Visa fullständig version : ge dricks i taxi?
Brukar inte åka taxi allt för ofta men på lördag skall jag göra det. Hur funkar det egentligen vid betalning med kort om man vill lämna dricks? Är det som på resturang att man får skriva till den på kvittiots extra fält?
Mestalla
2010-03-18, 17:58
Varför betalar man med kort i taxi...?
hahavaffan
2010-03-18, 17:58
Varför betalar man med kort i taxi...?Varför inte? Alla åker inte svarttaxi...
Samma anledning som typ allt annat?
Raschmus
2010-03-18, 18:02
Osäker då jag alltid betalar just taxi kontant. Drixa under förutsättning att han inte är direkt dryg och otrevlig (du behöver iaf inte spotta i taxin, peka fingret och gå efter att ha slängt in pengarna bara för att han är dryg :em:)
Jag tycker det brukar vara så oskäliga priser ändå samt att man knappast får någon typ av "service".
Mestalla
2010-03-18, 18:08
Samma anledning som typ allt annat?
Absolut inget illa menat, jag har aldrig ens tänkt tanken bara att betala med kort i en taxi. Nu är jag ingen van taxiresenär men dom gångerna jag har åkt så har jag alltid betalt kontant.
MasterChief
2010-03-18, 18:11
Absolut inget illa menat, jag har aldrig ens tänkt tanken bara att betala med kort i en taxi. Nu är jag ingen van taxiresenär men dom gångerna jag har åkt så har jag alltid betalt kontant.
Alla taxibilar har möjlighet att ta betalt med kort idag.
TheGovernator
2010-03-18, 18:19
Alla taxibilar har möjlighet att ta betalt med kort idag.
Inte Mustafa som brukar stå utanför Medusa varje onsdag, fredag och lördag
Varför skulle man inte betala med kort? Jag går nästan aldrig runt med kontanter över 100kr. Allt man gör tar kort så behövs ju inte att ha kontanter på sig längre.
Tja, enda gångerna jag åker taxi är efter en krogkväll. Och på krogkvällar har jag alltid kontanter och lämnar kortet hemma. Därför betalar jag i reda cash
VoDaresVins
2010-03-18, 18:37
Går ju bra att ge dricksen i kontanter fast du betalar med kort. Fast om du även ska betala dricksen med kort så e de väl bäst att fråga taxichauffören, han e knappast farlig... ;)
Låter som du redan bestämt dig för att taxichauffören ska få dricks. Själv ger ja nog bara dricks vid undantag som när chauffören gjort allt för att man ska hinna i tid.
Säg att du vill casha lite dricks så kan han nog ordna det ska du se.
Tja, enda gångerna jag åker taxi är efter en krogkväll. Och på krogkvällar har jag alltid kontanter och lämnar kortet hemma. Därför betalar jag i reda cash
Vaskar du taxiresan?
Vaskar du taxiresan?
Kul....?
Vaskar du taxiresan?
Nej, däremot brukar jag vaxa tasken före krogkvällar.
Går ju bra att ge dricksen i kontanter fast du betalar med kort. Fast om du även ska betala dricksen med kort så e de väl bäst att fråga taxichauffören, han e knappast farlig... ;)
Låter som du redan bestämt dig för att taxichauffören ska få dricks. Själv ger ja nog bara dricks vid undantag som när chauffören gjort allt för att man ska hinna i tid.
Går bra att ge dricks på kortbetalning också. Fyll bara i på raden under hur mycket dricks du vill betala samt totalsumman så drar de beloppet i efterhand. Vet dock inte hur det funkar med pinkodsterminaler.
BillyButt
2010-03-18, 20:50
Går bra att ge dricks på kortbetalning också. Fyll bara i på raden under hur mycket dricks du vill betala samt totalsumman så drar de beloppet i efterhand. Vet dock inte hur det funkar med pinkodsterminaler.
Då hamnar perngarna i taxiägarns ficka och inte i chauförens. Det bästa är att säga till före hur mycket dricks man vill ge så kan chaufören slå in det i taxametern så dras det av från beloppet man redovisar.
Psychological
2010-03-18, 20:55
Har aldrig fattat det där med dricks överhuvudtaget. Varför ska folk få mer pengar utöver sin lön när de arbetar ?
BillyButt
2010-03-18, 20:59
Har aldrig fattat det där med dricks överhuvudtaget. Varför ska folk få mer pengar utöver sin lön när de arbetar ?
