Visa fullständig version : LCHF = svettboll?
Har ätit en variant av LCHF i ett par veckor nu och har märkt att jag svettas oerhört mycket mer än vanligt. Detta är ju inte helt optimalt då jag i slutet av skoldagarna känner mig sjuuukt ofräsch. Är detta något ni som käkar LCHF känner igen?
Min LCHF-variant: 80-100 g kolhydrater och resten fett/protein.
Christyle
2010-03-20, 10:15
Inte vad jag vet men jag märkte att jag fick mycket torrare hud jag vet inte om detta har nå samband
Har ätit en variant av LCHF i ett par veckor nu och har märkt att jag svettas oerhört mycket mer än vanligt. Detta är ju inte helt optimalt då jag i slutet av skoldagarna känner mig sjuuukt ofräsch. Är detta något ni som käkar LCHF känner igen?
Min LCHF-variant: 80-100 g kolhydrater och resten fett/protein.
Det är många som upplever sig vara varmare på lågkolhydratkost än SNR. I teorin är det bara protein som en termogen effekt, men det verkar just som att fett kan orsaka det också.
Äter du mer protein än tidigare? Andra proteinkällor?
koffein_beroende
2010-03-21, 16:49
Jag äter runt 10gram kolhydrater om dagen, sedan någon månad tillbaka och jag har också börjat svettas sjukt mycket, men kan också vara att jag äter mer protein nu än tidigare också, men äter inte "jätte" mycket mer protein än tidigare, 50-80g kanske, varierar men snarare 50.
Shit, något negativt med LCHF alltså? :D
50-80g kanske, varierar men snarare 50.
Man tycker ju inte att så lite protein borde göra så stor skillnad att du blir märkbart varmare? Alltså är det något här med TEF och fett som inte stämmer...
Det är ju en fördel! Tänk på vad "ökad svettning" innebär fysiologiskt.
Eddie Vedder
2010-03-21, 17:18
Nu äter jag inte enligt LCHF men det märks en tydlig skillnad i hur varm jag är beroende på makronutrientkomposition. De perioder jag orkar ha lite disciplin så är kosten fetare och då fryser jag mindre. E klar fördel som jag ser det.
När jag är slö och äter mer kolhydrater fryser jag mer.
Det är ju en fördel! Tänk på vad "ökad svettning" innebär fysiologiskt.
Säkert en massa teoretiska fantastiska egenskaper. Men i praktiken luktar man illa och får pinsamma ringar under armarna.
Eddie Vedder
2010-03-21, 17:26
Men i praktiken luktar man illa och får pinsamma ringar under armarna.
I praktiken kan man gå med mindre kläder vilket känns praktiskt. Så fort jag slipper raggsockorna och långkallingarna och kan övergå från vinterjacka till vårjacka känns hela morgnen typ 500% smidigare.:D
Säkert en massa teoretiska fantastiska egenskaper.
Japp, högre förbränning! "Hur ökar jag min förbränning" måste ju vara en av de vanligaste frågorna på Deff-delen.
Men i praktiken luktar man illa och får pinsamma ringar under armarna.
Låter som att det är dags för din årliga påskdusch, med andra ord? ;-)
(ren svett luktar inte dåligt / luktar bra!)
Japp, högre förbränning! "Hur ökar jag min förbränning" måste ju vara en av de vanligaste frågorna på Deff-delen.
Låter som att det är dags för din årliga påskdusch, med andra ord? ;-)
(ren svett luktar inte dåligt / luktar bra!)
Den högre förbränningen är nog försumbar, antar jag.
Och svettas man mer luktar man mer, även om "ren" svett inte luktar något särskilt.
Så folk som utför vinteraktiviteter fryser mindre av en LHCF kost, därför detta och rekommendera för skidåkare :)
Den högre förbränningen är nog försumbar, antar jag.
Om du svettas har du höjt kroppstemperaturen. Det är inte försumbart.
Och svettas man mer luktar man mer, även om "ren" svett inte luktar något särskilt.
Alltså luktar du ju inte. Jag kan svettas jättemycket, men luktar inte illa för det. Hänger nog ihop med hur utspätt det är (jag dricker mycket vätska), och vad man äter.
