Logga in

Visa fullständig version : Dosering av Omega3-kapslar

Tanden
2010-03-20, 02:06
Hej!

Jag fick nyligen hem kolozzeums omega3 kapslar som jag hade beställt nu i veckan. Har försökt läsa på mig lite och såg att man skulle inta 6-8kapslar de första 6veckorna, så jag tänker börja med att köra 8kapslar/dag nu de första dagarna.

Har dock lite funderingar ang. doseringen. Spelar det någon roll när jag intar kapslarna?

Jag hade tänkt ta två på morgonen, två till lunchen, två efter träningen och två till middagen. Men jag är inte så insatt på om det är sämre att t.ex ta fiskolja efter träning/på morgonen osv.

Sedan läste jag att varje kapsel (1000mg) innehåller ca. 10kcal, och 1g fett är ju ca. 9kcal, ska jag räkna en kapsel som ett vanligt gram fett eller är det något annat som får upp kalorierna?

Tack på förhand!

Sverker
2010-03-20, 07:17
Du kan fördela kapslarna lite som du själv vill. Möjligen att jag skulle äta kapslarna till någon måltid med fett.

Har aldrig funderat kring att fiskolja skulle ge fler kalorier per gram än annat fett. Tänker jag efter blir det rätt självklart eftersom Omega-3-fettsyrorna är längre och alltså utgör en större andel av fettet på bekostnad av glycerolen som inte är lika energirik. På samma sätt blir MCT-fett något energifattigare eftersom glycerolen utgör en större andel av molekylen:Virro

Bry dig inte om det. Det är på en akademisk nivå. Du har inte den nogrannheten i dina kaloriberäkningar. Dessa 7 - 8 kcal varje dag är ren felmarginal.

Onigiri
2010-03-20, 08:34
Ska man verkligen behöva dosera så mycket fiskolja? Tar själv 3g per dag, aldrig mer eller mindre.

Eddie Vedder
2010-03-20, 10:52
Ska man verkligen behöva dosera så mycket fiskolja?

Nej.

Jag äter fet fisk tre gånger i veckan och de dagarna tar jag ingen alls. På dagar jag inte äter fet fisk tar jag två stycken. Med andra ord två kapslar om dagen på fyra av veckans dagar. Intaget av omega-6 är nog ganska lågt så jag känner inget behov av mer.

Johan_P
2010-03-20, 11:54
Jag äter fet fisk tre gånger i veckan och de dagarna tar jag ingen alls.

Bra. Jag gör likadant och eftersom jag litar på dina relevanta kunskaper känns det tryggt :D

Eddie Vedder
2010-03-20, 12:04
eftersom jag litar på dina relevanta kunskaper känns det tryggt :D

Du litar nog mer på dom än vad jag själv gör i så fall. ;)

Johan_P
2010-03-20, 12:23
Du litar nog mer på dom än vad jag själv gör i så fall. ;)

Mycket möjligt. Anser du dig inte ha bra koll på lämplig mängd omega3-tillskott konta vanlig mat?

Eddie Vedder
2010-03-20, 12:31
Mycket möjligt. Anser du dig inte ha bra koll på lämplig mängd omega3-tillskott konta vanlig mat?

Det handlar väl mest om att jag är allmänt överkritisk. ;) Visst har jag mina teorier men överhuvudtaget tycker jag det mesta inom nutritionsvetenskapen än så länge mest är gissningar.

Man ska inte röka, man skall tillgodose behoven av alla essentiella näringsämnen, man bör inte vara fysiskt inaktiv och man skall inte bli fet. Det är väl ungefär de två sakerna som känns givna.

siimon89
2010-03-20, 12:39
Vedder, tror du mer än 2-3 kapslar/dag kan ha fördelar mot nedstämdhet etc.?

siimon89
2010-03-20, 13:02
Kan tillägga att jag äter 6kapslar/dag och fisk 1-3ggr. veckan.

Eddie Vedder
2010-03-20, 15:14
Vedder, tror du mer än 2-3 kapslar/dag kan ha fördelar mot nedstämdhet etc.?

Tveksamt om det kan få en nedstämd person utan brist att komma ur sin nedstämdhet. Det känns inte så troligt tycker jag.

Men däremot kanske det kan hjälpa mot allvarlig depression hos den som redan får i sig för lite:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144115

siimon89
2010-03-20, 15:57
Okej. Finns så mycket olika riktlinjer för hur mycket man ska käka per dag. Kollar man på vad de Amerikanska näringsexperter och coacherna rekommenderar brukar det vara uppmot 5-10 kapslar per dag. Svårt att veta vad som är optimalt.