Vadå ska? Det är inget tvång att ge dricks.
Psychological
2010-03-18, 21:01
Vadå ska? Det är inget tvång att ge dricks.
Nej men många ger dricks till servitörer mm... I vilket syfte ? Att de kunde bära fram en tallrik med mat. ?
Motivation att göra lite mer utöver sin tjänstebeskrivning. I Sverige är vi väl dock rätt restriktiva kring dricks.
Psychological
2010-03-18, 21:03
Motivation att göra lite mer utöver sin tjänstebeskrivning. I Sverige är vi väl dock rätt restriktiva kring dricks.
Motivationen ska väl komma från dig själv eller din arbetsgivare
Motivationen ska väl komma från dig själv eller din arbetsgivare
Eller från pengar. Vi kan triggas olika. För den som triggas av pengar/dricks så kan det vara en orsak till att företaget får fler kunder.
Psychological
2010-03-18, 21:08
Eller från pengar. Vi kan triggas olika. För den som triggas av pengar/dricks så kan det vara en orsak till att företaget får fler kunder.
Men är inte dricks tom lite förnedrande ? Den rike mannen har ätit middag och har ett sådant där äckligt leende när han ger servitören en extra hundring ...
Och pengar sa du.. man har ju lönesamtal med arbetsgivaren varje år och förhoppningsvis höjs lönen ett snäpp.. Där har du din motivering :)
Men är inte dricks tom lite förnedrande ? Den rike mannen har ätit middag och har ett sådant där äckligt leende när han ger servitören en extra hundring ...
Och pengar sa du.. man har ju lönesamtal med arbetsgivaren varje år och förhoppningsvis höjs lönen ett snäpp.. Där har du din motivering :)
Motivation att ge det lilla extra, det som är utöver. Naturligtvis kan man hoppas på människors goda vilja men en incitament är inte fel i tillämpliga fall. Har själv jobbat ett par år med olika typer av prestationslöner och det som gett mest motivation har varit de med direkt koppling till prestation.
Inte Mustafa som brukar stå utanför Medusa varje onsdag, fredag och lördagMm, och Lasse Basse som kör mellan Eslöv och Höör. Han har ingen kortläsare, men han är billig. Dock tror jag han går back på sin verksamhet. Det blir ingen rolig kvartalsrapport att läsa i april.
Nej men många ger dricks till servitörer mm... I vilket syfte ? Att de kunde bära fram en tallrik med mat. ?Många gör det till alla per automatik, vilket är fel.
Motivationen ska väl komma från dig själv eller din arbetsgivareHar man ett serviceyrke och jobbar ansikte mot ansikte med en kund så tycker jag man ska ha mer betalt om kunden gillar det man gör. Vill kunden visa uppskattning själv, så varsågod. Anser inte det vara kränkande ett dugg då kunden ger dricks för en väl utförd uppgift som ingår i den anställdes arbetsbeskrivning. Hade kunden börjat ställa omotiverade krav som "dansa limbo naken så får du 100 spänn" som inte ingår i arbetsuppgiften hade det varit kränkande.
Scratch89
2010-03-18, 21:29
Z-qV9wVGb38
Exakt! Han fick inte påfyllning av kaffet särskilt många gånger. Hon ska inte ha dricks vid det här tillfället. Men, det hade inte varit kränkande att ge. Bara ett bevis på att man nöjer sig med väldigt lite.
edit: mja 3 refills, fan, är amerikanarna så bortskämda?
Psychological
2010-03-18, 21:36
He he he. Mr Pink (tror jag var hans namn) har rätt :)
Det beror väl snarare för att det i princip ingår en serviceavgift i priset på alla restarungaer så att vi inte ska behöva välja hur mycket deras jobb "utöver sin tjänstebeskrivning" är värd.
Störde mig dock något enormt på dricksandet i USA. Fyfan, om asen inte tyckte man gav tillräckligt så fick man en sur jävla min. Jag menar jag var en jävla student och hade inte allt för mycket pengar att röra mig med. Tycker de ska vara glada att jag gav något för att de frågade vad jag ville äta och kom ut med maten. Det värsta var hos frisörerna. Drog fram en trimmer och "klippte" mitt hår på 5 min så att det såg ut som skit och sen vill de ha dricks utöver det jag redan betalat? Pffft
För man inte har kontanter på sig längre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.