Jag föredrar ändå att försöka hålla svettlökarna under armarna borta...
Jag går mot strömmen här och har upplevt det tvärtemot: jag är svalare än med normal kost och svettas mindre. Ett par dagar in i ketosen märkte jag av att jag var mer frusen än vanligt (brukar vara som ett element annars) och när jag vanligtvis svettas av minsta lilla har jag inte svettats på samma vis under dieten.
Jag läste någonstans att det inte är protein som värmer, utan kolhydrater. Men den källan vet jag inte var den finns eller hur pålitlig den är. Dock upplever jag mig som svalare samt mindre svettig på LCHF.
Jag läste någonstans att det inte är protein som värmer, utan kolhydrater. Men den källan vet jag inte var den finns eller hur pålitlig den är.[/QUOTE]
Inte så pålitlig tyvärr. Hela den termogena dieten går ju ut på att man nästan enbart skall äta protein. 1g protein ger 4kcal men tack vare den termogena effekten ger 1g 3.6 "effektiva" kcal då 0.4 används till termogesen. Hade för mig siffrorna var sådanna.
I praktiken kan man gå med mindre kläder vilket känns praktiskt. Så fort jag slipper raggsockorna och långkallingarna och kan övergå från vinterjacka till vårjacka känns hela morgnen typ 500% smidigare.:D
Jag hade en t-shirt på mig och ändå svettades jag. Imorgon får jag näcka :D
Det är många som upplever sig vara varmare på lågkolhydratkost än SNR. I teorin är det bara protein som en termogen effekt, men det verkar just som att fett kan orsaka det också.
Äter du mer protein än tidigare? Andra proteinkällor?
Samma mängd protein på ett ungefär. Inget byte av proteinkällor.
Jag föredrar ändå att försöka hålla svettlökarna under armarna borta...
Ja, jag måste säga att det är det mest negativa hittills. Jag luktar unk helt enkelt vilket aldrig är skoj :S
Protein är mest termogent, kolhydrater är lite termogent och fett minst termogent.
Protein är mest termogent, kolhydrater är lite termogent och fett minst termogent.
Hoppsan! Hur funkade nu den vetenskapliga modellen? Falsifiera hypoteser? Jag hittade just fyra svarta svanar!
Samma mängd protein på ett ungefär. Inget byte av proteinkällor.
Jag äter runt 10gram kolhydrater om dagen, sedan någon månad tillbaka och jag har också börjat svettas sjukt mycket, men kan också vara att jag äter mer protein nu än tidigare också, men äter inte "jätte" mycket mer protein än tidigare, 50-80g kanske, varierar men snarare 50.
De perioder jag orkar ha lite disciplin så är kosten fetare och då fryser jag mindre. E klar fördel som jag ser det.
(blir också varmare)
Kan det vara så att även mixen avgör hur termogen en makronutrient är? T ex i lågkolhydrat blir fett termogent.
Öh, ja. Och det kan också sitta en tomte på månen som röker vattenpipa och kollar på när robinson-robban breakdancear.
Nu är du oseriös. Jag pekar på bevis på motsatsen - kan det inte då vara så att TEF av p/f/k inte är hela sanningen?
Nu är du oseriös. Jag pekar på bevis på motsatsen - kan det inte då vara så att TEF av p/f/k inte är hela sanningen?
Klart det kan. Men tre totalt okontrollerade anekdoter är knappast "bevis".
Klart det kan. Men tre totalt okontrollerade anekdoter är knappast "bevis".
Var ligger gränsen för "beprövad erfarenhet", då? Borde man nästan kunna samla ihop info om. Och om inte annat borde det väcka lite nyfikenhet i att utvärdera TEF om det nu visar sig finnas (om än okontrollerade) anekdotiska berättelser som säger något annat än gängse uppfattning?
Var ligger gränsen för "beprövad erfarenhet", då? Borde man nästan kunna samla ihop info om. Och om inte annat borde det väcka lite nyfikenhet i att utvärdera TEF om det nu visar sig finnas (om än okontrollerade) anekdotiska berättelser som säger något annat än gängse uppfattning?
