 8 minuter. Oerhört praktiskt och oförskämt lite kcal med tanke på hur bra det mättar, och smakar!
När min kamrat fick höra om detta stora potatiskonsumerande blev han bestört och talade om för mig att potatis är fullkomligt odugligt då det höjer insulinvärdet och har väldigt högt GI. Han menade på att pasta är ljusår bättre även om det innehåller typ 200 kcal mer/100 gram.
Jag tycker att jag mår mycket bättre av potatis än pasta och att jag får minst lika mycket energi och ork. Men enligt honom spelar det ingen roll vad jag känner...
Vad säger ni? Kan jag med gott samvete fortsätta med att äta min potatis under diet? Vad är det egentligen som är så fruktansvärt med att insulinvärdet höjs?
Potatis är bra. Räcker så
Han pratar i nattmössan, potatis är betydligt bättre ur näringsperspektiv än pasta enligt mig.
Potatis ger inte direkt snabba kolisar..
Potatis är en sämre näringskälla än fullkornspasta.
Men en bättre energikälla, om man vill hålla sig mätt.
1911 kan du utveckla det? :)
1911 kan du utveckla det? :)
Mer näring per 100 gram, utsöndrar näring under en längre tid och har mer fibrer! Att det inte mättar lika bra är väl ganska off-topic i näringsperspektiv?
Vad säger ni? Kan jag med gott samvete fortsätta med att äta min potatis under diet?
Ja...potatis är 100gr bättre än pasta (även fullkorn) ur deffsynpunkt. Pasta är alldeles för energitätt, omättande och näringsfattigt för att ingå i deffdieten enligt mig.
Ja...potatis är 100gr bättre än pasta (även fullkorn) ur deffsynpunkt. Pasta är alldeles för energitätt, omättande och näringsfattigt för att ingå i deffdieten enligt mig.
Energitätt och näringsfattigt, hur får du ihop det?
Fatcan snackar...: *bs*
Energitätt: mycket energi (kcal)
Näringsfattigt: lite mikronutrienter (vitaminer, mineraler)
Fatcan säger bra saker.
Energitätt: mycket energi (kcal)
Näringsfattigt: lite mikronutrienter (vitaminer, mineraler)
Fatcan säger bra saker.
Näringsfattigt tolkade jag som fattigt på näring likt kolhydrater, protein och fett. Vilket ju också är näring. Men okej. Sorry Fatcan!
Nix, på Kolo betyder näring mikronutrienter och energi makronutrienter. :-)
malfunction
2010-03-22, 22:53
500 kcal potatis ger 32% av rekommenderat vitaminintag och 54% av rekommenderat mineralintag. 500 kcal fullkornspasta ger 16% av rekommenderat vitaminintag och 49% av rekommenderat mineralintag (amerikanska värden). Så potatis är iaf inte mer näringsfattigt än pasta (även om den fejden verkar vara klar).
Kan jag med gott samvete fortsätta med att äta min potatis under diet? Vad är det egentligen som är så fruktansvärt med att insulinvärdet höjs?
Ja absolut. Det är inget fruktansvärt alls.
Potatis är kung under deff!
Pasta och ris hör till högenergiförbrukarna och deras kost *popcorn*
Cerberus
2010-03-22, 23:48
potatis är en favorit, så jäkla högt GI kan ja inte tänka mig att de har? Älskar att bli sjukt mätt på de iaf.
Jag minns iaf på GI-tiden att man kunde låta potatisen stå i kylen några/någon dag och sänka GI. Om man nu bryr sig om det.
Eddie Vedder
2010-03-23, 05:55
Mer C-vitamin, mer kalium, bättre mättnad och så slipper man gluten, fytinsyra och alla spannmålsfibrer. Så i mina ögon slår potatis fullkornspasta med en jordskredsseger. Tagliatelle som är vit och innehåller ägg ser jag som bättre i så fall.
Inte en chans att GI har någon betydelse vid viktnedgång. Själva viktnedgången och energibristen skruvar upp insulinkänsligheten och GI blir irrelevant.
Rotfrukter i allmänhet verkar slå spannmål i de viktigaste kategorierna. Lägre mängd antinäringsämnen, bättre typer av fibrer, bättre mättnad, högre nivåer av vitaminerna vi är ute efter (ex. C-vitamin).
500 kcal potatis ger 32% av rekommenderat vitaminintag och 54% av rekommenderat mineralintag. 500 kcal fullkornspasta ger 16% av rekommenderat vitaminintag och 49% av rekommenderat mineralintag (amerikanska värden). Så potatis är iaf inte mer näringsfattigt än pasta (även om den fejden verkar vara klar).
Hur har man räknat då? Jag satt och kollade lite på näringsvärdena i fullkornspasta vs potatis igårkväll och fullkornspasta verkar ju innehålla mer av nästan allt.
Hur har man räknat då? Jag satt och kollade lite på näringsvärdena i fullkornspasta vs potatis igårkväll och fullkornspasta verkar ju innehålla mer av nästan allt.
Per 100g eller per 100kcal?
Det blir ju inte riktigt rättvisande med något man normalt blir tvungen att äta mycket mindre av.
malfunction
2010-03-23, 15:44
Jag använder Cron-o-metern och väljer 500 kcal av respektive livsmedel. Du kanske kollade på vikt? Isf vinner nog pastan men jag tycker att när man snackar om näringstäthet är det mer relevant att mäta det per energienhet, framförallt under en deff.
Per 100g eller per 100kcal?
Det blir ju inte riktigt rättvisande med något man normalt blir tvungen att äta mycket mindre av.
Per 100g kollade jag, tänkte inte på det.
Barbastark
2012-11-07, 09:53
Nån som vet vad rotfrukter i ugn har för GI? Är det som bakad potatis ungefär, dvs sviin högt?
King Grub
2012-11-07, 11:10
Knappast undersökt.
Barbastark
2012-11-07, 11:14
Knappast undersökt.
Asså? Har du någon siffra du skulle tippa på?
Barbastark
2012-11-11, 15:20
Ingen gissning?
Ristretto
2012-11-11, 15:25
Varför undrar du?
Barbastark
2012-11-11, 15:55
Varför undrar du?
Älskar ugnade rotfrukter som kålrot, rödbetor osv. Men om det har väldigt högt GI så skulle jag vilja vara medveten om det och kanske även skära ned lite på de mängder jag äter alt lägga det efter träning tex. + allmänt intresse.
Sir Beef A Lot
2012-11-11, 17:26
Potatis är jättefarligt! :D http://20potatoesaday.com/
Fishtank
2012-11-11, 17:32
Älskar ugnade rotfrukter som kålrot, rödbetor osv. Men om det har väldigt högt GI så skulle jag vilja vara medveten om det och kanske även skära ned lite på de mängder jag äter alt lägga det efter träning tex. + allmänt intresse.
Vad är problemet med GI då?
Barbastark
2012-11-11, 19:37
Vad är problemet med GI då?
Är ju tex inte optimalt för insulinkänsligheten att basera de flesta av sina mål på hög-GI mat vad jag vet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.