handdator

Visa fullständig version : Ovan med vissa saker.

xarizma
2010-03-22, 21:08
Hej. Vill skriva av mig av något som känts som en klump i magen/hjärnan ett tag.

Jag är ofta rädd för saker som jag är ovan med. Min dag består inte hela tiden utav datorsittande - jag jobbar deltid.. Och jag är i en sådan position och läge i livet som gör att jag måste jobba. Saken är den att jag hela tiden tar steg bakåt, jag är rädd för jobbet - min hjärna säger jobba inte , men jag själv vet att jag måste. Just nu går jag iofs bara och hjälper farsan, men något i min hjärna försöker hela tiden ta avstånd från livets verkligheter, och jag har ofta nervösa/tillbakadragna tankar.

Jag antar att jag måste lära min hjärna att bli van med att jobba, men jag behöver era tips på olika sätt och tankesätt för att lura/lära hjärnan så att den automatiskt ska börja acceptera vissa saker i livet - och få den att känna de normalt.

Det var allt. Trevlig kväll på er :)

Mago
2010-03-22, 21:10
Vem säger att man måste jobba?

Rahf
2010-03-22, 21:10
Varför är det ett problem? Vad är det som gör att hjärnan säger "vill inte jobba"? Varför är du rädd för jobbet?

En kurator/terapeut kan ju annars vara något att söka upp ifall man vill prata om saken och få hjälp.

xarizma
2010-03-22, 21:11
Vill bara lägga till ; Jag behöver lära min hjärna så att vissa saker som känns onormala just nu, börjar kännas normalt istället.

xarizma
2010-03-22, 21:12
Mago ; Man måste väl inte. Men just nu arbetar jag deltid hos farsan dagarna han är ensam på jobbet. Och sedan behöver jag verkligen det, har mest varit osocial under en lång tid..

Tricce
2010-03-22, 21:13
Det där är vanligt hos folk som varit utan jobb länge. Finns något som kallas arbetsträning. Har du kollat med AF om du har möjlighet att få göra det?

xarizma
2010-03-22, 21:14
Rahf - Antagligen för att jag har lite lathet kvar sedan tidigare och för att jag större delen av mitt liv fått stort ekonomiskt stöd utav min familj. Kanske tar en viss tid för hjärnan att acceptera att det egentligen är väldigt hårt att tjäna pengar..

Jag vet inte exakt. Jag vill ju jobba, att sitta hemma hela tiden går inte..

Kwon
2010-03-22, 21:14
Det är mänskligt att vara rädd / försiktig för det okända.

We have a fear for the unknown.

Önskar att jag som yngre hade varit mer som en livets Christopher Columbus och utforskat det mesta. (som man kanske inte vågade då)

Ju mer man prövar på / utforskar / testar, desto mer lär man sig och har mindre att vara rädd för.

Våga vinn!

xarizma
2010-03-22, 21:15
Det där är vanligt hos folk som varit utan jobb länge. Finns något som kallas arbetsträning. Har du kollat med AF om du har möjlighet att få göra det?Nope, kände inte till det. Ska nog kolla upp det. Tack! :)

xarizma
2010-03-22, 21:16
Det är mänskligt att vara rädd / försiktig för det okända.

We have a fear for the unknown.

Önskar att jag som yngre hade varit mer som en livets Christopher Columbus och utforskat det mesta. (som man kanske inte vågade då)

Ju mer man prövar på / utforskar / testar, desto mer lär man sig och har mindre att vara rädd för.

Våga vinn!Dina svar är alltid guld Kwon :) Du har rätt, man ska hålla ögonen öppna och våga möta.

Loke
2010-03-22, 21:28
Du låter som ett fall psykologer och dylikt älskar att ta tag i. Konkreta problem som bottnar i ett avvikande "tänkande".

Hitta den psykvårdsenhet som passar dig (beroende på din ålder), ring dom och fixa en egenremiss dit. Säg att du ibland tänker på att ta livet av dig (tanken har väl slagit dig nån gång?), annars hamnar du sist i kön. När du får prata med folk, berätta precis som det är. Det borde väcka deras intresse. Kanske får du hjälp.

JohPz
2010-03-22, 22:17
Att hoppas på hjälp från arbetsförmedlingen e värdelöst, de duger inte till något.

von huff
2010-03-22, 22:21
Jag känner samma sak ofta och den känslan gör att det skiter sig ännu mer än det annars skulle göra.Jag tror att det grundar sig på att man är osäker på sig själv och vill hålla sig till det man känner till.Det lönar sig nog att ta tag i saken annars kan ens värld bli väldigt liten

Anton Fräs
2010-03-22, 22:37
Kwon går in och äger tråden. Vackert skrivet!

skaparn
2010-03-22, 22:40
Du låter som ett fall psykologer och dylikt älskar att ta tag i. Konkreta problem som bottnar i ett avvikande "tänkande".

Hitta den psykvårdsenhet som passar dig (beroende på din ålder), ring dom och fixa en egenremiss dit. Säg att du ibland tänker på att ta livet av dig (tanken har väl slagit dig nån gång?), annars hamnar du sist i kön. När du får prata med folk, berätta precis som det är. Det borde väcka deras intresse. Kanske får du hjälp.

Ibland är du så rak och ärlig att det är vackert likt poesi.

xarizma
2010-03-23, 12:47
Ibland kan man skriva ner saker och tvinga sin hjärna till att tänka på ett visst sätt, d.v.s ett sätt man mår bra utav.

Men det håller inte hurlänge som helst..

Numse
2010-03-23, 12:52
Har haft samma problem, typ. Tror du klarar detta själv, handlar ofta om dåligt självförtroende. Bara att vägra sluta försöka så kommer det gå bättre och bättre för varje dag. Tillslut släpper det, och då minns du knappt hur du kände förr.

Som kwon så fint skriver, våga vinn.

Vet du någon exakt anledning till att du är tillbakadragen?

xarizma
2010-03-23, 12:59
Numse : Hmm, tillbakadragen är jag nog för att jag är osäker, osocial och har lite dålig confidence. Går väl att lösa genom att bara gå ut och uppleva saker - men det är inte så lätt de heller.

Att hålla på skriva, klaga och skriva om sina problem hjälper ju egentligen inte heller.

Man måste inse att enda sättet att klara allting är att fuckin rycka upp sig och börja agera.

tsp
2010-03-23, 13:03
Sluta fundera så sabla mycket, gör bara!

shut teh face
2010-03-23, 13:07
Börja spela WoW, det är jättebra för att träna sig att bli social, självförroende osv allmänt välmående.