Ja kanske det, men då får man göra en ordentlig undersökning och fråga folk, inte bara förlita sig på de som kommer till dig och säger att de blir varmare samtidigt som man ignorerar alla som säger motsatsen.
Det här:
Kan det vara så att även mixen avgör hur termogen en makronutrient är? T ex i lågkolhydrat blir fett termogent.
är riktigt långsökt spekulering och påminner om när Annika Dahlqvist föreslår att vaccin orsakar diabetes eftersom någon av hennes patienter utvecklade diabetes strax efter en vaccination.
Beprövad erfarenhet säger att man inte kan träna på LCHF.
är riktigt långsökt spekulering
Japp. Det hade intresserat mig om jag hade gjort forskning på't.
RebelYell
2010-03-21, 21:26
Vätskebrist kanske? Känns som resten av symptomen kan försvinna bland de andra negativa effekterna som lågt kolhydratintag ofta har.
Anton Fräs
2010-03-22, 05:28
Jag känner inte av en temperaturförändring oavsett hur jag äter. Annars hade jag fan kört 95E% kolhydrater, jak är svettboll :(
prOtotype
2010-03-22, 09:05
Ja kanske det, men då får man göra en ordentlig undersökning och fråga folk, inte bara förlita sig på de som kommer till dig och säger att de blir varmare samtidigt som man ignorerar alla som säger motsatsen.
Det här:
är riktigt långsökt spekulering och påminner om när Annika Dahlqvist föreslår att vaccin orsakar diabetes eftersom någon av hennes patienter utvecklade diabetes strax efter en vaccination.
Tänk om alla forskare tänkte som dig:
"Undrar om det kan vara såhär?"
"Du har inga bevis för idén, lägg ner!"
Någonstans måste man väl börja med ifrågasättandet om det är något som inte verkar stämma överens med det som anses vedertaget.
Ser inte ut som att Mikael påstår att det han säger är en sanning heller, utan det är ganska uppenbart att han funderar kring saken.
Tänk om alla forskare tänkte som dig:
"Undrar om det kan vara såhär?"
"Du har inga bevis för idén, lägg ner!"
Någonstans måste man väl börja med ifrågasättandet om det är något som inte verkar stämma överens med det som anses vedertaget.
Ser inte ut som att Mikael påstår att det han säger är en sanning heller, utan det är ganska uppenbart att han funderar kring saken.
Jag har inte sagt att det är meningslöst att göra studier, men när det redan finns studier som visar på motsatsen så är nog enstaka selektiva observationer en aningen för lite evidens för att motivera en grundligare undersökning. För mig i alla fall. Såna studier kostar pengar som kan användas till bättre saker.
Oavsett vad som leder till ökad/minskad svettning kanske frågan ska ställas så här - kommer de som äter typ LCHF att förändra sin kosthållning om det visar sig att fett är grymt termogent i just den sammansättningen av makronutrienter?
Förmodligen inte, vilket gör det hela klart ointressantare. Om man slutar med en kosthållning (som man förhoppningsvis valt för dess hälsofrämjande effekter) av den orsaken att svettningen ökar så är kanske inte förtroendet för denna kosten så stor...egentligen.
kommer de som äter typ LCHF att förändra sin kosthållning om det visar sig att fett är grymt termogent i just den sammansättningen av makronutrienter?
Varför skulle de ändra det? De äter ju redan mycket fett.
Kan du förtydliga?
Jag har kört LCHF i elva veckor nu o jag tycker inte att jag svettas något, ja förutom då jag tränar då ;) Men inte såhär till vardags..men kroppen reagerar väl olika? :)
Varför skulle de ändra det? De äter ju redan mycket fett.
Kan du förtydliga?
Det är min poäng. Kommer svettningen att påverka valet av kost? Är svettningen en så pass stor faktor att den överskuggar ev hälsomässiga fördelar av den valda kosthållningen?
Det är min poäng. Kommer svettningen att påverka valet av kost? Är svettningen en så pass stor faktor att den överskuggar ev hälsomässiga fördelar av den valda kosthållningen?