Sverker
2010-03-20, 18:10
Finns nog inget som motsäger SLVs rekomendation med 0.5 energiprocent Omega-3.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/

Essentiella (fleromättade n-6 och n-3) fettsyror bör bidra med minst 3 procent av energiintaget, inklusive minst 0,5 energiprocent n-3 fettsyror. I kosten till gravida och ammande kvinnor bör essentiella fettsyror bidra med minst 5 energiprocent, inklusive 1 E% n-3 fettsyror.

Högre intag av fleromättade fettsyror än 10 energiprocent rekommenderas inte. Det finns inte några hälsomässiga fördelar med högre intag, samtidigt som detta möjligen kan öka risken för peroxidation av fettsyror.

Att större mängder Omega-3 kan ha effekt på vissa psykiska problem är en annan sak.

Tanden
2010-03-23, 11:54
Använder min gamla tråd istället för att starta en ny. Har bara en fråga ang. hur mycket omega3 kroppen KAN ta upp.

Det var en som sa att man bara kan ta upp 30-40kapslar/månad, dvs ca 1-1,5 kapslar/dagen, det låter inte rimligt med tanke på doseringsrekommendationerna på förpackningarna. Men eftersom jag inte är så insatt i ämnet så skulle det vara intressant att höra någon mer kunnig förklara hur mycket kroppen kan ta upp!

Andreas Guiance
2010-03-23, 14:26
Visst har jag mina teorier men överhuvudtaget tycker jag det mesta inom nutritionsvetenskapen än så länge mest är gissningar.

Man ska inte röka, man skall tillgodose behoven av alla essentiella näringsämnen, man bör inte vara fysiskt inaktiv och man skall inte bli fet. Det är väl ungefär de två sakerna som känns givna.

Stort +1.

Men det var väl fyra saker?:D

Eddie Vedder
2010-03-23, 16:13
Stort +1.

Men det var väl fyra saker?:D

Haha, vad tänkte jag där!? :D

Det är i såna här lägen jag visar vilken demokratisk moderator jag är. Om jag ville kunde jag plocka ditt inlägg och ändra mitt. Men jag står upp för mina fatala misstag.:D

Johan_P
2010-03-23, 16:52
Haha, vad tänkte jag där!? :D

Det är i såna här lägen jag visar vilken demokratisk moderator jag är. Om jag ville kunde jag plocka ditt inlägg och ändra mitt. Men jag står upp för mina fatala misstag.:D

Haha jag lade också märke till det men jag skrev aldrig något :em:

Sverker
2010-03-23, 19:23
Använder min gamla tråd istället för att starta en ny. Har bara en fråga ang. hur mycket omega3 kroppen KAN ta upp.

Det var en som sa att man bara kan ta upp 30-40kapslar/månad, dvs ca 1-1,5 kapslar/dagen, det låter inte rimligt med tanke på doseringsrekommendationerna på förpackningarna. Men eftersom jag inte är så insatt i ämnet så skulle det vara intressant att höra någon mer kunnig förklara hur mycket kroppen kan ta upp!

En hel del faktiskt:D
Kroppen kan ta upp ca 1 kg fett på en dag. Upptaget av de flesta fetter ligger på 95 - 98 %.
Omega-3-fettsyrorna är lite bökiga. De är längre och mer omättade än andra fettsyror. Upptaget ligger i de flesta fallen kring 85 % eller så. Det finns möjlighet att öka det upptaget genom att äta annat fett också som stimulerar fristättningen av galla och mer enzymer.

Tanden
2010-03-24, 00:14
tack sverker! :)

KOP
2010-03-24, 13:57
Har aldrig funderat kring att fiskolja skulle ge fler kalorier per gram än annat fett. Tänker jag efter blir det rätt självklart eftersom Omega-3-fettsyrorna är längre och alltså utgör en större andel av fettet på bekostnad av glycerolen som inte är lika energirik. På samma sätt blir MCT-fett något energifattigare eftersom glycerolen utgör en större andel av molekylen:Virro

Detta är något jag själv funderade över när jag läste biokemi. Jag har för mig att TAGs med kolkedjor innehållandes >20 kol måste kortas ner i peroxisomerna innan de kan genomgå den vanliga betaoxidationen? Jag minns att något var väldigt oklart i denna process och att man eventuellt inte vann någon energi av detta. Utöver detta ger omättade fetter mindre ATP än mättade fetter, vilket sänker fleromättade långa TAGs energiinnehåll ytterligare.

Men i grund och botten är det helt klart som du säger, det är inget att bry sig om i praktiken.