Nej nej, du ser på det på helt fel sätt. Vi kom ju fram till att det är en fördel att svettas! Om något kommer folk byta till LCHF... ;-)
(jag vet faktiskt inte. om det är ett jätteproblem, så kanske.. fast det åtgärdas ju enkelt genom att ha på sig mindre kläder, som Eddie Vedder skrev)
Ashenshugar777
2010-03-22, 19:09
Nej nej, du ser på det på helt fel sätt. Vi kom ju fram till att det är en fördel att svettas! Om något kommer folk byta till LCHF... ;-)
(jag vet faktiskt inte. om det är ett jätteproblem, så kanske.. fast det åtgärdas ju enkelt genom att ha på sig mindre kläder, som Eddie Vedder skrev)
Förrutom att LCHF borde vara minst Termogen, Mycket fett & lite protein ( jämfört med vanlig byggardiet ).
Förrutom att LCHF borde vara minst Termogen, Mycket fett & lite protein ( jämfört med vanlig byggardiet ).
Inlägg #19.
Ashenshugar777
2010-03-22, 19:18
Inlägg #19.
Jo men det är ju bara spekulationer. Det som tas upp av stafh är ju baserat på vetenskap! :>
Om du svettas har du höjt kroppstemperaturen. Det är inte försumbart.
Alltså luktar du ju inte. Jag kan svettas jättemycket, men luktar inte illa för det. Hänger nog ihop med hur utspätt det är (jag dricker mycket vätska), och vad man äter.
Vad är det för skillnad på ren svett resp oren svett?
MeekGeek
2010-03-22, 20:19
Vad är det för skillnad på ren svett resp oren svett?
Mängden bakterier och deras produktion.
Skulle vara väldigt förvånad om inte de flesta som gick över till LCHF inte åt mer protein än innan. Förutom erfaret folk som mikaelj då som förmodligen har rätt bra koll på exakta procent.
Jo men det är ju bara spekulationer.
Spekulation och spekulation.. det handlar väl snarare på om du tror på Exhale, Eddie Vedder och mig om huruvida vi äter mer eller mindre protein eller inte
Eddie Vedder
2010-03-22, 22:08
Spekulation och spekulation.. det handlar väl snarare på om du tror på Exhale, Eddie Vedder och mig om huruvida vi äter mer eller mindre protein eller inte
I mitt fall är det definitivt en mycket mer proteinrik kost. Så jag skulle inte se mig som ett "bevis". Att det även blir mer fett är ju en följd av livsmedelsval helt enkelt.
Men jag kan inte säga att fettet i sig bidrar eller ej. Framför allt tycker jag faktiskt att det är olika livsmedel som värmer mer än andra. Köttfärs och annat rött kött gör mig varmare än fisk t.ex.
Först måste jag klarlägga att jag inte kan se några fördelar med att svettas så mycket som jag gör :P Även om alla andra luktar gott när de svettas så gör jag inte det :D
I mitt fall är det definitivt en mycket mer proteinrik kost. Så jag skulle inte se mig som ett "bevis". Att det även blir mer fett är ju en följd av livsmedelsval helt enkelt.
Men jag kan inte säga att fettet i sig bidrar eller ej. Framför allt tycker jag faktiskt att det är olika livsmedel som värmer mer än andra. Köttfärs och annat rött kött gör mig varmare än fisk t.ex.
Jag håller med om att vissa livsmedel verka värma bättre än andra. Även om jag inte vet varför :)
Skulle vara väldigt förvånad om inte de flesta som gick över till LCHF inte åt mer protein än innan. Förutom erfaret folk som mikaelj då som förmodligen har rätt bra koll på exakta procent.
Jag har haft rätt bra koll vissa dagar eftersom jag roat mig med att lägga in ett par dagar i dietistxp. Runt 160-170 g protein har jag käkat vilket är ungefär vad jag ligger på i vanliga fall. Kanske en 10-20 gram högre max.
Kokosfett värmer som attan. Dessutom har det en fördröjd effekt på 2-3 timmar innan det börjar värma, vilket brukar inträffa ungefär när jag skall gå och lägga mig. Vilket är synd, för kokossmör från kokosmjölkburkarna är oerhört gott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.